Ruokailu

LauraT

Satasella mukana keskusteluissa
Mites teillä syöttekö miten? Oletteko ollu dieetillä? Syöny mitä sattuu millo sattuu? Joillain on pahoinvointia ettei voi syödä kaikkea. Ja kaikkeaha ei saa edes syödä.

Mie olen ollu vuoden alusta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja en ole ikinä syöny niin paljon (määrällisesti) (on siis laihdutusruokavalio, ja olen reilusti ylipainoinen, pudotettavaa olis 20kg) Mutta nyt kun on raskaana niin ei sais laihduttaa, mut en ole ikinä syöny näin terveellisesti, eikä paino siis tipu 5kg viikossa, vaan joku 2kg max kuukaudessa. Sitä vaan olen miettiny et ei kai se haittaa jos syön niin, koska saan kaiken tarvitsemani ja mitä vauva tarvii niin siitä mitä syön :)
 
Moi Laura!
Mielestäni voit hyvin jatkaa normaaliin tapaan syömistäsi. Ja jos sua huolettaa joku, voithan aina kääntyä neuvolan puoleen. :)

Ensimmäisessä raskaudessani en juuri jättänyt mitään syömättä sen takia että olisi "ei-listalla." Kaikkea söin, mutta kohtuudella. Edellisellä kerralla esim. intohimo graaviloheen oli aivan järkyttävä, söin sitten muutamia siivuja leivän kanssa, eikä siitä mitään tullut.. Mutta jotkut saattaa olla toisia ääripäitä, eli noudattaa täysin "raskausruokavaliota."
 
Minun mielestä noista syömisistä ei kannata liikaa stressata. Jotenkin tämä nykyinen ruokakeskustelu on lähteny ihan käsistä. Niin kauan kun syö semmosta ruokaa, josta itselle tulee hyvä olo ja voi hyvin, niin kelpaa. Itsesyön muuten ihan normaalisti, mutta maksaruuat jää syömättä, samoin tyhjiöpakatut graavi- ja kylmäsavukalat. Minä oon ymmärtänyt tuon asian niin, että graavikala sinällään ei ole ongelma, mutta tuo tyhjiöpakkaaminen on. Eli, jos vaikka ite graavaa kalan, ei listerian vaara ole niin suuri, kuin noissa tyhjiöpakatuissa...

Laihduttaa ei kyllä varmaan tosiaankaan kannata, mutta niinkuin tuolla Maddelan linkittämällä sivulla sanottiin, kannattaa keskittyä painon pitämiseen, eli periaattessa äiti kuitenkin laihtuu, kun vauva kasvaa. Niitä kiloja ehtii karistaa sitten, kun vauva on syntynyt. :)
 
Mie en kuitenkaa karppaa kun tuossa puhutaan karppaamisesta. :) Syön kaurapuuroa raejuustolla ja mehukeitolla joka aamu, lounaaksi kasviksia ja lihaa ja oliiviöljyä, välipalaksi rahkaa ja marjoja, päivälliseksi makaroni/riisi/peruna , liha/kala/kana ja kasviksia, ja iltapalaksi rahkaa, mehukeittoa ja vehnäleseitä. 

Ja olen tammikuulta asti syöny noin välillä on ollu herkkupäivä etten ohjeen mukaan syö, mut jos teen vaan niin että syön noin, mut silti vähän vapaammin, koska en halua kuitenkaa laihduttaa nyt raskaana vaan pitää just painoa yllä ettei se nyt  sit palaa sinne 90 kg paikkeilla :)

Nii ja siis oli hyvä teksti, luin sen :)
 
Kuulostaa minusta hyvin monipuoliselta ja terveelliseltä sinun ruokavaliosi, laihdutit tai et. Vaikuttaisi että niitä suositeltavimpiäkin noista jo löytyy eli foolihappoa ja D3-vitamiinia, ja paljon muuta. Jatka vaan samaan malliin, myös herkkupäiviä! ;)
 
Minäkin koitan syödä terveellisesti, painoa on ehkä hieman liikaa. Olen tässä keskenmenojen välissä "yrittänyt" laihduttaa onnistumatta. Olen kuitenkin kova urheilemaan, joten kunto on hyvä. Paino ei vaan millään ilveellä tipu.

