Saako lapsihaaveista kysellä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Saako teistä toiselta kysyä, onko aikomuksena hankkia lapsia?

Omasta mielestäni riippuu paljon tilanteesta ja ihmisestä, mutta lähtökohtaisesti ei. Oman kokemuksen mukaan turhauttavinta on, jos mummoikäiset kyselee tätä. Varsinkin nuorelta parilta. Siinä tuntuu aina olevan sellainen "no miksi ei ole jo?" tai "pitäisi alkaa jo hommiin" sävy. Lasten hankinta tai hankkimatta jättäminen on kuitenkin jokaisen henkilökohtainen asia eikä niitä varsinkaan niille vanhemman sukupolven sukulaisille tehdä. Jos taas ystävän kanssa keskustelu on jo valmiiksi sillä suunnalla, en pahastuisi jos kaveri kysyisi onko suunnitelmissa hankkia lapsia. Sävy ja ihmissuhde vaikuttaa paljon. Jos suhtautuminen on, että lapsia pitäisi hankkia se on painostavaa. Etenkin kun oltiin yritetty esikoista pidempään se oli kuin olisi veistä käännetty haudassa.

En tiedä onko ärsyttävämpää sellainen vihjailu. Esim koiranpennun hankintaan liittyen sain osakseni tällästä että sillä yritän tukahduttaa jotain tunnetta mitä vauva toisi. Meillä nyt oli niin sekava elämä, ettei kukaan ehtinyt varmaan ajattelemaan, että siinä suunnitellusti olisi ollut järkevää hankkia lapsia.

Mutta totta se, että omanikäisten ja paremmin tuntevien kanssa tästä voidaan jutella avoimemmin ja luontevammin. Vanhempien ihmisten kohdalla se menee utelun ja juoruilun piikkiin.

Mullehan yksi tosi kattavasti tutkinut työhöntulotarkastuslääkäri sanoi suoraan että haluaa muistuttaa, että hedelmällisyys alkaa olla laskusuunnassa. Mun mielestä sanoi sen tosi hyvin ja arvostan sellaista suoraa herättelevää kommenttia, vaikka ehkä oli hassua että se sanottiin työhöntulotarkastuksessa 😅

Riippuu minkä tyyppinen keskustelu on meneillään kun kysymys tulee, mutta jos ei ole varma ilmapiiristä niin ei ole ok kysyä. Parashan olisi jos keskustelu oli luontaisesti sillä alueella ja asiasta voisi keskustella kyselemättä. Jos kysyy suoraan, niin on vaikeampi keksiä miten jättää sanomatta asiat, jotka haluaa pitää itsellään.

Ihmisten taustoista ei voi tietää, lapsettomuuden valinneet eivät välttämättä valinneet sitä tarkoituksella. Sit jotkut eivät ole valmiita kertomaan kaikille kivuista, mitä liittyy prosessiin saada lapsi syliin saakka. Lapsen saaminen on ylipäätään hyvin herkkä aihe, josta omasta mielestäni ei pidä kysellä varomattomasti.

Minusta pitäisi voida. Aina voi vastata, ettei halua jakaa asiaa. Enemmän minua häiritsee sellainen sanaton kyttääminen tai selän takana puhuminen, mitä tunnutaan "hienovaraisuuden" nimissä tehtävän. Yleisesti ottaen tykkään itse suorasta puheesta ja suorista kysymyksistä. On helpompaa tulla toimeen ihmisten kanssa, joista tietää, mitä nämä ajattelevat.

Ehkä mun suvussa on erilaiset tavat, mutta jos joku suvussa vastaa suoraan kysymykseen ettei halua vastata, niin se johtaa siihen että seuraavaksi alkaa tulemaan viestejä whatsappissa, missä udellaan selän takana, että miks tää henkilö ei halua vastata. Eli kieltäytyminen puhumasta käynnistää selän takana puhumisen. Sit jos kysymystä ei olla kysytty henkilöltä jo suoraan, niin ei kukaan oikeastaan vaikuta ajattelevan asiaa tai juoruilevan aiheesta. Mutta ehkä tuo on vain mun kokemukseni näistä vaikeista kysymyksistä ja muualla suvut toimii eri tavoin.

