Ristiäiset/nimiäiset

Pääskynen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Osalla on jo ollutkin ja muilla tulossa (jos on), mutta ois ihan kiva kuulla miten muilla on hoidettu asia. Ja ties vaikka ne joilla on vielä bileet edessä saisivat jotain ideoita omiin juhliinsa :)

Meillä oli siis nimiäiset, pidettiin ihan kotona ja kutsuttiin vain lähimmät. Kaikki eivät edes tulleet. Lapsen isovanhemmat, isoisovanhemmat ja kummit+eno olivat paikalla. Eli ihan pienessä piirissä ja oli juuri sopivat. Kaikkien kanssa pystyi jutella rauhassa ja tunnelma oli mielestäni mukavan rento ja iloinen.

Tarjottavia oli jos jonkinlaista. Alkuun otettiin kuohuviinimaljat, kun samalla sitten hiukan juhlistettiin meidän naimisiinmenoa. Mies piti pienen puheen ja toivotti kaikki tervetulleiksi. Samoin "morsiamen" isä toivotti vävynsä tervetulleeksi sukuun ja "sulhasen" äiti miniänsä. Ensin tarjoiltiin suolaset ja hiukan makeaa, lopuksi tuotiin kakku, jota piiloteltiin sen aikaa kun mies taas piti hiukan puhetta nimen merkityksestä ja kuinka siihen päädyttiin. Lopulta paljastettiin kakku, johon olimme kuorruttaneet nimen.

Sitten sellaisena lisänumerona pyysimme kaikkia vieraita kirjoittamaan terveisensä siniselle sydämelle pojalle muistoksi tästä päivästä. Kokosimme terveiset laatikkoon, jonka sinetöimme ja annamme pojalle sitten vanhempana. Yritetään malttaa odottaa 18-vuotis synttäreille asti, jolloin poika ehkä osaisi arvostaa näitä terveisiä. Etenkin isoisovanhemmilta, jotka eivät varmaankaan enää ole täällä. Tekisi mieli jo itse käydä lukemassa lappuset :)

Sellaista meillä. Oli oikein mukavat juhlat ja täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen. Luulenpa, että vanhempi vieraskunta oli myös tyytyväinen kun saivat kivan tilaisuuden vaikka sitä kastetta ei tullutkaan. Perinteet ja rituaalit tuntuvat kuitenkin olevan sitä uskonnollisuutta tärkeämpää. Onneksi, ettei tarvi riidellä siksi, että halutaan tehdä asiat näin.

^kivalta kuulosti nuo nimiäiset. :)

Meillä on ristiäiset ens sunnuntaina 6.2. Neiti on silloin tasan 1 kk. Jännittää kyllä... Nimi on päätetty, mutta pidetään salassa sunnuntaihin asti. Tarjoilut on mietitty, mutta lauantaina varmaan vasta leivon... Kakku tilattiinkin valmiina... Ristiäiset pidetään seurakuntatalolla ja kutsuttu on lähisuku: lapsen isovanhemmat, tädit ja sedät perheineen ja kummit. Tästä tuleekin jo parikymmentä... Mun on tarkoitus laulaa ristiäisissä, mutta saa nähdä hannaanko. :D Eilen oltiin kastekeskustelussa ja oikein mukava nuori miespappi saadaan kastamaan. Kivalta tuntuu kyllä tämän etapin saavuttaminen.

Meillä ei ollut sen paremmin ristiäisiä kuin nimiäisikään, joten helpolla päästiin. :-) Nimi julkaistiin jo heti vauvan synnyttyä, ja kastaa me ei lasta aiotakaan. Saa päättää itse kasteelle menemisestä sitten kun ymmärtää sen merkityksen.

Sen sijaan vauvamme siunattiin seurakuntaan nyt sunnuntaina jumalanpalveluksen yhteydessä. Vain rukouskummit olimme pyytäneet erikseen paikalle, muuten paikalla oli ketä oli. Mitään juhlia ei jaksettu alkaa järjestelemään kun sukulaiset on kaukana ja no, laiskoitti. :-)

Mielenkiinnosta, kun olen tällänen pakana enkä mitään mistään tiedä :D Niin mikä tuo seurakuntaan siunaaminen on? Ja miten se eroaa kasteesta käytännössä?

meillä oli ristiäiset 6.2. vieraita oli 28 ja itse kaste kesti joku 15min. kummeja meillä on 4. tarjoiltavat tehtiin ite ja aika hyvin ne uppos kun ei jääny kun kakkuu vähän.
Pojalle tuli nimeksi Aatu Tapio. aatu oli tasan 2kk kun sai nimen. <3

kaste mekko oli suvussa kierrossa, minutki on kastettu siinä. ja kastemaljakin on ollu suvun ristiäisissä.

Mä voisin melkein kopsata tuon rock^pejpen viestin. Just sama kaava. :D Paitsi, että meidän neiti oli tasan 1 kk. Mekko meilläkin oli suvussa kiertänyt ja minutkin siinä kastettu. Kastemalja oli miehen suvusta. :) Mette Pauliina oli 11 tuossa mekossa kastettu tyttö. Poikia ei ole kastettu ollenkaan kun ei niitä tunnu meidän sukuun syntyvän... (nyt 90 vuotta pelkkiä tyttöjä...)