Noista ravinnelisistä vielä. Mulle yksityinen lapsettomuuslääkäri määräsi vahvaa foolihappoa, sanoi ettei äitiysvitamiinien foolihappo välttämättä riitä. Varsinkaan siis minulle. Samaten syön nyt Primaspania ohentamaan verta ja keltarauhashormonia otan iltaisin. Kalanmaksaöljyn tai omegat lääkäri kielsi, en muista minkä ainesosan sanoi niistä olevan huonoksi. Tämä oli mulle uusi juttu, tiedän kuitenkin monia jotka raskaana ollessaan syövät kyseisiä lisiä. Oletteko te kuulleet moisesta? Nään lääkärin reilun viikon päästä, voin kysyä mistä johtui niiden kieltäminen.

Itse olen sen verran varovainen tässä raskaudessa, että olen jättänyt juoksemisen ja muun aerobisen liikunnan pois. Käyn ainoastaan kävelyillä ja pyöräilemässä. Liikunta ei voi sikiölle olla huonoksi, mutta repivät lajit olen jättänyt pois varmuuden vuoksi.
 
Heippa Laura,

ruokavaliosi on lähellä suomalaisia ravitsemussuosituksia, eikä suinkaan ole vähähiilihydraattinen ruokavalio. Saat riittävästi ja hyvälaatuista hiilihydraattia kaurapuurosta, marjoista, mehukeitosta, perunasta/riisistä/pastasta ja vähän rahkastakin ja on hienoa jos pystyt välttelemään leivonnaisia, limppareita ja karkkia. Kaurapuuron lisäksi voit halutessasi syödä jonkun palan täysjyväleipää, mutta toisaalta käytät leseitä, joten ei kuidunsaantisi ihan huonoa ole. Maitotuotteitakin voisi rahkan lisäksi olla jokunen desilitra lisää, vaikka onhan sinulla tuo raejuusto käytössä, joten varmaan kalsiumin saantisuositus täyttyy noinkin.

Onnea ruokavaliostasi, siinä on monella opittavaa ;) Toivottavasti pahoinvointi pysyy poissa. Nimim. hieman pahoinvoiva kanssaodottaja.
 
Olen ollut 15 vuotta lakto-ovo-vegetaristi ja sama ruokavalio jatkuu myös odotusaikana. Edellisessä odotuksessa neuvolassa alkuun hieman nikoteltiin ruokavaliotani ja tarjottiin ravitsemusterapeutin vastaanottoa mutta en kokenut sitä tarpeellisena. Neuvolalääkäri kirjoitti minulle hirmusatsin kalkkivalmistetta vaikka uskon käyttäväni maitotuotteita keskivertoa enemmän.

Ekassa raskaudessa minulle tuli lähes 20 kg lisäkiloa. Tässä raskaudessa aion kiinnittää suurempaa huomiota herkkujen syöntiin ettei sama toistu. Imetys onneksi sai kilot aika helposti tippumaan ja nyt taitaa lähtöpainokin olla hieman alhaisempi kuin pari vuotta sitten.
 
Maiskuli78: Tuo kalanmaksaöljy on kielletty nimenomaan sen takia kun on kalanMAKSAöljyä. Kalaöljyä (siis omegaa) saa minun mielestäni käyttää ainakin normaalisti, mutta se vaikuttaa veren hyytymistekijöihin siten, että veri hyytyy vähän huonommin. Eli sinun tapauksessasi luulen, että kielto johtuu siitä kun syöt verenohennuslääkkeitä. Itsellänikin huomaan, että mustelmia tulee ehkä vielä jopa normaalia helpommin, kun käytän kalaöljyä.

Oletko pitänyt ruokapäiväkirjaa? Yleensä sellainen paljastaa melko nopeasti, jos omassa ruokavaliossa onkin jotain, joka aiheuttaa sen ettei paino putoa (tai muuta ongelmaa). Itse pidin jossain vaiheessa ja huomasin esimerkiksi, että juon ihan liian vähän. Sen jälkeen olenkin sitten osannut kiinnittää asiaan huomiota. Lisäksi, ainakin itselläni, laihduttamisessa on välillä tullut vaiheita, että paino ei välillä putoa laisinkaan, mutta sittne jonkin ajan päästä saattaa taas humpsahtaa enemmän kerralla. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että kun urheilet, syöt kuitenkin tarpeeksi, sillä jos vetää liian vähillä kaloreilla, niin keho tuppaa pitämään kiinni kiloista, jotta sillä on tarvittava energia urheiluun. Anteeksi, jos tuli liian pitkä tai tuputtava selostus, mutta ajattelin, että ehkä näistä havainnoista, joita olen omalla kohdallani huomannut, voisi olla apua... :)

LauraT: Hyvältä kyllä kuulostaa tuo ruokavaliosi! Mielestäni sinun ei kyllä kannata olla huolissaan asiasta! :)
 
Heippa Mymmeli-85 ja muut kanssasisaret!

