Runsas valkovuoto

häyde91

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tällast hölmöö lähtisin kyselemään. Eli onko kellään / tuleeko kellään alkuraskaudessa valkovuotoa runsaammin kuin ennen? Koska ite oon ainaki huomannu että sitä tulee vähän enemmän ja pelkään, että varmaan seuraavaksi tulee vessareissulla punanen klöntti ja se on siinä. :P Onkohan ihan normaalia? :)
 
Mun ymmärtääkseni se lisääntyy raskauden aikana. Neuvolassa mulle kerrottiin ensimmäistä odottaessa että raskaus altistaa hiivatulehduksille tosi herkästi, joten kannattaa vähän tarkkailla sitä valkovuotoa. 
 
Okei. :S Missähän vaihees sit kannattas ottaa lääkärii yhteyttä, ku en oo muuta huomannu ku vaan ton valkovuodon lisääntymisen. 
 
Jep raskauden myötä valkovuoto lisääntyy. Kannattaa olla yhteyksissä neuvolaan tai lääkäriin jos valkovuoto tuntuu muodostuvan hiivaksi, elikkä haisee pahalta tai kutisee tai on klönttimäistä. Itse olen parit hiivat raskauden aikana hoitanut ja tuntuu että nyt olisi taas uusi päällä. Joten täytyy varmaan käydä apteekista ostamassa hiiva lääke. Tiedän hakea sieltä jo oikean lääkkeen ilman neuvolatädin neuvoja. Ku raskaana ei saa käyttää niitä suun kautta otettavia lääkkeitä eikä saa käyttää asetinta. Apteekissa kyllä tietävät yleensä, että mikä hiiva lääke sopii raskaana oleville.
Mutta sinuna jos tai kun joudut hoitamaan hiivan ensimmäistä kertaa raskauden aikana niin juttelisin ensin neuvola tädin kanssa.
 
No kyllä ajattelin jutella ennen kuin menen töppäilemään yksinään apteekkiin. :D Ainakin nyt syön noita maitohappobakteeri tabletteja ja ainakin kutina on hieman helpottanut. Mutta jos ei helpota tässä parin päivän sisällä niin pitää neuvolan tätille soitella ja kysellä että mitä hiivalääkettä kannattaa ostaa. 
 
Mulla on ollut valkovuoto todella runsasta oikeastaan koko raskauden ajan. Raskaus kuulemma tosiaan altistaa hiivalle, mutta hiivan lisäksi olen ehtinyt kokea myös bakteeritulehduksen, joka hoidettiin eri lääkkeillä. Tulehduksessa on aina vaara, että levitessään voi olla haitallinen sikiölle (vaikka riski olisikin pieni), joten kannattaa kysäistä asiasta sieltä neuvolasta.

Ei siis ole tarkoitus peloitella ketään, itse kun alkuraskauden aikana pelästyin ihan kaikesta. Yritän vain sanoa, että parempi kysyä ja ottaa varman päälle, sekä hoitaa vaivat pois, ettei niistä ajan kanssa kehity ongelmia.
 
Mulla kanssa valkovuoto lisääntyi ihan alussa. Sain heti plussan jälkeen hiivatulehduksen ja siitähän siis oireena runsas mahdollisesti myös kokkareille menevä valkovuoto, joka nimenomaan EI HAISE sekä armoton kutina. Mikäli valkovuoto on pahan hajuista, on melko varmasti kyse jostain muusta tulehduksesta. Itellä hoitui canesten combi -valmisteella, eikä ole tullut toistaiseksi uudestaan (nyt rv13), mutta valkovuoto on silti runsasta. Ja mulle ainaki neuvolassaki sanottii et valkovuoto normaalisti lisääntyy raskausaikana. Toi maitohappobakteerin syöminen on hyvä ehkäisykeino hiivaa vastaan.
 