Esim meidän suvussa tajutaan olla hienovaraisia terveydentilaan liittyvistä aiheista. Kukaan ei kysy suoraan toisen terveydestä vaan odottavat että josko se toinen itse sanoo ääneen tai joku läheisempi esittää kysymyksen eka. Tää johtanut siihen että oon ollut viime vuosina suorastaan yllättynyt mitä kaikkea sairauksia suvussa on esiintynyt kun jouduin alkaa kyselemään esikoisen raskauden aikana.

@Suskikitten tuo on juuri sellaista mitä en jaksa yhtään. Sekä se ylivarovaisuus että selän takana puhuminen. Mutta ehkä toisille on helpompaa olla puhumatta.

Mie olen puolestani utelias kaiken muunkin suhteen, miksi en sitten ihmisten ajatusten suhteen eri asioista. 😅 Ja monesti se suun avaaminen on johtanut mielenkiintoisiin keskusteluihin tai vertaistukeen. 💁🏼‍♀️

@Pilkki24 riippuu täysin kysymyksen esittäjän kannasta ja kyvystä hyväksyä muiden vastauksia. Mä oon turhan usein kohdannut henkilöitä, joiden kanssa joutuu alkaa riitelemään aiheesta, jolloin se menee nopeasti juupas-eipäs inttämiseksi eikä keskustelu etene 😅 useimmiten oon kokenut että suoraan kysyjillä on vahva oma mielipide aiheesta, ja jos joku vastaa siihen tän mielipiteen vastaisesti niin se johtaa hyvin nopeasti inttämiseen rakentavan saati mielenkiintoisen keskustelun sijaan.

Mulla itsellä ei oikeastaan olisi mitään vastaan käydä arkaluontoista keskustelua, jos keskustelu olisi rakentavaa ja kaikkien mielipiteitä kunnioitettaisiin.

Sit toisaalta mulla on muutama arka kaveri, jotka häkeltyy liian suorista kysymyksistä ja he sit päätyvät itkemään aiheesta tilanteen jälkeen. Eli siinä mielessä en haluaisi että olisi liian vahva kulttuuri, missä kaikki kysymykset on ok kysyä kaikilta. Toisaalta en halua myöskään selän takana juoruilu kulttuuriakaan vaan että normalisoitaisiin muiden yksityisyyden kunnioitusta, jossa maltetaan odottaa että joku kertoo jos haluaa kertoa ja asioista ei spekuloida muille, kun ne ei kosketa itseään millään tapaa.

Mun mielestä mikään asia ei pitäis olla tabu ja kysymyksiä saa aina kysyä. Vastaajalla on sitten toki oikeus sanoa ettei halua vastata tai keskustella enempää ja sitten asian voi jättää sikseen, mut se ei voi olla syy et ei saa kysyä ja et aina jotenkin maagisesti etukäteen pitäis tietää mikä aihe loukkaa ketäkin. Mut rehellisesti en itse kysyisi puoli tuntemattomilta, koska on niin paljon mielensäpahoittelijoita milloin mistäkin.

Kyllä periaatteessa voi kysyä, vastaaja sitten voi päättää haluaako asiasta keskustella. Itse en nyt ihan kylmiltään ja "puskista" kysymystä töksäyttäisi, mutta jos keskustelu muuten asiaa sivuaa niin miksei. Ja tietenkin sitä pitää sitten kunnioittaa, jos toinen ei halua keskustella.

Itekki oon sitä mieltä että pitää voida kunnioittavasti kysyä ja sitten kunnioittavasti siirtyä toiseen aiheeseen jos vastapuoli ei halua puhua aiheesta. Mekin ootettiin pitkään esikoista ja tuntemattomille vastasin mielellään että tulee jos suodaan. Mulle se oli tapa myös muistuttaa, että lapsia saadaan eikä hankita.

Takaisin