Ristiäisistä

Elizabeth

Jostain jotain jo tietävä
Näytti olevan sen verran jo puhetta tästä aiheesta tuolla "Mikä lapselle nimeksi?"-ketjussa, että koin parhaaksi luoda ihan topicinkin tälle. Eli keskustelua liittyen ristiäisiin/nimenantamis-tilaisuuteen.

Itse oon tuota kummi-asiaa pyöritelly mielessäni ja en oikeen tierä miten tehdä. Läheisiä ystäviä on kyllä meillä kummallakin mutta... jotenkin haluan, että se kummi valitaan lapsen kannalta -en sen kannalta kuka nyt sattuu olemaan jomman kumman hyvä ystävä. Kummien määräksi riittäis ihan se kaksikin mutta toisaalta miksei enempääkin -vaikka tuo mies kyllä mainaasi joskus, että 2 tai 3 ylittyvä kummimäärä ei oikeen miellytä. Huoh.
Sen verran tiedän, että haluaasin papiksi erään mun ystävän isän sillä oon ollut paljon tekemisissä muutenkin kyseesen perheen kanssa. Paikkana vois olla joko oma koti / kirkko (tästä kun ei pitkä matka kirkkoon ole eli juhlat vois sitten pitää vaikka ihan omassa kodissa seuriksen sijaan) / jommassa kummassa anoppilassa / miehen kotipaikan kirkossa. 
Niin ja ristiäisiin sain osuvan vinkin miehen veljen vaimolta: olivat olleet ristiäisissä, jossa ennen ristiäisten alkamista kaikki sai arvuutella mikähän nimeksi mahtais tulla. Hauska idea kieltämättä [:D]

Meillä vietetään nimiäisiä, emme siis kuulu kirkkoon. Tarkoitus olis, jos kaikki menee hyvin, että nimiäiset olisivat loppiaisena. Me miehen kanssa ollaan aina karsastettu juhlia tai olla juhlien keskipisteenä, joten meillä nimiäiset ovat vain pienimuotoiset lähiperheen kokoontuminen. Tarkoitus olisi taas syödä pidemmän kaavan mukaan ja istua iltaa ja tietenkin turista uuden tulokkaan matkasta maailmaan. Mitään erityistä ohjelmaa emme siellä pidä. Itse tunnen aina itseni vaivautuneeksi, jos ohjelma on väkisin tehtyä (kuten yleensä häissä). Nimikin on suurimmalla osalla jo tiedossa [:)].
On muuten kiva pitää nyt pimeään aikaan nämä nimiäiset (esikoinen syntynyt kesällä). Tunnelmaa saa luotua helposti pihalle lyhdyistä, ulkotulista, jätkänkynttilöistä. Sisälle paljon kynttilöitä ja ihania talvisia tuoksuja (kanelista, glökistä, vanilijasta ym). Yksi kiva idea on laittaa tauluteeveehen pyörimään vauvasta kuvia synnäriltä, kotiin paluusta, joulusta ym. Näin teimme myös kun esikoinen täytti kolme vuotta, teeveessä pyöri hänen elämänsä kolmen ensimmäisen vuoden tärkeimmät tapahtumat [:D].

Kuulostaa Miimi ihanalta [:)]

Itse olen ajatellut, että meillä pidetään kastajaiset mahdollisesti ennen joulua (jos vain poika syntyy ajoissa ja äiti jaksaa). Ois niin ihanan tunnelmallista ja helppoa laittaa kaikkea, kun jouluksi kuitenkin laitetaan koti kuntoon. Ja tuota tunnelmaa saa tosiaan luotua ihanasti kynttilöillä yms. Haluan muutenkin pitää kastajaiset mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, kun vauvalla on kuitenkin ollut nimi jo puolivuotta, niin suurin osa sen jo tietääkin. [:)]
Kummeiksi ollaan kysytty jo mun siskoa ja sen miestä ja sitten mun mieheni toista poikaa ja sen tyttöystävää. Musta tärkeintä kummien valinnassa oli se, että ne ihmiset olis sellaisia, joiden toivoisin muutenkin viettävän pojan kanssa mahdollisimman paljon aikaa ja että ne ois pojalle läheisiä.

