Saako lasten kanssa käydä terassilla?

Me ollaan kerrottu lapsille, että alkoholi on aikuisten juoma, jossa ei kohtuullisesti juotuna ole mitään pahaa, mutta jos sitä juo liikaa, voi alkaa käyttäytyä oudosti ja tulla sairaaksi. Ja ollaan vielä painotettu, että me emme juo sitä liikaa. :)
 
Meilläkin puhutaan aikuisten juomasta jos lapsi näkee, että joku juo olutta tai siideriä ja kysyy asiasta.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen en näe myöskään mitään syytä sille miksei lasta voisi viedä sellaiselle terassille jossa tarjoillaan myöskin ruokaa :) Ihan näille baarien terasseille en lapsia välttämättä veisi, koska sieltä harvemmin saisi lapsillekaan pillimehuja :D Eli oikeastaan jos paikassa on lapsille omat tarjoilunsa niin se on sellainen paikka jossa lapsen kanssa voisin käydäkin :) Alkoholin salailu-kulttuuria en ymmärrä, koska kyllähän sitä lapset näkevät joka tapauksessa jossain halusi sitä tai ei. Ja se kuva ei välttämättä ole se kaunis kuva..
 
Meillä ei salailtu lapsena alkoholin käyttöä mutta kiellettiin jyrkästi . Ei saanut edes maistaa..
No mitäs tekee teini sit viikonloppuna :rolleyes:

Niin mun mielestä ei ole hyvä olla liian jyrkkä myöskään..
 
Käyn harvoin terassilla. Joskus olen ohimennen käynyt tyttäreni kanssa istahtamassa, silloin ei ole alkoholi maistunut ja olen tilannut limukan. En muutenkaan juo siidereitä/kaljaa oikeastaan ollenkaan. Viihteellä kossulimui :) Mielestäni lasten kanssa voi käydä terassilla kunhan siellä osaa käyttäytyä kuin vanhemman kuuluu.
 
Mun mielestä ei. Anniskelualueelle on ikäraja. Humaltuneiden henkilöiden läheisyys ei oo hyvä malli lapselle.
 
Nostetaanpas jälleen ajankohtaista aihetta. :) Saako sinun mielestäsi lapsen ottaa mukaan, jos aikoo terassioluelle? Milloin tämä on OK vai onko milloinkaan?
 
Riippuu kai terassista. Suomessa terassilla käyminen on aika humalahakuista, enkä ainakaan itse ottaisi lasta sinne mukaan. En toki olisi heti tekemässä lasua, jos näkisin lapsen terassilla selväpäisten vanhempiensa mukana, mutta oudoksuisin kyllä. Eri asia tietysti, jos kyseessä on ruokaravintolan terassi ja vanhemmat ottavat yhden juoman kyytipojaksi.
 
Riippuu juuri siitä, millainen terassi on kyseessä. Jos perus räkälän terassi lauantai-iltana, en veisi. Mutta jos rauhallisen baarin terassi ilman niitä kantiksia (tai muitakaan humalaisia) jotka saattavat lasta pelottaa, niin tottakai voi käydä. Itse en ole humalahakuinen juoja, mutta tykkään kovasti juoda erikoisoluen silloin tällöin. Omassa lapsuudessani isä alkoholisti ja äiti lähestulkoon absolutisti, enkä pitänyt kumpaakaan hyvänä. Kohtuukäyttö on mielestäni sellainen malli, mitä haluan opettaa omalle lapsellenikin. Alkoholia ei tule demonisoida, mutta ei ottaa isännäksikään.
 
Takaisin
Top