RT vai PT?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ymmärrän kyllä hyvin sua meemi, kun itselläni sama tilanne eli maha-asukki edelleen PT:ssa.
Mulla vielä pahempi, kun on sen verran lähempänä tuo h-hetki.
Maha-asukkini on ollut jo ainakin koko tämän kuukauden perätilassa
ja joka päivä enemmän ja enemmän epätoivo iskee.

Meillä lääkäri sanoi, että ensisynnyttäjät lähes poikkeuksetta menevät
sektioon, jos vauva väärin päin.
Itse en lähde riskiä ottamaan ja alakautta kokeilemaan.
Jos olisi aiempi synnytys alla, niin sitten voisin harkita.
Tottakai voi olla niinkin, että tulisi hyvin, mutta riskit on silti suuret
ja lääkärit suosittelevat sektiota.

Harmittaa vaan todella suuresti, jos menee sektioon.
On kuukausia orientoitunut synnyttämään. Se jää sitten kokematta [&o]
Mutta olen koittanut tsempata itseäni, että kaikki otan vastaan mitä tulee
ja koitan selvitä niistä ja kunhan pienokainen on vaan terve ja itsekin
pysytään hengissä, niin ihan sama.
Silti välillä olo on ihan 'tyhjä' ja vaan itkettää....ne on kai nää hormonit [8|]

Pikkune: Älä murehdi mahdollista sektiota. Vaikka jotkut ilkimykset väittävät että sektio ei ole synnytys niin olen täysin eri mieltä - se on synnytys siinä kuin alatiesynnytyskin, saatetaanhan siinä lapsi vatsasta ulos maailmaan.

Itse olen synnyttänyt neljä ipanaa alateitse ja kai tämän viidennenkin samaan tapaan, mutta eihän sitä koskaan voi tietää.

Kuka tuommoista puhuu ja missä että ensisynnyttäjät automaattisesti sektioon jos on pt?
Ei ainakaan täällä meillä TAYSissa ole niin! Sitten vasta jos on hankalasti pt tai on ahtaat paikat selkeästi. Mä olen saanut keskusteltuani nimenomaan sellaisen käsityksen että onneksi mielellään lähdetään yrittämään alakautta jos vaan synnyttäjä itse on yhtään siihen hyvin asennoitunut.
Itse haluan sektion välttää kaikin tavoin ja ihan rauhallisin mielin olen nyt vaikka olisikin perätilassa kun tosiaan on vakuuteltu että perätila ei todellakaan ole mikään tuomio sektiosta!
Tule taysiin synnyttään jos sun sairaalassa tuommoisia puhutaan!

Ainakin naistenklinikalla kääntämiset on yleisiä eikä automaattisesti tarkoita sitä että menis sektioon.... Riippuisko sairaalasta sitten?

Mun käsitys on se, että pienemmillä paikkakunnilla ensisynnyttäjät menee pt tapauksissa usein suoraan sektioon. Isoissa sairaaloissa on pt-synnytyksiin parempi asiantuntemus ja monipuolisemmat mahdollisuudet toimia sitten jos kaikki ei menekään ok. Pt-synnytystähän hoitaa kuitenkin aina erityisesti siihen perehtynyt henkilökunta ja myös lääkäri on ymmärtääkseni paikalla pt-synnytyksissä.

Oli synnytystapa mikä hyvänsä, niin hienoa on se, että lapsi saadaan terveenä ulos ja äitikin pysyy hengissä. Sektio ei sen huonommaksi äitiä tee. Itsekin kyllä oikein kovasti haluan synnyttää alakautta, mutta jos se ei onnistu niin se on vaan pakko niellä se sektio sitten. Anoppini on synnyttänyt kaikki kolme poikaansa sektiolla ja fiksuja miehiä niistä on tullut. [:)]Nykyään osataan jo sektiotkin hoitaa niin, että vauva saa tarvitsemaansa ihokontaktia jne.

On tämän silti ahdistavaa. Olisi paljon yksinkertaisempaa, jos tuo kääntyisi raivotarjontaan. Toivon todella pikkuine, että sinunkin vauvasi kääntyy! Ei ole ollenkaan yksinkertaista tällainen...

Minulla myös todella harras toive siis että saisin synnyttää alakautta mutta jos vauvan tai minun hyvinvoinnin tai hengen säilymisen vuoksi päädytään sektioon niin en itse siitä kyllä koe mitään huonoäitisyndroomaa.. millä tavoin sektio muka on yhtään huonompi tapa synnyttää? Ja jos joku esim pelon takia vaatii sektion niin ei sitäkään pidä hävetä, se on tosi rohkeaa myöntää pelkonsa ja tehdä niinkuin on mukavin eikä väkisin kauhulla ala synnyttämään alakautta.

