Sähköinen neuvolakortti

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Sähköinen neuvolakortti lienee jo enemmän sääntö kuin poikkeus. Millaiseksi olette kokeneet sen? Onko se helppokäyttöinen? Kaipaatteko pahvista vai oliko uudistus hyvä? Kertokaa kokemuksenne ja mielipiteenne! 😊

Meillä on kuopuksellakin (syntynyt 2021) pahvinen, joten ei ole omakohtaista kokemusta tästä.

Meillä ainakin vielä ihan se pahvinen saatiin 😄 sähköinen olis parempi kun hirvee stressi aina että onhan kortti varmasti aina mukana 🙈

Meillä on myös pahvinen. Neuvolasssa kuulin, että sähköisestä neuvolakortista on ollut puhetta jo monta vuotta, mutta ei ole kuitenkaan sitten siirrytty sitä käyttämään. Liekkö liian kallista

Mulla oli esikoisraskaudesta pahvinen ja kuopuksesta sähköinen. Molemmissa puolensa. Pahvisessa hyvää se, että jää muisto. Lisäksi siitä taulukosta on helppo seurata ja äkkiä tarkistaa joku juttu. Sähköisessä hyvää oli viestiominaisuus, sitä kautta sai kaikista helpoiten oman terkkarin kiinni. Myös omaseurantasivua tuli käytettyä, tallensin mm. verenpainemittailuja sinne ja mittasin myös painon kotona sinne. Pahvisen huono puoli on se että pitää muistaa kuskata mukana :D Sähköisen huono puoli on se, että muistoksi piti ottaa screenshotit. Sitä varten siis otin, että jos joskus vielä on raskaana niin olisi tosi kiva voida verrata masumittoja sun muita molempiin edellisiin raskauksiin 😁

Harmitti kun Keski-Suomeen muutettua saatiin paperinen äitiyskortti. Pirkanmaalla oli sähköinen, mutta lapsen kortti pahvinen. Hinta kai siinä ratkaisee🤔
Oli kätevää kun ei tarvinnut ä-korttia muistaa koskaan napata mukaan neuvolaan. Ja ihanan nykyaikaista muutenkin😊 Toisaalta on ollut turvallinen olo kulkea pahvinen versio käsilaukussa, varsinkin alkuraskaudesta jos olisi itselle tullut joku tapaturma, eikä esim tajuttomuudelta olisi pystynyt ilmaista, että on raskaana. Mietin kauanko mahtavat sitä sähköistä säilyttää...

Sähköinen äitiyskortti oli, en osannut paperista kaivata. Olen miettinyt tuota hätätilanneaspektia, mutta sitten taas toisaalta, miten todennäköistä olisi joutua sellaiseen onnettomuuteen, että raskaus vaikuttaisi (ensi)hoitolinjaan olennaisesti ja olisin tajuton enkä pystyisi asiasta kertomaan, mutta hoidolla ei olisi niin kiire, etteikö ensihoitaja ehtisi kollaamaan laukkuani ympäri. Siis joo, varmasti näin VOI tapahtua ja tällaisia skenaarioita olla, mutta ne menevät jo "tapahtui kerran vuonna 2006"-tarinoiden puolelle.

Sähköinen äitiyskortti oli, en osannut paperista kaivata. Olen miettinyt tuota hätätilanneaspektia, mutta sitten taas toisaalta, miten todennäköistä olisi joutua sellaiseen onnettomuuteen, että raskaus vaikuttaisi (ensi)hoitolinjaan olennaisesti ja olisin tajuton enkä pystyisi asiasta kertomaan, mutta hoidolla ei olisi niin kiire, etteikö ensihoitaja ehtisi kollaamaan laukkuani ympäri. Siis joo, varmasti näin VOI tapahtua ja tällaisia skenaarioita olla, mutta ne menevät jo "tapahtui kerran vuonna 2006"-tarinoiden puolelle.
Suurin ongelma kai noissa sähköisissä onkin esim työnsä takia reissaava odottaja. Niillä alueilla missä paperinen on käytössä ei ole pääsyä sähköiseen järjestelmään... Niinpä olen ollut sangen tyytyväinen kun pahvinen on mun omassa neuvolassa käytössä. Se on luonut varmuutta niin Suomen sisäiseen kuin eu-alueella tapahtuviin työmatkoihin..

