ristiäisten/nimiäisten suunnitteleminen

sinii

Oman äänensä löytänyt
Eli oletteko alkaneet jo suunnittelemaan ristiäisiä tai nimiäisiä?

Itse en tiedä uskaltaako esim. ristiäispaikkaa varata ennen lapsen sytymää, koska miten tietää mille päivälle varaa.. Lisäksi mietin että hätäilenkö, koska entä jos kaikki ei vaikka menekään hyvin..

Mutta sitten, joulun alla kaikki paikat on aina tosi varattu täyteen, että jotta saa mieleisensä juhlapaikan niin pitäisi varata ajoissa..

Eli mitäs mieltä olette? Oletteko itse alkaneet stressaamaan?

helppoa olisi tietty jos pitäisi kotona, mutta meille ei oikein 50 ihmistä mahdu, ja ihan pelkkä lähisuku on noin iso jo...
 
Meillä pidetään kotona ja toivottavasti 17.12, jos pappi on vapaana silloin. Mä en aio kutsua kuin vauvan isomummit, isovanhemmat, enot ja kummit. Ei tule muita enkä suostu asiasta keskustelemaan sukuni kanssa sen kummemmin :D Mä vetoan vakaasti siihen, että huonolla tuurilla lapsi on syntyny vasta viikkoa aikasemmin, ni en yksinkertaisesti jaksa kestitä ihmisiä :D Mut sit miehen kavereille meinaan varata ton kerhotilan täst talosta ja omat kaverini saavat tulla meiä kämpille kahvittelemaan.. Ja syy tähän "erotteluun" on se, et mies kun on nigerialainen, ni niillä viina virtaa juhlissa ja meno on tosi railakasta.. Eli ei tosiaankaan mikää rauhallinen ristiäiskahvitus riitä, mikä taas riittää mun kavereille oikein mainiosti. Ja pääseehän munki kaverit halutessaan juhlimaan kerhohuoneelle :D
 
meillä pidetään kanssa kotona, oon jo mielessäni miettiny että kummit ja lähimmäit sukulaiset(mummot/papat) mutta ei muita ole tulossa.

Mua ärsyttää vaan kun en oikein tiedä ketä pyytäis kummeiks ja ukko ei ota vielä kuulemma mihinkään kantaa :D
 
Me pidetään nimiäiset kotona ja jos nyt meinataan vähän enemmän ihmisiä kutsua, niin saavat sitten tulla useammassa eri erässä. Ei tänne 47neliön asuntoon kuitenkaan ihan mahdottomasti ihmisiä mahdu ja istumapaikkojakin on hyvällä tuurilla vain 10 :D 3.12 olen päättänyt pitää nimiäiset, jos se ei jollekin sovi, niin olkoon sitten tulematta. En nimittäin missään nimessä lähde jouluna kiertelemään sukulaisia pienen nyytin kanssa, että jos meinaa ennen vuodenvaihdetta päästä pientä ihastelemaan, niin tuo on toivottavasti ainoa mahdollisuus siihen. Äitini luo saatetaan mennä joulun alla mässäämään, mutta muuten ollaan ihan kotosalla vuodenvaihteen yli.
 
Täällä meinataan nimiäiset pitää, kumpikaan meistä ei kirkkoon kuulu. Mutta kyselisinkin teiltä kokemuksia NIMIÄISISTÄ. Itse en koskaan moisissa ole ollut.. Jostain luin et kummit voi silti valita ja antaa ns kummitodistuksen.. Kertokaa kokemuksia! :)) Olen kiitollinen!
 
Minä oon miettinyt ristiäisiä suunnilleen siihen asteeseen asti jo et mitä tarjotaankin hölmö :D mut tosiaan äitini luona olisi tarkotus pitää ihan sen takia että hän asuu maan tasalla eli ei portaita niin minun mummi ja ukkikin pääsee niihin (ovat niin vaikeesti liikkuvia jo etteivät pääse portaissa kulkemaan) ja meidän asunto on toisessa kerroksessa eikä ole hissiä. Mutta minä haluan pieni muotoiset ristiäiset eli 3kummia, minun mummija ukki, äiti, Miehen puolelta hänen isänsä, äitinsä jos on tullakseen ja hänen mummonsa... muut sukulaiset eli siis mieheni sisarukset saa sitten myöhemmin tulla kahvitukselle meille jos haluavat mut en halua heitä ristiäisiin syy siihen on vaan tilan puute, en aijo edes omia veljiä kysyä tulemaan ja harmillisesti voin todeta että tuskin tulisivat vaikka kysyisin ja haluan pienimuotoiset vain.. Isäni oli alun perin tarkotus tulla myös ristiäisiin mutta hän valitsi mielummin uusioperheensä thaimaasta eikä kuulemma aijo tulla suomeen sen takia olisi kuulemma halukas web yhteyden kautta katsoa ristiäisiä mut totesin siinä vaiheessa et jos ei miestä kiinnosta paikalle tulla niin olkoonsa sitten. nii ja ristiäiset olisi tarkoitus pitää tammikuun puolella vasta päivää jota oeln siihen suunnitellut olisi 8.1.2012
 