Meillä vielä harkinnassa, mitkä pidetään. Itse en kuulu kirkkoon, mies kuuluu tavan vuoksi. Voi olla että meilläkin on vaan nimiäiset. Mies saa päättää, haluaako järjestää kastejuhlan ja hoidella ne asiat kirkon kanssa, jos siihen päädytään. Kummiasia on vähän heikoilla kantimilla, kun melkeen kukaan ei kuulu kirkkoon.
Tosin tuli tätä ketjua lukiessa mieleen, että jos saisi omat vanhemmat matkustamaan jouluna tänne (kun ajateltiin joulu viettää kotona keskenämme), niin voisi samalla juhlia nimeä. Sisko ja appivanhemmat kun asuvat tässä lähellä, niin muut vieraat olisivatkin jo valmiiksi täällä. Anoppikin voisi olla innokas järjestämään tarjoilut näin pienelle porukalle[;)]

Unohtuikin mainita tuosta mun viestistä, että me ei nimetty kummeja lapselle. Ensin kyllä ajateltiin asiaa, mutta sitten päädyttiin siihen, että ne jotka haluavat olla lapsen kanssa eniten tekemisissä, ovat, vaikka eivät kummeja olekaan. Ja näin siinä on esikoisen kohdalla käynyt, että etukäteen tiedettiin, että mun suku tulee olemaan tiiviisti yhdeydessä, miehen ei. Meille kävi vielä niin, että kun kerroimme esikoisen odotuksesta (olin varmaan viikolla 8 raskaana), miehen veljen tyttö alkoi rimputella meille, että ottakaan pliiiiiiiiiiiiiiis hänet kummiksi, kun hän pääsee juuri silloin ripille. Oli muuten aika vaikea tilanne, koska en halunut suoranaisesti loukata kyseistä tyttöä, mutta mun mielestä tohon olis pitänyt hänen vanhempansa jo sanoa, että itsensä tyrkyttäminen kummiksi on aika mautonta. Varsinkin kun en edes tunne koko tyttöä (nähdään ehkä kerran vuodessa). No onneksi päädyttiin sitten siihen, että varsinaisia kummeja ei tule, joten oli sitten helppo sanoa, että meille ei tule kummeja.
Mun miehen suku ei tainut edes tietää, että me ei kuuluta kirkkoon. Ja hyvissä ajoin ennen esikoisen syntymää, miehen sisko kiikutti meille miehen kastemekon. Ihan kiva asia, mutta mies oli syntyessään alle kolmikiloinen ja meidän esikoinen yli neljäkiloinen [:D]. Eipä olis meidän poika edes mahtunut tähän kastemekkoon eikä kyllä nimiäisissä kastemekkoa pidetty muutenkaan. Mutta ihanaa, kun saimme miehen kastemekon itsellemme. Nyt se on säilössä hänen neuvolakorttien ja syntymä- ja kastetodistuksien kanssa.

Meillä on ihan kauhea kasa kummeja valittuna ja pyydettynä jo! :D Omalta puoleltani halusin ehdottomasti veljeni avovaimoineen (veljeni ei tosin kuulu kirkkoon, mut uhkailen pappia lapsen kastamatta jättämisellä mikäli tää siviilikummitus ei saa seisoa muiden kummien joukossa [8D]) ja yhden parhaista ystävistäni.. ja mies halus sitten oikeudenmukasuuden puolesta omalta puoleltaan kolme kaveria myöskin. Itseäni kyllä vähän mietityttää nää miehen kaverit.. tai siis lähinnä yks niistä, et kuinka ne kummin hommat sitte käytännössä hoituu.. itse oon nähny kyseisen kaverin vaan muutamaan kertaan, eikä mieskään ihan kauhean tiiviisti yhteydessä tähän kaveriin oo - tai siis puhelimitse kai kyllä, mut ei niinkun näe kovinkaan usein.. luultavasti tästä tulee sellanen "hei sulla muuten on semmonenkin kummi tuolla maailmalla" -tapaus. Tuskin tulee kummilastaan kovin usein moikkalemaan.. eri paikkakunnillakin kun asutaan.. ja muutenkin ärsyttää kun mies ei multa mielipidettä juurikaan kysynyt, ilmotti mulle kummivalintansa sitten kun oli jo kaikilta kysynyt. [:@] Ei sitä nyt enää kehtaa perua, että "heiiii, eukko ei susta muuten kummia haluakaan- sori!" ..jotta meidän pikku prinssillä on siis yhteensä kuus kummia, ellei joku vielä peru kummiuttaan. Mistähän me pikku-kakkoselle kummit kaivetaan, jos sellanen joskus vielä meille suodaan?? :D

