Miksi ihmeessä lapsi pitää viedä terassille? En ymmärrä. Ei ole lapsen paikka. Minulla on tähän jyrkkä mielipide, koska olen alkoholistin lapsi... En ole koskaan oppinut ymmärtämään, mikä kumma tarve ihmisillä on juoda alkoholia. Ihan turha juttu ja saa vaa aikaan ikäviä asioita ja jopa kuolemia. Ei vaan mene ymmärrykseen. Saa toki selventää.
Mun ja miehen suvussa on alkoholisteja, mun täti on mm. kuollut vuosien alkoholinkäytön seurauksena. Mulla on ystäviä, tuttuja, vähemmän tuttuja kellä on ollut alkoholin kanssa erinäisiä ongelmia. Se mitä olen huomannut kellä näitä ongelmia kyseisen päihteen kanssa on, että heillä on erinäinen tarve nimenomaan tähän humalahakuisuuteen. Syystä tai toisesta jotain yritetään turruttaa/lääkitä/saada pois hetkellisesti mielestä.
Alkoholi ei tällaiseen kuulu, se kuuluu seurusteluun, ruoasta nauttimiseen ja näiden asioiden kombinaatioon, väittäisin että nautiskeluun. Se, että näkee konkreettisesti mihin se on oikeasti tarkoitettu mielestäni ruokkii myös sitä. Tiedän absolutisteja ketkä eivät yksinkertaisesti vain pidä sen mausta tai lievästäkään hiprakan tunteesta ja tämähän on yksi syy olla myös nauttimatta alkoholipitoisia juomia.
En pidä ruoka-aineiden väärinkäytöstä ja en ymmärrä miten ihminen päätyy ylipainoiseksi ja jatkaa sitä, eikä tee asialle yhtään mitään lisäksi jakaa huonon tavan jälkikaavulleen. TÄMÄ OLI KÄRJISTETTY MIELIPIDE! Todellisuudessa äitini suku on pääosin reilusti ylipainoisia ja tässä asiassa on paljon samoja piirteitä, kuin alkoholin väärinkäytössä. Ei toki ole kyse samasta asiasta, sillä alkoholin vaikutuksen alaisena asioita voi tehdä todellakin konkreettisesti ja peruuttamattomasti niin väärin, ettei paluuta enään ole. Surullista on kuitenkin huomata, että äitini suvun naisilla on oikea, sukupolvelta toiselle jatkunut ylipainon ongelma, siitä eroon pääsemisen haluista ja terveyteen peruuttamattomasti vaikutuksista huolimatta.
Tarkoitukseni ei ole rinnastaa näitä asioita vaan kyseenalaistaa lähestymistapa. Molemmissa vahvana asiana on myös ympäristöstä opittu tapa ja esimerkki, mikä pätee perushyvinvoinnin näkökulmasta esim. liikuntaankin. Näihin pitäisi elämässä pyrkiä, kohtuuteen, ei ääripäihin.
Mielestäni vihdoin ollaan alkoholin kanssa sinne kansana siirtymässä...kohtuuteen. Toki matkaa on ja paljon. Ravinnon ja liikunnan suhteen ollaan menossa toiseen suuntaan.
Yritän opettaa jälkikasvulleni hyvän tasapainon näiden asioiden suhteen ja isoin esimerkki on oma käytös näissä ja uskon, sekä toivon sen kantavan hedelmää.