Ruokavalio

Hellis

Piirimestaruustason postaaja
Mites teillä oma syöminen sujuu näin raskauden jälkeen? Tuleeko syötyä terveellisesti vai tuleeko herkuteltua? Välttelettekö jotain tiettyjä ruoka-aineita vauvan mahdollisten vatsavaivojen takia vai syöttekö kaikkea?
 
Mulle on jäänyt herkuttelu pahasti päälle :inpain: Suklaasta on tullut ihan peruselintarvike! Muu karkki ei onneksi maistu, mutta suklaata on pakko olla kaapissa kokoajan... Pullat sun muut maistuu myös ja kesän kunniaksi tietenkin jätski. Ruoka-aineista en välttele mitään, jäbän vatsa ei reagoi onneksi mitenkään kipuilemalla mihinkään, mitä oon syönyt. Kahvin koitan pitää korkeintaan kahdessa mukillisessa päivässä ettei vaikuta jäbän yöuniin. Ruoka maistuu vaihtelevasti... välillä syön kuin hevonen ja välillä meinaa kokonaan unohtua aamupalan jälkeen tuo syöminen... Päätän aina, että nyt loppuu liika herkuttelu ja alan tietoisesti syömään säännöllisesti ja järkevästi, mutta niin vaan sitä tulee kaupasta napattua se suklaalevy (lue: vähintään kaksi) varastoon ja syötyä mitä ja miten sattuu... Vaikeeta :shifty:
 
Minä syön kokoajan... paljon! Välttelen suklaata, paprikaa, sipulia ja kovia mausteita. Kaikki nämä näkyy heti vauvassa :shifty: Kahvia vain yksi kuppi aamulla, korkeintaan pieni kuppi lisää myöhemmin. Syön aika perusterveellisesti mutta sallin herkuttelutkin varsinkin nyt kun paino vaan tippuu ja tippuu. Pitäis aloittaa yösyönnit... aamut on hirveitä kun on niin kauhea nälkä :grin Nim. vähintään kaksi aamupalaa
 
Kuulostaa tutulta Etsijä :) Mä välttelen isoja määriä sipuleita (erityisesti valkosipuli), mausteita, kaaleja, papuja, kahvia ja suklaata. Noista tulee vauvalle pieruja. Mutta kaikkea syön kohtuudella.

Muuten syön normaalisti terveellisesti, mutta joka päivä menee herkkuja. Kaksi sokeriherkutonta päivää on synnytyksen jälkeen ollut :D

Sain sokerirasituskontrollista puhtaat paperit ja paino vaan putoaa, joten päätin nyt nauttia tästä mässäilyvaiheesta ilman huonoa omaatuntoa :)
 
Kaikki pullat ja keksit maistuu... Yritän rajottaa, ku raskauskilojakin jäi kuusi, vaikka söin elämää terveellisemmin raskaana. Annoskoot mulla o aivan järkkyjä, mutta pakko hiukka ollakin, jos en kerkiä syödä kuin kolmisen kertaa päivässä tän sylivauvan kanssa. Onneks ny o vähän helpottanu tyllerön suostuessa olemaan hetken leikkimatolla, ni saan aamupuurot keitettyä.

Raskausajasta jäi päälle julmettu tulisen ruoan himo. Välillä siis vähän sorrutaan chilipöperöihin, ja se kostautuu aina silloin tällöin, muttei aina. Kahvia rajotan pariin (mega)kupilliseen. Eiku oho, kohta o puol litraa menny... Istun tässä keittiössä juomassa kahvia vauvan nukkuessa tissi suussa.
 
Mulla on koko ajan nälkä :D Syön paljon useammin kuin mieheni, ja selitän tätä itselleni täysimetyksellä. Täytyyhän kehon jotain varastoa kerätäkin, kun vauva on kohta kolme kuukautta ja painoa on hänelle syntymän jälkeen tullut jo kai ainakin jo 3.5kg (ei olla oltu vielä 3kk neuvolassa).

Makeaa menee jossain muodossa joka päivä ja tiedän sen johtuvan jatkuvasta univajeesta. Karkkeja ei meillä syödä juuri koskaan, mutta ne perusmuut: suklaat, keksit sen sijaan. Tosin olen aina ollut herkkujen perään, sitä ei ole raskaudetkaan muuttaneet :) Muuten ruokavalio on aina ollut aika terveellinen, mutta nyt kahden pienen lapsen kanssa en kerta kaikkiaan ehdi ja jaksaa tehdä itse ruokaa aina. Päivisin kun olen yksin näiden kanssa on sattuma, jos molemmat nukkuvat samaan aikaan, niin ehdin istua alas ja syödä kunnon ruokaa. Jos siis olen ehtinyt jossain välissä sen kunnon ruoan valmistaa. Muuten se on sitä, että nälissään ehtii just ruisleivän voidella ja syödä seisaaltaan...

