ristiäiset/kummit/nimiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja basura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
voi pojat juu [8|] kummeista on täälläkin ongelma.. helpoimmalla pääsis kun ei niitä tarvitteis lainkaan, mut sit hiukan hankala pitää ristiäisiä [8|] meinataan ristiäiset pitää Huittisissa niin on sukulaisille molemmilta puolilta lyhyt matka pippaloihin, mutta se karsii sitten nämä 'kavereista kummit' kuviot minimiin.. kaverit kun sitten taas täälläpäin.. Mun kummilikkaa ajateltu yhdeksi kummiksi, mutta jos vaaditaan kaksi niin mistäs se toinen otetaan..? ÄRH vain.. nimi on sällille jo ainakin periaatteessa valmiina, näkee sitten että sopiiko nimi hälle kun livenä nähdään [:D]

Me vietetään ristiäiset ihan lähimmän sukulaisten kanssa tässä meillä. Sitten ystävät voi tulla rääppiäisiin illalla kun sukulaiset on lähteneet. [:)]
Kummeiksi tulee ainakin mun pikkusisko, lupautui kyyneleet silmissä kun kysyin joku aika sitten. Ja itse oon puhunut antille että kutsuttaisiinko/kysyttäisiinkö yhtä ystävä pariskunta toisiksi kummeiksi, eli sitten olisi kolme kummia. Kun siskon avokkia en halunnut kummiksi koska ollaan niin vähän aikaa tunnettu. Eikä hän siitä millänsäkään ollut.
Tiiän muutaman ystävän joilla on esim. pariskunnasta toinen kummina, enkä oo kuullut että ongelmaa ollut.

Me pidetään nimiäiset, kuten esikoisellekkin, ihan meidän kotona.
Paikalle tulee lähin suku sekä "kummitukset".
Ei olla ihan vielä mietitty ketä pyydetään, esikoisella on kolme; yksi pariskunta minun tuttaviani ja sitten mieheni ystävä. Ei haluttu sukulaisia pyytää, koska ovat jo muutenkin lapsen elämässä mukana. Tosin voi olla että nyt tulee jomman kumman sisar kummiksi. Täytyy siitä keskustella sitten lähempänä [:)]

Meillä on jo kummit tiedossa, ollut jo itseasiassa monta vuotta [:)] kummeja tulee siis kaksi. Ristiäiset meinattiin pitää jyväskylässä vaikka kuopiossa asutaankin. Ollaan jkylästä kotoisin ja koko suku on siellä ja meidän molempien rippipappi joka halutaan muksu kastamaan. Niin ja kirkko on sama jossa me mentiin ripille ja jonka läheisyydessä ollaan nuoruutemme vietetty [:D] vielä ei vain tiedetä pidetäänkö kahvittelut missä, kirkon tiloissa vai esim. meijän äiteen luona...mies on nyt muutaman kerran heittänyt et mennään samalla naimisiin niin ei tarvii sit erikseen häitä pitää myöhemmin ja se suunnittelikin päiväks jo aprillipäivää, mut se vaikutti siltä et se heittäis vaan läppää...virallista kosintaa odotellessa...

Vasta nyt kavin lukemassa taman aiheen viestit, joten tassa minun nakemyksia;

Basura, mielestani (tuoreet) avo- ja kihlapuolisot ei ole valttamatta virallinen pariskunta joka pitais pariskuntana pyytaa. Eri juttu tietenkin silloin kun pariskunta on valinnut olevansa avopari, eika siis vain 'testaa' suhdetta. Itse olin jo naimisissa kun sisko pyysi kummiksi muttei pyytanyt miestani (jota eivat kovin usein nae ja siis tunne kun olemme asuneet ulkomailla koko yhteiselomme ajan). Vahan tuntui kummalliselta mutta se oli heidan valintansa ja oli sitten minun vapaa valintani ja paatokseni hyvaksya tai hylata kummius - ja hyvaksyin todella mielissani!!

Ja ne koirat - mielestani kuuluvat perheeseen ja keta koirat haittaa, voi jattaa tulematta..

Sadepilvi kylla se on tarkoitus/traditio (ehka vanhahtanut ja ei valttamatta lainmukainen) etta kummi on sellainen ihminen jonka haluaisi kasvattavansa lapsensa jos itse esim kuolee. Siksi juuri mielestani se pariskunnan valitseminen on jarkevaa. Paitsi etta kaikki lapset saavat eri kummit ja seha tarkoittaisi sita etta sisarukset joutuisi erottamaan toisistaan jos he menttaisivat vanhempansa. Todellisuudessa en tieda miten nuo jutut toimisi, luulisi isovanhempien olevan usein liian vanhoja vanhempien rooliin ja sisarusten saatava pysya yhdessa. Mutta kertokoon lisaa/korjatkoon ymmarrykseni ne jotka jotain asiasta tietavat..

