Ruskea vuoto

Ee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Miulla oli viime viikolla kauhun hetket ruskean vuodon kanssa. Se on suoraan sanottuna hirveä mörkö! Tässä tuntemuksia:

Ruskea vuoto, inha pikkuoire joka joko ei tarkoita mitään ja on normaalia, tai on pahimmillaan alkavan keskenmenon ensimerkki. Näin selvitin itselleni, kun kauhuissani googletin että mitä tästä nyt voi seurata? Neuvolassa ei kuitenkaan voida tehdä muuta kuin odottaa, ja tarjota henkistä tukea. Pahinta oli vielä kohdun hiljaisuus kun dopplerilla kuunteli. Ei siinä terve järki riitä, vaikka kuinka ajattelee että 12. viikko menossa, ei se ole outoa jos ei kuulu mitään. Mutta yhdistäppä siihen ruskea vuoto, ja raskausoireiden normaalistikin tässä vaiheessa tapahtuva häviäminen! Ja kun ei ole vielä ollut ultraakaan, niin olin ihan varma, että kohdussa on kuollut ihmistaimi. Eipä tuo ihan äskettäin esiin tullut vauvamahakaan lohduttanut. En pystynyt edes koskemaan vatsaani.

En nukkunut yöllä ollenkaan. Seuraavana päivänä vaan itkin, rauhoituin, järkeilin, sain taas itkukohtauksen, ja niin edelleen. Puoliso ei sitä enää katsellut, vaan päätti että rahalla saa ja hevosella pääsee. Samalle päivälle sai Mehiläisestä ajan gynekologille. Ainut paikka missä oli vapaa aika mutta eipä siinä enää kerinnyt hintavertailuja tehdä. Mutta oli se sen arvoista.

Vauva ilmestyi heti näytölle, ja sydän sykki vahvasti. Koko vastasi viikkoja (Oli jopa karvan verran isompi). Kun katsoin sitä kuvaa ja kaikki oli hyvin, ei enää itkettänyt. Tunsin täydellisen rauhan! 2 kyyneltä valui poskelle kun olin pää kallellaan. Puoliso sen sijaan itki ensimmäiset kyyneleet vuosiin. Samalla selvisi vuodonkin syy: Istukan reuna kohdunkaulan suun päällä. Gynekologi kertoi että se tulee todennäköisesti siitä siirtymään pois kasvavan kohdun mukana, ja vuotokin johtui 99% todennäköisyydellä siitä. Nyt tähän faktaan kun yhdistetään tuo kohdun kasvupyrähdys, niin kaikki tuntuu niin selvältä!

Syy miksi kerron tämän? Koska ainakin itse sain pieniä toivon pilkahduksia näistä tarinoista, missä kaikki oli ok, ja ikävä oire sai selityksen! Kokemus oli henkisesti tosi rankka. Olin jo ennen ultraa ehtinyt ikäänkuin aloittaa jo jonkinlaisen surutyön, olin niin varma että joku on pielessä. Toimenpiteen jälkeen puolisoni ja minä hymyilimme tuntikausia kuin idiootit.
 
Kiitos, kun jaoit tämän! Antaa toivoa... :)

Itselläni ruskeaa vuotoa nyt ollut viikon verran ja kyllähän tuo pistää miettimään. Jotenki tuntuu, että alavatsatuntemukset ei oo enää niin vahvoja, ku pari päivää sitten. Neljä päivää varhaisultraan. Nyt menossa rv 5+6.
 
Mulla tuli PALJON kirkasta veristä vuotoa sunnuntai-iltana&yönä ja olin aivan varma keskenmenosta kun ei ollut ma aamullakaan ohi. Vatsakivutkin hirvittäviä. Ultrassa ma kaikki oli kuitenkin hyvin, ja toivottavasti tilanne pysyy samana. Ei löytynyt syytä tälle :sad001 Nyt vuoto on ruskeaa ja vähäistä mutta varmaan vanhoja tulee vielä :) pääsen tarvittaessa tarkistamaan vielä parin viikon päästä ultrassa tilanteen jos kovasti oireilee.. Toistaiseksi kaikesta hyvin :)
 
Mulla on nyt kaksi päivää tullut niukasti rusehtavaa vuotoa ja kyllä muuten pelottaa ! Ollaan vielä niin alussakin rv8+3 ja esikoinen tulossa. Eka neuvolakin on vasta ensi viikolla ja sinne pitää ilmeisesti nyt kärvistellä.. Ei ole mitään kipuja ja raskausoireet samat, vähän pahemmat ehkä, eli pahoinvointia ja närästystä koko ajan, muutenkin aika pulla olo.