Mun veljentytöllä oli nimiäiset ja siis heillä oli tytölle ihan kummit, jotka esiteltiin tilaisuudessa ja sitten kerrottiin vähän nimen historiaa (jos tulee suvusta tai valittu tarkotuksensa takia tms.) ja taisivat vähä kertoa synnytykseen lähdöstäkin ja ekoista viikoista kotioloissa? Sit oli vapaata seurustelua ja kahvitus eikä muuta. Eli oikeastaan ihan "normi ristiäiset" ilman pappia vaan :D Niin joo, eikä tytön päätä kasteltu :D mut mun makuuni ihan liikaa porukkaa, ku olivat kutsuneet sekä meiän koko suvun että veljen vaimon koko suvun :( Hyvä ku liikkumaan pääsi :(
 
No mä sain eilisen jälkeen jo jotain selkeyttä suunnitelmiin :) ajateltiin siis, että pidettäisi, jos suinkin mahdollista, ristiäiset 17.12. eli meidän 2,5vuotis hääpäivänä. Pidettäisi kirkossa ja hankittaisi samalla avioliiton siunaus (koska ollaan vain maistraatissa alkujaan naimisiin menty). Sitten pidettäisi kahvitus/lounas mitä ilmeisemmin kirkon yhteydessä/lähellä olevassa seurakunnan tilassa.
Pitäisi vain kirkko valita. Mutta onpa vaikeeta kun ei tiedä voisiko sen päivän jo varata!! Kun jos sattuu vaikka jotain sellaista kamalaa, että vauva joutuu jäämään sairaalaan pidemmäksi aikaa tai jotain niin eihän se sitten onnistu. mutta kyllä mä uskoisin että tuo vauva kuitenkin syntynyt jo olisi 17.12. kun kuukausi lasketun ajan jälkeen on.

Mä haluaisin pitää kotona ne ristiäiset, mutta halutaan kutsua meidän sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat ja elossa on jopa isoisovanhempia. Ja näistä tulee jo 44 vierasta! Eli vähän liian iso lähisuku meidän 68 neliöiseen kolmioon.. vai mitä olette mieltä? Eniten tuottaa vaikeuksia se ettei ole avointa tilaa, jossa kaikki vieraat näkisivät kastetoimituksen. Vielä kahvittaminen täällä voisi onnistuakin.

 
empä oo suunnitellu, yhen kummin olen kysyny. muuten oon jättäny asiasta stressaamisen myöhempään.
 
Hih, mä en ole vielä edes aloittanut. Ja nyt iski pieni ahdistus asiasta, kun huomaa, miten paljon te muut olette jo suunnitelleet :D

Mies on kyllä vähän kyselly kummien perään. Itse en oikein tiedä, onko siinä kovin paljoa vaihtoehtoja, olen nimittäin veljen molempien lasten kummi eli varmaan pitäisi veljeä ja sen vaimoa pyytää...
 
Mä tässä olen jo mielessäni meidän pikkukakkosen nimiäisiä suunnitellut. Kävi mielessä semmonen idea että pidettäisiin yhdessä kakkosen nimiäiset ja esikoisen 2 v.-synttärit. Esikoinen kun on tammikuun 3. päivä syntynyt ja tämän toisen laskettu aika on 18.11. niin menisivät melko hyvin samalla kertaa :)

Meilläkin kyllä muodostuu ongelmaksi tuo tila jos meinaa kaikki ne kutsua jotka haluaisi.. voi olla että joutuu niin karsimaan että ei kutsu kuin juuri kummit ja isovanhemmat ja muutaman muun läheisen sukulaisen..

