RT vai PT?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pikkune

Jostain jotain jo tietävä
Onko lapsenne tällä hetkellä "oikein päin" eli jo raivotarjonnassa (RT)
vai edelleen "väärin päin" eli perätilassa (PT)?

Tämä vaivaa jo itseäni todella, koska tuo Pikkune on vaan väärin päin ja pysyy ja la lähestyy.
En haluaisi joutua kokemaan ulkokäännös yrityksiä (ovat kuulemma aika rajuja?), mutta jos niillä kääntyisi, olisin tyytyväinen.
Jos taas ei käänny tai kääntyy takaisin perätilaan, on edessä keisarinleikkaus, jota en todellakaan haluaisi kokea.

Olen pelännyt/jännittänyt synnytystä aikoinaan, mutta nyt hyvin sinut ajatuksen kanssa. Sitten yhtäkkiä onkin edessä tilanne, että en pääsekään kokemaan normaalia synnytystä.
Hyvin pettynyt olo [&o]

Kaikki kokemukset vauvojen (sikiöiden) asennoista, kääntymisistä (millä viikoilla?) tai kääntämisistä (millainen operaatio?) sekä keisarinleikkauksista jne. olisi tähän ketjuun tervetulleita.

Itselläni siis menossa 34+1 (la 3.12.)

Meillä myös tällä hetkellä perätila, mutta toivottavasti kääntyy vielä kun viikkoja on nyt vasta 30+3.

Paljon tuo pt kyllä pistää miettimään. Itse haluaisin niin kovin synnyttää alakautta. Perätilasynnytyksestä en vielä tiedä juuri muuta kuin, että on vaikea ja sektio ei yhtään houkuta. Ääh, voikun ei tarttis tällaisia miettiä... [8|]

Meillä on ollut vauva raivotarjonnassa jo rakenneultrassa ja edelleen näytti olevan, kun tällä viikolla kävin neuvoloalääkärillä. Kuvittelin kyllä jo viime viikolla, että se on jotenkin kääntynyt, kun potkut tuli niin kipakasti kylkiin, että välillä meinas lähtä ilmat pihalle. Oon kans jännittänyt tuota asiaa, vaikka tällä hetkellä ei olekaan pelkoa. Vauva voi kuitenkin kääntyä loppupuolellakin vielä toisin päin. Sen vuoksi ei tosiaan haluais sektiota, mutta eihän siinä muu auta, jos näin käy. Haluaisin kans kuulla siitä kääntämisestä, jos jollain on kokemusta. 

Yleensä hallittu perätilasynnytys on suotavampi vaihtoehto (varsinkin uudestisynnyttäjillä) kuin sektio, eikä välttämättä yhtään sen vaikeampi kuin tavallinen alatiesynnytys (kudokset venyvät mukavammin kun niin venyttää vauvan peppu eikä kova kallo). Ensisynnyttäjillä homma täytyy suunnitella huolella, kuvata lantio, mitata skidi jne. , jotta voidaan olla varmoja siitä, että vauva mahtuu ulos. Sektio on sitten aina viimeinen vaihtoehto ja perätilasynnytyksissä hätäsektiovalmius on joka tapauksessa aina olemassa.

Raivotarjonnassa on nyt tämä vauveliini ollut hyvän tovin.

Mutta sehän voi vielä muuttua vaikka mihinkä asentoon. Välillä itse tunnen selvästi kun pyörähtää poikittain tai perätilaan.
Näillä pikkuihmisillä on vielä tilaa liikkua masussa, eikä ulkoista kääntämistä mietitä (muistaakseni) kuin viikolla 36 + .

Meillä noin seitsämän vuotta sitten oli ajankohtaista tämä kääntäminen, olin silloin muistaakseni rv 37+ menossa, mutta silloinen masuasukki alkoi itse kääntymään kun makoilin sängyllä. Lääkäri seurasi ultralla tapahtumaa ja avitti pikkuisen painamalla masun päältä.
Tuntu se vähän ilkeelle kun iso vauva pyörähtää masussa, mutta hyvin meni ja muksu pysyi loppumatkan kyydissä raivotarjonnassa.