Meilla lapsi kastetaan ev.lut. koska niin haluan (miehelle kay miten vain, kunhan lapsi saa nimen ja passin etta paasee kotiin :-)
Ristiaiset olis tarkoitus pitaa vanhempieni luona silla oma koti on liian kaukana. Ahdasta voi tulla mutta luultavasti miehen puolen suku ei paase paikalle kun asuvat eri maassa. Kutsumme siis miehen ja minun sisarukset ja vanhemmat seka kummit. Pitaa vaan yrittaa saada mies mukaan ristiaisiin, mutta sekaan ei ole varmaa..

Kummeille ei olla viela puhuttu asiasta, mutta toivottavasti haluavat kummeiksi, sylikummiksi mun laheinen ystava miehineen (samalla kummipoikani vanhemmat) ja toiseksi kummipariksi sisko ja hanen miehensa. Ystava on kuulunut elamaani viimeiset viisitoista vuotta ja eri maissa asuminen ei ole yhtaan kylmentanyt valeja tai ajanut etaammalle - ja han (miehineen) on ihminen jonka arvomaailman haluaisin myos lapseni omaksuvan! Siskoni kanssa olemme kuin yo ja paiva, mutta han nyt vain sattuu olemaan maailman ihanin sisko ja haluan olevan iso osa lapseni elamaa.

Paatokset siis perustuvat siihen mita me lapsellemme parhaaksi koemme ja muiden pitaa vain hyvaksya - ihmiset jotka meista todella valittavat eivat tarvitse selityksia ja epaile tarkeyttaan meidan elamassa perustuen tallaisiin asioihin. Kunnianosoitus niille jotka valitaan, mutta ei vaheksynnan osoitus niille joita ei valita!

Seuraava lapsi (toivottavasti tulee) saa varmasti sitten miehen puolelta kumminsa, mutta se riippuu vahan myos siita missa synnytan ja missa silloin asutaan..

Ei nuo koirat varmaan sillei haittaiskaan muttakun ne ei oo mitään pieniä ja ei mitään kauheen kröhöm hyvin koulutettuja..tai toi 1v. lähinnä on vähän villi..et papilta lähtee kaapu päältä kun vähän intoutuu tuo "pentu".. Ja mun lähi sukua joita oikeesti näänkin ja haluan kutsua on joku 13 ja jos parista niistä tulee vielä mukaan koko perhe niin luku kasvaa 10..et 23 ihmistä hyvässä lykyssä jo mun puolelta [&:] ei kehtaa kieltääkään sukua tuomasta omaa perhettä mukanaan kun nekin kuitenkin sukua. Sit miehen puolelta vielä ainakin nää vanhemmat immeiset (mies ei oo niin läheinen sukunsa kanssa ku minä ja silti pitää miehen sukunimi laittaa..[>:]) ja siihen kuuluu myös kaksi pyörätuolia. Niin lähinnä tila taitaa loppua kesken niin on ehkä kaikille mielyttävämpää pitää ne juhlat jossain isossa tilassa missä kaikki mahtuu istumaan ja juomaan kahvinsa rauhassa.

Ja tuotakin oon tossa kummi jutussa miettiny et onko joku laki tai käytäntö et jos lapsen vanhemmat kuolee niin lapsi menee kummeille? Koska se mietityttää kaikkein eniten siinä kummi valinnassa että jos on niin en kyllä halua että lapset tälle minun ystävä pariskunnalle menee..enkä välttämättä miehenkään ystävälle.. Ihania, rakkaita ihmisiä ovat mutta ei ihan kasvatti vanhempi ainesta..

Omanapan tilanne on kyllä varmaan vähän hankala kun on tommonen pikku "lampi" tossa välissä..Pitääkö sitten synnyttää suomessa vaikka asuukin muualla? Eikö saa synnyttää siellä vaan on pakko tulla koti maahan?