Toivottavasti kaikki on masussa hyvin. Ei tässä auta muu kuin kärvistellä ja odottaa neuvolaa :sad001
 
Hattivatti,
Mulla oli kahteen otteeseen samaa touhua, ruskeaa vuotoa. Sekä lääkäri ja neukku sanoivat, että ei kannata huolia. Keho vaan valmistautuu tulevaan ja limakalvot tekee töitä. Keskenmenoon liittyy runsas verinen menkkavuoto ja kivut.
Tietysti poikkeuksia voi AINA olla, mutta yritä rauhoittua ja "nauttia" muista oireista. Stressaaminen ei sekään babylle oo hyväksi,

Tsemppiä!!!
 
Neuvolassa tänään käyty ja tietysti kyselin tuosta vuodosta (jatkuu edelleen). Vuoto alkoi niihin aikoihin kun mulla normaalisti tulisi menkat, empä tullut ajatelleeksi sitä ollenkaan, elikkä kaikki on hyvin. Jospa nyt voisi hieman huokaista :)
 
Olen nyt rv14 ja mulla oli kanssa joskus 5-11raskausviikkojen välillä ruskeaa vuotoa, ei kestänyt kuin puolisen päivää, mutta silti aina sydän syrjällään pohdin että tässäkö tämä oli.
Ekalla kerralla sanoin siitä neuvolassa ja terkkari epäili sen olevan just normaali menkkarytmin aikaa. Siitä olo vähän huojentui, mutta kun vuotoa tuli taas uudelleen ja viikon päästä taas uudelle, alkoi epäilys kaivaa mieltä. Odottelin kuitenkin kärsivällisesti ensimmäiseen ultraan rv12 asti ja siellä kätilö kertoi kaiken olevan kunnossa. Ja että on normaalia jos sitä joskus vähän vuotaa. Nyt en enää ole asiasta huolissani, kunhan ei suuria määriä vuoda.

Ja muistakaa ettei aina tarvitse pelätä pahinta jos on jotain erikoisia tuntemuksia, ne voi olla myös elimistön terveisiä vauvalta. :)
 
Ihanaa lukea näitä rohkaisevampiakin juttuja vuodosta, vaikka eihän se huolta kokonaan itseltä poista.

Minulla tuli ensimmäisen kerran ruskehtavaa veristä vuotoa aivan yllättäen rv 11+4 ja säikähdin todella paljon. Heti laitoin miehen soittamaan päivystykseen, kun en itse itkultani kyennyt. Sieltä käskettiin odottelemaan ihan rauhassa, jos ei tule pahoja kipuja tai selvästi kirkasta vuotoa. Seuraavana päivänä sama jatkui, ruskehtavaa vuotoa tuli hieman pitkin päivää, joten soitin terveyskeskukseen. Sain jopa lääkäriajan, kun epäilivät tulehdusta..pissakoe ja verikoe (hcg) otettiin ja kaikki näytti normaalilta. Vuoto jatkui viikon, ei kuitenkaan runsaana eikä ollut kipuja. Eka ultra oli rv 12+5 ja odotin pahinta. Kaikki oli kuitenkin hyvin, pikkuinen siellä liikkui hurjaa vauhtia ja sydän sykki :)

Tänään rv 13+1 ja olin juuri huokaissut helpotuksesta, kun eilen aamulla vuoto alkoi taas :sad001 Aluksi tuli vähän ihan kirkasta verta, sitten muuttui ruskehtavaksi ja nyt parin päivän ajan sitä tullut vain vähän. Haluaisin niin saada selville vuodon syyn, mutten vielä ole uudestaan soitellut mihinkään, kun ultrassakin hoitaja sanoi, että vähäistä vuotoa voi rauhassa seurailla kotona. Onkohan normaalia, kun näin pitkittyy?
 
