Ristiriitaiset ruoka-ainesuositukset :-S

Emmmmi

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuunmammat 2016
Vauva tulossa tammikuun 2016 alkupuolella, ja onnellisena (joskin pahoinvoivana) täällä arvon ruoka-aineita, joita saisi tai ei saisi syödä. Ja jotka vielä maistuisivatkin edes jotenkuten. Nyt sitä vasta huomaa, että on nähtävästi elänyt tähän asti lähinnä "kielletyillä aineilla" - ruokavalio ollut raakaa ... kaikkea sekä pehmeitä juustoja - joten nyt joka aterialla syömisiä pitää miettiä.

Asun ulkomailla, ja kun yritän palloilla näiden paikallisten ohjeiden ja suomalaisten suositusten (sekä vielä mieheni kotimaan suositustenkin) välillä, niin sekaisinhan tässä menee. Esimerkiksi ensimmäisellä neuvolakäynnillä lääkäri antoi pahoinvointiin inkiväärikapseleita. Suomessa ehdottomasti kielletty. Kun tästä mainitsin, niin lääkäri vakuutti, että ovat ihan täysin turvallisia. Lisäksi suomalaisissa ohjeissa usein painotetaan, kuinka KOTIMAISTA sitä tai tätä on turvallista syödä, mutta ulkomaista pitäisi välttää. Kuinkas tämä toteutetaan, kun kotimaa on ulkomailla? :banghead:

Maalaisjärkeä yritän tietenkin käyttää, ja koitan olla stressamatta, mutta haluaisin välttää ilmeisimmät virheet ja riskit. Ajatuksia aiheesta?
 
Noita kotimaisia tuotteita kai suositellaan siksi ettei niihin ole tarvinnut lisätä mitään että kestävät hyvinä? Eli varmaan ihan hyvin voit syödä paikallisia hedelmiä ja marjoja :) Itsekin esikoisen kanssa olin alkuraskauden ulkomailla, siellä ei ollut tietoakaan raskauden aikana vältettävistä ruoka-aineista..
 
Emmmmi itsekin viimeraskaudessa mietin tota et ku pitäs vaan kotimaisia syödä entä jos lähtee reissuun.. Mua toisaaltaan naurattaa nää ruoka jutut ja ihmetyttää miten ne esim 20 vuotta sit on ees voinu synnyttää :s
 
Niin itsekin juuri mietin miten onkaan ajat muuttunut, joskushan suositeltiin että vastasyntyneelle annettaisiin appelsiinimehua kun se sisältää niin paljon C-vitamiinia, nykyään se on ihan nou nou :D ihan terveitä ihmisiä nuo vanhemmatkin näyttää olevan vaikka ei silloin tiedetty paljoa näistä asioista. En usko että heti suoraa vaikutusta lapseen voisi olla sillä jos erehdyn välillä vähän syömään jotain kiellettyä, kuten vaikka maksalaatikkoa. Sitäkin joskus suositeltiin raskausaikana kun siitä saa rautaa :D enemmän olisin huolissani jos sattuisin asumaan jonkin ydinvoimalan vieressä :D
 
Itsekin asun ulkomailla ja olen ymmärätnyt tuon kotimaisuuden niin, että Suomessa syödään suomalaisia tuotteita ja ulkomailla niitä samassa maassa tuotettuja tuotteja. Ideanahan tuossa on se lisäineettomuus :) Eli paikallisia lihoja, kasviksia, hedelmiä yms eikä mitään tuonti tavaraa :)

Juustoja olen joutunut jonkin verran karsimaan, kun eivät ole pastoroituja. Muuten ihan samoja ruokia kuin kotonakin.

Täälläkin suositeltiin inkivääriä pahoinvointiin, mutta en sitä uskaltanut ottaa kun Suomessa kuitenkin kiellettyjen listalla!
 
Kotimaisuudesta vielä: Lisäaineettomuus on varmaankin yksi syy. Olen kuitenkin monista suomen ohjeista ja foorumeilta löytänyt mainintaa että "ulkomaisissa pakastemarjoissa voi olla norovirusta" ja ne pitää kuumentaa ennen käyttöä, tai että "ulkomaiset hedelmät olisi hyvä kuoria". Tässä on kai kyse ennemminkin tuotantoprosessista (kasteluvedessä voi olla virusta?) kuin lisäaineista.

Olen saanut myös sen käsityksen, että täälläpäin kytätään paljon aktiivisemmin esim. toksoplasmoosia kuin Suomessa. Jotkut tutut ovat jopa lopettaneet raskauden ajaksi kaikkien kypsentämättömien vihannesten syönnin tartunnan pelossa. Itse en nyt ihan noin vainoharhaiseksi ole ryhtynyt (eiköhän niistä tuoreista vihanneksista saata olla jopa jotain hyötyäkin :happy:), ja yrittänyt mennä suurinpiirtein "kaikkea kohtuudella" -linjalla, mutta tietenkin mietityttää mihin se raja oikein pitäisi vetää...
 
Olen tuolta 07/15 listoilta täällä. Mulle sanoi mun omega rasvahappojen väliitäjä, et miks ei saisi syödä se mikä tulee maasta, eläimestä. Mulla ainoastaan pellavansielmenet auttanut aina vatsan toimintaan, mulla IBS, vauva täysin terve ja syntyy kohta. Samoin toi mun lisäravinnw mitä syön. THL vaan yrittää leikkiä jumalaa. Ainoastaan pastotoidut maitojutut uskon listeriaa vaarojen kanssa. Muistakaa se mikä tulee maasta yms.. Ei voi olla niin vaarallista,
Miettikää nyt vanhoja ihmisiä, ei ne sairaita ruuasta ole joita heidän äidit aikoinaan syönnyt
 
Takaisin
Top