Ruokailu ja mitä olet syönyt?

Liiallisen A-vitamiinin saannin ehkäisemiseksi on raskauden aikana syytä välttää A-vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä ja A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita, erityisesti mikäli ruokavalioon kuuluu maksaa sisältäviä ruokia.
http://www.evira.fi/portal/fi/elint...+ja+maksaruokien+kaytto/a-vitamiinivalmisteet

Eli kalanmaksaöljyä ei saisi ottaa, koska se sisältää A-vitamiinia. Kalaöljyjä taas saa syödä, eli niitä omega-3-rasvahappoja.

, lisäksi olen ottanut kalanmaksaöljyä, jossa ei lisättyä a-vitamiinia. Kalanmaksaöljy oli oma keksintöni, kun ei kalaa ole tullut syötyä kovin paljon, joten en tiedä suositellaanko sitä varsinaisesti.

Korjaan itseäni - kirjoitin vahingossa kalanMAKSAöljy, vaikka olen syönyt kalaöljyä. Ennen kuin aloitin, googletin firman sivut (lysi) ja heidän mukaansa tuotteessa ei ole vitamiineja. Annoskin on ollut hyvin kohtuullinen, 2-3 kuukauden aikana tavaraa on kulunut alle 1 dl, eli määrä alittaa reilusti maksimi päiväannostuksen, joka on 5 ml. En ole huolissani, että olisin liiallisia määriä a-vitamiinia saanut, mutta ehkä varmistan vielä seuraavalla neuvolakäynnillä, saako öljyä käyttää.

Aina toisinaan ärsyttää, kun tuntuu että saa varoa kaikkea pöydässä olevaa, pitäisi olla aina jokin käsikirja taskussa, josta tarkistaa mitä juustoa tms. milloinkin saa syödä.... Onneksi tätä nyt ei loppuelämää sentään kestä ja puolen vuoden päästä pääsee ottamaan vähän rennommin!

Ai no hyvä, että se onkin kalaöljy, jota oot syönyt! :) niin ja synnytyksen jälkeen jos imettää, niin silloinkin ruokailussa on rajotteita, vaikkei yhtään niin paljon. Ite oon asennoitunut, että taas kahdeksi vuodeksi lainaan kroppaani uudelle tulokkaalle ja sit saan syödä ja juoda ja liikkua eikä se vaikuta kuin itseeni. Sitä ootellessa:grin

Omega3 tuli täälläkin aloitettua about viikko sitten, ihan siitä syystä ettei kalaa tule syötyä. Raskausajan vitamiini lisät aloitin heti plussan jälkeen, ihan siitä syystä että olin niin huono vointinen että en syönyt juuri mitään ja neuvolasta suosittelevat aloittamaan tuon vitamiini lisän (normaalisti kuulemma riittää vain foolihappo lisä).

Onko muut huomanneet ettei ruokahalu olisi palautunut pahoinvoinnin jälkeen? Itselleni maistuu jo paremmin,mutta yht äkkiä voi tulla totaalinen stoppi ja ruoka alkaa ällöttämään. Ongelmaksi on myös muodostunut "herkkä nielu" eli kaikki palat yms saavat aikaan kakomis refleksin :-(

Ite oon asennoitunut, että taas kahdeksi vuodeksi lainaan kroppaani uudelle tulokkaalle ja sit saan syödä ja juoda ja liikkua eikä se vaikuta kuin itseeni. Sitä ootellessa:grin

Ihan kiva ajattelutapa tuo, että lainaa kroppaansa :)

Mulla ei itse asiassa haittaa se, että joutuu luopumaan joidenkin aineiden syömisestä tai juomisesta, vaan se stressaava epätietoisuus, että saako vai ei jotakin tiettyä käyttää ja jatkuva tarkkailu, minkä ruokailu nyt vaatii. Niin paljon löytyy ristiriitaista neuvoloidenkin ohjeistuksista eivätkä ne kieltolistat ole aivan yksiselitteisiä. Monta pientä mokaa on tullut tehtyä, kun ei ole esim. huomannut, että juhlapaikan kakkukuorrutus onkin tehty tuorejuustosta, jne. Mutta ei onneksi mitään ole tullut, joten eiköhän tällä linjalla päästä loppuun asti kunnialla!

Minua myös stressaa tuo epätietoisuus ja jatkuva pohtiminen ja sitten se että jos tulee tosiaan vahingossa syötyä vähän jotain väärää niin esim. Listerian voi ilmetä vasta kuukauden vai jopa parin kuukauden päästä tartunnasta, joten aika tympeä sitten odotella tuliko siitä nyt jotain vai ei.

Minua myös stressaa tuo epätietoisuus ja jatkuva pohtiminen ja sitten se että jos tulee tosiaan vahingossa syötyä vähän jotain väärää niin esim. Listerian voi ilmetä vasta kuukauden vai jopa parin kuukauden päästä tartunnasta, joten aika tympeä sitten odotella tuliko siitä nyt jotain vai ei.

Voi ei, tuota en tiennytkään! Tuli syötyä joulukuun alussa epähuomiossa mätiä ja tuorejuustoa, joten tässä odotellessa....

