Rokotukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ilpis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ilpis

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elomammat 2016
Aloitampa tälläisen ketjun rokotuksista. Varmaan hyvin erilaisia mielipiteitä ja ajatuksia erilaisista rokotuksista/ rokoteohjelmasta.

Meillä aloitetiin eilen esimmäisellä rokotteella (rota) suun kautta ja tässä seuraillu poitsua onko tullut oireita, mutta vielä ei ole tullut tai ilmeisesti viikon päästä tulisi pahimmat oireet jos tulee (kuume, ripuli..). Kokonaisuudessaan mennään rokoteohjelman rokotteilla (ei ylimääräisiä kuten influenssa), mutta vaan pidemmillä väleillä eli jaksotetaan kuukausille aina yksi rokote.

Mites muilla?

Mulla ajatuksena että haluan vauvalle samat rokotteet mitä ite olen -80 luvulla saanut. En siis haluaisi mitään niitä "uusimpia", en vain tiedä mitkä niistä rokotteista on niitä. Pitää varmaan kysellä neuvolasta jossain vaiheessa.

Meinataan ottaa rokotukset, tosin tosta influenssarokotteesta en tiedä... pitää miettiä. Eihän sekään kiva ole, jos pikkuinen tulisi kamalan kipeäksi. Tosin kun se otetaan aikaisintaan 6kk iässä, niin silloin olis jo maaliskuu ja influenssakausi alkaa olla ohi...?

Kiinnostaa kyllä kuulla, että onko muilla tullut oireita noista.

Mä oon ite joskus vuosia vuosia sitten ottanut sen influenssarokotteen ja en oo koskaan ollut niin kipeä kuin silloin, siis ihan koko syksyn ja talven... Kai se jokaisella vaikuttaa eri tavalla ja en tiiä miten vauvoihin/lapsiin. Meillä ei kyllä muutenkaan tarvetta noille lenssurokotteille kun on vain tuo esikoinen eikä siis oo kukaan tuomassa pöpöjä päiväkodeista/kerhoista... :)

Hyvä että tuli tämmöinen ketju kun mä just aloin miettimään että mitä kannattaa ottaa.. Influenssarokotetta me ei ainakaan oteta! En oo itse koskaan ottanut sitä ja vaikka olen sairastanut influenssaa niin ei se oo ollut niin pahaa. Ja jos ei koskaan sairasta niin silloinhan vastustuskyky ei mee paremmaks. En tiedä haluanko että pikkuinen saa nää "uudet" rokotteet.. Varsinkin tää jonka pitäis auttaa ettei tuu korvatulehduksia koska se on niin uusi ja ei ole niin paljon tutkittu.. Just kun ei tiedä että mitä tulee siitä sitten 5 tai 10 vuoden päästä. Ne "vanhat" rokotukset hän saa mutta katotaan nytten että mitä muuta...

Hmm.. En nyt tiedä johtuuko rokotuksesta, mutta meidän jäbä on ollut tooosi väsynyt pari päivää ja hieman enemmän kipristellyt mahaansa. :/

Me otetaan ihan ne kaikki rokotusohjelman rokotteet, uskon että ne ihan syystä siihen ohjelmaan on laitettu. Influenssarokotteen suhteen mietin vielä, tänä talvenahan sitä ei taida meidän vauvoille saadakaan. Katsotaan sitten vuoden päästä. Ollaan miehen kanssa molemmat sellaisissa töissä että varmasti saadaan kaikki pöpöt niin siksi vielä tuota mietin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä kans mennään ihan rokotusohjelman mukaan. Flunssa rokotusta ei kyllä oteta, kun ei siitä tähän väliin ole hyötyä. Nyt on sama rokotusohjelma, kun esikoisen kans.

Saatiin keskiviikkona rotarokote.. Voihan känkkäränkkä minkälainen kiukkupussi toi ipana on ollut rokotteen jälkeen. -_-

Minäkin pelolla odotan tuota rotarokotetta, muutenkin masu välillä niin kipeä että huutaa ja karjuu vaan eikä mikään auta.. Mietinkin että ottaisinko ensimmäisen rota-rokotteen vasta kolmen kuukauden iässä kun suolisto alkaa olla tarpeeksi kehittynyt ja masuvaivat vähentyneet.. Sekin kun on mahdollista!

