Ruoka-ja välipalavinkkejä

Katti Kassinen

Oman äänensä löytänyt
Raskausruokavaliolle on oma ketjunsa mut mietin että tässä voisi jakaa vinkkejä ruoista tai välipaloista jotka olis hyviä raskausajalle tai joilla esim. lievitätte pahoinvointia tai boostaatte energiaa. 😁

En voi ite syödä raskausmonivitoja koska en pysty nielemään niitä ja Suomesta en oo löytäny ns. ”vitamin gummies” odotusajalle niin pyrin kiinnittää nyt sit ruokavalioon extra huomiota.

Mulle mies teki sellaisen välipalaboxin, josta voin nälkähätätilanteessa napata kuivattuja karpaloita, cashewta, riisisuklaata jne. ja se on toiminu ihan hyvin. Samoin pillimehut. Kylmät viinirypäleet ja appelsiinimehu menee kans yleensä alas vaikka olis pahempi kuvotus päällä.

Tänäön aattelin tehä linssikeittoa. On vissiin erityisen hyvä raskausajan vitamiinipommi 😊

Hyvä idea tällainen ketju! 😊

Tuun kytikselle mitä vinkkejä täältä tulee, aika rajalliset on tällä hetkellä vaihtoehdot mitä pystyy syödä 😂

Ite kaipaan jotain suolaista syötävää kun tulee paha olo, cocktail suolakurkut on ajanut tähän asti asiaa, ne on ehkä pikkusen alkanut viime päivinä myös ällöttää 😂 sit oon välipalana syönyt välillä sellaista maustamatonta jogurttia missä on kannessa sellainen marjamysli päällä, se on ollut oikein jees 😄 ja huonoon oloonhan aluksi imeskelin värillisiä turkinpippureita kunnes tajusin niiden olevan kiellettyjä, ne oli silloin pelastus 🥹

Noihin raskausvitamiineihin liittyen, minäkin ostin ensin kaupasta purkin ja totesin ettei näitä mitenkään saa nielastua (mulla on aina ollut tabletit vaikeita nielasta) ja menin sitten apteekkiin ja kysyin mitkä on pienimpiä tabletteja mitä on, no sain uuden purkin ostettua ja ihan saman kokoisia möllyköitä nekin 😂 oon saksilla laittanu puoliks vaikka en tiiä saisko, semmosen vielä just ja just saan alas 😅

Tuun kyttäilemään, vaikka pahoinvointi ei ainakaan vielä haittaa syömistä. Tablettien nielaiseminen on miullekin vaikeaa, mutta oon saanut raskausvitamiinit alas ruoan (esim. banaani toimii itellä) kanssa niin, että pureskelen ruoan kunnolla mössöksi, laitan tabletin suuhun ja nielaisen ja sitten vielä hörppy vettä päälle.

Mulla nuo tabletit on ku kissalle yrittäs syöttää… 😅 mulla tosin kävi kans niin että kaikista kolmesta vitskusta mitä koitin niin lensi myös hetken päästä laatta (vaikken tyhjään mahaan syönykää) niin sit stoppas kyl into kokonaan yrittää vippaskonsteinkaan syödä.

Linssikeitto oli ihana ja syysiltaan niin lömmittävä 🥰 taaperokin (14kk) sai ekan kerran maistaa linssejä ja kerrankin ahmi ruokansa kun meillä on ollu lähinnä haasteita saamaan hänet syömään tarpeeks kiinteitä. Tosin ahmi tänään myös paikallista juureen tehtyy ruisleipää, jota ostin lähinnä itelleni ”luottovälipalaks” koska ruisleipä ei yleensä yökötä. Aattelin et ois hänelle liian hapanta, mut toisaalta syö kans karpaloita niin ota näistä pikkusten makunystyröistä selko 😅.

Mulla etoo lämmin ruoka lautasella on se sitten mitä vaan. Pienet välipalat usein menee ja nälkä on koko ajan. Varmaankin siksi ettei kunnolla pysty syömään. Ruisleipä ja viinirypäleet ovat osoittautuneet helpoiksi syödä. Suolaista tekee mieli joten napsin myös suolakeksejä ja nachoja.

Ruisleipä on kyl jännä että sen saa alas. Mulla ihan himo tullu kivikovaan jälkiuunileipään 😶

Tänään tein kalakeittoa kun lapsen ukki oli käymässä ja se maistu ihanalle (vaikka itse sanonkin) ja muistankin nyt että esikoista ootellessa tein paljon eri keittoja. Pitänee seuraavaks kokeilla jauhelihakeittoo.

@Katti Kassinen mulla on kans keitot uponnu hyvin, tällä viikolla tein ison kattilan nakkikeittoa ja sitä oon lounaaksi syönyt 😄 kasvissosekeittoon ollu monta päivää himo mutta nimenomaan sellaiseen itsetehtyyn, ei kaupan valmiisiin. Sitä en oo saanu aikaseks tehdä, on kuitenkin vähän työläämpi mitä pakastekeittopussi heittää kattilaan ja perään pilkotut nakit 😂 muutenkin ihana syödä lämpimiä keittoja kun palelen ihan koko ajan, ne lämmittää hetkellisesti 🙈

@Vapsu Joo tuokin muuten on niin ihanaa keitoissa kun lämmittävät. Tuntuu koko ajan että oon syväjäässä etenkin kun kahviikaan ei pysty juomaan enää! Nakkikeittoa voisin tehä kans, ei oo ikuisuuksiin tullu syötyy ja se on tosiaan niin helppo, kiitti vinkistä 😋

Takaisin