Kiitos viestistäsi, ei ollut paasaamista :) Kaikki tuo on mulle tuttua faktaa, oon pitkän aikaa elämästäni ollut kuntoilija ja samalla ehkä hieman ylipainoinen. Jossakin vaiheessa selkeästi söin liian vähän verrattuna liikunnan määrään (juoksin puolimaratoneja), nyt se on kyllä toisinpäin. Tavoitteena on nyt tässä raskaudessa (jos ja kun tämä toivottavasti jatkuu onnekkaasi lapsen syntymään) pitää paino kurissa niin, ettei tulisi paljon kiloja. En pidä varsinaista ruokapäiväkirjaa, mutta pidän koko ajan mielessä terveelliset ruokailutavat. Kahvia juo vaan aamulla, ruisleipää ja hedelmiä paljon ja karkkea vain lauantaisin. En syö lainkaan punaista lihaa, vaan kasviksia paljon ja sen lisäksi kalaa ja kanaa.

Tuo maksaöljynkäyttö liittyi varmaan juuri verenohentumiseen. Sen lisäksi lääkäri taisi mainita, että joissakin testeissä sen liiallisella käytöllä oli haittavaikutusta sikiöön. En vaan muista mitä. Muisti pätkii :)
 
Eilen ei menny lähellekkää ruokavalion mukaa ku tuli niin järkyttävän paha olo. Puuroa,  3 palaa leipää, ja rahkaa ja poitsun viili oli eilisen menu. Ja mie ku en tajunnu että myös minä voin kärsiä pahoinvoinnista. emoticon   Lämmintä ruokaa ei voinu kuvitellakkaa syövänsä. Mut mie en halua ottaa ressiä ruuasta, et kunhan menee edes sinne päin mitä mie olen nyt tammikuusta asti syöny. En halua kokee huonoo omaatuntoo jos en saa lounasta tai päivällistä alas ja otan sen sijaa jotaa viiliä mikä on vähä raikkaamman makusta. Ja saan edes jotain alas. Ens vkl mennää Tampereelle HotRod&Rock Show:un ja sillo mulla on virallinen herkkupäivä. Ai että oon oottanu sitä, tekis niin miel jäätelöä, mut voi olla et koitan yhel jäätelöl ja loput on mehujäätä mitä syön

Neuvoassa miettivät sitä että saako raejuustoa syödä sen listeria pakteerin takia, mut ainaki Valion sivuilla luki että Valion raejuustoa voi syödä myös raskaana olevat :)

Voi miten on ihanaa ku on tällanen keskustelupaikka missä on erilaisia ihmisiä, ja mieki uskallan kirjottaa tänne :D Edellisessä raskaudessa olin lähinnä sivustaseuraaja ja ehkä kommentin sinne ja tänne saatoin laittaa mut en yleensä mitää kummosia.  On ihanaa ku ollaa kaikki raskaana!!!emoticon


 
Sanos LauraT muuta! Ihana, kun saa vertaistukea juuri samassa vaiheessa olevilta! :) Ja eipä tosiaan kannata noista syömisistä stressata. Syö sitä, mitä pystyy ja sillä hyvä! :D

Kuinkahan suuri todennäköisyys on, että noista juustoista saa jonkun bakteerin?! Ois kiva tietää...mutta varmaan kotimaisia uskaltaa syödä, ainakin jos ne on pastöroitu...
 