Haluun ihan perus ärsyttävät sukupippalot ristiäisistä, mutta kotioloissa kuitenkin.. luultavasti mun vanhempien luona, heillä kun on vähän enempi tilaa ja ihmisiä tulee kuitenkin varmaan olemaan jonkun verran. Kivempi kun ei tarttis ihan kylkikyljessä kaikki olla. :) Miimin nimiäis suunnitelmat kuulostaa kyllä ihanan kotoisilta ja lämpösiltä ?

Itse olen meinannut, että ristiäiset pidetään 9.1. kirkossa jumalanpalveluksen yhteydessä. Nimi annetaan lapselle toivottavasti jo sairaalassa, sillä kaste ei ole missään kirkossa nimenantotilaisuus! Nimetöntä kun ei kasteta. On siis väärin ilmaista "sai kasteessa nimekseen" - kasteessa tullaan seurakunnan jäseneksi, ei saada nimeä. Pappiasia on sikäli varsin helppo, että ukki kastaa.

Kirkkoon laitan yleisen kutsun, se on kuitenkin normaali sunnuntaijumalanpalvelus, mutta sen jälkeen kotiimme kutsutaan lähisuku, jota sitäkin on varsinkin miehen puolelta siunaantunut melkoinen määrä.

Sylikummin olen jo kysynyt toukokuussa, miehen pitäisi vielä veljeään pyytää toiseksi kummiksi. Sylikummi on paras ystäväni lapsuudesta - olen kaksitoista vuotiaana päättänyt, että jos joskus saan lapsia, niin tämän ystävän haluan kummiksi. Ja mikä ihanaa, minun ei ole koskaan tarvinnut kyseenalaistaa päätöstäni, ystävyys on säilynyt. [:D]

Kotonamme käynee siivooja edellisenä päivänä ja kakut sun muut tilataan, veikkaan, etten jaksa leipoa kovinkaan. Mutta juhlat ovat silti juhlat [8D] Juhlia odotellessa...

Ksenia80, kuulostaa ihanalta ja helpolta. Tosi hyvin jo suunniteltuna ja viel siivooja ja kaikki, niin aivan mahtavaa! Ite olen hiukan tässä pohdiskellu, että oma isäni täyttää 50v siinä joulukuun alussa ja hänelle pidetään isot juhlat. Pitänee tiedustella äitiltäni, että jos pidettäis kastajaiset siinä samalla [:D] Pääsis järjestelyissä simppelin helpolla ja sais vaari sitten muutakin sisältöä juhliinsa [:)]

Apua, tuli paniikki kun luen teidän kirjoituksia!

Me ei osata valita ristiäiset vai nimenantotilaisuus eikä nimestä mitään hajua, mikään ei miellytä... Mietin et mitä pitäisi ottaa huomioon jos on vain nimenantotilaisuus? Ainakaan riparille ei sitten lapsi pääse jos ei liity myöhemmin kirkkoon.. Itse olen eronnut kirkosta ja avomies on vain muodonvuoksi..
Se on varma, että itse juhla on hyvin pienimuotoinen, inhoan muodollisia isoja juhlia, mutta toki mukava pyytää kotiin vanhemmat ja kummit tietysti.

