Rokotukset

Niittyleinikki_

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Maaliskuiset 2023
Ootteko kokeneet että rokotusten jälkeen olisi lapsen käytös/persoona tms muuttunut? Tällasta jostakin kuulin ja ihmettelin ja arvelin kysyä onko kokemusta.

Edessäpäin vasta itsellä rokotusasiat, kun esikoinen vielä masussa. Kiitos💗

Muokattu viimeksi:
Ei ole vaikuttanut mitenkään eikä ole tullut mitään sivuvaikutuksia, ei edes lämpöä. Lapsi 2 v. ja kaikki ollaan otettu + influenssarokote. Keväällä on tarkoitus ottaa punkkirokote. Onko muilla kokemusta näin pienelle?

Ei ole vaikuttanut mitenkään eikä ole tullut mitään sivuvaikutuksia, ei edes lämpöä. Lapsi 2 v. ja kaikki ollaan otettu + influenssarokote. Keväällä on tarkoitus ottaa punkkirokote. Onko muilla kokemusta näin pienelle?
Meillä on saanu punkkirokotteen jo 1 vuotiaana. Asutaan maalla ja ihan super paljo meillä punkkeja ihan jo kotipihassa. Tässä ihan naapurissa käytännössä saisi ilmaiseksi rokotteet, kun niitä punkkeja siis tosiaan on niin paljo. Ei tullu mitää ihmeellistä siitä ja itellä parempi mieli.

Rokotoksista liikkuu vaikka mitä valheellista, valitettavasti
Näinpä. Tämän takia kyselenkin. Kun oon lukenut/kuullut että joillekin 'puhjennut' autismi tai muu rokotuksen jälkeen. Tuntuu vaan että autismikirjon häiriöt lisääntyneet tosi paljon, mistä se voi johtua? Tutullakin yksi sellainen lapsi. Itse en pidä haittana edes entisenä aspergerina pidettyjä oireita, enemmänkin lähinnä 'supervoima', mutta jos lapsi vaan esim. heijaa itseään, ei puhu, ei reagoi tms, kuulostaa niin hurjalta.

Kiva lukea näitä vastauksia! Kiitos kun vastaatte ja luen mielelläni lisää!!

En mitenkään voi uskoa rokotteen aiheuttavan autismia. Sehän on synnynnäistä. Ehkä jonkun lapsella on alkanut näkyä autismipiirteet samassa iässä kun on saanut rokotteen. Tai sitten trollit tai muut erikoisemmat rokotevastaiset haluaa pelotella sillä. Meillä rokotteet on aiheuttaneet korkeintaan päivän-parin kuumeen tai lyhyeksi ajaksi vatsaoireita.

Autismin ja rokotuksien yhteys on useassa tutkimuksessa ammuttu alas paikkaansa pitämättömänä. Sikainfluenssarokote laukaisi joissain lapsissa piilevän taipumuksen narkolepsiaan, tuli esiin vasta jälkikäteen.

Voi olla että autismikirjo on lisääntynyt, mutta uskoisin perinnöllisten syiden olevan enemmän takana. Sanotaan että ikääntyneille isille syntyy useammin autismikirjoisia lapsia, ja perheenperustamisikähän on noussut koko ajan. En nyt suorilta muista oliko äidin iälläkin merkitystä. Perinnöllisillä seikoilla on ihan varmasti tässäkin merkitystä. Voi toki olla että autismin kirjoa diagnosoidaan nyt useammin, esim. tyttöjen autismi on ollut aikaisemmin vähemmän tunnettu juttu, sillä tytöt ovat autismipiirteistään huolimatta sopetuneet helpommin vaikkapa koulumaailmaan kuin mitä pojat.

Joo, mielenkiintoinen aihe, mistä tosiaan johtuu? Olis huikeaa jos tästä olis joku tutkimus tms. Hyviä pointteja esim tuo ikä-asia. Syynähän voi olla mikä vaan.

