Ruokapulmia raskauden aikana?

Chimichanga

Näppärä viestien naputtelija
Huhtikuiset 2022
Moi!

Olen ollut alkuraskauden ulkomailla ja se on tuonut vähän lisähaastetta syömisiin. Olen pyrkinyt noudattamaan THL:n ohjeita. Mutta miten vaikeaa, kun kaikkiin mehuihin on joko lisätty sokeria tai sitten makeutusaineita. Viimeksi googletin sakariinin, mitä kylässä laitettiin jälkiruokaan ja vaikka mihin kaikkeen sokerin sijasta ja piti kohteliaasti sanoa että ei kiitos. Yritän välttää näitä ylimääräisiä sokereita, mutta vielä enemmän keinotekoisia makeutusaineita ja steviaa. Tuntuu että jokaisessa jogurtissa on kamalasti sokereita. Olen skeptinen myös näille espanjan vihanneksille ja marjoille, vaikka tuoreita ja paikallisia ovatkin. Mistä tietää mitä niihin on pumpattu sisälle? Ja maidot...tai liha. Onneksi palaamme pian Suomeen. Totta kai äidit synnyttää terveitä vauvoja ulkomaillakin, mutta olen niin kiitollinen Suomen kotimaisista puhtaista tuotteista.

Onko tiellä ollut pulmia joidenkin ruoka-aineiden suhteen, joita olette joutuneet miettimään kannattaako pistää suuhun vai ei? Olen joutunut miettimään mm. tortelliinoja, joissa ricottaa, mozzarellaa pizzassa ja uht maitoja. Ja jätin syömättä fazein Lontoonraesuklaalevyn :sad001
 
Moi!

Olen ollut alkuraskauden ulkomailla ja se on tuonut vähän lisähaastetta syömisiin. Olen pyrkinyt noudattamaan THL:n ohjeita. Mutta miten vaikeaa, kun kaikkiin mehuihin on joko lisätty sokeria tai sitten makeutusaineita. Viimeksi googletin sakariinin, mitä kylässä laitettiin jälkiruokaan ja vaikka mihin kaikkeen sokerin sijasta ja piti kohteliaasti sanoa että ei kiitos. Yritän välttää näitä ylimääräisiä sokereita, mutta vielä enemmän keinotekoisia makeutusaineita ja steviaa. Tuntuu että jokaisessa jogurtissa on kamalasti sokereita. Olen skeptinen myös näille espanjan vihanneksille ja marjoille, vaikka tuoreita ja paikallisia ovatkin. Mistä tietää mitä niihin on pumpattu sisälle? Ja maidot...tai liha. Onneksi palaamme pian Suomeen. Totta kai äidit synnyttää terveitä vauvoja ulkomaillakin, mutta olen niin kiitollinen Suomen kotimaisista puhtaista tuotteista.

Onko tiellä ollut pulmia joidenkin ruoka-aineiden suhteen, joita olette joutuneet miettimään kannattaako pistää suuhun vai ei? Olen joutunut miettimään mm. tortelliinoja, joissa ricottaa, mozzarellaa pizzassa ja uht maitoja. Ja jätin syömättä fazein Lontoonraesuklaalevyn :sad001
Mä olen asunut koko raskauden turkissa ja en ole noudattanut thl suosituksia. Syön niin kuin muutkin odottavat äidit täällä. Vanhempia lapsia kun odotin 18 v sitten ei thl.n suositukset olleet tuollaisia mitä nyt.
Maalaisjärjellä tulee varmasti terveitä lapsia kaikkialla maailmassa, turhaa stressiä aiheuttaa itselleen jos kaikkea yrittää kirjaimellisesti noudattaa.
Luulen että Suomessa ns. Puhtaat tuotteet eivät kuitenkaan ole ihan samanveroisia kuin esim. Täällä suoraan puutarhasta ja basaarilta aamulla haetut tuotteet. ( lukuunottamatta ehkä jotain marjoja mitä kerätty itse suoraan metsästä)
 
Moi!

