Ristiäiset / nimiäiset

Lumituisku_

Oman äänensä löytänyt
Joko on kesäkuun mammat alkanut niitä suunnitteleen? Tämän sateisen päivän kutsujen suunnitteluun uhrata.
Minkälaisia runoja / tekstejä ajattelitte laittaa?
 
En ole vielä suunnitellut.. rupesin tossa harmaana sadepäivänä sitä tekemään ja aloitin vieraslistasta. Ketä niihin oikein pitäisi kutsua? Minun babyshowereissa ystävät totesivat, että nähdään seuraavan kerran ristiäisissä, mutta tällä menolla kutsuttavien määrä alkaa vastaamaan meidän häiden vierasmäärää... Nyt ei ehkä kuitenkaan olisi varaa pitää 100 hengen ristiäisjuhlia.. :sorry: mutta ei sitten toisaalta halua loukatakaan ketään, kun ei kutsukaan kaikkia.. Ketä ihmeessä sitten kutsuu? Kuinka paljon ja mihin panostaa (ruokaan, ohjelmaan, pukuihin?)

Mieheni on sitä mieltä, että ristiäisten pitäisi olla ainoastaan "lähi"perhejuhla, jossa ainoastaan ehkä kummit voivat olla ystäväpuolelta. Eli siis ainoastaan lähimmät perheenjäsenet (ei siis edes kaikkia sukulaisia) ja kummit. Itse en ole varma.. :nailbiting:
Eikös etiketin mukaan pitäisi ainakin kutsua nekin, jotka ovat kutsuneet aiemmin meidät? Samoin omat kummilapset jne.? Hirvee stressi! :grin

Loppujen lopuksi masennuin tosta suunnittelusta joten se on nyt vähän jäissä :grin:grin:grin Ehkä sitten taas jaksaa kun vähän aurinkoa näkee :wink .. ja saa vähän paremmin ajatusta tuohon..
 
Meidän vieraslistaan kuuluu ainoastaan isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset ja kummit. Ei muita. Olisiko max 30hlö, eihän sitä kotiin kerralla enempää mahdukkaan. :D
 
Meillä kanssa vauvan isovanhemmat sekä kummit (perheineen). Ollaan ite tykätty pitää ristiäiset mahd. pieninä ja rentoina. :) Lähimmät ihmiset ympärillä.
 
Meidän vieraslistaan kuuluu ainoastaan isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset ja kummit. Ei muita. Olisiko max 30hlö, eihän sitä kotiin kerralla enempää mahdukkaan. :D

Totta :grin jotenkin tuntuu vieraalta, että pitäisi lähteä erikseen etsimään jotain juhlatilaa ristiäisiä varten.. Meillekin tulisi noin 30hlö jos vaan perhe (vanhemmat, sisarukset, sisarusten perheet ja kummit tulisivat).. ehkä pitäisi tosiaan rajata vierasmäärä pienemmäksi..

Miten te olette menetelleet niissä tapauksissa jos teidät on itse kutsuttu joihinkin ristiäisiin, joissa ette ole olleet edes kummeina? Aiotteko kutsua vai jätättekö kutsumatta? Eikö kukaan loukkaantunut siitä?
 
Ei ole kyllä muistaakseni koskaan semmoiseen kutsuttu ja ihmettelisin jos kutsuttais. Jotenkin ajatus siitä, että menisi vaikka ystävän vauvan ristiäisiin ilman mitään ns. roolia tuntuu oudolta. Eri asia sitten, jos ystävä tarvitsee emännöijää keittiöön tai esim. ulkopuolisen kuvaajan sinne, niin sitten voisin mennä avuksi.

Kyllä aikuisten ihmisten kuuluu ymmärtää, jos vanhemmat haluaa ristiäisistä oman näköiset esim pienet, lähisuvun kesken järjestettävät. Jos eivät ymmärrä, niin herää kysymys, miksi he niin kovasti oisivat ristäisiin halunneet...
 
Me ei olla asiaa vielä hirveästi mietitty mutta ihan vain lähimpien kanssa juhlitaan :) en ole itse ollut koskaan ristiäisissä, jossa olisi kavereita mukana elleivät sitten ole kummeja. Mielestäni ristiäisten tarkoitus ei ole kestitä kavereita, ne on sitten toisia juhlia. Mutta kukin tyylillään :)
 
En ole suunnitellut ristiäisiä yhtään, mutta vieraat on selvillä. Ite haluaisin vähemmän porukkaa paikalle, mutta mies meinaa kutsua vanhempien sisaruksia ja serkkujakin (kuulemma ne on just pyytänyt ristiäisiin vaikkei ole kummeja). Pitää vähän neuvotella vielä asiasta :D Kun kyseessä on henkilöitä joitten kanssa ei olla muuten missään tekemisissä.
 
Meidän kummitytön (miehen siskon vauvan) ristiäiset oli viime syksynä täällä meillä. Siellä oli kaikki hänen miehensä eksästä lähtien paikalla, vieraita oli kutsuttu yli 60 muistaakseni. Onneksi kaikki eivät tulleet. Jo silloin puhuttiin vaikka olin vasta plussannut että meidän ristiäisiin ei tule kuin vanhemmat, isovanhemmat jos ovat siinä kunnossa ja sisarukset lapsineen ja kummit tietty. Toi oli hyvä idea että joku toinen päivä voi viettää vaikka nyyttäreitä kaveriporukalla jos haluavat kaikki tulla samaan aikaan kylään.
 
