Saako lastentekoaikeista kysellä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olette "koskas teette lapsen?" ja "joko on toinen suunnitelmissa?" kyselijöistä? Saako niin kysyä?

Minusta se on vähän asiatonta, koska monet kuitenkin haluaa sitä lasta tehdä omassa rauhassa. Ja jos siitä nyt haluaa kertoa niin todennäköisesti kertoo ilman kyselimisiä. Ei noilla kysymyksillä saada aikaan kuin kiusaantunut tilanne. :meh: Jos lapsi ei ole suunnitelmissa ei ole kivaa että siihen melkein painostetaan ja jos onkin ollut jo pitkään ei ole kivaa että kipeästä asiasta muistutetaan.
 
Ainakaan noilla sanoilla en kyllä kysyisi, mutta vähän yleisemmin ja väljemmin saattaisin udella, onko pariskunnalla halukkuutta joskus hankkia sisarusta. En kyllä kovin vieraalta kysyisi sitäkään. Useimmiten olen malttanut olla hiljaa.
 
Multa kyseltiin sitä 20 vuotta ja kyllähän se rupesi ärsyttämään siihen malliin, että vastasin napakasti takaisin. Läheiseltä ystävältä voi totta kai kysyä mitä vaan, mutta eivät nyt sentään kaikkien asiat kuulu itselle.
Voin vain kuvitella, miltä sellaisista ihmisistä tuntuu, jotka ihan tosissaan kärsivät lapsettomuudesta.
 
Ei saa. Kyllä siitä kertoo, jos haluaa. Ehkä tosiaan sydänystävälle sallitaan asiallinen , neutraali kysymys, mutta sen, ettei toinen halua vastata, pitäisi olla mahdollista ja toisaalta kysymys ei saa olla millään lailla painostava. Hyvin, hyvin henkilökohtainen asia.
 
Kyllä saa, mutta ei töksäyttäen ja jos keskustelu muutenkin pyörii asian ympärillä.

Meillä töissä jutellaan useinkin aihealueeseen liittyen kahvipöydässä, ja kyllä siellä kysellään toisilta "vieläkö olisi lisää tulossa" jne. Jollakulla on kahdeksan lasta ja toisilla ei yhtään, kaikkea tältä väliltä. Yleensä he, jotka eivät aiheesta välitä keskustella eivät osallistu jorinoihin. Ja jorinoita ne nimenomaan ovat.
 
Ei saa. Kyselijöitä riittää vuodesta toiseen. En edelleenkään osaa vastata muuta kuin ei kuulu sinulle. Haluaisin vastata näpäyttämällä takaisin niin, että kysyjä ymmärtäisi olevansa epäasiallinen ja häpeäisi. En vain tiedä mitä sanoisin, olen tosi surkea näissä tilannejutuissa. Kysymys myös usein tulee ihan puskista, joten olen ihan hämilläni. En halua vastata kysymykseen ollenkaan, eli vaihtoehtona ei ole esim. rehellinen vastaus.
 
Ei saa.
Koskaan ei tiedä toisen todellista tilannetta. Ehkä on lapsettomuutta tai kovastikin halua saada lapsi mutta jokin syy estää sen.
 
Tottakai saa. Tämä on yksi asia, joka on ihan turhaan jättimäinen tabu, ja asiasta puhumisen välttely aiheuttaa sen, että raskauksia piilotellaan ja hävetään ja toisaalta myös lapsettomuutta piilotellaan ja hävetään. Ja sitten jos joku asiasta puhuu, se koetaan henkilökohtaisesti elämää suuremmaksi loukkaukseksi, koska valtaosa ihmisistä välttelee asiasta puhumista. Kysymykseen voi ihan hyvin vastata, että juu yritetään, tai ei ole nyt suunnitteilla, tai ei ole hoidoista huolimatta onnistunut, tai mikä nyt sitten tilanne onkaan.

Vierailta en kysyisi, ihan puhtaasti siksi, että ei minua kiinnosta vieraiden lapsiaikeet, sukulaisilta kyllä olen kysynyt, samoin kavereilta. Yleensä ollaan aika avoimesti keskusteltu, ja jos joku kaveri on selkeästi valehdellut, sellaisen kaverin olenkin sitten dumpannut, koska mitäpä sitä tekee kaverilla, joka mieluummiin valehtelee kuin toteaa suoraan, ettei halua asiasta puhua.

