Sähkölaitteiden päälle jättäminen

Jätättekö sähkölaitteita päälle kun ketään ei ole kotona?

  • En ikinä

    Äänet: 1 8.3%
  • Riippuu laitteesta

    Äänet: 7 58.3%
  • Kyllä, joskus

    Äänet: 3 25.0%
  • Kyllä, usein

    Äänet: 1 8.3%

  • Kaikki äänestäjät
    12

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Uskallatteko jättää sähkölaitteita päälle kun poistutte kotoa? Pesukoneita? Latureita? Radiota?
 
Pesu- ja pyykinpesukoneita ei jätetä koskaan päälle, jos kukaan ei ole kotona. Vesihanat ovat kiinni aina, kun laitteita ei käytetä. Kännykän/padin laturi on seinässä, ellei olla pidempään poissa. Radiota tai TV:tä ei jätetä koskaan päälle, mutta ei kyllä oteta irti seinästä, koska silloin kaikki kanavat sekoavat. Turvakamerat sen sijaan ovat päällä nimen omaan silloin kun kukaan ei ole kotona.
 
Pesukoneet on aina pois päältä ja hanat kiinni. Laturit otan käytön jälkeen pois seinästä. Muut laitteet on kyllä kiinni pistorasioissa aina, mutta ei yksinään päällä. Poikkeuksena on nyt sisäjouluvalot, joita olen pitänyt päällä myös kotoa poissa ollessa.
 
En yleensä jätä päälle. Jos käyn lyhyellä lenkillä, postilaatikolla tms lyhyehkön ajan vievää, en pysäytä tiskikonetta tai pesukonetta siksi ajaksi. Mutta pidemmäksi ajaksi en poistu, jos jokin laite on päällä. Joskus nypin johtoja pois kahvinkeittimestä yms, mutta nykyään teen niin vain, jos olen pidempään (usemman päivän) pois kotoa ja ukkosella yleensä varmuuden vuoksi.
 
Yleensä ei jätetä päälle, mut monet laitteet on (tietenkin) seinässä kiinni. Jos pilkkua viilataan, niin kaikilla on varmaan esim. jääkaappi koko ajan päällä. Tiski- tai pyykkikoneen saatan jättää käymään jos käyn vaan lähikaupassa.
 
Pesukoneita ei pidetä päällä, jos ei ole kukaan paikalla. Muuten laitteissa on usein virta, mutta eivät ole päällä, esim tv, pelikonsolit jne. Olen laiska ottamaan johtoja seinästä.
 
Tiskikonetta ja pyykkikonetta en jätä yksin päälle. Niiden hanat on myös kiinni silloin kun eivät ole käynnissä. Laturit on aina kiinni seinässä ja tietokoneen saatan jättää päälle vaikka kävisin jossain. TV:ssä yms on myös aina virta, kun ei johtoja revitä irti seinästä kuin jos on ukkonen ihan lähellä.
 
Tietokoneen jos aukaisen on se koko päivän päällä, menee virransäästötilaan. Kaikki on Standby-tilassa. Pyykkikone / astianpesukone jää päälle jos olen kotipihalle, kauemmas jos lähden niin en jätä päälle. Valot jää kaikilla päälle, minä ja 4v poikani niitä sammutellaan muiden perästä..
 
Pesu- ja tiskikoneita en jätä päälle, jos lähden kotipihaa kauemmas. Vessan valot on aina päällä, kun ei kukaan muista sammuttaa, muut kyllä lähtiessä laitetaan kiinni. Laturit jää seinään, eikä muitakaan johtoja oteta pois, paitsi ukkosella. Telkkari on joskus jäänyt, mutta se sammuu itsekseen jossain vaiheessa.
 
No joo, ei kyllä oteta jääkaappia/pakastinta ikinä pois seinästä, eikä sinne pistokkeeseen edes pääse, ellei revi viereisen kaapin takaseinää irti. Ja meillä on automaattivalot, ei tarvitse muistaa sammutella, paitsi vessoissa. ( mieheni harrastaa näitä automatisointijuttuja)
 
Takaisin
Top