Olen ollut alkuraskauden ulkomailla ja se on tuonut vähän lisähaastetta syömisiin. Olen pyrkinyt noudattamaan THL:n ohjeita. Mutta miten vaikeaa, kun kaikkiin mehuihin on joko lisätty sokeria tai sitten makeutusaineita. Viimeksi googletin sakariinin, mitä kylässä laitettiin jälkiruokaan ja vaikka mihin kaikkeen sokerin sijasta ja piti kohteliaasti sanoa että ei kiitos. Yritän välttää näitä ylimääräisiä sokereita, mutta vielä enemmän keinotekoisia makeutusaineita ja steviaa. Tuntuu että jokaisessa jogurtissa on kamalasti sokereita. Olen skeptinen myös näille espanjan vihanneksille ja marjoille, vaikka tuoreita ja paikallisia ovatkin. Mistä tietää mitä niihin on pumpattu sisälle? Ja maidot...tai liha. Onneksi palaamme pian Suomeen. Totta kai äidit synnyttää terveitä vauvoja ulkomaillakin, mutta olen niin kiitollinen Suomen kotimaisista puhtaista tuotteista.

Onko tiellä ollut pulmia joidenkin ruoka-aineiden suhteen, joita olette joutuneet miettimään kannattaako pistää suuhun vai ei? Olen joutunut miettimään mm. tortelliinoja, joissa ricottaa, mozzarellaa pizzassa ja uht maitoja. Ja jätin syömättä fazein Lontoonraesuklaalevyn :sad001

En tiiä liittykö tää siihen mitä hait mutta mulla tulee tosi helposti ruuan mausta sellanen fiilis että ei voi syödä. Ei siis tarvitse olla mitään vikaa mutta alkaa epäilyttämään onko tuoretta tms. Muutenkin ollut hankalaa saada syötyä mitään raskauden aikana. Vähän kun joskus maitotuotteiden haju alkaa mietityttämään onkohan päiväys mennyt niin samalla tavalla mun makuaisti näkee kaikessa jotain pahaa :D
 
Mä olen asunut koko raskauden turkissa ja en ole noudattanut thl suosituksia. Syön niin kuin muutkin odottavat äidit täällä. Vanhempia lapsia kun odotin 18 v sitten ei thl.n suositukset olleet tuollaisia mitä nyt.
Maalaisjärjellä tulee varmasti terveitä lapsia kaikkialla maailmassa, turhaa stressiä aiheuttaa itselleen jos kaikkea yrittää kirjaimellisesti noudattaa.
Luulen että Suomessa ns. Puhtaat tuotteet eivät kuitenkaan ole ihan samanveroisia kuin esim. Täällä suoraan puutarhasta ja basaarilta aamulla haetut tuotteet. ( lukuunottamatta ehkä jotain marjoja mitä kerätty itse suoraan metsästä)

Niin olen samaa mieltä kanssasi ettei turhaa stressiä..harvemmin kai sitä mitään sattuu pienistä määristä. Täytyy syödä sitä mistä tulee itselle rauhallinen ja hyvä olo ja pitää järki tietysti. Silloin 18 v sitten oltiin varmasti löyhempiä, mutta ehkä ruoat olivat hiukan erilaisia. Ihanalta kuulostaa siellä ruokakulttuuri :gen014
 
En tiiä liittykö tää siihen mitä hait mutta mulla tulee tosi helposti ruuan mausta sellanen fiilis että ei voi syödä. Ei siis tarvitse olla mitään vikaa mutta alkaa epäilyttämään onko tuoretta tms. Muutenkin ollut hankalaa saada syötyä mitään raskauden aikana. Vähän kun joskus maitotuotteiden haju alkaa mietityttämään onkohan päiväys mennyt niin samalla tavalla mun makuaisti näkee kaikessa jotain pahaa :D

Joo pitää syödä mitä pystyy...eikä sellaisia ruokia jotka ei maistu ollenkaan. Sama juttu, jos alan kesken aterian epäilemään onkohan tämä anopin salaatti pilaantunutta tai liha ollut kauan pöydällä, niin sitten tökkii. Mieli tekee tepposet..:depressed:
 
Mä lähdin 3 päivää plussan jälkeen työreissulle Etelä Koreaan. Takan on nyt puolisentoista kuukautta ja täällä ollaan vielä muutama viikko. Oon koittanut parhaani mukaan noudattaa thl:n neuvoja, mutta maalaisjärjellä varustettuna. Siellä taidettiin kehottaa välttämään valkoista riisiä, mikä on Korealaisen ruuan perusta. Jos kysyt koreaksi että oletko jo syönyt, kysyt about suoraan käännettynä että söitkö jo riisiä. Joten valkoista riisiä on tullut syötyä lähes päivittäin. Samaten suomalaiset suositukset kieltävät merilevän vähän kokonaan, kun täällä sitä tungetaan todella moneen ruokaan. Sitä olen koittanut vähän vältellä, esimerkiksi kaikki merilevärullat on jäänyt väliin (sääli, ne on megahyviä), mutta täysin merilevän välttäminen olisi mahdotonta. Paikalliset myöskin suosittelevat tiettyä merilevästä tehtyä keittoa raskausaikana..