On todella hankalaa kyllä ennakoida noita rokotteiden jälkioireita. Lapset on niin erilaisia ja myös päivät ovat erilaisia.

Meillä on lapsi saanut tubin, ekan rotan ja sitten hepatiitti B:n. Ainoastaan hepatiitista tuli illalla kränää. Tyttö viihtyi hyvin sylissä sinä päivänä ja oli vähän itkuinen. Tosin nyt on tullut kakkaakin harvemmin ja parin päivän jälkeen tyttö on myös kränänä kakkaamattomuuttaan. Tuli sitten tuo hepattiitti ja kakkaamattomuudet samoihin aikoihin. Kuukauden päästä on toinen hepatiittiannos, joten sitten nähdään.

Saatiin rota tänään ja nyt illalla tuli iiiiso puklu tai oliko tuo sitten jo oksennus, en osaa sanoa. Siis sellasta valkosta pukluainesta kumminkin, mutta paljon. Paita oli eestä ihan märkä ja kun otin sen pois, oli ainesta tukassakin... :/ Ja meidän vauva on puklannut aiemmin vaan muutamia kertoja. On myös ollut aika väsynyt tänään. Ilmavaivaa sillä on ollut muutenkin, joten en nyt osaa sanoa, onko maha ollut kipeämpi. Terkka sanoi, että tosiaan ne oliot poistuu elimistöstä 2 viikon päästä, eli siihen asti saattaa olla mahavaivaa ja viikon kohdalla pahiten, mutta kaikille ei tule mitään. Eiköhän toi puklukin siitä kumminkin oo...? Onkos muilla tullut oksentelua?

Nyt pitäis sitten muistaa pestä käsiä, ettei saa tautia itselle. Toivottavasti vauvalle ei tulisi pahempaa ripulointia, kun me ollaan muutenkin lisämaitokuurilla ja painoa pitäisi saada nousemaan. Eikä vauva syö "kovin" mielellään pullosta.

Mietin muuten jälkikäteen tuota ohjeistusta mitä saatiin kun poika sai rotarokotteen. Saattaa olla väsynyt. Ei mitään puhetta masuvaivoista, omasta käsihygieniasta jne. Onneksi olen omatoiminen äiti ja tiesin nämä jo etukäteen... Mutta silti. Olis ollu ehkä syytä ohjeitaa paremmin.

Me ei olla vielä päätetty mitä tehdään sen pneumokokki-rokotteen suhteen. Neuvolantäti ei sanonu juuta eikä jaata kun sanoin että mietitään vielä, kiva tietysti ettei ainakaan painosta mutta olis ollu kiva joku mielipide saada. Nyt oon ehkä enemmän sillä kannalla että otetaan mutta mies taas sanoo että ei. Hankalaa...

Ensimmäinen rota saatiin eilen ja muutamat kitinät se on tähän mennessä aiheuttanu ja valtavasti pieruja, onneks ne ei näytä poikaa haittaavan kun tulee ilman ähinää ja puhinaa ihan vaan jalkoja potkuttelemalla. Vähän jänskättää kun saadaan toinen annoste+piikit just ennen joulua että meneekö koko joulu niitä tuskaillessa, toivottavasti ei.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Meillä otettiin kaikki rokotteet. Rotasta tuli jälkioireina ripulia, mut ei mitää hirveen pahaa, kun piti nesteytyksen kohillaan. Muista rokotteista nousi pieni kuume, muttei mitään sen kummempaa.