^juuri näin. Mulla tuntuu tuo kauhu olevan toistepäin... pelkään nimenomaa sektiota. 

Mulla kans sektion pelko kova mutta paremmin kuin sitä ajattelee niin se ei ehkä ole se sektio itsessään vaan se jälkitouhu. Se on todella kipeää se parantelu, vaativampaa hoitaa sektiohaavaa kuin alatiesynnytyksen repeilyjä jne, ja ei saa edes itse nostella vauvaa aluksi yhtään. Kotona on vaativampaa aluksi juuri haavan takia.
PLUS se että kun vauva syntyy et saa heti olla kunnolla sen kanssa vaan sua paikkaillaan ja pidetään eri huoneessa jne.
Näin olen siis kuullut, omaa kokemusta ei ole. Anoppi on synnyttänyt toisen sektiolla, samoin muutama kaveri.

Täällä Pohjois-Suomen sairaalassa olen lääkäriltä tuon kuullut, että
ensisynnyttäjät (suurimmaksi osaksi tai yleensä) menevät autom. sektioon.
Uskon, että jos haluaisin itse välttämättä ryhtyä synnyttämään perätilavauvaa alakautta, saisin sen tehdä, mutta en tosiaan uskalla ottaa riskiä, kun tuntuu, ettei täällä ole osaavaa henkilökuntaa.
Lisäksi nuista neuvolasta saaduista esitteistä useimmissa (tällainen muistikuva ainakin jäi kun luin niitä) sanottiin, että ensisynnyttäjän
perätila vaatii usein sektion.

Ang1: Juuri samoista syistä, mitä luettelit, en halua sektiota. Minusta se ei tee huonompaa äitiä tms. mutta haavanhoito, nostokiellot ym. -ei kiitos.
Ja monestihan sanotaan, että alatiesynnytys antaa paremmat valmiudet vauvallekin mm. parantaa vastustuskykyä, lisää ongelmanratkaisukykyä jne. tiedä sitten, kuinka paljon on totta ja mikä vähemmän totta ja miten minkäkin yksilön kohdalla tulevat vaikuttamaan.

Mutta alatiesynnytys olisi ensisynnyttäjänä kuitenkin toiveissa kokea.
Kiitos meemi, tättärä ja muut tsempistä [:)] Toivotaan että tulevat vauvat malttavat kääntyä oikein päin ja pääsemme synnyttämään sopivilla viikoilla ja kaikki menisi hyvin <3

Lisätäänpä vielä omat viikot tähän
eli 35+3

Se on ihan taivaantosi että se lisää vastustuskykyä huomattavasti kun synnyttää alateitse. Mutta ihan ok mun kälystäkin on tullut vaikka se on leikattu maailmaan[:D] (mutta siis on hänelläkin oikeasti tiettyjä juttuja olemassa mitkä puhuu sen puolesta että olisi voinut vaikkapa vaikuttaa tuo leikkaus, äitinsä ainakin niin varma on siitä että johtuu leikkauksesta)

Tuohon vastustuskykyynkin vaikuttaa moni muukin seikka kuin se, syntyykö alateitse vai sektiolla... Esim. raskausaika olisi sen 40 viikkoa siitäkin syystä, että siinä loppuvaiheessa vauva tuolla vatsassa kehittäisi lähinnä massaa ja vastustuskykyä. Itse olen saanut kyllä huomata, että rv 31+ ja rv37+ syntyneillä on jo aika huima ero tuossakin. Meidän pikkukeskosen ensimmäinen vuosi oli tosi rankka mm. sen takia, että siihen mahtui noin kymmenen korvatulehdusta ja ainakin saman verran aina pienestäkin flunssasta jälkitautina seuranneita kurkunpääntulehduksia.

Peloista: minuakin pelottaa joka raskaudessa aina mahdollinen sektio... se kun olisi uusi ja outo kokemus, alatiesynnytyksiä en ole ensimmäisen kerran jälkeen pelännyt - silloin se tietysti jännitti ja hirvittikin jonkin verran, kun ei ollut aavistustakaan mitä edessä oli...

Toivotaan kaikille perätilassa vielä majaileville vauvoille oivallusta, että toisinkin päin olemista voisi kokeilla.

Toki vaikuttaa vaikka mikä mutta todellakin vedenpitävä fakta on että viimeiset vstustuskykyyn vaikuttavat asiat eli pöpöt vauva saa äidin synnytysteistä. Ni.

Terkkuja ultrasta: varmistui se minkä tämä äippä jo tiesikin varmaksi, vauva on tulossa pää edellä [:)]

Heips! Poikkean tuolta kesäkuisista (2010) ja toukokuisista (2011)...

