Ristiäiset vai nimiäiset?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ristiäiset, nimiäiset vai jotain muuta?

• Ristiäiset

• Nimiäiset

• Jokin muu, mikä?

Results are only viewable after voting.

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Kummat teillä oli vai oliko kumpiakaan?
Meillä on kaikki lapset kastettu, kuopuksen ristiäiset tulossa kolmen viikon päästä. Pitäisi alkaa tarjoiluja ja muita miettimään :hungry:

Me ilmoitettiin pojan nimi vain maistraattiin, mitään juhlia ei ollut. Itse en halunnut kastetta, eikä mieskään sitä pitänyt välttämättömyytenä. Itse en ole koskaan kuilunut kirkkoon, mies kuului vielä silloin kun poika syntyi, mutta erosi kirkosta viime vuonna.

Emme ole kovinkaan uskonnollisia ihmisiä, mutta en jotenkin pysty kuvittelemaan etten kastaisi lastani. Se jotenkin kuuluu asiaan, ehkä olen vanhanaikainen, mutta ristiäiset ovat aina melkein häihin verrattava tapahtuma viehättävyydessään. Poika on kastettu ja mahdolliset tulevat lapsetkin kastetaan.

Tuohon kasteasiaan vielä, Raamatussahan sanotaan, että seurakuntaan liitytään kasteen kautta silloin kun itse kokee haluavansa niin tehdä. Sen vuoksi en ev.lut. tulkintaa oikein ymmärrä, että liitetään pieni lapsi ikään kuin varmuuden vuoksi seurakuntaan, vaikkei omaa tahtoa asiasta ole. Menneinä aikoina, kun pieniä lapsia kuoli olosuhteista johtuen paljon, juttu on lienee ollut eri, on haluttu liittää vauva seurakuntaan juuri varmuuden vuoksi. Tokihan kirkosta voi aina erota aikuisena, mutta voi siihen liittyäkin vaikka sitten aikuisena, jos haluaa. Tämän vuoksi meidän poikaa ei kastettu, saa itse sitten aikanaan päättää, mitä haluaa asian kanssa tehdä. Itse en ole rippikouluakaan käynyt. Poika saa senkin käydä sitten aikanaan, jos haluaa.

Ei tule kumpiakaan. Ilmoitettiin syntymän jälkeen tekstarilla suoraan nimi ja että kahvittelemaan saa tulla kunhan ollaan rauhassa kotiuduttu. Kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon ja nimiäisiin mahdollisia vieraita tulisi todennäköisesti vain muutama (käytännössä pelkät lapsen isovanhemmat), niin koen että kaikki pääsee helpommalla näin kun ei tarvitse yrittää sumplia kaikille sopivaa ajankohtaa vaan voivat käydä sitten kun ehtivät.

Vauva ei ole vielä syntynyt, mutta ristiäiset järjestetään sitten. Ihan pienet vaan tosin, mahdetaan pitää ne miehen vanhempien luona kun ei aiota kutsua kuin läheisimmät sukulaiset ja lapsen kummit.

Takaisin