Painoa tuli raskauden aikana 16kg ja 6 niistä on vielä jäljellä. Päivittäin ulkoillaan pitkiäkin vaunulenkkejä, et toivotaan et ne siitä sulaisi. Liikunta on itselle tosi tärkeä juttu ja toivon, että pääsisin pikku hiljaa aloittamaan jumpat ym. En ole vielä raatsinut mennä kun tuo vauva ei ole vielä korviketta saanut. Ja jossain vaiheessa voisi jaksaa tehdä kotiruokaa vaikka pakasteeseen helpottamaan arkea.
 
Ainiin piti lisätä että synnytyksen jälkeen kyllä nautin hyvällä omallatunnolla niitä raskauden aikana kiellettyjä juttuja. Jääkaapissa on aina tuorejuustoa ja savukalaa on syöty. Porkkanoita ja muita vihanneksia ja hedelmiä uskaltaa syödä taas kuorimatta :) Ja zero cokis -paheeni palautui raskauden jälkeen ennalleen, vaikka ei kai se imettävällekään (tai ehkä kenellekään...) niin hyvä juttu ole.
 
Ruokahalu on erinomainen kuten on aina ollut. Piti laittaa karkit ja suklaa tauolle, kun niitä tuli mätettyä ihan mielinmäärin, tuskin kerkesi maistaakaan miltä maistuu. Tuumattiin miehen kanssa, ettei ole huono homna olla välillä ilman karkkia. Nyt sitten on hirmu vimma leipoa kaikenlaista. Ruisleipää tekee mieli koko ajan. Mitään ei ole tarvinnut ruveta välttelemään, kahvia menee aamuisin kaksi mukillista kuten aina on mennyt, raskausaikaa lukuunottamatta. Iltapäiväkahvi kuuluu myös päivän kaavaan, siihen aikaan yleensä molemmat lapset nukkuu ja minä saan juoda kahvini hiljaisuudessa. :)
 
Jep, paljon syön ja silti nälättää! Varmasti mätän isompia isompia annoksia lautaselle kun mies. Joka päivä oon jotain herkkua syönyt, jäätelöä useimmiten. Silti paino meinaa vaan laskea...

Kahvi ja suklaa on välteltävien listalla, kahvia juon 0-2 kuppia päivässä. Suklaata en edes joka viikko. :) Mausteita, sipulia tms. ei suuremmin tarvii varoa.
 
Joo ruokahalu on hyvä ja herkutkin maistuu. En oikeestaan oo vältellyt mitään, kahviakin juon aamulla ja päivälläkin pariin otteeseen. Ei ole vaikuttanut tyllerön vatsaan vielä. Kaikki raskauskilot on poissa mutta nyt junnataan samassa ja en laittais vastaan jos vielä jonkin verran lähtisi :)
 
Mä välttelen suuremmissa määrissä sipuleita, palkokasveja, mansikoita, tulisia mausteita, en juo yli 3 kuppia kahvia. Niin ja suklaata. Muuten kyllä on ruoka maistunut, synnytyksen jälkeen paino meni lähtöpainostakin pari kiloa alle, mutta nyt on +2. Eli nää hampurilaisateriat, sipsipussit ja karkit on tuonu neljä kiloa.. otin itteeni niskasta kiinni, hiilarimoska on nyt pannassa, syön viidesti päivässä, lasten kanssa ulkoilen ja kahesti viikossa käyn salilla.

Noi skyr-rahkat on tajuttoman hyviä, pitää nälän pois, on jääkaapissa valmiina välipalana, saa kalsiumia ja protskua. Tykkään.
 
Mausteisempaa ruokaa olen hieman vältellyt. Intialaisen ja nepalilaisen jälkeen vauvan maha meni kyllä kipeäksi, kamalaa. Vahva curry antoi rotan jälkeisen efektin.... Kahvia juon ja suklaa maistuu. Paino samoissa kantimissa kuin ennen raskautta. Nyt olen lisännyt pakolla ruokavalioon kaurapuuron (itsetehty tai ostettu täysruisleipä ollut vauvalle vähän liikaa).

Joka päivä teen kaksi (lämmintä) ruokaa tai lämmittelen edellispäiväisiä ja olen itsekin ruokapöydässä. Tykkään ruuanlaitosta ja usein isoimmat lapset auttaa. Kesähän on helppoa aikaa, heität jotain grilliin ja ruoka on hetkessä valmis. Taaperoaikana wokkaus on ihan parasta, nopeaa! Parhaiten nuo lapset on oppineet maistamaan kaikkea erikoista ja uutta kun ovat saaneet osallistua ruuanlaittoon taaperosta saakka. Ihaninta kuitenkin on, jos saan yksin huseerata hifistellen keittiössä. Se on mun luksusaikaa.

En syö seisten ikinä, eikä kukaan muukaan meidän perheessä. Vaikka oltaisi nukuttu aamulla pommiin. Aterioita en korvaa syömällä jotain nälkää äkkiä siirtävää tai syö yksin tai ilman lapsia. Mallioppiminen, you know. Joskus syödään vuorotellen miehen kanssa kun vauva kränää, aina jompi kumpi lasten kanssa pöydässä. Kun olen yksin lasten kanssa kotona toki hyysään välillä vauvaa mutta palaan aina ruotuun....

