Ruuat, joita haluaisit oppia valmistamaan

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tämä aihe nousi esille pudotuspelien aiheita ehdottaneilta. Aiheesta voipi vielä tulla pudotuspelikin (ja sinne saattaa tulla ruokia mitä mainitaan täällä). Mutta ehdottomasti aihe on sellainen, mistä voi syntyä kiinnostavaa keskustelua. 😊

Joten, mitä ruokaa haluaisit oppia valmistamaan? Tai leipomaan? Ehdottomasti saa myös kertoa, jos on jo oppinut tekemään jotain vähän vaikeampaa tai tavallistakin erityisen hyvin!

Itse haluaisin oppia valmistamaan enemmän kasvisruokia, jotka kelpaa lapsillekin. (Tällä hetkellä meillä pyörii niitä oikeastaan muutama liha-, kala- ja kanaruokien välissä.)
 
Itse haluaisin oppia valmistamaan enemmän kasvisruokia, jotka kelpaa lapsillekin. (Tällä hetkellä meillä pyörii niitä oikeastaan muutama liha-, kala- ja kanaruokien välissä.)
Tämä olisi hyvä!

Itsetehdyt pinaattiletut uppoavat meillä. Ja kukkakaali-parsakaali-gratiini.

Uunibataatti myös (vaikka fetan kanssa). Mutta esimerkiksi kesäkurpitsa ja munakoiso ovat nykyään epäilyttäviä, niin ratatouille ja melanzana jne eivät enää toimi 😒
 
Itse haluaisin oppia valmistamaan enemmän kasvisruokia, jotka kelpaa lapsillekin. (Tällä hetkellä meillä pyörii niitä oikeastaan muutama liha-, kala- ja kanaruokien välissä.)

Minä jatkan tuohon @Vadelmapirtelö :n listaan porkkanaletuilla. Itse olen tehnyt tällä kinuskikissan ohjeella, kun siihen käytetään kaurajauhoa. Vaihtelua vehnään.

 
Tämä aihe nousi esille pudotuspelien aiheita ehdottaneilta. Aiheesta voipi vielä tulla pudotuspelikin (ja sinne saattaa tulla ruokia mitä mainitaan täällä). Mutta ehdottomasti aihe on sellainen, mistä voi syntyä kiinnostavaa keskustelua. 😊

Joten, mitä ruokaa haluaisit oppia valmistamaan? Tai leipomaan? Ehdottomasti saa myös kertoa, jos on jo oppinut tekemään jotain vähän vaikeampaa tai tavallistakin erityisen hyvin!

Itse haluaisin oppia valmistamaan enemmän kasvisruokia, jotka kelpaa lapsillekin. (Tällä hetkellä meillä pyörii niitä oikeastaan muutama liha-, kala- ja kanaruokien välissä.)

Mä oon nyt tehnyt lihapullia joihin tulee jauhelihan lisäksi kesäkurpitsa- ja porkkanaraastetta. Uppoaa meillä ihan samalla tavalla kuin tavalliset lihapullat. Jos käyttää paljon raastetta niinkuin me, niin 2 kananmunaa saa olla jauhelihataikinan seassa pitämässä lihapullat kasassa.

Ovat kyllä ihan huikeen hyviä!
 
Minä haluaisin oppia hapanjuurileivän, nimenomaan vaalean. Ruisleivän opettelin parisen vuotta sitten, juuren sain anopilta.

Mä haluaisin opetella myös tän! Pizzataikinassa (napolilaisen pitsan tekoon) oon jo tosi hyvä, foccacciaa oon tehnyt kerran. Voisin siis kuvitella että hapanjuurileipäkin onnistuu, mutta pitäis vaan kokeilla.
 
Mä haluaisin opetella myös tän! Pizzataikinassa (napolilaisen pitsan tekoon) oon jo tosi hyvä, foccacciaa oon tehnyt kerran. Voisin siis kuvitella että hapanjuurileipäkin onnistuu, mutta pitäis vaan kokeilla.
Siinäpä kaksi minun aikomusta, foccaccia ja pizzataikina. 😊
 
Komppaan tota hapanjuurileipää. Juurikin löytyy jääkaapin perältä. Puolikuollut tosin mutta elvytettävissä. Mutta rehellisyyden nimissä 2 päivää leivän tekoon tuntuu tällä hetkellä ylimitotetulta eli menen pataleivällä jos herkkuleipää kaipailen. 😅Opettelen kunnolla sit kun lapset muuttaa kotoa. 😂 Pastaa olisi myös kiva oppia tekemään itse. En ole juurikaan tehnyt kun ei ole konetta. Toinen lapsiperhearkeen realistinen vaihtoehto😆.

Kasvisruokiin kannattaa etsiä blogeja, joista löytyy reseptejä. Esim. Chocochili ja vegeviettelys meillä vakkareita, mistä etsitään reseptejä arkeen. En tosin osaa vinkata mitkä ruoat olisi hyviä lapsille jotka ei halua syödä kasvisruokaa kun meillä ei syödä lihaa ollenkaan eli vähän eri lähtökohta. Pastat tuntuu aina maistuvan ja ovat myös usein helppoja ja nopeita.😊
 
Haluaisin oppia tekemään korealaista ja vietnamilaista ruokaa. Tykkään molempien makumaailmasta. Erilaisia aasialaisia ja intialais/nepalilaistyyppisiä ruokia osaan tehdä ja tein niitä paljon etenkin vegeaikoina, mutta noihin en ole löytänyt vielä niin hyviä ohjeita, että voisi ravintoloista luopua.

Olen kyllä aika laiska laittamaan ruokaa ja meillä keittiö on enimmäkseen miehen valtakunta. Syön kyllä mielelläni kaikenlaista. 😅 Silläkin saattaa siis olla vaikutusta siihen, ettei ole vielä tullut opeteltua.