Olen skeptinen myös näille espanjan vihanneksille ja marjoille, vaikka tuoreita ja paikallisia ovatkin. Mistä tietää mitä niihin on pumpattu sisälle? Ja maidot...tai liha.

Ei siellä niihin mitään sisälle pumppailla. Ei kellään ole missään farmilla aikaa yksitellen ruiskutella hedelmiin tai marjoihin mitään sisälle. Kasteluvesi on toinen juttu, mutta sen kanssa varotoimeksi riittää pitäytyminen kuorittavissa hedelmissä ja marjojen ym. kuumennus niiden thl:n ohjeiden mukaan. Lihan osalta kun välttää ihan rupusimman näköisiä ravintoloita niin on todennäköisesti turvassa. Syö siellä missä paikallisetkin, jos ruuasta sairastuisi usein ei ravintola pysyisi pystyssä. Ja tietty aina kunnolla kypsää, medium pihvit kannattaa jättää välistä.
 
Mä oon ollut tarkkana noiden ruokamyrkytysriskien kanssa, eli just raaka liha, raaka kala, lämpimässä säilytetyt maitotuotteet yms. En siis söisi mozzarellasalaattia joka on muhinut kesäauringon alla buffetpöydässä, mutta kotona kyllä kun alkuperän tietää. Ulkomaalaisia marjoja en ole syönyt juuri noiden kasteluvesien vuoksi, koska vaikka paikalliset ovat bakteerikantaan tottuneet, meidän vatsat ei välttämättä ole. Kohta saa kotimaisiakin.

Kaikessa muussa (kuten nuo lakut, inkiväärit yms.) olen mennyt kohtuusajattelulla.

Maalaisjärjellä tosiaan pärjää pitkälle, kun lukee sieltä Eviran suosituksesta mikä on sen peruste. :) Aika moni meistä tietää muutenkin miten vältetään ruokamyrkytyksiä, turistiripuleita yms. niin samoilla opeilla vaan, ehkä vähän tavallista huolellisemmin vain.
 
Mitä pahaa valkoisessa riisissä on? :wideyed:

Siinä on arseenia (mitä onkaan) mutta riisi on kyllä ihan sallittujen ruokien listalla Suomessakin. Riisijuomissa oli jotain huomioitavaa pienillä lapsilla, jos vaikka allergian juoksi joutuisi käyttämään paljon sellaisia. Muutoin ei ole lapsillakaan riisiä rajoitettu.

En ole varma viitattiinko tähän asiaan. Mä en ole muuta ”pahaa” kuullut riisistä? :wideyed: Tietty se ei ihan ekologisin vaihtoehto ole.
 
Mitä pahaa valkoisessa riisissä on? :wideyed:
Ei siinä mitään pahaa olekaan. Kirjoitin turhan epäselvästi. Siinä ei vain ole kovin paljoa myöskään mitään hyvää, joten sen ei pitäisi olla se joka aterialla syötävä lisäke, mikä se täällä perinteisesti on. Mieluummin vaihdellen ja monipuolisesti jotain kuitupitoisempaa kuten täysjyvätuotteita, tummaa riisiä, tattaria, spelttiä, jne.

Apua, mä en halua pistää liikkeelle mitään huhua että valkoinen riisi on vaarallista :nailbiting:
 
Ei siinä mitään pahaa olekaan. Kirjoitin turhan epäselvästi. Siinä ei vain ole kovin paljoa myöskään mitään hyvää, joten sen ei pitäisi olla se joka aterialla syötävä lisäke, mikä se täällä perinteisesti on. Mieluummin vaihdellen ja monipuolisesti jotain kuitupitoisempaa kuten täysjyvätuotteita, tummaa riisiä, tattaria, spelttiä, jne.