Pääskynen: toimituksellisesti ei juurikaan, siinä vain rukoillaan ja siunataan lapsi, mutta ei kasteta. Lapsesta tulee seurakunnan alaikäinen jäsen. Helluntaikirkossa kastetaan vain omakohtaisesti uskossa olevat, joten kastaa voidaan vain sellainen, joka on riittävän vanha ymmärtämään mitä Jeesukseen uskominen tarkoittaa ja haluavat sitoutua Häneen kasteen kautta.

Teologisesti ero on tietysti iso. Luterilaisessa kirkossa uskotaan, että lapsi pitää kastaa, jotta hän voi pelastua (eli että vauvatkin joutuvat helvettiin ellei heitä ole kastettu). Helluntaikirkossa ja muissa uskovien kastetta opettavissa uskotaan, että vauvat ja pienet lapset pääsevät taivaaseen, vaikkei heitä olisi kastettu, koska he eivät ole myöskään tietoisesti tehneet syntiä. Että ihmisestä tulee vastuullinen tekojensa suhteen vasta sitten kun hän kykenee erottamaan hyvän ja pahan ja valitsee tehdä väärin.

Meillä kans tosi samanlainen tilaisuus ku meemillä ja rock^peijpellä:
Kastemekko meiltä (se on mun kummitädin mulle virkkaama mekko, joka on sit kiertäny useammallakin kastettavalla mun jälkeen). Mun toinen kummitäti kävi Ruotsissa tässä ennen joulua ja toi sieltä meille kristallisen kastemaljan.

Meidän pienessä kaksiossa oli vieraita yhteensä 14 plus me 3 ja pappi. Oli lämmin ainakin :). Ja tarjolla oli cocktail-piirakoita kaupan pakastealtaasta (jotka siis vaan paistettiin täällä), munavoita, mun äidin tekemä täytekakku (jota jäi vähän, kun se oli melkoisen kookas), mun jouluksi tekemiäni pipareita, mun tekemä kääretorttu, kahvia, teetä, mehua ja vähän irtokarkkeja. Hyvin näytti maistuvan kaikki.

Meillä itse kaste tais kestää jotain 20-25min kun pappi vähän jaaritteli siinä :). Siskoni, joka oli sylikummina, joutu hetkeks istumaan toimituksen aikana, kun ei meinannu kädet jaksaa pitää meidän neitiä ;)

Olivia oli 2kk ja 2 pv kastepäivänä ja kummeja oli yhteensä 4: mun sisko, yks mun serkku ja yks meidän ystäväpariskunta.

Meilläkin oli ihan tavalliset perinteiset ristiäiset. Ristiäiset pidettiin miehen vanhempien kotona, kun tää meidän kaksio on niin pieni, että täällä olisi tullut ahdasta. Osan tarjottavista leivoin itse, loput oli kaupasta. Tarjolla oli täytekakkua, juustokakkua, kääretorttua, suklaakeksejä, leipäjuustoa+lakkahilloa sekä suolaisena cocktail-piirakoita ja munavoita sekä kanasalaattia. Vieraita oli kutsuttu 18, joista paikalla oli 13 + me 3 ja pappi.

Ristiäisaamuna (ja jo edellisenä iltana) tuntui, että koko juhlista tulee yksi katastrofi. Ristiäiset olivat lauantaina klo 12, mikä teki aamusta todella kiireisen. Lisäksi matkaan mahtui pieniä stressitekijöitä vähän liikaa alkaen lässähtäneestä täytekakun tekeleestä unohtuneisiin kukkiin ja viime hetkellä mahatautiin sairastuneisiin kummeihin.. No kaikesta kuitenkin selvittiin ja ristiäiset tuli juhlittua - loppujen lopuksi jopa ihan onnistuneesti. :)

Vähän hassu ajankohta johtui papin kiireisestä aikataulusta, ja kun ehdottomasti halusimme hänet pojan kastamaan, ei vaihtoehtoja hirveästi ollut. Kummeja pojalla on 5, joten kahden puuttuminen ei sinänsä haitannut, vaikka harmittihan se toki. Kummeiksi pyydettiin mun sisko, miehen sisko miehineen sekä meidän ystäväpariskunta. 

Loppujen lopuksi oli mukavat juhlat, vaikka etukäteen muulta tuntuikin. Juuri ennen tilaisuuden alkua pää punaisena huutanut poikakin nukahti sopivasti ja nukkui tyytyväisenä koko tilaisuuden ajan. Kai silläkin oli ramppikuume.. :)

Edit. Niin joo, piti vielä kertoa, että meilläkin oli kastemaljana miehen suvussa kiertänyt malja, joka on ollut käytössä miehellä ja hänen sisaruksillaan sekä liudalla Kasperin serkkuja. Kastemekko taas oli mun puolelta. Tosin mua itseäni siinä ei ole kastettu, mutta mun sisarukset kyllä.

Takaisin