Kasvisruoista sen verran, että jos ei ihan vegaanista halua tehdä niin ihan perusruokiakin saa varioitua kasvisversioiksi korvaamalla lihan kasviproteiinilla tai munalla. Soija-öljyseoksessa paistettu tofu on todella hyvää. Viimeksi eilen söin sitä ihan vain himooni iltapalaksi. 😁 Maistui myös muille. Ja aasialaiset ruoat toimivat hyvin kasvisversioina. Erilaiset kookosmaitoon tehdyt curryt voi tehdä vaikka juurikin tofulla. Ja sellaisiin kermaisiin tomaattikastikkeisiin käyvät erilaiset pavut todella hyvin.
 
Mä kyl kans mielelläni tekisin enemmän kasvisruokaa, mut etenkin noi kasvisproteiinit tökkii… Noi kikherne-halloumipihvit menee, koska se halloumi on hallitseva ja teen niihin sellaisen ruohosipulikastikkeen kaveriksi. Kikherneistä en muuten välitä. Tofu on mun mielestä kamalaa, ihan jo rakenteeltaankin 😅
 
Mä kyl kans mielelläni tekisin enemmän kasvisruokaa, mut etenkin noi kasvisproteiinit tökkii… Noi kikherne-halloumipihvit menee, koska se halloumi on hallitseva ja teen niihin sellaisen ruohosipulikastikkeen kaveriksi. Kikherneistä en muuten välitä. Tofu on mun mielestä kamalaa, ihan jo rakenteeltaankin 😅
Juju on siinä, että maustaa sen hyvin ja paistaa pinnoilta niin ei ole sellaista mautonta mössöä. Pannulle öljyä ja soijaa ja tosiaan paistaa tofuun pinnan ja jättää keskeltä meheväksi. Savun maku sopii tofuun myös hyvin.
 
Juju on siinä, että maustaa sen hyvin ja paistaa pinnoilta niin ei ole sellaista mautonta mössöä. Pannulle öljyä ja soijaa ja tosiaan paistaa tofuun pinnan ja jättää keskeltä meheväksi. Savun maku sopii tofuun myös hyvin.

Hmm. Ehkä kokeilen. Tai sit en. Epäilyttää 👀 Se ”mehevyys” nimenomaan kuulostaa sellaiselta ettei ole hyvä. Soijastakaan en oikein tykkää 😂 menee esim jauhelihakastikkeeseen mausteena. Mä oon siis ollut vegaanisessa kahvilassa töissä ja muussannut ties kuinka paljon tofua käsissäni ja maustanut sitä, moni sitä kehui että on tosi hyvää ja hyvin maustettua mut mun mielestä ihan kamalaa 😂
 
Hmm. Ehkä kokeilen. Tai sit en. Epäilyttää 👀 Se ”mehevyys” nimenomaan kuulostaa sellaiselta ettei ole hyvä. Soijastakaan en oikein tykkää 😂 menee esim jauhelihakastikkeeseen mausteena. Mä oon siis ollut vegaanisessa kahvilassa töissä ja muussannut ties kuinka paljon tofua käsissäni ja maustanut sitä, moni sitä kehui että on tosi hyvää ja hyvin maustettua mut mun mielestä ihan kamalaa 😂
Kaikki ei ole kaikkien juttu. 💁‍♀️ Miun mies ilmoitti vihaavansa tofua, mutta maistettuaan minun tekemänä hän nykyään pyytää minua olemaan syömättä kaikkea yksin kun hänkin haluaa osansa.🤭
 
Kaikki ei ole kaikkien juttu. 💁‍♀️ Miun mies ilmoitti vihaavansa tofua, mutta maistettuaan minun tekemänä hän nykyään pyytää minua olemaan syömättä kaikkea yksin kun hänkin haluaa osansa.🤭

Ehkä mun pitää tulla teille kylään 😂
 
Vegaaninen maksalaatikko, kaikki leipominen koska en osaa. Kaikki rumia ja ei pysy kasassa. Upeat täytekakut, ihanat leivät, kääretorttu, voileipäkakku..
Itämainen ruoka olisi niin kivaa tehdä välillä itse.
 
Itse en syö kasvisvalmisteita, soijaa tai tofua.. Niissä on turhan paljon haitallisia lisäaineita ja muuta haitallista, mitä olen asiaa tutkinut.

Mut haluaisin oppia tekemään hyviä kastikkeita! Tyyliin ihan hauduttamaan luita, tekemään luu/lihaliemen ja suurustamaan niin että tulisi ravintolatason kastike. Gluteeniton suurustaminen on kans vähän haastavaa..

"Vaikeammista" ruuista itsellä ehkä onnistuu kukkakaali-parsakaaligratiini bechamel-kastikkeella, lasagne.. Siinäkö ne oli 😅 Eikä edes hankalia vaan vähän aikaa vieviä.
 
Nuo hapanjuurileivät haluaisin ehdottomasti oppia tekemään! Ja minustakin olisi myös kiva osata tehdä kauniita leipomuksia, etenkin noita täytekakkuja😅 ja ihan ruuista olisi kiva oppia käyttämään monipuolisemmin erilaisia vieraampiakin kasviksia ja mausteita, ja tehdä enemmän sellaisia tajunnanräjäyttävän hyviä ruokia nykyisten "kyllä näitä nälkäänsä syö" - ruokien sijaan🙈
 
Mä lupasin puolisolle et opettelen tekemään sellasia hienosti koristeltuja täytekakkuja lapsen synttäreitä varten, sillä ehdolla sain ekoille synttäreille ostaa sellaisen jonkun tekemänä. Kai se isoin homma siinä olis ne koristeet.
 
Takaisin
Top