Mietiskelin tuota kummitodistusta jos olisi sen tilannut kummeille ja siitä tehnyt tavallaan "ohjelmanumeron" että ne ojentaa sitten kummeille. Esikolle ei pidetty nimiäisiä ollenkaan mutta olisikohan ihan tyhmä idea antaa nyt (2 vuotta myöhässä) myös hänen kummeilleen kummitodistukset...?

Jaa-a, miettimistä on paljon ja tekemistä vielä enemmän..
 
Mie oon vähäsen vaa noita nimiäisiä miettiny. Meinasin että tammikuun puolella ne vois pitää ja sukulaisii ja kummit vaan kutsua. Ajattelin sellaisen kakun hommata missä lukee sitten lapsen nimi ja siinä se sitte kahvittelun lomassa paljastuu :D En oo sen kummemmin asiaa miettiny.

Tuntuu et on pakko nimiäiset pitää kun ei haluttu kohta vuos sitten häitämme juhlia, niin mieheni mummo sitte kuitenkin silloin olin kakun leiponu ja kutsui sinne sukulaisia juhlimaan. Nyt olis varmaan sitte sama juttu, ni keitetää sitte niille kahvit ku kerta haluavat joka asiaa juhlistaa :P
 
Meillä pidetään ristiäiset ihan kotona. Tosin olen kyllä alkanut entistä enemmän haaveilla siitä naimisiin menosta samalla kertaa. Sitten kyllä pitää ainakin järjestää kaksi "kattausta", eli pyytää vaikka ystäviä kahville sitten myöhemmin illalla tms. Katsellaan nyt mihin ratkaisuun päädytään.

Ja kastetodistuksista. Meillä on 3-vuotias "kummityttö" eli häntä ei kastettu vaan pidettiin nimiäiset. Ja minusta ainakin oli hienoa, että saatiin kastetodistukset muistoksi itsellekin. Miksei niitä voisi antaa jälkikäteenkin, mä ainakin olisin tykännyt :)
 
Meillä on sen verran ristiäisistä keskusteltu että pidetään tammikuun puolella ja joko yhdessä tosi kauniissa kahvilassa tai sitten varmaan mun vanhemmilla. Kotona olisi tosi kiva pitää mutta talvella ei saada mitenkään kaikkia mahtumaan. Meillä kun lähisuku kattaa myös sen 40 henkeä. Mulla on tosi iso suku ja kaikki odottaa aina innolla kun joku juhlii jotain :D Kesällä olis eri juttu kun on iso katettu terassi.

Kummeiksi ollaan pyydetty meidän ystäväpariskuntaa jo nyt ja sopivan tilaisuuden tullen sitten mun toista veljeä. Hänen vaimonsa ei kuulu kirkkoon joten hänestä tulee sitten aikuinen ystävä :)
 
maanantaina soittelin ja kysyin noita seurakuntasalin hintoja, 5 tuntia saa ilmaiseksi ja sen jälkeen maksaa 20e/tunti. Tarkoituksena ei ollut vielä varata mitään, mutta sihteeri-täti kehotti varaamaan kun on joulua edeltävä viikonloppu tuo mitä me ollaan alustavasti kaavailtu. Se kun sanoi, että sen voi sitten ihan hyvin peruakin jos näyttää siltä ettei voikaan silloin pitää niitä juhlia..

Eli meillä on nyt sitten kirkko ja pastori ja kanttori ja juhlatila varattu jo :D ja joulukuun 17. päivää yritetään siis saada onnistumaan. Eipä ainakaan harmita sitten jälkikäteen jos olisi paikka ihan varattu, ja olisi halunnu just ton päivän.

Onko muilla suunnitelmat edistyneet näin pitkälle?

+ eilen perhevalmennuksessa oli pappi kertomassa ristiäisten suunnittelemisesta, ja se sanoi että älkää nyt hyvänen aika sitten vielä mitään varailko, että antakaa lapsen syntyä ensin. Ja just olin alku viikosta varannu, mies vaan tökkäs mua kylkeen ja nauroi.. että olinko taas vähän hätäinen.. :D

mutta en mä olisi kiirehtinyt varaaman jollei se seurakunnan sihteeri olisi kehottanut! :)
 
Hui, kylläpäs jotkut ovat jo suunnitelleet pitkälle :) Meillä oli kummit selvillä alusta asti, minun paras ystäväni ja miehen paras ystävä. Pariskuntia emme halua sillä nykyaikana ihmiset vaihtavat kumppaneita ja silloin usein toinen kummeista jättää yhteydenpidonkin... valitettavasti.