Ei oo kyl suunniteltu mitenkään. Ootellaan kaikessa rauhassa, että Sintti syntyy ensin. Kummejakaan ei oo viel täysin päätetty.
Pienet ristiäiset pidetään meillä kotona. Ei todellakaan jakseta/haluta järkätä mitään isoa sukulaistapahtumaa.
 
Täälläkin puhuttu, että vain läheisimmät kutsutaan (isovanhemmat, omat sisarukset perheineen ja tietysti kummit).
 
Mekin pidetään pienet ristiäiset joihin kutsutaan vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset ja kummit. :)
 
Lähipiirillä mennään.. Isovanhemmat,tädit/sedät/enot perheineen ja kummit :)
 
Joko on kesäkuun mammat alkanut niitä suunnitteleen? Tämän sateisen päivän kutsujen suunnitteluun uhrata.
Minkälaisia runoja / tekstejä ajattelitte laittaa?

Onko Lumituisku vielä miettinyt runoja/tekstejä? Itse en vielä ole..
Onko kukaan muu miettinyt?
Tai mitä ohjelmaa?

Mun pitänee kysyä ihan äidiltä, että miten näitä juttuja on meidän perheessä tapana tehdä. Emme ole myöskään mieheni kanssa vielä päättäneet, että kumpaan uskontokuntaan muksu kastettaisiin - ortodoksiseen vai luterialaiseen. Sekin valinta siis edessä.

Kauheasti sitä joutuu miettimään jo kasvatusta ja perinteitä ennen kuin muksu on ulkona! :grin:grin

Onko teillä jotain erityisiä perinteitä näissä asioissa? Esim. että toisen nimen pitäisi olla jonkun pyhän henkilön nimen mukaan jne. tai että ristiäisissä tarjotaan aina jotain tiettyä ruokaa tai lausutaan joku tietty runo?
 
Onko Lumituisku vielä miettinyt runoja/tekstejä? Itse en vielä ole..
Onko kukaan muu miettinyt?
Tai mitä ohjelmaa?

Mun pitänee kysyä ihan äidiltä, että miten näitä juttuja on meidän perheessä tapana tehdä. Emme ole myöskään mieheni kanssa vielä päättäneet, että kumpaan uskontokuntaan muksu kastettaisiin - ortodoksiseen vai luterialaiseen. Sekin valinta siis edessä.

Kauheasti sitä joutuu miettimään jo kasvatusta ja perinteitä ennen kuin muksu on ulkona! :grin:grin

Onko teillä jotain erityisiä perinteitä näissä asioissa? Esim. että toisen nimen pitäisi olla jonkun pyhän henkilön nimen mukaan jne. tai että ristiäisissä tarjotaan aina jotain tiettyä ruokaa tai lausutaan joku tietty runo?
Meille ei mitään sen kummempaa ohjelmaa tule, kuin kastemenot kotona, kakkua ja kahvia ja vauvan ihmettelyä. Ortodoksiksi kun kastetaan, niin se on hieman pidempi kaava ja osalle vieraista uutta jännää seurattavaa. Toivotaan, että vieraat eivät jää asumaan ja päästään oman perheen kesken rauhoittumaan. :D Kuitenkin kaikki valmistelut vie aikaa ja voimia.

Meillä on perhejuhlissa aina perinteisesti mummin piirakoita ja voileipäkakku. Piirakoita on jo tehty valmiiksi pakkaseen. Täytekakunkin rakennan itse, jonkun oikein söpön ja vauvamaisen!

Otetaan paljon kuvia ja uskon, että vauva on juhlien keskipiste, joka kiertää sylistä syliin.

Tunnelman toivon olevan rento ja täynnä rakkautta.
 
Ei meillekään mitään kummempaa ohjelmaa tule. Tärkeintä on vauvan kaste ja se, että on meidän perheelle ja vauvalle tärkeimmät ja läheisimmät ihmiset on lähellä. Ja tunnelma mahdollisimman rento, rauhallinen ja lämmin :)
 
Ai hei, sen verran oon päättäny ristiäisiin liittyen että voileipäkakku tulee ehdottomasti tarjolle :grin Mun lapsuudessa sitä ei ikinä ollu perheen juhlissa tarjolla, joten oon jo aikoja sitten päättäny että meidän taloudessa sitä on tarjolla. :grin:grin
 
Ai hei, sen verran oon päättäny ristiäisiin liittyen että voileipäkakku tulee ehdottomasti tarjolle :grin Mun lapsuudessa sitä ei ikinä ollu perheen juhlissa tarjolla, joten oon jo aikoja sitten päättäny että meidän taloudessa sitä on tarjolla. :grin:grin
Meillä voileipäkakku on ollu aina ihan ehoton nro 1! :D
 
Mä taas inhoon voileipäkakkuja mutta mies rakastaa joten eiköhän ne meilläkin ole tarjolla :D
 
Takaisin
Top