RSV-vasta-aineita vauvoille - saako lapsesi vasta-ainepiikin?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vauvojen RSV-infektioiden ehkäisy alkaa Suomessa tänä syksynä. Kaikille alle 3 kuukauden ikäisille vauvoille sekä riskiryhmiin kuuluville alle 1-vuotialle suositellaan annettavaksi RS-virusta vastaan kehitettyä vasta-ainetta. Vasta-ainetta tarjotaan perheille lastenneuvoloissa sekä synnytyssairaaloissa. Aiheesta voi lukea lisää täältä.

Kuuluuko sinun vauvasi kohderyhmään? Otatko vauvalle ohjelman mukaisen vasta-aineen?

Omat lapseni on jo isompia, mutta jos nyt olisi alle 3kk ikäinen vauva, ottaisin vasta-aineen vauvalle. Sen haitat vaikuttaisivat olevan pienemmät kuin mahdollisen tartunnan. Tauteja on kuitenkin vaikea välttää varsinkin, kun on isompi/isompia lapsia.

IMG_3022.jpeg

Tuossa on itselle jo kaksi erittäin hyvää syytä olla antamatta omalle vauvalle kyseistä rokotetta.

Niin eikös tuo Abrysvo-rokote ole eri asia kuin tämä vauvoille annettava vasta-aine? 🤔

Me ei ihan ehditty synnytyssairaalasta saada vauvalle tätä vasta-ainetta, mutta saadaan neuvolasta ja aiotaan kyllä ottaa 👍🏼

Tämä on rokote, ei vasta-ainevalmiste jota vauvoille annetaan. Itse otin tämän rokotteen omakustanteisesti raskausaikana vauvaa suojaamaan joten vauvalleni ei enää anneta tuota vasta-ainetta nyt syntymän jälkeen.

Ai ei? Minä otin myös rokotteen, just ennen kuin tuli tieto, että sen saisi synnärillä :/ mutta toivoin että sen saisi myös synnärillä. Kun ei tuo mun ottama rokote kovin vauvaa turvaama kai ole.. ja ties vaikka olisin säilyttänyt sitä väärin ja teho laskenut. Oli mulla nelisen päivää jääkaapissa ennen pistosta.

@IiJa-99 mikä noissa on pahaa?

Ai ei? Minä otin myös rokotteen, just ennen kuin tuli tieto, että sen saisi synnärillä :/ mutta toivoin että sen saisi myös synnärillä. Kun ei tuo mun ottama rokote kovin vauvaa turvaama kai ole.. ja ties vaikka olisin säilyttänyt sitä väärin ja teho laskenut. Oli mulla nelisen päivää jääkaapissa ennen pistosta.

@IiJa-99 mikä noissa on pahaa?

En tiedä annetaanko jossain, mutta meidän neuvolassa ei saanut kun noita vasta-ainepiikkejä oli ilmeisesti sen verran vähän että säästivät kai niille jolla ei ole mitään suojaa.

Tämä on rokote, ei vasta-ainevalmiste jota vauvoille annetaan. Itse otin tämän rokotteen omakustanteisesti raskausaikana vauvaa suojaamaan joten vauvalleni ei enää anneta tuota vasta-ainetta nyt syntymän jälkeen.
Kyllä, mun virhe.

@jamm Vasta-ainevalmisteessa on myös tuota E433 ainetta, jota en kyllä pistoksena omalle vauvalle halua antaa. Netistä löytyy tietoa enemmän, jos kiinnostaa.

Takaisin