Juuri luin myös lehtijutun, jossa "autismioireita" esiintyy paljon lapsilla, jotka viettävät liikaa aikaa ruudun äärellä ja sosiaalia tilanteita ei harjoitella oikeassa elämässä. Huolestuttava suunta. 😔

Rokotukset lapsilla on, kaikki rokotusohjelman mukaiset. Koronarokotteita tosin lapsille en ole ottanut. Mitään rokotushaittoja en ole koskaan huomannut, edes niitä mistä terveydenhoitaja saattanut varoitella (esim lämmönnousu, väsymys) ei ole havaittu. En usko, että pitkään käytössä olleilla ja tutkituilla rokotteilla voisikaan olla selviä haittoja.

Autismi on usein perinnöllistä. Sitä on tunnistettu ja diagnosoitu lähiaikoina enemmän, en usko että se on varsinaisesti mitenkään runsaasti yleistynyt. Vanhempien korkeampi ikä kuitenkin myös vaikuttaa autismiin ja lapsia saavien ikähän on jatkuvasti nousussa, joten uskon tälläkin olevan jotakin vaikutusta. Rokotteilla tuskin on asiaan mitään yhteyttä.

Joo, eiköhän nämä pitkään rokotusohjelmassa olleet rokotteet ole hyvin tutkittuja ja mahdolliset riskit tiedossa.

Uudet rokotteet taas... No, aika näyttää et miten niiden kanssa. Esim. mRNA-rokotteiden pitkäaikaisvaikutuksista on kertymässä vasta nyt tietoa, ja tieto hiljalleen valuu suurellekin yleisölle jos sitä osaa etsiä. mRNA-rokotteet runnottiin markkinoille pikavauhdilla ilman huolellista testaamisprosessia, kansainvälisen koronahätätilan vuoksi. Yksi huolihan tuon mrna-tekniikalla tuotetun koronarokotteen kanssa on ollut että piikkiproteeini kertyisi elimistöön, ja miten ja milloin se sitten ilmenisi jos näin olisi. Aika näyttää. Yleensähän siis rokotetutkimus ja -kehitys on pitkällinen prosessi jossa punnitaan huolella näitä riskejä ennen kuin rokote päästetään laajempaan käyttöön.

Muokattu viimeksi:
Ilman tutkimustietoa mutuilen, että autisminkirjoa tunnistetaan nykyisin paremmin ja siksi diagnooseja on enemmän. Tunnen ihmisiä, jotka oli lapsena "vaikeita" ja oli kenties oppimisvaikeuksia, joita "hoidettiin" jättämällä luokalle. Nämä ihmiset on saaneet aikuisena diagnoosin (autisminkirjo tai adhd), joka on hyvin paljon selittänyt lapsuuden ongelmia. Eli väittäisin autismia olleen aina yhtä lailla, mutta ennen tuomittiin tyhmäksi, tuhmaksi, vaikeaksi jne kun paremmalla ymmärryksellä ongelmia olisi voinut vähentää.

Rokotteet eivät aiheuta autismia. Tämän "löydöksen" alunperin tehnyt tutkija vääristeli dataa saadakseen rokotteita mustamaalaavan tuloksen. Häntä rahoitti lakimiehet, jotka puolestaan oli palkannut rokotusyhtiöitä oikeuteen haastaneet vanhemmat. Kyseinen tutkija on myöhemmin avoimesti myöntänyt tutkimusdatan väärentämisen ja lukuiset muut eettiset virheet, häneltä on poistettu lääkärinoikeudet ja artikkeli on poistettu tieteellisistä julkaisuista. Silti jostain syystä tää väärinkäsitys on edelleen laajassa kierrossa. Lisää voi lukea vaikka täältä: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136032/ Osaltaan tätä pohdintaa saattaa aiheuttaa se, että autismi ei aina ilmene heti syntymästä asti, vaan lapselle tulee noin kaksivuotiaana, eli rokotteiden ottamisen aikaan, taantuma.