Me aiomme pitää ristiäiset vasta tammikuussa ihan siksi että emme halua "häiritä" ketään joulutohinan alla. Ja eihän sitä koskaan tiedä milloin vauva syntyy... Emme siis ole varanneet emmekä suunnitelleet sen enempää vielä. Meillä kutsutaan meidän vanhemmat ja isovanhemmat sekä kummit. Eli aika pieni tilaisuus kun kummallakaan ei ole sisaruksia. Mutta jos rupeaisimme kutsumaan setiä ja serkkuja niin sitten olisikin äkki 50 henkilöä tulossa ja niin suurta emme halua.
 
me ollaan kans ajateltu tammikuun puolella järjestää, riippuen tosin siitä koska neiti päättää syntyä :) sama pappi halutaan, joka esikoisen kastoi :) meillä mun äiti ja miehen äiti yhtenä lahjana tekee/hankkii tarjottavat, et sitä ei onneks tarvi stressaa :) kutsuja oon alkanu suunnittelee ja vieraita kutsutaan 44, samat ihmiset ketkä olivat esikoisen ristiäisissä ja lisäksi pikkusen kummit :) meillä molemmilla lapsilla on sitten 4kummia,joista molemmilla virallisia 3. Seurakuntakeskuksessa pidetään taas ja muuten on ilmanen mut jos pöytäliinat halutaan ja ne likaantuu hinta on 5e/kpl et ei paha :) viimeks makso muistaakseni 15e :)
 
No meillä oli tosiaan tollainen erityinen päivä joka haluttiin (siis jos vain mahdollista-aika näyttää).. kyse on meidän 2,5v. hääpäivästä, ja tilaisuudessa on myös meidän avioliiton siunaaminen.. jonka vuoksi on siis kiva että se on avioliittomme merkkipäiväkin! :)

Meidän kirkon seurakuntasalissa pöytäliinat olisi 6€/kpl.. mutta ei oteta niitä vaan otetaan omat, joita tuli hankittua aikanaan meidän häihin suuri määrä, ja sopivasti tavallisia valkoisia vain.. :) eipä tarvitse pesukuluja kirkolle maksaa.

Me otettiin noita maksullisia, ylimääräisiä tunteja 2, jotta voi aamulla käydä kaiken laittamassa valmiiksi.. koristelut ja pöytäliinat ja tarjoilupöydän yms. ja ruokien valmistelut..

onko teillä suunnitteilla ruokatarjoilua vai "pelkkää" kakku-kahvia?

meillä kevyt ruoka, kasvissosekeitto ja leipää sen kanssa. Sitten tietty kakkukahvit.

Meillä päädyttiin tarjoilemaan jotain hieman ruokaisempaa, koska KAIKKI meidän vieraat tulee vähintään 3 tunnin ajomatkan päästä. ja vieraita on sellainen 40-45 tulossa. Toki saattaa olla ettei kaikki pääse kun on joulua edeltävä viikonloppu.

meillä ei voi tammikuulle tota oikein venyttää, jos vaava syntyy ajallaan. Sukujuhlia on jo molemmille tammikuun ekoille viikonlopuille tiedossa :) eikä sukua kyllä ole ihan joka viikonloppu kiva nähdä :D
 
Me ei olla vieläkään mitään varattu ja pitäisi vähän kysellä minkä hintaiseksi tulisi vuokrata se tila mikä halutaan. Seurakuntasali olisi muuten ollut ykkösvaihtoehto mutta täällä remontoidaan seurakuntakeskusta ja vaikka nyt loka-marraskuussa pitäisi olla valmista niin sellaista huhua kuullut että on aika vaiheessa vielä. Vanhassa seurakuntatalossa vedän itse tällä hetkellä seurakunnan Toukkapiiriä äideille ja sylivauvoille ja se ei kyllä ole kahvittamiseen kiva tila. Ennemminkin joku liikuntasali.

Tarjoiluista ajattelin kysellä yhdeltä tutulta joka on TODELLA innokas leipomaan ja tekemään että josko haluaisi ja ehtisi tarjottavat tuonne tehdä ja autella kahvituksessa. Ite haluaisin kyllä tarjottavat tehdä mutta veikkaan että kahden pienen kanssa ei vaan tule onnistumaan. Varsinkin kun esikoisella on näin mukavasti lähellä toisen syntymää tullut eroahdistusta ja vaihe että vain äiti kelpaa...
 
Takaisin
Top