Vastaavasti olen kertonut keskenmenosta ja lapsettomuushoidoistani ja yleisesti naisen hedelmällisyyden laskusta työpaikan kahvipöydässäkin, osittain välttääkseni tuota puhumattomuuden ilmapiiriä asian suhteen ja osittain kertoakseni noista tärkeistä asioista nuoremmille, jotta eivät elä nelikymppisiksi kuvitellen, että tokihan niitä lapsia tehdään vielä silloin tuosta noin vain. Suurin osa kollegoistani on parikymppisiä, ja koska moni heistä ei ole kasvanut Suomen puhumattomuuden kulttuurissa, puhuvat hekin ihan sujuvasti kahvipöydässä lapsihaaveistaan, siis miehetkin, vaikka asia ei vielä ole heille ihan ajankohtaista.
 
Minä olen kysynyt, onko teillä ollut lapsi toiveissa tai oletteko miettineet lapsia tai muulla vastaavalla muodolla, jos asia minua kiinnostaa. Ihmisten toiveista ja ajatuksista saa aina puhua ja kysyä. "Koskas teille tulee toinen" ei ole minusta korrekti kysymys. Eihän siihen voi oikein kukaan edes vastata!
 
Tottakai saa kysyä. On kuitenkin erittäin tärkeää miten kysymyksen muotoilee. Jos kysyn suunnitteleeko tai toivooko pari lasta tai olisiko toinen/kolmas vielä toiveissa, ei kysymyksessä ole mitään pahaa. Minusta ei ole asiallista siinä kohtaa alkaa läksyttää kysymyksen epäsopivuudesta, koska sitä se ei ole. En tietysti lähtisi kysymään asiaa ventovieraalta, mutta ei sitä parhaita kavereita tarvitse olla kysymyksen esittääkseen. Kuten suski75 kirjoitti, aihe on turhaan aivan liian iso tabu. On aivan eri asia lähteä kyselemään töksäyttelemällä että joko olet raskaana, joko teette lapsen, joko on toinen matkalla jne. Tärkeintä on muotoilla asiansa kauniisti ja asiallisesti, jolloin aihe on hyväksyttävä.
 
Vain läheisiltä saa kysyä eikä silloinkaan tuolla tavalla töksähtävästi. Mutta jos keskustelu on siihen aiheeseen ajautunut voi tiedustella mitä on suunnitelmissa. Se on ikävää jos puolitutut kyselee "eikö jo olisi aika" sävyllä. Kaikki ei asiasta halua ylipäätään keskustella. Eikä silloin ole kiva vastailla uteluihin. Se on jokaisen oma asia. Minäkään en mielelläni puolitutuille asiasta puhu. Täällä foorumilla on kiva puhua aiheesta, kun sen voi tehdä nimettömänä eikä kukaan kyseenalaista suuntaan tai toiseen.
 
Ei saa kysyä, varsinkaan silleen ärsyttävästi "no joko teille pian lapsia tulee?", ikään kuin niitä noin vain tulisi. Ehkä joltain tosi läheiseltä voisi kysyä, että haluatteko joskus omia lapsia, ihan silleen yleisellä tasolla. Sekin voi kyllä olla arka paikka, jos vaikka juuri olisi pitkä yritys päällä.

Mä itse vähän pelkäsin, että häiden jälkeen alkaa varmasti ihan kamala utelu joka puolelta. Tai jos ei suora utelu, niin selän takana höpiseminen ja jarkuva arvailu ja vatsan seuraaminen. Mutta onneksi kävikin niin, että tulin raskaaksi jo ennen.
 
Moni kysyy eikä siinä ole mitään pahaa. Eihän sitä sitten mitään voi kysyä keneltäkään jos tarkkoja ollaan..

Liian moni kun kysyy, niin hermo menee. Ei kai se kaikille kuulu naapureita myöten, että aikooko joku lisääntyä. Ystävällisesti voi kyllä kysyä, jos on päästy tuttavuudessa sille asteelle, että haluaako toinen jonain päivänä lapsia. :)
 
Takaisin
Top