Autismitietoisuus on lisääntynyt viime vuosina, joten luonnollisesti sitä myös diagnosoidaan enemmän. Kun ennen tunnistettiin vain ns. syvät autistit, sellaiset stereotypiset rainman-tyyliset autistit, nykyään sen kirjoluonteisuus ja oireiden moninaisuus ymmärretään paremmin. Kuten joku sanoikin jo aiemmin, myös naiset saavat nykyään diagnooseja, kun ennen diagnosoitiin lähes yksinomaan poikia ja miehiä. Toki voi olla myös jotain tekijöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat autismin yleisyyden lisääntymiseen. Hiljattain uutisoitiin mahdollisesti alkuraskauden D-vitamiinipuutoksen aiheuttavan autismia, HUS tekee tästä tutkimusta (https://www.hus.fi/ajankohtaista/tutkimus-maahanmuuttajataustaisilla-lapsilla-kohonnut-autismiriski)
Juuri luin myös lehtijutun, jossa "autismioireita" esiintyy paljon lapsilla, jotka viettävät liikaa aikaa ruudun äärellä ja sosiaalia tilanteita ei harjoitella oikeassa elämässä. Huolestuttava suunta. 😔
Oisko sulla vielä linkki tähän? Mietin vain, onko kyseessä enemmän muna vai kana -tilanne. Autisteilla kun on sosiaalisia haasteita eivätkä kaverisuhteet niin kiinnosta, niin viettävät paljon ruudulla aikaa sen vuoksi.

Rokotteet eivät aiheuta autismia. Tämän "löydöksen" alunperin tehnyt tutkija vääristeli dataa saadakseen rokotteita mustamaalaavan tuloksen. Häntä rahoitti lakimiehet, jotka puolestaan oli palkannut rokotusyhtiöitä oikeuteen haastaneet vanhemmat. Kyseinen tutkija on myöhemmin avoimesti myöntänyt tutkimusdatan väärentämisen ja lukuiset muut eettiset virheet, häneltä on poistettu lääkärinoikeudet ja artikkeli on poistettu tieteellisistä julkaisuista. Silti jostain syystä tää väärinkäsitys on edelleen laajassa kierrossa. Lisää voi lukea vaikka täältä: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136032/ Osaltaan tätä pohdintaa saattaa aiheuttaa se, että autismi ei aina ilmene heti syntymästä asti, vaan lapselle tulee noin kaksivuotiaana, eli rokotteiden ottamisen aikaan, taantuma.

Autismitietoisuus on lisääntynyt viime vuosina, joten luonnollisesti sitä myös diagnosoidaan enemmän. Kun ennen tunnistettiin vain ns. syvät autistit, sellaiset stereotypiset rainman-tyyliset autistit, nykyään sen kirjoluonteisuus ja oireiden moninaisuus ymmärretään paremmin. Kuten joku sanoikin jo aiemmin, myös naiset saavat nykyään diagnooseja, kun ennen diagnosoitiin lähes yksinomaan poikia ja miehiä. Toki voi olla myös jotain tekijöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat autismin yleisyyden lisääntymiseen. Hiljattain uutisoitiin mahdollisesti alkuraskauden D-vitamiinipuutoksen aiheuttavan autismia, HUS tekee tästä tutkimusta (https://www.hus.fi/ajankohtaista/tutkimus-maahanmuuttajataustaisilla-lapsilla-kohonnut-autismiriski)

Oisko sulla vielä linkki tähän? Mietin vain, onko kyseessä enemmän muna vai kana -tilanne. Autisteilla kun on sosiaalisia haasteita eivätkä kaverisuhteet niin kiinnosta, niin viettävät paljon ruudulla aikaa sen vuoksi.
Ei oo linkkiä muistissa. Mutta tässä nimenomaan oli kyse ihan vaan "autismin kaltaisista oireista", jotka sitten tarkemmissa neurologisissa tutkimuksissa todettu johtuvan liiallisesta ruutuajasta ja sosiaalisten tilanteiden harjoittamattomuudesta. Siinä lehtijutussa oli mun mielestä jotain HUS:n neurologia haastateltu eli ei siis ollut mikään virallinen tutkimus.

