Saako lapsi unta valoisassa huoneessa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Nyt kun kesä on ovella ja valoisuus lisääntyy, saako lapsi unta valoisassa huoneessa? Oletteko joutuneet ostamaan esim. pimennysverhot?

Meillä selvästi vaikuttaa tuo huoneen lisääntynyt valoisuus, ettei uni tule kolmevuotiaalle niin kuin ennen. Pimennysverhot on pakko ostaa.
 
Saa unta (koska illalla jo väsymys painaa), mutta aamulla kun uni on jo kevyttä, herää valon takia turhan aikaisin. Pimennysverhot ovat korjanneet asian.
 
Saa unta (koska illalla jo väsymys painaa), mutta aamulla kun uni on jo kevyttä, herää valon takia turhan aikaisin. Pimennysverhot ovat korjanneet asian.
Tämäkin on ongelma, ennen klo8 herännyt lapsi saattaa herätä jo klo6, koska on valoisaa aamulla:dead:
 
Illalla väsyneenä saavat ihan hyvin unta. Aamulla kyllä sitten heräävät valoisuuteen aiemmin. Meillä tosin ikkunoissa sälekaihtimet ja verhot, niin ei sentään ihan kunnolla pääse aurinko paistamaan, mutta silti tulee valoisampaa. En kuitenkaan aio hommata pimennysverhoja.
 
Vähän tuo vaikuttaa tai ainakin antaa uuden tekosyyn hypätä pois sängystä, kun tulee kertomaan että ei saa unta, kun on valoisaa. Nukahtaa kuitenkin pian sen jälkeen, kun on komennettu takaisin sänkyyn. Koska ilta-aurinko paistaa meidän huoneeseen ja pojan huone on vastapäätä, meidän huoneen sälekaihtimien sulkeminen on auttanut. Aamulla ei ole toistaiseksi tainnut herätä sen aikaisemmin kuin talvellakaan.
 
Meillä on aina ollut pimennysverhot makuuhuoneissa, joten ei ole kokemusta sinällään. Päiväunille poika nukahtaa valoisammassakin, ja nukkuu ihan hyvin. Iltaisin ei nukahda, jos tietyt valot eivät ole päällä. Toisen lampun sammutan pojan nukahdettua, toinen jää yövaloksi. Yövalo ei paista suoraan pojan sänkyyn. Jos sammutan toisen valon liian aikaisin, poika pyytää sen takaisin päälle.

Itse olen tottunut nukkumaan pilkkopimeässä, joten tilkin oman makuuhuoneeni ikkunan niin pimeäksi kuin sen saa. Sälekaihtimet kiinni, pimennysverhot ja paksu lisäkangas vielä siinä isolla ikkunalla pimentämässä. Tuuletusikkuna on onneksi umpinainen.

Valo vaikuttaa varmaan kaikilla kehoon ja aivoihin nukkuessa jollain tavalla, vaikkei sitä välttämättä tiedosta mitenkään. Siksi olen aina halunnut nukkua pimeässä. Uneni on parempaa pimeässä.
 
Takaisin
Top