Rokotukset

Meillä on ylihuomenna "2kk" neuvola ja mun pitäis päättää otetaanko rota vai ei. Oon ollu melko myönteinen rokotusta kohtaan tähän asti, mutta koska luin juuri, että Tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskus tutkii rokotteen yhteyttä autoimmuunitautien ilmenemiseen, niin alkoikin epäilyttään... Mitään todisteita ei kai oo suuntaan eikä toiseen (vielä!), mut aina tällaista maallikkoa alkaa pelottaan jos edes tutkitaan. Voihan myös olla, että jos yhteys löytyy, niin jotta rokotus moista "aiheuttaisi" pitäisi jo ennestään olla riski sairastua. Eikös sikainfluenssarokotekin aiheuttanu narkolepsiaa vain sellaisille, joilla oli jokin altistava (perinnöllinen) tekijä kyseiseen sairauteen? Ja mistä sitten voisin olla täysin varma, ettei poikani kuulu esim diabetes-riskiryhmään?

Kaikki muut rokoteohjelmaan kuuluvat rokotteet aiotaan ottaa. Vesirokkorokotusta ei oteta ainakaan alle kouluiässä. Esikoinen sairasti sen 5-vuotiaana ja ihan hyvin siitä selviydyttiin.
 
Täällä aikalailla sama juttu: http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/rotarokotteen-yhteytta-tiettyihin-sairauksiin-tutkitaan/2014496

Tosiaan mitään yhteyttä ei oo kai todistettu, mutta jostain syystä yhteyttä tutkitaan. Joka tapauksessa ymmärtäisin, että sen verran uudesta rokotteesta kyse, ettei niitä sivuvaikutuksia vielä tarpeeksi hyvin tunneta. Viisi vuotta ollu mukana rokoteohjelmassa. Ihan mahdollista ettei mitään yhteyttä koskaan löydykään, mutta ottaako riskin vai ei... Kun ei se rotaviruskaan ihan välttämättä kohdalle osu. Ja jos osuukin niin selviytymismahdollisuudet on ihan hyvät, vaikka tosi ikävä tauti onkin.
 
Itse olin samaisesta jutusta ihan paniikissa, kun pitkän pohdinnan jälkeen se rota otettiin. Mies huomautti sitten, että nehän vaan sitä tutkii, ja voihan sitä tutkimusten mukaan nykypäivänä saada syövän lähes kaikesta.

Ja kun monet sen ottaa ja kun siinä on se tarttumisaika, niin jos ei oltaisi otettu niin varmasti pelkäisin, että jonkun muun lapsesta tarttuu se.
 
Meillä rota otettu tasan viikko sitten. Ei muuta erikoista kun rintalakkoilua :sad001 ja se vasta inhottavaa onkin! Liekö järkyttynyt sen verran rokotteen jälkeisistä mahanpuruista että luulee johtuvan ruoasta, usein masussa nimittäin alkaa kiertää syönnin jälkeen.

Kokeilin yhtenä päivänä millon alkaisi itse haluta syödä, mutta kun 6h oli kulunut ilman nälän ilmaisua niin huijasin tutilla vaihtamalla nopeasti rintaan. Sen jälkeen oon tutin kanssa huijannut vähintään 4h välein syömään.

Enää vain öisin syö ilman huijaamista.

Mutta aina kun alkaa syödä, syö oikein hyvällä halulla ja siirto toiseen rintaan sujuu ongelmitta. Ihme likka :rolleyes:

Joskohan tämä tästä kun rokotteen masuoireet menee ohi. Kakkakaan kun ei nyt ole kulkenut yhtä tiuhaan kun ennen. Sitten onkin jo toisen annoksen aika:eek::eek:
 
Mua pelottaa kätkytkuoleman kasvanut riski 3kk rokotteiden jälkeen. En tiedä kuinka paikkaansa pitävä tutkimus oli (luin jostain jo raskaus aikana), että rokotteet aiheuttavat joillekkin vauvoille hengityksen lamaantumisen ja kätkytkuoleman. Muutenkin takaraivossa jyllää pelko kätkytkuolemasta ja olen itse tosi lääke kriittinen. En tietenkään aijo altistaa lastani vaarallisille sairauksille pelkojeni takia, mutta hiukan mietityttää kun asiaa on tutkittu ja tuloksena oli kasvanut riskirokotteen jälkeen.:oops:
 
Mulla on tosta rotarokotetutkimuksesta nyt se käsitys, että "potilas"aineisto on joko saanut rokotteen tai ei ole saanut 2000-luvun alkupuolella, nyt kysellään kaavakkeilla tuloksia. Rokote ei kai kuulunut yleiseen rokoteohjelmaan, jolloin voitiin tehdä satunnaistettu tutkimus.

Nyt kun rokote kuuluu yleiseen rokoteohjelmaan, niin ihan samalla lailla ei kai voi tutkia, ja jos vanhemmat päättävät olla ottamatta lapselle rokotetta, niin ryhmähän ei ole millään lailla satunnainen.

Jossain mainittiin tutkimuksen syinä siitä, että aiemmissa tutkimuksissa on saatu ristiriitaista tietoa siitä, aiheuttavatko rokotteet autoimmuunitauteja vai suojaavatko niiltä. Tältä pohjalta kuulostaa siltä, että rotarokotteen sijaan kyseessä voisi olla mikä tahansa rokote, jonka ottamisesta olisi hyötyä mutta joka ei kuulu yleiseen rokoteohjelmaan.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/03/29/rotarokotteen-yhteytta-autoimmuunisairauksiin-tutkitaan

Mun mielestä aika harhaanjohtavaa uutisointia, kun lähtökohtaisesti ei ilmeisesti ole erityistä epäilyä, että yhteys olisi.
 