Me ei otettu rota-rokotetta. Tuli muuten siitäkin mieleen kun siinä rokotteessa on sitä rota-virusta niin kenenköhän peetä siihen rokotteeseen on laitettu... hyi. Muutenkin THLn sivuja lukiessani totesin että ei ole meille tarpeellinen, en ymmärrä miks pitää 'myrkyttää' vastasyntynyttä vauvaa vaan sen takia ettei kuormiteta terveyskeskusjonoja... No joo, ehkä se on ihan hyvä sit siinä vaiheessa kun lapsia on useempi. Nyt mietin sitä viitosrokotetta jos laitettais se vähän myöhemmin. Tuntuu jotenkin pahalta työntää noin pieneen jotain mömmöjä. Kuitenkin niin kauan kun syö rintamaitoa niin saa niitä vasta-aineita sitä kautta.

Sori kun tulen ulkopuolisena höpöttämään tänne mutta Anna, se rotavirusrokote ei ole missään nimessä turha. Rotavirus on oikeasti vaarallinen tauti pienille lapsille. Pienen vauvan elimistö kuivuu helposti rajussa oksennus/ripulitaudissa ja rota voi siis tosiaankin kestää viikon tai ylikin. Seurauksena on siis sairaalareissu/tiputus/jatkuvia verikokeita jne. Rotavirus saattaa jättää myös pysyviä jälkiä elimistöön kuten ärtyvän suolen oireyhtymän joka piinaa aika monia aikuisia tänä päivänä.

Kunpa olisin saanut lapsena tuon rokotteen, sairastin pahan rotaviruksen ja muistan erittäin hyvin kun vesikin lensi saman tien kaaressa ulos pitkin seiniä, mitään ei pysynyt sisällä. Rokotteen aiheuttamat pienet sivuvaikutukset on lastenleikkiä siihen verratuna mitä tuo itse tauti voi saada aikaan.

Näin nopeasti lukaistuna tuo linkin artikkeli todella herättää ajatuksia, puoleen ja toiseen. On tietysti totta, että rokotteet on jotain kemiallista, mitä ei elimistössä luonnostaan ole, ja tällaisiahan ehkä tahtoisi vältellä. Toisaalta sitten taas, nuo sairaudet mitä vastaan rokotetaan, eivät todellakaan ole mitään lastenleikkiä...

Mä niin arvasin tän että mun kantani rokotteisiin on niin erilainen että nähtävästi provosoin vain muita ihmisiä oaallistumalla tähän keskusteluun. Ei olis pitänyt

Mutta, kyllä kaikki on suu vaahdossa kertomassa mitä imettävä äiti saa suuhunsa laittaa ja mitä ei. Silti ollaan valmiita tuikkaamaan ties mitä mömmöjä vastasyntyneeseen vauvaan. Kuten edellisessä viestissä kerroin, en siis aio olla rokottamatta lastani mutta en sokeasti uskoa kaikkea mitä sanotaan. Kukaan, ei siis kukaan (tai ainakin hankala kuvitella) anna lapsensa ripuloida viikkotolkulla ja sitten vasta vie lääkäriin (niin ja meillä on vakuutus joten emme tule kuormittamaan tkn jonoja), rotavirukseen kuollaan kehitysmaissa ja yhdysvalloissa joissa terveydenhuolto hippasen ontuvampaa kun Suomessa.

Jokainen tehköön omat päätöksensä, mä en ole tuomitsemassa kenenkään valintoja, ei kuulu mulle, joten musta on hieman epäreilua tuomita mun valintoja.

Lapsen pitää hieman sairastaa, se kasvattaa vastustuskykyä, enkä nyt todellakaan puhu mistään jäykkäkouristuksista ja polioista, ne on asia täysin erikseen.. Lääkebisnes on aika kova bisnes. Esim. Musta aika 'huolestuttavaa' että samaisessa osavaltiossa jossa kehitettiin sikainfluenssarokote ja haettiin patentti sille niin kuukausi pstenttiluvan jälkeen todettiin ensimmäinen sikainfluenssatapaus...?

Lääkärit ovat myös ihmisiä ja mun mielestä heidän kantansa on joskus ihan hyvä kyseenalaistaa eikä aina 'sokeana' uskoa kaikkea.

Nojoo. Tää on tällainen ikuinen puolesta ja vastaan taistelu enkä mä aio ottaa enempää kantaa asiaan.

Takaisin