ruokavalio ja syöminen

Kasvissosekeitto ainakin on helppo ja nopea tehdä :) Ite laitan yleensä sipulia, valkosipulia, porkkanaa, kukkakaalia, suolaa, pippuria ja kuohukermaa. Esim. yks pieni kukkakaali, yks sipuli, viis porkkanaa, pari vs-kynttä, suolaa ja pippuria maun mukaan. Kasvikset pilkotaan ja keitetään kypsäksi vähässä vedessä, osa nesteestä otetaan sivuun ja sauvasekoittimella vedetään sileeks. Sekaan purkillinen kuohukermaa ja tuota keitinvettä jos jää turhan paksuksi. Tarjoillaan raejuuston kanssa niin saa proteiiniakin :P Muunneltuahan saa kasviksia vaihtelemalla ja mausteita(ite käytän paljon juustokuminaa, chiliä, savupaprikaa, currya ja yrttejä) lisäämällä, myös kookoskermalla saa ihan mukavan makusta.

Jos kasviksia haluaa ihan liharuokien lisäksi, niin kasvissoseet on jees! Esim. kukkakaali- tai kukkakaali-porkkanasose. Keitetään vaan suolan kans kypsäksi, vesi pois, ja sauvasekottimella muusiks. Ite laitan sekaan nokareen voita ja maitoa tai kermaa niin, että on sopivaa muusiksi.

Hyvin vähän tulee pelkkiä kasvisruokia tehtyä, mut liharuokiin tulee ympättyä monesti porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, suolakurkkua, paprikaa.. Lasagnestakin saa ihan lapsillekin maistuvaa, vaikka levyt vaihtaa kesäkurpitsaan ja munakoisoon :) Ite kun en viljoja pysty syömään, enkä kyllä perunaa, bataattia, maissia tai riisiäkään, niin täytyy nuo tavallisetkin kotiruuat hieman soveltaa :D

Mä oon kasvissyöjä, joten täällä ois paljonkin reseptejä tarjolla, mikähän sulle maistuis... Tää on meidän 1-vuotiaan makuun, joten lisämausteet ja suola voivat olla tarpeen.

Kasvis-linssicurry

1rkl öljyä
1tl curryä, 1/2tl kardemummaa, 1/2tl kanelia, 1tl korianteria
1 sipuli
1 pieni kukkakaali
4 pientä porkkanaa
1 dl punaisia linssejä (tai 1tlk kikherneitä)
2 dl kookosmaitoa
1/2 pss pakastepinaattia
1 kasvisliemikuutio (meillä vähäsuolainen)

Kuumenna öljy ja mausteet. Lisää pilkottu sipuli, kuullota hetki. Lisää pilkotut kasvikset, kääntele hetki. Lisää loput ainekset, anna kiehua kunnes kasvikset kypsiä. Tarjoile minkä vaan lisukkeen kanssa .

Makaronilaatikkoon voi sujauttaa vaikka porkkanaraastetta mukaan, samoin lasagnekastikkeeseen. Viimeksi laitoin lasagneen kesäkurpitsaa, myös paprikaa ja tomaattia oon laittanut.

Uunijuureksiin esim porkkanaa, perunaa, palsternakkaa, kukkakaalia, lanttua, punajuurta, sipulia jne. Päälle öljyä, hunajaa ja provencen yrttejä.

Kasvissosekeittoon saa proteiineja myös punaisista linsseistä ja erilaisia makuja helposti valmiiksi maustetuista ruokakermoista.

Eikä saa unohtaa wokkeja! Kaalia, porkkanaa, palsternakkaa, kukkakaalia, papuja, nuudeleita, mausteita.