Apua, mä en halua pistää liikkeelle mitään huhua että valkoinen riisi on vaarallista :nailbiting:

Sori hämmensin pakkaa kun muistin tuon arseenijutun. :grin Eli ei siis varsinaisesti vältettävä, mut mieluummin täysjyvää ja niin pois päin. :) Kokonaisuushan näissäkin ratkaisee.
 
Mä oon ollut tarkkana noiden ruokamyrkytysriskien kanssa, eli just raaka liha, raaka kala, lämpimässä säilytetyt maitotuotteet yms. En siis söisi mozzarellasalaattia joka on muhinut kesäauringon alla buffetpöydässä, mutta kotona kyllä kun alkuperän tietää. Ulkomaalaisia marjoja en ole syönyt juuri noiden kasteluvesien vuoksi, koska vaikka paikalliset ovat bakteerikantaan tottuneet, meidän vatsat ei välttämättä ole. Kohta saa kotimaisiakin.

Kaikessa muussa (kuten nuo lakut, inkiväärit yms.) olen mennyt kohtuusajattelulla.

Maalaisjärjellä tosiaan pärjää pitkälle, kun lukee sieltä Eviran suosituksesta mikä on sen peruste. :) Aika moni meistä tietää muutenkin miten vältetään ruokamyrkytyksiä, turistiripuleita yms. niin samoilla opeilla vaan, ehkä vähän tavallista huolellisemmin vain.

Niin...vesi on aika klooripitoista. :pale sitä taitaa olla kaikessa mitä kasvatetaan,mutta kasvikset yms osaavat suodattaa myrkyt pois..kai.
Täältä ei saa muuta ku uht-maitoja. Ei netin mukaan pitäisi olla vaarallista. Vegaaniystäväni kehoitti välttämään kokonaan koska ajattelee kaikkien maitojen sisältävän haitallisia hormoneja. En itse lähde vegaaniksi ainakaan raskausaikana!

Luin jostain että salmiakki ja lakritsa sisältää glykyrrittsiiniä joka voi vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen... inkivääri oli myös kielletyllä listalla, mutta sitten joku tubettaja käyttikin sitä raskaudennaikana. :cool:Varmaan kohtuus kaikessa.
 
Me lähdetään kohta Italiaan. Jotenkin jo valmiiksi epäilyttää kuinka paljon jaksan stressata syömisestä kun tuntuu että kaikkea pitäisi varoa. Mitä mieltä siis olittekaan kasvisten ja salaattien syömisestä ulkomailla?
 
Tultiin just Italiasta ja en kyllä keksinyt mitä siellä ois vältellyt. Paitsi viiniä, oli kyllä aika julmaa olla Italiassa ilman et sai juoda viiniä :hilarious: itse olin ainakin paremmin turvassa siellä kun täällä kun siellä ei ollut salmikkia ja lakritsia mitä himoitsen :shy: mutta siis pääosinhan siellä tuli syötyä pizzaa ja pastaa ja salaatit oli melkein kasvissalaatteja, ei sattunut omalle kohdalle sellaisia raakaa juustoa sisältäviä salaatteja, eivät minusta Etelä-Euroopassa kauheasti harrasta sellaisia Kreikkaa lukuunottamatta. Olen aina vähän suorastaan Etelä-Euroopassa kaipaillutkin enemmän salaatteja ruokalistoille mutta minun mielestäni niitä ei useinkaan kauheasti ole. Riippuu tietenkin paikasta ja ravintolastakin :smug: kasviksia söin kyllä ihan niin paljon kun niitä oli vaan tarjolla.
 
Tultiin just Italiasta ja en kyllä keksinyt mitä siellä ois vältellyt. Paitsi viiniä, oli kyllä aika julmaa olla Italiassa ilman et sai juoda viiniä :hilarious: itse olin ainakin paremmin turvassa siellä kun täällä kun siellä ei ollut salmikkia ja lakritsia mitä himoitsen :shy: mutta siis pääosinhan siellä tuli syötyä pizzaa ja pastaa ja salaatit oli melkein kasvissalaatteja, ei sattunut omalle kohdalle sellaisia raakaa juustoa sisältäviä salaatteja, eivät minusta Etelä-Euroopassa kauheasti harrasta sellaisia Kreikkaa lukuunottamatta. Olen aina vähän suorastaan Etelä-Euroopassa kaipaillutkin enemmän salaatteja ruokalistoille mutta minun mielestäni niitä ei useinkaan kauheasti ole. Riippuu tietenkin paikasta ja ravintolastakin :smug: kasviksia söin kyllä ihan niin paljon kun niitä oli vaan tarjolla.