Anteeksi Bamse, ei ollut tarkoitus säikytellä :( itse söin ajatuksissani joulupöydässä kylmäsavulohta. Samassa veneessä ollaan.

Ei kannata liikaa stressata siitä mitä saa syödä ja mitä ei, tietysti on ihan aiheellisia varoituksia, mutta itsekin tuli kämmättyä (mm.savu- ja graavilohta jouluna) muutama kerta ensimmäisen lapsen kohdalla, mutta kaikki meni hyvin.

Yksi ystävä sai tosi pahan ruokamyrkytyksen (sai ravintolassa pilaantunutta ruokaa) kuukausi ennen la ja joutui tiputukseen, mutta onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin eikä vauvalle käynyt kuinkaan.

Itse olen kiinnittänyt erityisesti huomiota siihen missä uskallan syödä ulkona, kaikki "ei tutut paikat" ovat välttö listalla raskauden ajan :-)

Mulle tekee näissä ruokarajoitteissa tiukkaa se, että joudun yhtäkkiä "nirsoilemaan" kamalasti. Yleensä en kestä jos joku ei vaikka ravintolassa syö jotain osaa ruuasta tai jahkailee siinä, mitä voi tilata tai minne voidaan mennä syömään, kun mistään ei saa mitään "kunnollista". No, nyt olen sitten itse se tyyppi. Varsinkin ulkomailla (kun ollaan tässä raskausaikana oltu jo kahdesti matkalla), jossa en luota niin paljoa hygienian tasoon, kuin Suomessa. Vaikka nirsoilun syy on tässä tapauksessa ihan hyvä ja ymmärrettävä, niin silti jotenkin itseä se ärsyttää, kun en koskaan ole ollut sellainen, vaan mulle on aina käynyt mikä vaan ravintola ja ruoka.

Tuota kalaöljyäkin syön muuten myös kapseleina. En olisi sitä itse tajunnut ostaa, mutta apteekissa tyrkytettiin kun hain nimenomaan raskausajan vitamiineja. Tuo, mitä syön on nimenomaan tarkoitettu raskaana oleville ja siinä ei ole A-vitamiinia.

Mutta, eikös tuon kalaöljyn syönti pidä lopettaa jossain vaiheessa ennen kuin synnytys lähestyy? Tai näin olen jostain kuullut. Missä vaiheessa se siis kannattaisi lopettaa?

Kalaöljyn syöminen pitää lopettaa paria kuukautta ennen laskettua aikaa, koska se vaikuttaa jotenkin veren hyytymiseen. Näin meille sanoi lääkäri luennolla ja laitoin samantien itselle muistutuksen puhelimeen :) musta on muuten tullut ihan lahopää raskauden aikana, heh :D

Mä ostin kanssa vitamiinien lisäksi niitä omega3 mitä apteekista suositeltiin. Ihan en oo joka päivä muistanut ottaa. Ajattelin että jos ton purkin söis loppuun ja antas sit olla :D

Joko olette lukeneet THL:n uuden linjauksen? Ei suositella syömään enää ollenkaan salmiakkia ja lakritsaa raskausaikana!! Kuulin uutisen radiosta ja vilkaisin surumielin viereisellä penkillä maannutta avonaista salmiakkipussia..... Oi voi.

Noita suosituksia ym jos noudattais pilkulleen, niin ei tässä tartteis syödä mitään! Maalaisjärjellä kaikkea kohtuudella. :) tuosta salmiakistakaan voi varmuudella sanoa. Siinä tiedotteessa oli että SAATTAA aiheuttaa.. Mut varmaa tutkimustulosta ei ole.

Hyvähän se, että on suosituksia.... MUTTA ...

Tuntuu ettei noiden suositusten perusteella saisi juuri mitään syödä. Terve järki tässäkin hommassa ja terveitä lapsia tulee. Itteeni ainakin ärsyttää tää vouhotus noista suosituksista ja rajoituksista ihan älyttömästi.

Kysyin huvikseni tuosta salmiakista viime maanantaina neuvolassa, niin meidän neukkutäti sanoi, että nimenomaan SAATTAA aiheuttaa.. Ja luultavasti silloinkin siinä tapauksessa jos söisi ihan tolkuttomasti salmiakkia. Että suurin vaikutus salmiakilla on vaan äidin verenpaineeseen ja jos on korkea verenpaine, niin pitää ihan oikeastikin välttää syömästä, mutta tämä uusi juttu on ilmeisesti vaan jotain varmuuden maksimointia.

Eihän tosiaan se THL:n uusi suositus täysin kiellä salmiakkia, vaan sitä ei suositella.
"Uusissa suosituksissa todetaan myös, että pienet annokset, esimerkiksi annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen satunnaisesti, eivät ole haitallisia raskaana oleville."
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...ja-salmiakkia-ei-suositella-raskaana-oleville

Itse juuri eilen söin pari salmiakkikarkkia ja viikolla huomasin syöväni leipää jossa on pellavansiemeniä. Salmiakkia nyt laitoin tietoisesti suuhuni, mutta pellavansiemenet tajusin vasta kun olin syönyt puolet sämpylästä.

Takaisin