Ruuasta/ruoka-aineista hermoilu

  • Ketjun aloittaja Jännittäjä
  • Aloituspäivämäärä
J

Jännittäjä

Vieras
Hei,

onko muita, joita neuvolan ruoka-ainelistat ovat alkaneet vähän ylihermostuttamaan tai pohdinnat ruokien syömisestä alkaneet mennä hieman liian pitkälle?

Itseä pohdituttaa kinuskikastike, jossa maitojauhetta (mistä tietää, onko pastöroitu) ja Brunbergin suukot, joissa on kananmunan valkuaista (ja haluisin niin kovasti syödä niitä!) sekä cheddar-juusto vaikka Mäkissä tai Hesessä. Majoneesin pitäisi olla jees ja Hesessä ainakin niissä on pastöroitua kananmunamassaa.

Muita? Ja kertokaa jos Brunbergin suukkoja voi syödä
 
Hei,

onko muita, joita neuvolan ruoka-ainelistat ovat alkaneet vähän ylihermostuttamaan tai pohdinnat ruokien syömisestä alkaneet mennä hieman liian pitkälle?

Itseä pohdituttaa kinuskikastike, jossa maitojauhetta (mistä tietää, onko pastöroitu) ja Brunbergin suukot, joissa on kananmunan valkuaista (ja haluisin niin kovasti syödä niitä!) sekä cheddar-juusto vaikka Mäkissä tai Hesessä. Majoneesin pitäisi olla jees ja Hesessä ainakin niissä on pastöroitua kananmunamassaa.

Muita? Ja kertokaa jos Brunbergin suukkoja voi syödä

Onko neuvolan listalla raaka kananmuna ei-suositeltujen listalla? Ruokaviraston listalla (joka on se, jota neuvoloidenkin pitäisi jakaa) nimittäin ei ole. Suomessa kananmunissa ei ole salmonellavaaraa tai sen riski on niin mitätön, että raakaa kananmunaa ei ole sen takia tarvetta välttää. Salmonella ei myöskään ole samalla tavalla sikiövaarallinen tauti kuin esimerkiksi listeria. Jossain lähteessä mainittiin, että raa’assa kananmunassa voisi olla jonkinlainen toksoplasmariski, mutta tämä on varmasti otettu huomioon ruokaviraston listauksessa ja kun raakaa suomalaista kananmunaa riskituotteeksi ei ole siinä lueteltu, sitä on ihan sallittua syödä raskausaikana. Toki jos haluaa vetää vielä tiukempaa linjaa kuin virallisesti suositellaan, niin se on sitten odottajan oma päätös.

Jos nyt sitä kananmunaa haluaa kuitenkin välttää, voi pitää mielessä, että teollisissa tuotteissa sekä kananmuna että maito ovat yleensä aina turvallisia. Maidon pastöroimattomuudesta pitää erikseen mainita Suomessa tuoteselosteessa, eli oletus on että pelkkä merkintä ”maito” tarkoittaa maidon olevan pastöroitua. Voit vaikka vilkaista juustotiskillä pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja: niiden tuoteselosteessa mainitaan erikseen pastöroimaton maito.
 
Kiitos, arvostan suuresti vastaustasi - olet tässä ihan oikeassa. Teollisuudessakin varmasti ovat miettineet asiat niin, että kananmunat ja muut ovat turvallisia, kuten mainitsetkin. Neuvolan jakamassa lappusessa ei raakaa kananmunaa mainita vältettäväksi.

Unohdin listalta vielä leikkeleet - aiemmin ilmeisesti on ollut leikkeleetkin listerian vuoksi jollain tavalla pannassa. Nyt niistä sanotaan vain, että olisi hyvä käyttää hyvissä ajoin ennen päivämäärää. Onko kukaan jättänyt leikkeleitä pois tai miettinyt asiaa sen suuremmin?
 
Leikkeleitä olen (silloin 5-6 vuotta sitten) syönyt turvallisin mielin, kunhan ei siis ole parasta ennen päivä lähellä/mennyt. Einekset (nakit, lihapullat, valmisruuat...) kannattaa lämmittää hyvin. Valmisruuat kun lämmittää pakkauksen ohjeen mukaan on turvallista. :)

Ruokavirasto on näihin hyvin perehtynyt ja Suomessa ollaan ennemmin liian varovaisia kuin varomattomia, joten jos jotain ei sen listalla ole vältettävänä, voinee syödä turvallisin mielin.
 
Moikka! Siis pitäis syödä monipuolisesti, mutta kauhea pahoinvointi. Oon syöny käytännössä pikaruokaa ja jäätelöä.. rv 6+5
Onko se ihan kauheeta vai riittääkö se että syön edes jotain..?
 
Moi! Pahoinvoinnissa kannattaa mielestäni ehdottomasti syödä sitä mikä nyt menee alas. Tietenkin se olisi aina parempi jos pystyisi syömään monipuolisesti, mutta en potisi huonoa omaatuntoa pikaruuasta jos se on se mikä maistuu. Ei siis ole kauheeta. Mammavitamiinit päälle niin kyllä vauva ravinteensa ottaa. :)
 
Itse olen kyllä syönyt leikkeleitä, mutta en mitään kylmäsavuvalmisteita ( kuten vaikka meetvursti ).
Joulu oli kaikkein hankalin, kun kalat olivat kaikki käytännössä kielletty.

Maitotuotteista joudun muutenkin lukemaan selosteet aika tarkkaan, kun pitää olla laktoositonta.

Ensimmäisessä raskaudessa olin ehdottomampi ja lueskelin jatkuvasti kaikkia listoja.
 
Meikä on varmaan vähän liiankin rento. Nyt tajusin, että oon syönyt ulkomaalaisia mustikoita miltei harva se päivä, hups.

oon myös ottanut joitain paloja sushin raakaa lohta ja merilevää.
 
Takaisin
Top