Kiva kuulla kiitos :happy: Mulla on tehnyt tosi pahaa nyt salmiakin ja lakun kanssa. Melkein itku tulee karkkihyllyllä ja sitten raivo kun en niitä Anna itseni syödä.
 
Mie oon lähdössä Pietariin reissuun (jossa aiemmin asuin puolisen vuotta). Siellä asuessa ja aiemmin vieraillessa oon syönnyt ihan kaikkea huoletta, mutta nyt mietityttää. Varmaan en uskalla esim. salaatteihin koskea, koska ei tiedä kuinka ne on pesty ym (esim. likasella vesijohtovedellä jossa ties mitä loisia yms). Tuskin uskallan suuhuni mitään kypsentämätöntä ruokaa laittaa :confused: En oo löytänyt tietoa pastoroidaanko siellä maitotuotteet, epäilen ettei :grin Onhan tosiaan ihmiset sielläkin raskaana, mutta silti... Kerrain sain Venäjän viikonloppureissulta viikon kestäneen ruokamyrkytyksen enkä missään nimessä halua kokea sitä uudelleen - varsinkaan raskaana:oops:
 
Mietin, jos lähdetään häämatkalle raskausaikana, että mikä kohde olisi turvallinen. Kreikassa hieman epäilyttää feta kypsentämättömänä, mutta miten suuri se riski todellisuudessa onkaan.

Taashan nuo suositukset muutenkin muuttuu kesän aikana. Älyttömiä osa, esim. merilevää ei jodin liikasaannin vuoksi voi syödä mutta ruokasuolan oltava jodioitua jodin saannin turvaamiseksi. Tuskin tuota merilevääkään kilotolkulla syö... järjen olen itse pitänyt päässä, syönyt myös salmiakkia ja lakritsia pieniä määriä.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Kesälomareissua varten ajattelin kysyä hotellista etukäteen vinkkejä mitä mahdollisesti ruokalistalla on ja mainita mitä en pysty syömään. Katsotaan miten paljon halauavat etukäteen auttaa. Mennään pieneen kylään niin hotellin ravintola on ainoa ruokapaikka.

Merilevässä on suuret jodi vaihtelut riippuen alueesta miltä se kerätään. Ja koska kukaan ei käske määrittelemään keräämispaikkaa tai kuinka paljon se sisältää jodia on se helpompi lisätä kieltolistalle. Japanissa paikallisilla ei kuitenkaan ole kieltoja oikein mistään jos olen oikein ymmärtänyt, joten ei varmaan vaaraksi ole. Itse olen kuitenkin valinnut olla syömättä sitä nyt raskausajan. Kerkiän sitten parin kuukauden päästä.

Salmiakkia ja lakua vältän kun olen jo muutenkin niin stressaantunut töistä niin en halua heikentää istukan toimivuutta kortisonin suodattamisessa sikiöön. Synnärillä haluan sitten salmiakki yliannostuksen :hilarious: eilen tein 15 tuntia töitä niin se stressin määrä on kyllä jo tapissa.
 
Mulla on kyllä tullut vaikka mitä vahinkolipsahduksia, esim. Raskauden alkuviikoilla vetelin tyytyväisenä siemennäkkäriä, koska oltiin ketoosissa ja tarvin kuituja. :hilarious: Kun tajusin mitä tuli tehtyä, piti ketoosikin lopettaa ja siirtyä normileipiin :wacky: salmiakkia/lakritsaa himoitsen niin paljon, pari karkkia onkin tullut napsastua salaa mutta sehän ei onneksi haittaa. :) ulkomaisia mansikoita vetelin keväällä vaikka kuinka, niistähän ei myöskään ole annettu ”kieltoa” tai suositusta, jos on tuoreita.

Vaikeinta on kyllä ulkomailla. Etelä-Euroopassahan toksoplasmoosi on tosi yleinen, about 70-80% asukkaista siellä sen sairastanut siinä missä täällä muistaakseni 20%. Eli siellä olisi kyllä kaikki vähänkään punertavat lihat itellä pannassa. samoin pehmeät juustot. Täälläkään en syö kuin suomalaisia, mikä on tietysti kaikella muullakin tavalla hyvä asia :)
 
Takaisin
Top