RSV-vasta-aineita vauvoille - saako lapsesi vasta-ainepiikin?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vauvojen RSV-infektioiden ehkäisy alkaa Suomessa tänä syksynä. Kaikille alle 3 kuukauden ikäisille vauvoille sekä riskiryhmiin kuuluville alle 1-vuotialle suositellaan annettavaksi RS-virusta vastaan kehitettyä vasta-ainetta. Vasta-ainetta tarjotaan perheille lastenneuvoloissa sekä synnytyssairaaloissa. Aiheesta voi lukea lisää täältä.

Kuuluuko sinun vauvasi kohderyhmään? Otatko vauvalle ohjelman mukaisen vasta-aineen?

Omat lapseni on jo isompia, mutta jos nyt olisi alle 3kk ikäinen vauva, ottaisin vasta-aineen vauvalle. Sen haitat vaikuttaisivat olevan pienemmät kuin mahdollisen tartunnan. Tauteja on kuitenkin vaikea välttää varsinkin, kun on isompi/isompia lapsia.

IMG_3022.jpeg

Tuossa on itselle jo kaksi erittäin hyvää syytä olla antamatta omalle vauvalle kyseistä rokotetta.

View attachment 138169
Tuossa on itselle jo kaksi erittäin hyvää syytä olla antamatta omalle vauvalle kyseistä rokotetta.

Tämä on rokote, ei vasta-ainevalmiste jota vauvoille annetaan. Itse otin tämän rokotteen omakustanteisesti raskausaikana vauvaa suojaamaan joten vauvalleni ei enää anneta tuota vasta-ainetta nyt syntymän jälkeen.

Niin eikös tuo Abrysvo-rokote ole eri asia kuin tämä vauvoille annettava vasta-aine? 🤔

Me ei ihan ehditty synnytyssairaalasta saada vauvalle tätä vasta-ainetta, mutta saadaan neuvolasta ja aiotaan kyllä ottaa 👍🏼

Tämä on rokote, ei vasta-ainevalmiste jota vauvoille annetaan. Itse otin tämän rokotteen omakustanteisesti raskausaikana vauvaa suojaamaan joten vauvalleni ei enää anneta tuota vasta-ainetta nyt syntymän jälkeen.

Ai ei? Minä otin myös rokotteen, just ennen kuin tuli tieto, että sen saisi synnärillä :/ mutta toivoin että sen saisi myös synnärillä. Kun ei tuo mun ottama rokote kovin vauvaa turvaama kai ole.. ja ties vaikka olisin säilyttänyt sitä väärin ja teho laskenut. Oli mulla nelisen päivää jääkaapissa ennen pistosta.

@IiJa-99 mikä noissa on pahaa?

Ai ei? Minä otin myös rokotteen, just ennen kuin tuli tieto, että sen saisi synnärillä :/ mutta toivoin että sen saisi myös synnärillä. Kun ei tuo mun ottama rokote kovin vauvaa turvaama kai ole.. ja ties vaikka olisin säilyttänyt sitä väärin ja teho laskenut. Oli mulla nelisen päivää jääkaapissa ennen pistosta.

@IiJa-99 mikä noissa on pahaa?

En tiedä annetaanko jossain, mutta meidän neuvolassa ei saanut kun noita vasta-ainepiikkejä oli ilmeisesti sen verran vähän että säästivät kai niille jolla ei ole mitään suojaa.

Kyllä, mun virhe.

@jamm Vasta-ainevalmisteessa on myös tuota E433 ainetta, jota en kyllä pistoksena omalle vauvalle halua antaa. Netistä löytyy tietoa enemmän, jos kiinnostaa.

@jamm Vasta-ainevalmisteessa on myös tuota E433 ainetta, jota en kyllä pistoksena omalle vauvalle halua antaa. Netistä löytyy tietoa enemmän, jos kiinnostaa.

Mistä löysit tiedon, että valmisteessa olisi kyseistä ainetta?