Tärkeää on pysyä itse rauhallisena ja rentona ja luottaa lääkäriin.
Bonuksena äidille tässä kääntämisessä on se että pääsee kurkkimaan masuun ultran aikana, ja minulle se oli iso palkinto.
Kyllähän se aluks jännitti, mutta minulla oli mukana odottamisessa kätilö ja kuulin vauvan sydänäänet koko ajan.
Lekuri kyllä käy sun kanssa operaation läpi ennen varsinaista kääntämistä, ja selostaa koko ajan mitä tapahtuu. Minulle sattui vielä niin mukava tohtori setä joka kysyi vointiani aika ajoin, vaikka vauva itse hoitikin suurimman osan.

Rohkeasti vain kääntämään vauvaa jos tarve vaatii kun viikot sitä edellyttää [:)]

Raivotarjonta ja tiukasti ankkuroitunut lähtökuoppiin, eli ei enää varmaan nouse. Vatsa laski tuossa viikolla 28 ja vauva ankkuroitui oikein kunnolla rv29-30, Kun menin sairln rv30+0, tuo oli niin alhaalla, että synnytysvastaanoton ultralaitteella ei saanut päästä mittoja. Eli minun mukula ei kyllä enää asentoa vaihda ja jos se sieltä alemmas tulee niin ulos tippuu. Kyllä muuten välillä tekee häijyä, kun tuo pyörittelee päätä ja se tuntuu ihan tuossa häpyluun takana...

Meiänkin vauva on RT mutta voihan se vielä pyörähdellä vaikka mihin asentoon kun viikkoja vasta 31+2. Tiedän tättärä nuo tuntemukset kun painaa tonne alas "mukavasti" :). Mulle ainakin sanottiin et sit 36 viikon ultrassa jos on "väärinpäin" niin yritetään kääntää ja jos ei käänny niin ainakin meiän paikkakunnalla kaikki ensisynnyttäjät leikataan suosiolla.

Neuvolakortissa on on merkintä RT. Viime viikolla oli neuvola ,niin terveydenhoitaja sanoi kun tunnusteli mun masua, ettei vauva ole vielä kiinnittynyt? On hieman viistosti.  Ens viikolla on neuvolalääkäri,katsotaan siellä miten päin vauva on silloin[:)]

Mä oon siksi vähän huolissani tästä perätilasta, koska vauva on jo useamman viikon ollut tässä samassa asennossa, vaikka viikkoja onkin vasta vähän. Neuvolassa käsin kokeillen alhaalla tuntui "jotain" ja neuvolatäti sanoi, että ennemmin tuntuisi kyllä peppu olevan. Ultralla todettiin perätila jo 3 viikkoa sitten. Perjantaina taas äitipolille. Saa nähdä olisko tuo kääntymään päin...

Meilläkin vissiin ollaan tovin aikaa nyt oltu "oikeinpäin" eli RT, mut kyllä tuo muksu pyörii rinkiä vielä ihan älyttömästi. Siis että pää alaspäin on, mut pää-peppu-akselin ympäri pyöritään [:D] Nykyinen nla:n täti on suht kokematon, joskin hirmu mukava, mut viime viikolla nla:ssa käydessä hän kolme kertaa "kopeloi" et miten päin muksu on, mistä tuntuis selkä, ja joka kerta oli kaveri eri päin... Kertaakaan mulla ei ole korttiin merkattu tarjontaa, että tavallaan itekin joutunu hirveesti arvaileen ja kuulosteleen omia tuntemuksia. [8|] [:)]

On tässä kaikilla vielä hyvin aikaa kääntyä. Älkää vielä hätäilkö! Useimmat kyllä ymmärtävät ennen pitkää kääntyä ihan itse [:)] Ja kaikki tulee kuitenkin ulos [;)]

Täälla kans ollu RT jo pitemmän aikaa, vaikka muuten kieppuukin aikalailla, niin pää pysyy alhaalla. Ei oo vielä laskeutunut lähtökuoppiin, mut just tänään neuvolan täti sanoi, että pää tuntuis olevan sen verran tukevasti kiinni, että ei ehkä enää lähde kääntymään. Ja kuulemma on vielä tilaa liikkua... sen kyllä huomaa, sillä välillä jalat tuntuvat vasemmassa kyljessä ja välillä oikeassa...[:)]