Sain neljännen poikani sektiolla kesäkuun alussa ja sektio tehtiin perätilan takia. Poika oli siis loppuun asti perätilassa eikä kääntynyt. Kävin synnytystapa-arviossa ja keskustelun jälkeen päätettiin aika suunniteltuun sektioon. 3 aiempaa on tullut alateitse ja pakko sanoa, että toimenpiteenä sektio on ISO leikkaus ja olin sektion jälkeen TODELLA kipeä, alatiesynnytyksen jälkeen olen oollut elämäni kunnossa ja valmis kotiin vaikka heti. Paranin sektiosta kuitenkin ihan normaalisti mutta särkylääkkeitä kului aika paljon.

Mitään vauvaa painavampaa ei sektion jälkeen saa nostaa, vauvaa voi siis hoitaa! Ja itse operaation jälkeen olin vajaat 2 tuntia heräämössä, jolloin isä oli vauvan kanssa. Meille ja lähinnä miehelle se oli tosi tärkeä juttu, hän loi siteen vauvaan heti. Itse sain vauvan näytille leikkaussalissa ja sitten heräämöstä osastolle päästyäni sain hänet kunnolla syllini.

Tuo leikkaushaava ja sen hoito... omasta mielestäni haavan hoito ei ollut ollenkaan hankalaa, paljon ilmakylpyjä ja suihkuttelua monta kertaa päivässä. Siinä se.

Nyt odotan viidettä lasta ja toivoisin kovasti alatiesynnytystä vaikka kaikenkaikkiaan sektiosta jäikin positiivinen kuva ja hyvä mieli. En koe olevani "huonompi" synnyttäjä vaikka tuo nelonen sektiolla tulikin, pääasia lienee lapsen turvallinen syntymä.

^kiitos tämän kokemuksen jakamisesta! [:)] Hienoa kuulla sektion kokeneen kommentteja. 

Taas kerran kummastuttaa, kyllä ihmisillä on niin eri kertomuksia. Ystäväni ei saanut omaa vauvaansa nostella sektion jälkeen. . .
Mihinkään ei niinkuin voi luottaa kun kaikilla on eri kokemuksia, onko nää tällaisetkin tosiaan että on tapauskohtaista?
Riippuuko se kenties sektiohaavasta eli että onko viilto mahan alla vai hätäsektioviilto vai?

Noh en tiedä enkä jaksa stressata, yritän punnata sen maailmaan alateitse kuitenkin ellei lääkärit synnärillä ole eri mieltä[:D]

Niin, eihän Suomessa kukaan sektiota saa muuta kuin lääketieteellisin perustein. Lääkärit siitä päättää. Uskoisin, että lähes jokainen haluaisi synnyttää alakautta, mutta joskus on pakko pistää lapsen ja oma terveys edelle.

Luulenpa, että ohjeistukset vaihtelee sektioon liittyen, ihan niin kuin moneen muuhunkin asiaan. Toki varmasti vaikuttaa myös se miten leikkaushaava voi.

meillä ollaan rt:ssa.. '
ja tosta sektiosta meille sanottiin perhevalmennuksessa että täällä lohjalla kaikki perätilasynnytyksen esikoisen kohalla leikataan.. siihen ei annettu paljoa vaihtoehtoa.. en sitten tiiä miten toisen lapsen kohalla. eivät siitä mitään puhuneet.

Joo multa ihan kysyttiin että toivonko sektiota meemi .. .. Jos olisin vastannut kyllä, kärsinyt kovista peloista jne niin se olisi mulle suotu.
Että ei saa noin yleistää että suomessa lääkärit pelkästään päättää kun et kerran tiedä kaikkien kuntien käytäntöä. Myös ystäväni leikattiin pelon takia. Anoppi suoraan leikattiin sen suuremmin tutkimatta kun oli eka synnytys ollut niin vaikea. Synnyttäjällä on aika paljon sananvaltaa koska synnytys ei oikeesti kuulemma onnistu jos ei ole motivoitunut synnyttäjä..

Mutta onhan synnytyspelkokin periaatteessa lääketieteellinen syy. Mun mielestä siis. Ihan vaan btw. Toivottavasti kaikki meistä kuitenkin pääsee pahimmista peloista yli ihan vaan jo senkin takia, että pelkääminen on ikävää [:)]

Meinasin ihan samaa sanoa, että synnytyspelko on lääketieteellinen syy sektioon... Ei se syy aina tarvitse olla fysiologinen. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus, mutta Suomen lainsäädäntö määrää sen, että sektiota ei saa kuin lääketieteellisin perustein. Siihen ei kunnan omat käytännöt voi vaikuttaa.

Takaisin