No en mie tiiä kuin pienestä sen saa mut se juusto pitää olla vissii tosi kuumissa lämpötiloissa ollu että se bakteeri on poistunu. Mut kyl mie muistelisin et ainaki viimeraskauden aikaan söin juustoja, paitsi homejuustoo ku en tykkää siit. :D


"Listerioosi on harvinainen, ja raskaudenaikaisia listeria -tapauksia todetaan Suomessa 10-30 vuosittain. Perinataalikuolleisuus (syntymänläheinen) on n. 30-40% ja neonataalikuolleisuus (vastasyntyneisyyskausi)  vastasyntyneen infektiossa n. 35-55%. "

Tuollasen löysin. :)
 
Mun mielestä isojen valmistajien juustoja saa syödä? Siis tyyliin Valio tai Arla, jossain ainakin oli näin. Viime raskaudessa söin just noiden isojen valmistajien juustoja ihan kylmänäkin... Mutta kannattaa tarkistaa vielä jostain. :)
 
Terve Mymmeli ja kaikki

Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen virallisessa raskausajan ruokavaliosuosituksessa juustoista sanotaan näin:

"vältettäviä
Pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kittijuustot, esim. brie, gorgonzola, chèvre, vacherol  ja taleggio.

Saattavat sisältää listeriaa - jälkikontaminaatioriski.

Kuplivan kuumaksi kuumennettuna (nämäkin) juustot ovat turvallisia.

 

Kovissa juustoissa kuten esim. edam, emmental, polar, oltermanni ym. listeriabakteeri ei pysty lisääntymään."

Tuo vuohenjuusto ja sinihomejuustot voivat muodostua kyllä jouluun mennessä tuskalliseksi välttää, samoin kuin kylmäsavulohi ja sushi, mutta eiköhän me tästä porukalla selvitä ;)

 
Mulla on myös ruokavalion tarkkailu menossa. ehdin laihduttaa ennen raskautta jonkin verran, mutta ylipainoa jäi vielä valitettavasti. Tarkoitukseni on syödä raskausajan erittäin terveellisesti ja monipuolisesti sekä jättää herkut pois. Tähtään laadukkaaseen ruokavalioon ja erittäin maltilliseen painon nousuun. Parasta olisi tietysti, että paino ei nousisi ollenkaan. Motivaatio tähän on kova, mutta saa nähdä kuinka käy. Edellisissä raskauksissa olin normaalipainoinen. Ekassa painonnousu oli järkevää ja tokassa sitä tuli liikaa.
 
Mun täytyy nyt kysyä että mitä mieltä olette säilykepunajuuresta? Saako sitä nyt syödä vaiko ei. Kun niiden nitraattien takia se kai olisi vähän pannassa, mutta mitä mieltä te ennenkin raskaana olleet olette?
 
Päätin kanssa raskaudesta kuullessani, että nyt syön taas niin hyvin ja niin monipuolisesti, mutta se päätös piti sellaisen parin viikon verran. Nyt syön kerran viikossa, yleensä  viikonloppuna, täydellisen aterian salaatteineen ja kavereineen, mutta muina päivinä lipsuu ja pahasti.

Edellisestä raskaudesta on vielä viisi kiloa, joista osa kyllä lähti alkuraskaudesta pois, mutta nyt turvotus on jo ne palauttanut. Mulla on vain koko ajan nälkä ja syön siis koko ajan jotain. Omenaa kannan kassissa, kun en ole kotona, mutta kun pääasiassa olen kotona, niin tulee syötyä huonommin.

En ole paljon ylipainoinen, sen vajaa 5 kiloa, ja raskausaikana olen yleensä saanut alle 10 kg painoa lisää ja siihen pitäisi taas pyrkiä. Saa nähdä. Ruokaa maittuu kolmen edestä, vaikka yhdelle vain riittäisi vielä syödä. Iltaisin mahani on valtava, mutta onneksi yön aikana sulaa pois.
 
Mulla on periaate että syön niinku ennenki. Homejuustoa, maksalaatikkoa jne. syön muutenkin vaan herkutteluksi ja harvoin ni ei oo ongelmaa niissä. Terveydenhoitaja sano että pastöroidut maitotuotteet on turvallisia eli suosin kotimaista ;)

Nyt oon huomannu että ei vaan maita ruoka niinku ennen raskautta. Herkkuruokaakin mahtuu vaan pieni murunen mutta ehkä ehin loppuraskaudesta syödä ihan tarpeeks :)

Kasvikset vaan tahtoo olla ongelma kun ei kuulu yleensäkään lämpimiin aterioihin muuta kun pääruoan seassa. Muuten kyllä leivän päälle laita kurkkua tai tomaattia. En vaan saa pakotettua itteäni syömään kasviksia kun ei tee mieli, saa nähä mitä neuvolassa sanovat ku siitä mainitsen. Mielelläni kävisin ravitsemusterapeutin luona ni saisin kunnon ohjeet.
 
Takaisin
Top