se ruskee voi olla jonkinmoista kuona ainesta koska itelläni kans tulee sillo tällöö etenkin kun kävin siellä NP- ultrassa niin sitten vie lääkärille ankka tutkimuksiin ja se tökki jollain pumpulitupolla niin sit seuraavaan vessakäyntiin tuli ruskeahkoa vuotoo. eli kai se on jotain kehon puhdistus eritettä :D
 
itsellä ainakin valkovuoto lisääntyi heti menkkojen jäädessä poies... Toisaalta viime raskaudesta (keskeytyneestä) jäänyt inhottava nirtsankarkailun vaivakin on varmaan tuplaantunut... yyh...
 
Mulla on tullut nyt 2kk putkeen valkovuotoa- vähän tummemmaa ja vaaleampaa vuorotellen. Tänään kävin tutkimuksissa sukupuolitestit + raskaustesti. Mitään muita raskausoireita ei ole kiinnityskipujen ja alkuviikon jälkeen ollut. Luulin, että meni kesken. Mutta valkovuoto jatkuu ja jatkuu ja siihen liittyvä alaselän menkkamainen jomotus. Lääkäri kokeili kohdunkin- ei mitään tulehdukseen viittaavaa. Saas nähdä miten käy. Luin jostain muualta, ettei kannata pitää siteitä vaan mielummin vaihtaa sitten vaikka pari kertaa päivässä alkkarit. Side saattaa lisätä valkovuotoa eikä tee bakteeritasapainolle hyvää liian tunkkainen meininki. Olen itsepintaisesti nukkunut tästä syystä ilman pikkareita yöt- lakanassa kyllä näkyy sitten.
 
Kyllä vaan, todellakin runsas (väriltään valkoinen tai valkoisia pikkuhousunsuojia vastaan kellertävänä näyttäytyvä) valkovuoto on koko raskauden ajan ihan normi juttu. Mulla on aina ollut suht niukat menkat ja tuntuu että tämä valkovuoto on todellakin vähintään yhtä runsasta kuin kuukautisvuoto, jopa runsaampaa, ennen kaikkea jatkuvaa... Hulahtelee läpi alus- ja sukkahousujen tuosta noin vaan, jopa monta kertaa päivässä.

Veikkaankin, että raskaudenaikainen lisääntynyt alttius hiivatulehduksille saattaa liittyä nimenomaan tähän valkovuodon lisääntymiseen, koska joutuu jatkuvasti käyttämään hiostavia pikkuhousunsuoja, mikä itselläni ainakin ärsyttää ihan sikana jo yhden päivän käytön jälkeen ja aiheuttaa kaikenlaista kutinaa/kirvelyä/häppäreiden limakalvojen kuivumista. Olen toistaiseksi saanut tilanteen rauhottumaan säännöllisellä tuuletuksella, mutta käytännössä kaikenlainen työnteko ja meneminen on vaikeaa, koska housut jalassa ei juurikaan pysty olemaan (ilman, että täytyisi pitää suojaa tai jatkuvasti juosta alkkareita vaihtamassa).

Tamponi voisi olla hyvä ratkaisu, vaan ei kuulemma saa raskaudessa käyttää infektioriskin takia. Entäs kuukuppi?
 
Kyllä vaan, todellakin runsas (väriltään valkoinen tai valkoisia pikkuhousunsuojia vastaan kellertävänä näyttäytyvä) valkovuoto on koko raskauden ajan ihan normi juttu. Mulla on aina ollut suht niukat menkat ja tuntuu että tämä valkovuoto on todellakin vähintään yhtä runsasta kuin kuukautisvuoto, jopa runsaampaa, ennen kaikkea jatkuvaa... Hulahtelee läpi alus- ja sukkahousujen tuosta noin vaan, jopa monta kertaa päivässä.