Laskettu aika ens kuussa (tulin siis tuolta marrasmasuista huutelemahan kun katoon pikkuusen väärin ja luulin tän yleiseen raskauskeskusteluun kuuluvaksi enkä saa enää tätä viestiäni poistettuakaan, että älkää pahastuko) ja jos neuvolatätiä on uskominen niin perätilassa on. Ens viikolla synnytyssuunnitelma lääkärin kera, että eiköhän siellä sitten selviä lisää. Sektiolla toivon mukaan mennään joka tapauksessa sillä syövän esiasteen ja siitä likimmäs 2 vuotta seuranneiden armottomien kipujen vuoksi en alatiesynnyttämään lähde. Vaikka alatiesynnytyksestä kyllä toipuisi nopiempaa mutta mun kohdallani toipuminen olis kaukana eikä solumuutoksetkaan pääsisi paranemaan + huomioiden mahdolliset repeytymiset.

Tuossa perätilassa mua eniten huolestuttaa tän meirän Vipeltäjän jalat sillä neuvolatäti infos meitä jo valmiiksi varautumaan ns. jalkojen oikaisemis-operaatioon synnytyksen jälkeen mikäli pikkuusen jalat on "väärin".

Miehen sisko aikanaan synnytti ensimmäisensä perätilassa ja tuo oli tullut oikein siististi ja sujuvasti pylly edellä. Edes pään kanssa ei kuulemma tehnyt tiukkaa... eli perätilasynnytyskin voi olla ihan hyvä ja helppo molemmille- Kuulemma vauvan kauniin pyöreä pää herätti huomiota kätilöissä - yleensä kun varsinkin näillä tällaisilla kuin minun tenavani, jotka ovat piiiiitkään pää alaspäin ja kiinnittyneinä lantioon pää tuppaa olemaan milloin mitenkin littanan lättänän pitkä, asia joka kyllä korjaantuu aikanaan. Meidän pikkukeskosen pää oli myös muuten ihan pyöreä, se poika kun vain päätti sukeltaa maailmaan ja tuli ulos heti, kun kääntyi pää alaspäin (neuvolakäynnillä kolme päivää ennen syntymäänsä oli vielä poikittain.)

Eilen kävin tosiaan siellä painoarviossa ja ultran mukaan (kuten neuvolatätikin on jo pidemmän aikaa epäillyt) vauveli on pää edellä tulossa. Ihan hyvä juttu. [:)]

Nyt voi taasen päivitellä tänne kun on neuvolassa käyty elikäs meidän napero on siellä raivotarjonnassa. Viime neukku epäili että on perätarjonnassa, mitä en uskonut ja olin ihan varma että kai mä nyt tiedän jo tässä vaiheessa itse kun tunnen ne liikkeet kuitenkin silleen selvästi. No hymyilytti kun olin oikeassa että se on raivotarjonnassa.

Ja edelleen oli meidän vaavi tänään perätilassa. [&:] Ei siinä muuten mitään vielä näillä viikoilla, mutta kun on nyt jo niin monta viikkoa viihtynyt perätilassa putkeen. Pelkään, että tykästyy lopullisesti tuohon asentoon...

meemi vaavit yleensä kääntyy itsekseen, tosi isossa prosenteissa tapauksissa.

Ja JOS ei käänny niin a) se kääntäminen ulkokautta ei ole niin iso ja pelottava juttu kuin sitä annetaan ymmärtää ja se onnistuu yleensä aina ja harvemmin vauva enää kääntyy takaisin (tiedän siksi näin paljon koska olen asiasta jutellut paljon terkan kanssa kun itse pelkäsin kans joku aika sitten vielä)

ja b) se perätilasynnytys on toki aina haastavampi mutta tosi monet silti pystyy tuleen alakautta. Se kun riippuu vielä siitä MITEN on perätilassa..

Älä kiltti meemi vielä huolehdi, huolehdi sitten vasta synnytyssalissa jooko? [:)]

Asennosta vielä sen verran, että jos vauva on tulossa koivet suorana niin silloin käsittääkseni yleensä aina päädytään sektioon. Miehen sisko aina sanoi, että perätilasynnytys ei ollut hänestä mitenkään vaikea vaan vauva sujahti helposti ulos jalat koukussa, edes pään kanssa ei tehnyt tiukkaa.

Ja tosiaan, vauva voi kääntyä aika myöhäänkin, yllättävän pitkään ne sopivat kohdussa volttailemaan - kunhan eivät ole kiinnittyneet lantioon, kuten minulla tässä jo on useampi lääkäri lapsen katsoneen tehneen.

Takaisin