Noi rokoteasiat on kyllä niin kakspiippusia.
Ite en o lukenu mitään tutkimuksia, koska sit pelkäisin kokoajan mahdollisia haittoja. :sad001 Varsinkin toi kätkytkuolema...

Meillä rotarokote otettiin viime perjantaina. Meillä on mahdollisesti rokotteesta tulleet oireet vastakohtaiset kuin MarinaMelinalla. Meillä on syöty ihan hirveesti! Kakkaa on tullu aika normisti, väri on vaan keltasempaa ja laatu löysempää.
 
Tota kätkytkuolemaa en edes tahdo ajatella kun alan päästä hiljalleen sen pelon yli.
 
Meillä tänään tuli viikko rokotteesta kauheat keltaiset kurat :eek: tänään onkin syöttänyt vähintään 3h välein tätä meidän rintalakkoilijaa tutilla huijaamalla ja hellästi suostuttelemalla. Josko tää nyt tästä taas:rolleyes:
 
Meillä tunnin päästä 3kk neuvola ja siis rokotteet! Särkylääkettä on valmiiksi kotona, mut pelottaa miten mun pää kestää jos tyttö tulee kovin kipeäksi. Olen huolesta hajalla jo aina kun itkee vaan väsymystäänkin..
 
Me taidetaan olla ainoita jotka ei tuota rotaa otettu. Kaikki muut kyllä aijotaan ottaa. Kannattaako kipulääke antaa etukäteen vai vasta rokotuksen jälkeen?

Me ei otettu rotaa, ja jätetään myös pneumokokki pois. Muut otetaan, vaikka tuo viitosrokote hippasen epäilyttääkin.
 
Mekin päätettiin nyt olla ottamatta sitä rotaa. Ei pelkästään tuon uutisoinnin johdosta vaan myös koska ei koeta sitä välttämättömäksi. Korostan vielä sitä, että en henkilökohtaisesti epäile että rotarokotteella ois yhteys autoimmuunitauteihin tuon uutisoinnin takia. Pidän yhtä mahdollisena sitä, että yhteyttä tutkitaan vain "varmuuden vuoksi". On vahva luottamus siihen, ettei me rokotetta tarvita. Olisi tosi huonoa tuuria, jos kyseinen tauti kohdalle osuisi, mutta silloinkin siitä takuulla selviydyttäisiin.
 
Me taas kuiteski otettiin rota, ku oltiin ehitty ottaa se eka annos. Keskustelin kyllä terkkarin kans asiasta ja mietityttää vähän edelleen. Oltais varmaan jätetty ottamatta, jos pitäis nyt vasta eka annos ottaa. Pneumokokkia ei otettu.
 
Muokattu viimeksi:
Ei tullu (ainakaan vielä näin vuorokauden kuluttua) oireita viitosrokotteesta eikä rotasta, paitsi kakka huilaa aika hmm hyvin. Nyt ei kipristelekään. Eka rota-annoksen jälkeen masu oli kipee. Pneumokokki sen korkean kuumeenki ois nostattanu, mutta ku sitä ei otettu niin selvittiin ilman mitään. Nukkui päikkärit varmuudeksi sisällä, ku halusin seurata tarkemmin.
 
Meillä toinen rota-rokote annos teki vatsan kovin kipeäksi ja aivan jäätäviä ja haisevia paukkuja tulee edelleen, tiedän kyllä että pari viikkoa rokotteen annosta voi oireita olla. Josko pian helpottaa
 
Huh, meninkin lukemaan noista 3 kk:n rokotteiden ja kätkytkuolemien yhteydestä :sad001 Tuli monta keskustelua aiheesta vastaan joissa puhuttiin, että vauvoja kuollut rokotteiden jälkeen ja jokin teksti minkä mukaan Japanissa olisi nostettu ikä 2 vuoteen ja kätkytkuolemat vähentyneet vai oliko peräti loppuneet.. Nyt alkoi mietityttämään kyllä rokotteet kun neuvola ihan pian edessä: (
 
Mulla taas on se käsitys, että kätkytkuolemia on ollut kauan, kauan ennen rokotuksia ja jos yhteys olisi, niitä pitäisi esiintyä enemmän. Lisäksi on kaikenlaisia tutkimuksia siitä, mikä niiltä suojaa, rokottamattomuus ei kai niissä ole esiintynyt.
 
Äh itse en halua edes lukea mitään keskusteluita/tutkimuksia netistä, kun rokotuskeskusteluissa on yleensä vaan ne kaksi kantaa puolesta tai vastaan ja kun noista tutkimuksistakaan ei tiedä, että kuka on rahoittanut ja mitä, tai onko edes todenperäinen.. Itseä vaan kiusaa.

Varsinkin, kun haluan kuitenkin rokotukset pojalle ottaa. Niillä on niin monia tauteja saatu pois jylläämästä, niin haluan uskoa, että on enemmän hyötyä kun haittaa. Ja jos kaikki jättäisi rokotteet ottamatts, niin ne taudit alkaisi taas jylläämään..

Melko lääkevastainen taas olen, mutta rokotteet ovat kuitenkin ihan eri asia, kun lääkkeet.
 
Takaisin
Top