Vauva on Stokken newbornissa samassa tasossa pöydän ääressä. Viihtyy siinä loistavasti ja osallistuu yleiseen puheensorinaan. Meillä on aina ollut näin ja tulee aina olemaan, perheen yhteinen ruokailu ison ruokapöydän ääressä on perheen liimaa. Toki kun oli useampi vaippaikäinen, oli haasteellisempaa mutta pääosin näin oli silloinkin.

❤️
 
Kokoajan tulee uusia ruokia vastaan mitä ei kannattaisikaan syödä kun imettää. Meidän pojalla on aika paljon vatsa vaivoja olen yrittänyt karsia ruokavaliosta pois paljon. Mutta nyt haluisin tietää mitkä ruuat on hyväksi havaittuja ja mitä voi syödä ilman vatsavaivojen pelkoa? Alkaa itellä ideat loppumaan ja muutenkin olen huono keksimään ruokia. Uusia ideoita/perusruokaa siis kehiin !! Jos joku viitsii vaivautua :)
 
Guang Xi, kuulostaa niin mun unelmalta, että kaikki syö yhtäaikaa pöydässä ja vauvakin vielä osallistuu, wau. Meillä vaan tuo harvemmin toteutuu, tiedä miten saisi tuon miehen ymmärtämään..
 
Nebula, mun luottoaamiainen on kaurapuuroa ja mustikkakeittoa. Tykkään puurosta ja sopii myös mun mahalle. Onhan näitä vaikka mitä perusruokia, meillä menee lapsiperheen perinteisiä pinaattikeittoa, lohta, jauheliharuokia, pastaa jne. Itse välttelen vain kofeiinia, suklaata ja isompia määriä papuja, herneitä ja raakaa sipulia.
 
Juu, kun mulle oli toi ruisleipäkin ihan uus juttu, että aiheuttaa vatsanväänteitä. Sit kuulemma sianliha ja sitrushedelmät myös on pahasta. Ja neuvolan täti sanoi,kun kerroin, että vehnän oon nyt jättänyt pois kokeeksi, että: "se on hyvä, kun ei se vehnä ole hyväksi kellekkään" :D
 
Sosekeitot on aikas helppoja perusruokia, esim. bataattikeitto, purjo-perunakeitto, porkkanakeitto, tomaattikeitto, punajuurikeitto... ja ei ehkä kovasti käy mahaankaan.
Makaronilaatikosta saa helposti tehtyä erilaisia versioita laittamalla vaikka koskenlaskijaa sekaan tai pestoa tai erilaisia kasviksia.
Tänään söin laiskana kalapuikkoja, mutta ne oli jotain kuituisia... oli ihan hyviä ja ehkä voi ainakin kuvitella, että parempi vaihtoehto kuin tavalliset puikot :joyful:
Tonnikalasalaatti on ruokaisa, helppo ja riittoisa... mössää herne-maissi-paprikaa, riisiä ja tonnikalaa (öljyssä, ettei tuu liian kuivaa) sekaisin ja avot! Tai riisin sijasta pastaa ja sitten vaikka vähän tuorejuustoa tms. sekaan tuomaan makua.
Hyvä lisuke monelle ruualle on sellainen "salaatti", että sekoittaa herne-maissi-paprikaa ja raejuustoa... yllättävän hyvää ja täyttää vatsaa. Paitsi että juuri tajusin, että tuossahan on herneitä ja paprikaa, jotka molemmat voi aiheuttaa vatsavaivaa... no mutta, hmm... molemmissa mun "resepteissä" voi ton he-ma-pan korvata vaikka maissilla ja porkkanakuutioilla, varmasti yhtä hyvää tuleepi eikä sitten ota vatsaan niin kovasti :)
 
Mulla on ikävä meidän peruskasvisruokia, jotka perustuu pitkälti papuihin ja soijaan, joita en nyt oikein raaski syödä. Tuntuu, että syön koko ajan kanaa tai kalaa, en syö punaista lihaa normaalistikaan ja tosiaan monet kasvisproteiinit on nyt vähän nounou.
 
Guang Xi, kuulostaa niin mun unelmalta, että kaikki syö yhtäaikaa pöydässä ja vauvakin vielä osallistuu, wau. Meillä vaan tuo harvemmin toteutuu, tiedä miten saisi tuon miehen ymmärtämään..

Kolmivuorotyöläisten ja sittemmin eronneiden vanhempien lapsena yhteiset ruoka-ajat on mulle omassa perheessä tosi tärkeitä. Mies oppinut vuosien saatossa, että arvotan tavallisen, arkisen yhteisen ajan todella korkealle. Helpottaa myös lasten asioissa ajantasalla pysymistä kun kaikki koossa kerralla.
 
Takaisin
Top