Minusta se pahvinen on kiva, kun siitä jää konkreettinen muisto odotusajasta ♥️ mullakin taitaa olla vaan kaksi pahvista neuvolakorttia, tosin terkka tulostanut sitten aina sellaisen paperisen version, jossa jotain perustietoja kuten laskettu aika ja olen sitä kantanut mukanani. Oli mulla aina se pahvinenkin kortti laukussa.

Mulla oli ykkösessä pahvinen ja niin nyt kakkosessakin. Vähän kömpelö kun pitää muistaa kantaa aina neuvolaan mukana ja varmaan loppuraskaudesta ois hyvä kantaa koko ajan mukana. Mua vähän ärsyttää kantaa mukana ja sitte muistonakaan en pidä arvossaan kun kuitenkin sisältää intiimejä terveystietoja, joiden en halua leviävän. Esim. Siinä kortissahan näkyy vaikka mm. pitkäaikassauraudet ja lääkitykset, synnytyksen repemät ym. Mutta ei niitä oikein ois voinu jättää kirjaamattakaan. Ei tietoturvallista kantaa mukana ja en halua lapsillekaan sitte isompana esitellä kun ajattelen etten halua heille kaikkea kertoa, jolla ei oo vaikutusta enää synnytyksen jälkeen heidän elämään. Tuntuisi että tiedot olisivat paremmin turvassa ja tallessa sähköisesti.

Tarviikohan tuota raskauden aikaista neuvolakorttia enää kun lapset on jo isompia? Kyselläänkö sitä missään tai voiko siitä olla hyötyä? Mietin että pitäskö hävittää jossai vaiheessa. Toki sieltä on helppo tarkastaa esim kasvua ym.

Täällä sähköinen kortti käytössä. Itse toivoin pahvista versiota, että jäisi konkreettinen muisto raskausajasta ja sen etenemisestä.
Harmi on ettei sitä pahvista saa halutessaan sen sähköisen rinnalle, sillä kuten @Jen96 totesi niin muistoarvo sillä on.
Minusta on myös ollut kiva vertailla noista pahvisista näiden kahden raskauden tietoja...

Pahvinen versio olisi täälläkin toiveena, mutta kehitys kehittyy. Hieman hankala tuo sähköinen on käyttää ja sinne kirjautuminen aina oma työnsä. Olen tehnyt itse omaa päiväkirjaa, jotta jää jokin pysyvä muisto myös ja saa ajatuksia ylös, myös niitä joita ei jaksa/halua neuvolassa jaaritella

Meillä oli omassa neuvolassa käytössä pahvinen kortti, mutta Pirhan alueella Taysissa asioidessa tiedot lisättiin sähköiseen järjestelmään. Niitä en ikinä nähnyt muuten kuin lääkärin näyttämänä käynnillä, koska tunnukset sähköiseen järjestelmään oli vain jotain esitietojen täyttämistä varten. Jotenkin tykkäsin siitä pahvisesta, mutta sähkösessä olis ollut enemmän täytettävää. Mulla ei vaan tosiaan ollut kaikki ominaisuudet käytössä ollenkaan.

Mulla on Luvnin alueella pahvinen ja se on tosi mukavan konkreettinen, ei tarvitse aina olla Kantaan kirjautumassa. Lisäksi kaksosraskaudessa tykkään siitä että samaan korttiin kirjataan sekä neuvolakäyntien (Luvn) että HUS:n puolella tehtävän erityisseurannan jutut.

Takaisin