Rokotukset tai kohdunkaulan syövän seulontakokeet raskaana

Yrttiteetä tekisi mieli

Piirimestaruustason postaaja
Ootteko ottaneet vahvistusrokotuksia (esim tetanus, pitäisi uusia 10v välein) tai osallistuneet papa-kokeeseen tai muihun kohdunkaulan syövän seulonta-kokeisiin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana?

Meillä työn puolesta suositeltiin ottamaan tetanusrokotuksen täydennysannos elokuun alkuun mennessä jos edellisestä on yli 10v (tulisi täyteen joskus syksyllä) joten ehdin suuripiirteisesti katsoen varaamaan ajan ennen kuin tiesin olevani raskaana. Mutta asuinmaan th/kätilö/lääkäri (en vieläkään tiedä kenen juttusilla kävin) suositteli välttämään ensimmäisen kolmanneksen ajan, jos ei ehdottoman välttämätöntä... eli ehkä mä luotan että vajaa 10v riittää rokotussuojaan ja yritän töissä olla sit extra-varovainen ruosteisten rautalanka-aitojen tms. suhteen 🤔

Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Koetin etsiä tietoa rokotussuosituksista eikä esim. Suomessa ilmeisesti pidetä alkuraskautta vasta-aiheena tetanusrokotukselle, mutta keskenmenotaustaisena haluaisin pelata varman päälle ja ottaa pelkästään suositellut rokotukset.

Mulla oli tetanusrokotteesta 20 vuotta ja lääkäri suositteli todellakin sen ottamaan kun puutarhassa ja hevostallilla ruostuneiden metalliasioiden kanssa olen tekemisissä ja vahingossa saattaa tulla naarmuja. Eli otin raskausaikana, taisi olla toinen kolmannes. Ei tullut mitään oireita rokotteesta.

Mä otin viimeksi kolmatta lasta odottaessa (toinen kolmannes oli menossa) rokotteen, olin 25v ja edellinen saatu joskus peruskoulussa. Silloin ainakin sanottiin että seuraava rokote 20v päästä 45 vuotiaana. En sitten tiedä onko täällä jotain suosituksia muuttunut sen jälkeen.
Muok. Papakokeen jätin väliin raskausaikana, se otettiin sitten synnytyksen jälkitarkastuksessa

THL:n nykyinen ohje on, että tetanus annettaisiin lapsuuden jälkeen 25, 45 ja 65 vuoden iässä, ja tarvittaessa likaisten haavojen saamisen yhteydessä, eli aikuisiässä rokote otetaan nykyisin vain 20v välein. 65 ikävuoden jälkeen annetaan 10 vuoden välein. Eli jos nyt ei ole rokotteesta hirveästi yli 10 vuotta, niin en näe että olisi mikään erityinen kiire sitä juuri tällä sekunnilla ottamaan.

Eikös nyt ole tuore suositus kaikille odottajille ottaa hinkuyskä-jäykkäkouristus-yhdistelmärokote ennen synnytystä? Otin sen itse juuri ja mielestäni kyseessä oli just näiden yhdistelmä. Eli ei siis haittaisi ottaa missään vaiheessa raskautta.
Kuopusta odottaessa tuli papa-seulontoihin kutsu. Kysyin siitä lääkäriltä ja koska mulla oli siinä raskaudessa ollut vuotoja niin hän suositteli käymään vasta jälkitarkastuksen aikoihin ettei provosoi vuotoa. Mutta sanoi myös, ettei normaalisti raskaus ole este näytettä ottaa.

Juu talvella annettiin kaikille tuo hinku-jäykkis, kun oli kausi ja nyt sitä suositellaan vaikkei olis kausi ja annettiin muistaakseni jopa ekassa neuvolassa, eli n vko 10. Ja papa seulonnoissa voi käydä, mutta sen voi toki myös siirtää raskauden jälkeen jos se epäilyttää tai ollut vuotoja.

Oonkohan mä niin vanha että mun aikaan on vielä suositeltu 10v välein ja suositus on muuttunut nykyään joka 20v kun en muista koskaan aiemmin siihen törmänneeni 😆Ehkä nää suositukset on vähän maakohtaisia (uusin tutkimustieto siivilöityy järjestelmiin eri tahdissa) mutta toivotaan että täälläkin kuuluisi tehoste automaattisesti kaikille raskauden puolivälissä 🌈

Mä kävin just papa-seulonnoissa. Toka kolmannes oli just alkanut. Seulonta-aika olisi ollut vasta vikan kolmanneksen alussa, mutta neuvolasta suositeltiin siirtämään lähemmäs. Lähinnä kai siksi, että on mukavampi maata tutkimuspöydällä. Näytteen ottanut kätilö oli tosi huomaavainen varoittaessaan, että näytteenoton jälkeen tulee veristä vuotoa, koska alue on niin verevää raskausaikana, eikä siitä tarvitse olla huolissaan.

Olennaiset rokotukset annetaan raskausaikana, mutta esim. TBE:stä (puutiaisaivokuume) sain suosituksen, että hakee täydennyksen synnytyksen jälkeen. Punkeilta nyt on aika helppo suojautua vaatteilla.

Oonkohan mä niin vanha että mun aikaan on vielä suositeltu 10v välein ja suositus on muuttunut nykyään joka 20v kun en muista koskaan aiemmin siihen törmänneeni 😆Ehkä nää suositukset on vähän maakohtaisia (uusin tutkimustieto siivilöityy järjestelmiin eri tahdissa) mutta toivotaan että täälläkin kuuluisi tehoste automaattisesti kaikille raskauden puolivälissä 🌈
Todennäköisesti, tää suositus on käsittääkseni muuttunut ihan parisen vuotta sitten.

Ja @Rytökärppä selkeästi oli parempaa tietoa raskausajan rokotussuosituksista ainakin täällä meilläpäin, niin ehkä sitten kannattaisi suosiolla kysellä saisiko sitä yhdistelmärokotetta pelkän tetanuksen sijaan? 😊

Mäkin sain yhdistelmärokotteen raskaana ollessa. Edellisestä jäykkäkouristustehosteesta oli kulunut 18 vuotta.

Mulla on myös papaseulontavuosi menossa. Täällä neuvolalääkäri sanoi, että voin mennä siihen sit raskauden jälkeen. Nyt jälkitarkastuksessa tällä viikolla th kehotti, että menisin loppuvuodesta, kun synnytyksestä on n. puoli vuotta. Selvästi ohjeistukset eroaa aluekohtaisesti.

Mulla oli just tällä viikolla neuvola rv 25 ja sain jäykkis-hinkuyskärokotteen, kuulemma suositus kaikille raskaana oleville 💁‍♀️

Takaisin