@dimou En perusta tutkimuksiin huoltani, vaan siihen kun olen kuullut ihmisten kertovan asiasta.. Tyyliin, minulla oli normaali lapsi, joka puhui, sitten sai rokotteen ja alkoi heijaamaam itseään ja lopetti puhumisen. En tiedä mikä motiivi jollain ois keksiä näitä tai valehdella.. Toki ymmärrän, että kuulopuheet on eri kuin tutkimukset. Mutta pelottaahan tuo, jos omalle lapselle kävisi noin. Varsinkin et eka ois puhunut normaalisti ja sit loppunut.

@Nepeta Cataria Jep, kotonarokotetta en itse ottanut. Sairastin kyl koronan suht lievänä. Myös Hpv-rokote epäilyttää. Sitä en antais varmaan lapselle laittaa.

Näistä saa herkästi hörhön leiman otsaan kun näistä puhuu. Oon itse avoin kaikelle, en ole lyönyt kantaani lukkoon. Mutta iät ajat on tehty asioita jotka on myöhemmin todettu haitallisiksi, kuten Ddt ja talidomidi.

@MinnaM ja muut, itse olen tosi paljon lasten tv/äyluuri /pelikoneet käyttöä vastaan, en antaisi oman käyttää varmaan ollenkaan. Todella huolestuttavaa tosiaan et lapset lykätään tabletin kanssa viihtymään. Silti en usko et se voi aiheuttaa niin vaikeaa autismia, mitä on joillakin. Töissä näen lapsia, siis poikia, jotka esim. menee heille puhuttaessa seisomaan seinän viereen, kasvot seinään päin ja tuijottaa seinää eikä sano mitään. Muuten tämä lapsi oli neroutta hipova tietyssä asiassa. Olin itse opiskellut asiaa vuosikymmeniä, ja tämä poika teki jotain, mihin en ikinä olisi pystynyt tämänkään ikäisenä.

Tosiaan poikia nimenomaan olen nähnyt joilla ei oo normaali tapa kommunikoida. Jokin vaikuttaa poikiin siis nähtävästi enemmän.

Kiva kun ootte antanut näkökulmia asiaan!

@dimou En perusta tutkimuksiin huoltani, vaan siihen kun olen kuullut ihmisten kertovan asiasta.. Tyyliin, minulla oli normaali lapsi, joka puhui, sitten sai rokotteen ja alkoi heijaamaam itseään ja lopetti puhumisen. En tiedä mikä motiivi jollain ois keksiä näitä tai valehdella.. Toki ymmärrän, että kuulopuheet on eri kuin tutkimukset. Mutta pelottaahan tuo, jos omalle lapselle kävisi noin. Varsinkin et eka ois puhunut normaalisti ja sit loppunut.
Kuten sanoin jo tuossa aiemmassa viestissä, autismi ei välttämättä ilmene (selkeästi) heti syntymästä asti. Lapsi saattaa noin kaksivuotiaaksi kehittyä ihan normaalia tahtia, ja sitten kokea taantuman eli unohtaa oppimansa taidot. Vaikka tuo taantuma osuu samaan ajankohtaan kuin MPR-rokote, ei se tarkoita että rokote on taantuman aiheuttanut. Se on vain syy-seuraussuhteen väärintulkintaa, sama kuin väittäisi jäätelönsyönnin aiheuttavan hukkumiskuolemia. Molempia vain sattuu enemmän kesäaikaan.

Tosiaan poikia nimenomaan olen nähnyt joilla ei oo normaali tapa kommunikoida. Jokin vaikuttaa poikiin siis nähtävästi enemmän.

Poikien autismi on "tyypillisempää", eli se versio joka on dokumentoitu aiemmin ja tarkemmin. Siksi se tunnetaan paremmin ja diagnooseja on pojille tullut enemmän. Nykytiedon mukaan kuitenkin autismia esiintyy tytöillä ja pojilla yhtä paljon. Tyttöjen oirekirjo vain on hieman erilainen.

@dimou Nämä on tuttuja asioita, varsinkin tyttöjen autismi, kun olen lukenut aiheesta paljon ja itselläkin epäilty tuota (lievänä). Silti ei se tytöillä tosiaan noin hurjana ilmene ja on pojilla usein siis mielestäni aivan eri luokan 'häiriö'. Jäätelövertauskin on tuttu.

Takaisin