Lääkeinfo sivulla sitä ei mainita.

Screenshot_20241031_120332_Samsung Internet.jpg

Ja jos kyseistä ainetta haluaa vältellä olisin enemmän huolissani syömisistä kuin terveydenhoidosta:

Screenshot_20241031_120845_Samsung Internet.jpg

Tämä kuvakaappaus Wikipedia-artikkelista.

Mutta jokainen tietenkin priorisoi omien arvojen mukaan. Itselleni infektio, joka voi viedä pikkuvauvan sairaalaan on isompi paha kuin antaa pikkuisen ainetta, jota on ruuassa huomattavasti isompia määriä.

Mistä löysit tiedon, että valmisteessa olisi kyseistä ainetta?

Lääkeinfo sivulla sitä ei mainita.

View attachment 138208

Ja jos kyseistä ainetta haluaa vältellä olisin enemmän huolissani syömisistä kuin terveydenhoidosta:

View attachment 138211

Tämä kuvakaappaus Wikipedia-artikkelista.

Mutta jokainen tietenkin priorisoi omien arvojen mukaan. Itselleni infektio, joka voi viedä pikkuvauvan sairaalaan on isompi paha kuin antaa pikkuisen ainetta, jota on ruuassa huomattavasti isompia määriä.
Thl sivuilla lukee kuvan mukaisesti eli vauvoille annetaan nirsevimabia (kauppanimeltään Beyfortus) joka sisältää kyseistä E-koodia.
IMG_3026.png
IMG_3027.png

Ja kyllä, olen huolissaan esim ruuan mukana tulevistä myrkyistä. Sen vuoksi en ole sen jälkeen syönyt kuin puhdasta luomuruokaa, kun luin E-koodeista. Ne myrkyt ei ihmiskehoon kuulu vaikka ovat ”turvallisia” määriä ruuissa.
Joten lapseni ei todellakaan varsinkaan pistoksena tule tuollaisia saamaan. Mahalaukun kautta menevät myrkyt ei ole niin paha, kun vatsa toimii paremmin ”suodattimena” toisinkuin suoraan verenkiertoon menevät myrkyt.

Thl sivuilla lukee kuvan mukaisesti eli vauvoille annetaan nirsevimabia (kauppanimeltään Beyfortus) joka sisältää kyseistä E-koodia. View attachment 138216View attachment 138217

Ja kyllä, olen huolissaan esim ruuan mukana tulevistä myrkyistä. Sen vuoksi en ole sen jälkeen syönyt kuin puhdasta luomuruokaa, kun luin E-koodeista. Ne myrkyt ei ihmiskehoon kuulu vaikka ovat ”turvallisia” määriä ruuissa.
Joten lapseni ei todellakaan varsinkaan pistoksena tule tuollaisia saamaan. Mahalaukun kautta menevät myrkyt ei ole niin paha, kun vatsa toimii paremmin ”suodattimena” toisinkuin suoraan verenkiertoon menevät myrkyt.

Kuullostat asiaan niin perehtyneeltä, että oletko kenties tutkija, lääkäri tai muu terveysalan ammattilainen joka on elannokseen perehtynyt biokemiaan, ja lääkkeiden kehittämiseen? 😄

Kuullostat asiaan niin perehtyneeltä, että oletko kenties tutkija, lääkäri tai muu terveysalan ammattilainen joka on elannokseen perehtynyt biokemiaan, ja lääkkeiden kehittämiseen? 😄
En ole. Tarviiko ollakkaan jotta voi itsekin tutkia asioita ja kyseenalaistaa?

Thl sivuilla lukee kuvan mukaisesti eli vauvoille annetaan nirsevimabia (kauppanimeltään Beyfortus) joka sisältää kyseistä E-koodia. View attachment 138216View attachment 138217

Kiitos lähteestä. Ajattelin ensimmäiseksi löytämäni ainesosaluettelon olevan se oikea, mutta olikin eri valmiste. Mun moka siis.

Takaisin