Meille tulee ihan perinteiset ristiäiset. Kummeja ollaan kovin pohdittu, vaikea valinta. Esikoiselle oli jotenkin tosi helppo valinta, mutta nyt tulee vaikee päätös. Me aiotaan pitää tilaisuus seurakuntatalolla, jonne tilataan pitopalvelusta kakut ja sun muut tarjoilut. Sitä vielä pohditaan että kastetaanko kirkossa vai seurakuntatalolla. Esikon kanssa toimittiin samoin paitsi että silloin meidät myös vihittiin. Itse oli niin väsynyt että en olisi kotona jaksanut niitä järjestää. Energiani ei olisi riittänyt siivoomiseen eikä kokkailuun. Ja silloin oli myös niin paljon väkeä ettei kotiimme olisi niin paljon vieraita edes mahtunut. Nyt kutsutaan vähemmän kun on pelkät ristiäiset. Mutta en usko että päälimmäisenä on silloin kokkaus ja siivous. Joten helpommalla pääsen kun mennään seurakuntatalolle. Olen meinaan sellainen siivous friikki etten kehtaisi ketään päästää meille, jos paikat ei olisi ihan tip top. Nimet on melkein lyöty lukkoon. Mehän emme tiedä kumpi siis on tulossa. Mutta lopullinen päätös tehdään kun vauva syntyy. Silloin se esikonkin kanssa varmistui, nähtiin että miltä näytti ja mikä nimi sopi hälle.

Meillä on hankala tilanne tulossa ristiäisten suhteen. Minun mummut ja pappa on vielä elossa, eli vauvan isoisovanhemmat, ja haluaisin kutsua myöskin heidät ristiäisiin mutta tänne meijän pieneen boxiin ei yksinkertaisesti mahu! Se on siinä ja siinä että mahtuu vauvan isovanhemmat ja kummit... Vara ei ois vuokrata mitään isompaa paikkaa ja ei jaksais lähtä toiselle paikkakunnalle haalaan kamoja ja ruokia ym tarjottavia..
Kehtaisko tuota olla kutsumattakaan niitä minun mummuja ja pappaa.. hmm... ei ?! [8|]

melela, kiva pulma... voitteko järjestää jossain muualla ristiäiset, vaikka siel mummulla tai paapalla [:D] Jos ei teille sovi, niin pistä vain sopimaan. Ei kait se mitää haittaa, että hetken on vähä ahasta. Itse en ainakaan vois olla kutsumatta, kun vielä elävät [:)] Tuollaiset juhlat ku on yleensä hirmu tärkeitä vanhemmille ihmisille. Nuoremmat kyllä aina ymmärtää, jos ei kutsuta, mutta noi vanhemmat vain pakkaa loukkaantumaan.

Mäkin täs just mietiskelen, että jos ristiäisbileet pidettäis täällä meillä niin tää meiän kolmio taitaa käydä todella ahtaaksi. Kutsulistalla kun on molempien veljet perheineen (näistä jo yhteensä tulee 13 henkeä: 5 lasta, 8 aikuista), isovanhemmat (4), isoisovanhemmat (3) ja kummit (määrä vielä auki) + pappi. [8|] Vai mitä mieltä oisitte, uskaltaisko näin isolla porukalla pitää kolmion kokoisessa pleississä (olohuone iso, siihen yhdistettynä keittiö, suht iso eteinen, työhuone ja makkari)?

Ja melela: Eikös seuriksilla oo mahdollistaa pitää yksityiset juhlat ilman vuokraa/ainakin suht halvalla hinnalla? Tuon miehen veli perheineen piti poikansa ristiäiset seurakuntakeskuksessa ja ihan jees vaihtoehto sekin. 

Kyllä varmaan seurakuntakodilla vois pitää ristiäiset, mutta jotenki vierastan sitä ajatusta. Kotona ois paljon enempi sitä ristiäistunnelmaa [:)] Mutta todella mahdoton tehtävä sijottaa tänne meijän 50neliön luukkuun yht. 15 ihmistä [&:] 

Mun ensimmäisen kummilapseni ristiäiset oli aikoinaan oikein kunnon sukujuhlat: varmasti yli 20 henkee rivitalokaksiossa, heinäkuun ukkoshelle kaatosateineen (edes ulos ei siis päässyt vilvottelemaan) ja minä sylikummina en raskinut laskea tyttöä kasistäni melkein koko aikana mitä siellä siellä olin [:D] Tukalaa, ahdasta ja ihanaa!!! Kyllä sitä aina yhdet juhlat vähän isommassakin tungoksessa juhlii [:D]

