Saako lyödä takaisin? Kuinka opettaisitte lapselle?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette, saako lapsi löydä takaisin jos häntä vaikka kiusataan lyömällä? Miten opettaisitte lasta puolustautumaan?

En oikein tiedä, eihän väkivallan pitäisi olla ratkaisu. Mutta, eihän nyt ihan mitä vaan voi antaa itselle tehdä. Ehkä aikuiselle kertominen voisi olla ensisijaisesti paras ratkaisu.
 
Mielestäni lapselle on hyvä opettaa, ettei takaisin anneta, vaikka toinen löisi tai sanoisi rumasti. Ensisijaisesti kannustaisin hakemaan aikuisen selvittämään tilannetta. Jos ei ole aikuista paikalla, niin aikuiselle kerrotaan tilanteesta jälkikäteen, jotta sen voi selvittää. Tärkeää on myös mainitsemasi puolustautuminen, ei ole hyvä jäädä kynnysmatoksi.
 
Ensisijaisesti opetan lapselle, ettei saa lyödä. Jos kiusaaminen jatkuu eikä siihen teho mikään muu keino ja on pakko puolustautua, niin sitten pitää kerralla pahoinpidellä kiusaaja niin tehokkaasti, ettei hän enää koskaan kiusaa ketään. Mitään puolitien puolustusta vähimmällä mahdollisella ei kannata edes yrittää, koska vähempi ei kiusaamista lopeta.
 
Oon tätä paljon miettinyt. Mua on koulussa kiusattu ja tiedän ettei aikuiselle kertominen auta mitään. Se vaan meni ajan kanssa ohi, ilmeisesti kiusaaja kyllästyi tai järkevöityi yhtenä kesänä. Mutta niin, lyöminen - en tiedä, miksei saisi lyödä takaisin? Mua ei opetettu puolustamaan itseäni ja siksi varmaan olin niin helppo kohde.
 
Olen opettanut että itsepuolustuksena saa lyödä. Eihän lyöminen oikein ole, mutta puolustautua pitää saada, jos joku käy päälle.
 
Vähän samaa mieltä Vargynjan kanssa. Kyllä saa puolustautua, jos joku hyökkää päälle.

Mutta kyllä olen lapsilleni opettanut, että lyödä ei saa, vaikka kuinka kiukuttaisi.
 
Mun mielestä myös pitää olla oikeus puolustaa itseään, mutta lyöminen tai toisen satuttaminen ei ole se ensimmäinen vaihtoehto. Jos makaat maassa, on paha lähteä aikuista apuunkaan hakemaan.

Meillä kiusaaminen loppui, kun lapsi piti kiusaajaa maassa aloillaan siihen asti kun opettaja ehti paikalle. Näytti tavallaan oman vahvuutensa ilman väkivaltaa.
 
Takaisin
Top