Veikkaankin, että raskaudenaikainen lisääntynyt alttius hiivatulehduksille saattaa liittyä nimenomaan tähän valkovuodon lisääntymiseen, koska joutuu jatkuvasti käyttämään hiostavia pikkuhousunsuoja, mikä itselläni ainakin ärsyttää ihan sikana jo yhden päivän käytön jälkeen ja aiheuttaa kaikenlaista kutinaa/kirvelyä/häppäreiden limakalvojen kuivumista. Olen toistaiseksi saanut tilanteen rauhottumaan säännöllisellä tuuletuksella, mutta käytännössä kaikenlainen työnteko ja meneminen on vaikeaa, koska housut jalassa ei juurikaan pysty olemaan (ilman, että täytyisi pitää suojaa tai jatkuvasti juosta alkkareita vaihtamassa).

Tamponi voisi olla hyvä ratkaisu, vaan ei kuulemma saa raskaudessa käyttää infektioriskin takia. Entäs kuukuppi?
Tuskin se 🌙 kuppi asiaa ratkaisisi, eikä se tosiaankaan ole hyväksi kohdun kaulalle!
Vähenisikö päivisin noiden suojien ärsytys jos lisäeristeeksi laittaisit talouspaperin sisään taiteltuna vessapaperia. Kaikkien suojien sisällä on pikkupalloina geeliä joka turpoaa kosteudesta. Ko kemikaaleille on osa allergisia ja niinpä elimistö puolustautuu lisäämällä huuhtovaa valkovuotoa. Myös vaihto pikkusuojasta isompaan voi vaan vähentää sitä hikoamisen tunnetta.
Myös pikkaritkankaalla on merkitystä, esim puuvilla hiostaa vähemmän kuin moni muu.
 
Kestopikkuhousunsuojaa voisi myös kokeilla, jos tavallinen ärsyttää iho. Itse en ole koskaan tarvinnut pikkarinsuojia, poislukien synnytyksen käynnistyessä taisin laittaa limatulpan valumiselta suojaamaan tavallisen version mikä tuli liberolaukussa ilmaisnäytteenä. Kestoversio olisi kuitenkin vähemmillä kemikaaleilla ja mahtaisiko olla hengittävämpikin kuin tavalliset?
 
Kyllä vaan, todellakin runsas (väriltään valkoinen tai valkoisia pikkuhousunsuojia vastaan kellertävänä näyttäytyvä) valkovuoto on koko raskauden ajan ihan normi juttu. Mulla on aina ollut suht niukat menkat ja tuntuu että tämä valkovuoto on todellakin vähintään yhtä runsasta kuin kuukautisvuoto, jopa runsaampaa, ennen kaikkea jatkuvaa... Hulahtelee läpi alus- ja sukkahousujen tuosta noin vaan, jopa monta kertaa päivässä.

Veikkaankin, että raskaudenaikainen lisääntynyt alttius hiivatulehduksille saattaa liittyä nimenomaan tähän valkovuodon lisääntymiseen, koska joutuu jatkuvasti käyttämään hiostavia pikkuhousunsuoja, mikä itselläni ainakin ärsyttää ihan sikana jo yhden päivän käytön jälkeen ja aiheuttaa kaikenlaista kutinaa/kirvelyä/häppäreiden limakalvojen kuivumista. Olen toistaiseksi saanut tilanteen rauhottumaan säännöllisellä tuuletuksella, mutta käytännössä kaikenlainen työnteko ja meneminen on vaikeaa, koska housut jalassa ei juurikaan pysty olemaan (ilman, että täytyisi pitää suojaa tai jatkuvasti juosta alkkareita vaihtamassa).

Tamponi voisi olla hyvä ratkaisu, vaan ei kuulemma saa raskaudessa käyttää infektioriskin takia. Entäs kuukuppi?
Entäs ne kuukautisalkkarit? 😊 Eikös niitä ollut moneen eri vuotoon, jos ne pienimpään tarkoitetut sopisi tähän tarkoitukseen?
 
Takaisin
Top