Ajattelin jossain vaiheessa peukkiksen ristiäisiä yhteen aivan ihanaan seurakunnan perinnekeskukseen tässä lähellä mutta päädyttiin sitten ihan kotioloihin. Meillä on kuitenkin hyvin tilaa ja on ehkä rennompi olokin kotosalla. Ajankohdasta ei ole vielä puhuttu, annetaan nyt vauvan ensin syntyä [;)]

meillä ristiäiset on sunnuntaina 5.12. Ensin oli ajatus ett pidetään kotona, mut kun ei osannu pitää tarpeex pienenä kutsuttujen määrää niin kyseltiin Otaniemen kappelista hintaa...tais muistaakseni maksaa 20 euroa ett lainataan sieltä kahvikupit ym. eli ei köyhdy pahasti[:D]. Ja mun ihanat sukulaiset on luvannu leipoa sinne eli mun ei tarvii kuin saapua paikalle poikien kanssa[:)]. Muutenkin on kiva pitää ristiäiset siellä, koska mut on kastettu kyseisessä kappelissa 36 vuotta sitten.
Poikien nimet on jo keksitty, mut sukunimi asia on viel kesken...no on täs viel yli kuukaus aikaa miettii...

Kirkko varattu, ristiäiset ois 7.11, eli pojan laskettuna päivänä [:D] Sit pitääkin vaan kysyä kummit.. ja niin, oishan se ihan hyvä se nimikin keksiä [8D]

Oi vitsi.. täällä jo teidän pienet saa kohta nimiä, kun me vasta omia tuhisijoita odotellaan! [:D]

En tiedä olisko pitäny ennemmin kirjottaa tonne itkupotkuraivari osioon mutta päädyin nyt kuitenkin tänne kun ristiäisiin liittyy.
Eli siis ongelmia riittää ristiäisten suhteen. Ensinnäkin, mieheni suku kuuluu eri uskontoon kun minä ja sukuni. Mieheni ei oikeastaan paljoa perusta mihinkään uskontoon.. Olemme kuitenkin päättäneet että vauva kastetaan minun uskontooni ja pidämme ristiäiset. Noh, nyt sitten mieheni puolelta varsinkin anoppi on meidän päätöstä vastaan ja kiukuttelee siitä miehelleni, ja yrittää saada käännettyä hänen päänsä. Anoppi ei hyväksy ollenkaan että kastamme lapsemme. En voi käsittää miten hän voi olla tuollainen, aina ennen kaikissa asioissa tultu hyvin toimeen. Miksi hänen pitää puuttua tällaiseen asiaan. Tämä asia ei ole hänen päätettävissään!!! [:@]

Ja toiseksi, ongelmia kummien valinnassa. Alunperin ajateltiin pyytää kaveripariskuntaa ja minun veljeä. Noh nämä kaverit ovat jotenkin käyttäytyneet viimeaikoina oudosti, ottaneet etäisyyttä ja peruneet jatkuvasti sovitut yhteiset menot... Haluaisin kuitenkin että lapsella olis sellaiset kummit jotka ovat mukana meidän ja lapsen elämässä. Mietin sitten että pyydän veljeni ja kyllä kummitäti sitten saadaan lapselle yhdestä kaveristani(joka ei kuulu kirkkoon). Kunnes hetki sitten kuulin että veljeni onkin eronnut kirkosta reilu kuukausi sitten. Eli nyt meillä ei ole ketään kummeja lapselle!!! siis ketään kenet kelpuuttaisin. Eilen oli niin huono päivä että itkin asiaa ainakin 4 kertaa ja kaikkea muutakin siinä sivussa. [:(][:@] Rupee jo tuntuun että jätän koko ristiäiset pitämättä kun kaikki kaatuu vaan päälle eikä mikään onnistu.
Kai sitä vaan pitää yrittää rayuhoittua ja ajatella asiaa kun taas on parempi mieli. Ehkä sitä joku ratkaisu löytyy....ehkä...

Meillä ongelmaa teettää toden teolla se, että missä ristiäiset pidetään. Haluaisin vuokrata yhen ihanan paikan meren rannalta, mutta kun on niin kallis!! Miks kaikista pitää kiskoa niin hirveitä hintoja!?!

Takaisin