Mä syön edelleen tosi tosi huonosti .. :/ 1 lämmin ateria + leipä päiväs, ja tuoremehua ja vettä.. Aamulla ei vaa pysty syömään mitää oksentelun takia, eikä muutoin tee mieli mitään.. ostin tänään noita kuumakuppi keittoja ja koitan sellasia alkaa vetään aamupalaks.
Mä oon kans surkee syämään kasviksia, ennen laitoin ruokaan ku ruokaan vaikka minkämoista kokosta väristä ja muotosta kasvista mutta nyt ei millää väsymykseltä jaksa seistä pilkkomassa.. jos yrittäisin toiseksi ateriaksi päivään tuota salaattia. Sitä vois tehä aina kerralla isomman satsin..
Entä kuinka te marjat nautitte? Mulla joku ihme huoli ollut juuri noista marjoista kun ei ole tullut syötyä ollenkaan :o ohjeita ja paljon niitä pitäs päiväs syödä? Ostin mansikkakeittoa vai mitä lie nii ajaako saman asian ku itse tuoremansikat?

Minä vedän marjat suoraan pakastimesta (suomalaisia marjoja) blenderin kautta.. Eli blenderin pohjalle tilkka kermaa, päälle jäisiä mustikoita (n.100g), turkkilaista jukurttia n.200g ja maitoa vajaa desi. Mukavan raikas aamupala ja pitää hyvin nälkää :) Marjoja vaihtelemalla saa vaihtelua makuihin. Jos on kiirus, niin jäiset/kohmeiset mustikat menee hyvin raejuuston kans. Ei kai nuo marjat mikään välttämättömyys ole, mut ite tykkään just aamupalalla kun ei oikeen mikään mene alas norrmaalistikaan.

Lilith_Mist onks sulla millanen päivärytmi? Eihän se aamupala ole mitenkään pakollinen, jos tuntee pärjäävänsä ilman paremmin, syö sitten tukevammin kun tuntuu, että ruoka pysyy paremmin sisällä. Ja jos ei tee oikeen mitään mieli, niiin kasviksiakin tosiaan voi blendata viherpirtelöiksi, jos juotavassa muodossa olisi helpompi saada alas? Tuosta mansikkakeitosta sen verran, että siellä saattaa pakkausselosteessa lukea, että montako prosenttia sisältää mansikkaa, yleensä ei kovin suuria määriä ja sokerin/makeutusaineiden määrä voi olla melkoinen. Raskausaikana kannattaa jollain tapaa miettiä, että saa tarpeeksi energiaa, koska kasvavat solut sitä tarvitsevat. Vauvahan yleensä ottaa sen mitä tarvitsee ja äidille voi tulla vakavampia puutoksia jos ei huolehdi riittävästä ravinnonsaannista. Vitamiinit ja hivenaineet ainakin purkista jos ravinto on muuten vähäistä. Vaikeahan se on väkisin yrittää syödä, itellä ainakin kaikki puoliväkisin vedetty tulee ulos :(

Ite oon syömisten kans tapellu niin pitkään kun muistan.. Syömishäiriötaustaa yläasteajoilta, kasvissyöjäksi ryhdyttyäni parani ravitsemus huomattavasti useaksi vuodeksi, olinpa ihan täysin kasviperäisellä ravinnollakin ekan raskauden ja imetysaikaa niin pitkään, kunnes ei enää mittavien allergiaepäilyiden vuoksi voinut jatkaa.. Vähitellen hiippaillut tuo refluksitauti ja sitä myöten saanut tapella syömisten kanssa, että mikä pysyy sisällä ja mikä aiheuttaa oireita. Myös yliherkkyydet rajoittaa ikävästi elämää ja ehkä joku ärtynyt suolikin löytyy. Tutkia on hyvin vaikeaa, koska oireiden pitäisi olla päällä tutkimuksissa ja minä en kestä montaa vikkoa kurkku verellä ja mahakrampeissa tuttkimuksia odotellessa :( Nyt sitten pitäytynyt tässä omassa hyväksikooetussa ruokavaliossa, enhän minä diagnooseilla sinällään mitään tee, koska oma olo tuntuu nyt hyvältä. Paljon on tullut tutkimuksia luettua ja kokemuksia, kyllähän se lievää ahdistustakin on luonut kun yleisiä ravintosuosituksia vastaan syö... Mutta joo, vähän taustaa tähän mun ruokavaliohommaan siis ajattelin kertoa :D

Takaisin