Minua ohjeistettiin, että kirkkaasta vuodosta aina soitto neuvolaan, riittää lähipäivinä, jos ei ole kipuja. Itseäni meni kesken. Vuotoa oli ihan koko ajan plussasta asti. Pääasiassa ruskeaa tuhrua, mutta pari kertaa myös ihan vähän kirkasta verta. Ultrassa 8+4 kaikki oli hyvin ja normaalisti. Illalla kuitenkin alkoi runsas verinen vuoto ja todettiin kkm. En halua ketään pelotella, mutta itse olisin melko herkästi yhteydessä lääkäriin, jos vuotoa tulee.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on ollut nuvaringin jälkeen pelkkää ruskeaa vuotoa kuukautisten aikaan. Nyt menossa kolmas kierto. Ekan kierron jälkeen aivan toisen alussa vahvistui raskaus. Voin niin pahoin että testi oli tehtävä vaikka ruskeaa vuotoa samaan aikaan tulikin. Nyt viikonloppuna alkoi TAAS uusi vuoto.. oon niin täynnä tätä epätietoisuutta. Viikkoja olis nyt 6+3. Neuvola ultrineen odottaa tasan kahden vkon kuluttua. Yksityiselle en nyt viitsi mennä kun tätä tuhrua on. Josko se taas loppuisi ennen neuvolaa. Kesti viimeksi viikon. Kaikki oireet on; turvotus, pahoinvointi (vähentynyt hieman), kipeät nännit, pissalla ravaaminen yölläkin.. ja kaikki tämä aivan turhaanko!? Epäilen hyvin vahvasti tuulimunaa.. alusta asti. Hieman ehdin jo iloita välissä mutta taas masentaa. Kyllä ovat olleet pitkät 5 viikkoa ja vielä 2 edessä. Huoh. Kenelläkään ollut samaa, eli ruskeaa vuotoa kuukautisten aikaan?
 
Minullakin oli 9:n rv kohdalla ruskeaa vuotoa menkkakipua ja voimakkaita vihlovia kipuja vasemmalla puolella alavatsaa. Pelkäsimme pahinta, viikon jouduimme odottamaan ennen kuin oli ensimmäinen ultra ja siellä on pikkuisella kaikki hyvin. Helpottava tunne :Heartred
Huolettaa vain kun noita menkkamaisia kipuja on miltein joka ilta välillä voimakkaampana ja välillä lievempänä. On kuitenkin sellainen tasainen kipu eikä sahaava. Nyt menossa rv 11+5
 
Mulla oli viikolla 6 tuhnua ja silloin ultrassa sykki kaunis pieni sydän; tänään oli varmistus ultra "että kaikki on hyvin"

no ei ollut. vauva vastasi viikkoja 8+2. mutta Katka ei jaksanut pidemmälle, ei näkynyt sitä kaunista sydäntä. nyt odotellaan joko vuotoa alkavaksi TAI sairaalasta kutsua sinne, kumpi sitten kerinnee nopeammin paikalle.

Kuitenkin yli 2 vuotta tehtiin muksua.. Että minun näkökulmasta AINA tuhnun kanssa selvittämään.
 
Minulla myös on ollut ruskeaa jopa vähän punertavaakin vuotoa välillä. Nyt juuri alkaa rv 10 ja suunilleen viikosta 6 lähtien välillä tulee vuotoa ja vähän kipujakin, sitten saattaa mennä päiviä jonkun verran ja sitten taas vuotoa.. ekan kerran kun näin kävi että tuli oikeesti ihan veristä vuotoa ja oli kipuja niin oli viikolla 7+6. kävin kättärillä niin siellä pieni ihmisen alku oli ihan kunnossa. Nyt ollut taas vatsakipuilua yms.. mutta gyne sanoi että kohdun kasvukipuja ja vuoto on limakalvoista..6.11 sitten ensimmäinen virallinen ultra, sitä kovasti odottelen ja vähän vielä kumminkin pieni pelko että onhan kaikki varmasti kunnossa masuasukilla. :)
 
Esikoista odottaessa mulla tuli useampaan kertaan reippaammin verta ja joka kerta se oli yhtä pysäyttävää. Muutenkin koko raskaus oli täynnä stressiä ja vauhtia ynnä vaarallisia tilanteita. Ihan kammottavaa. Tästä johtuen itse oireilin henkisellä puolella 3 vuotta synnytyksen jälkeen!

Keskenmenoni sitten taas oli hyvin salakavala. Ei kipuja ja vain pientä tuhrua...

Nämä asiat on niin yksilöllisiä. Ja google on ihan saatanasta jos alkaa pelkotiloissa etsimään "faktaa".
 
Mulla kans tuli ruskeaa vuotoa parina päivänä noin viikolla 20. Ei selvinnyt koskaan syy. Nyt viikolla 38+5
 
Ottaen huomioon miten verestäviä kohtu ja sisäelimet on raskaana ollessa, niin pienet tuhruvuodot on todella normaaleja.
 
Takaisin
Top