hmm, kummit.. Vauvan tulossa tähän mennessä kaikkein vaikein päätös on ollut nimenomaan kummit. Itse olen läheinen omien kummieni kanssa ja myös mieheni on paljon tekemisissä omiensa kanssa, siksi haluan omalle vaavillekin kummit jotka olisivat mahdollisimman paljon tekemisissä. Materia ei mielestäni korvaa läheisyyttä ja yhdessäoloa.
Ollaan sovittu että saan itse päättää 2 kummia ja mies 2. Näin taataan se että lapsi saa monipuoliset kummit[:D] Itse olen kummini jo valinnut pitkän mietinnän jälkeen. Sylikummiksi tulee oma pikkuveljeni, joka on ainoa sisarus(mieheni on ainoa lapsi) ja kummitädiksi tulee parasystäväni, jonka pojan kummi olen itse.
Mies on päättänyt että hänen puoleltaan kummisedäksi tulee hänen serkkunsa, joka on ollut lapsuudesta saakka kuin oma veli, mutta toisesta kummista hän ei ole varma, pitää myös tärkeänä että kummi varmasti haluaa pysyä lapsen elämässä.[:)]

Juu Basura, kylla taalla sais ja vois synnyttaa (paikallista vaestoa on 150 miljoonaa, joten kylla ne on tottuneet) mutta kun kyseessa on kuitenkin kehitysmaa ja terveydenhuolto sen mukaista, siis en luota paikalliseen hoitoon muutakun malarian hoidossa.. On taalla ihan varmasti tosi hyviakin laakareita mutta kun en osaa valttamatta erottaa feikkia oikeasta ja hyvaa huonosta. Esimerkiksi moni taalla ei ota epiduraalia siksi etta niista tulee niin usein halvauksia.. Siis ihan oman ja vauvan turvallisuuden ja terveyden takia tulen Suomeen synnyttamaan.

Ihan ulkopuolisena ja itsekustannuksella kun en kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin tai kelaan tai mihinkaan - mutta onneksi ei nuo Suomen sairaalamaksut nayta paatahuimaavilta! Mutta ei se mitaan, olemme osamme valinneet ja tyytyvaisia valintoihimme, tama vauvajuttu nyt on vahan hankala, mutta eikohan me tasta.

Sukulaiset on kaikki Eurooppalaisia, joten taalla kotona Afrikassa meilla ei ole mitaan ristimis- (ev.lut) tai kummimahdollisuutta (ei kukaan halua tulla kylaankaan kun maalla on sen verran huono maine), etta kylla se Eurooppa on ehdoton meille, Suomi siksi etta koska joudun jonkin aikaa oleilemaan, niin miksei oman perheen luona :-)

Jihuu.....ristiäisiä suunnittelemaan emoticon

Me varattiin jo kastepäivä ja tila seurakunnalta kun on kovin paljon vauvoja syntynyt ja taitaa olla paikoilla kova kysyntä!

Ristiäisiä vietetään 12.3. vieraat on kutsuttu n. serkkuihin asti.

Mulla kaveri lupasi tehdä voileipäkakut aineitten hinnalla joten siinä tulee iso säästö!! Itse teen täytekakut. Sitten vissiin pitäisi jotain pikkuista pullaa ja keksiä ostella.emoticon

Kummit on päätetty, neiti saa kaksi kummia...miehen sisko ja mun hyvä ystävä.emoticon

Mutta...kertokaas...mitä mieltä olette?

Ajattelin laittaa  ristiäiskutsuihin jonkun runon/tekstin/laulun...
Haluaisin peppi pitkätossu biisistä pätkän:

Kaikki on vinksin vonksin
Tai ainakin heikun keikun.
Arvaas oikun eikun,
Kuka oon, joko arvaat sen?

Ullan nimi on Ulla,
Nimi toinen vaan on mulla.
Jos et millään arvaa,
Sanon suoraan sulle sen.

Voiko tuon laittaa vaikka nimeksi ei tulisikaan Peppi??

ÄÄhhh..mitenkä tämä on niin vaikeaa emoticon 

Mielipiteitä ja muitakin ja muitten ideoita ristiäisiin!!

kyllähän sen voi laittaa..saattaahan se vähän vihjailla et nimi ois peppi, mut toisaalta vois aatella et ei laittais niin selkeetä vihjausta jos ois peppi tulossa..olinko tarpeeks epäselvä :D

meillekin kirkon tilat varattu 27.2. ja jo ahdistaa mukavasti! aattelin et teen ite kakun ja voileipäkakut. mietin vaan että jos teen pellin kokosen 4 kerroksisen rahka-kermakakun niin onko hirveesti liikaa vai liian vähän n. 30 henkilölle(kysymysmerkki, kun ei yhellä kädellä yltä sinne asti ja poika syö :) ) ja kuinka monta voileipä kakkua pitäs olla, meinasin jos teen ison lihan ja pikku kasvis version niin riittääkö? (yltinpäs!) siihen lisäks niitä kaupan pakaste karjalanpiirakoita ja munavoin. äiti lupas tehä pikkuleipiä ja sit jos laittas vielä jotain konvehteja tai vastaavia. sit on ainakin yks gluteeniton ja se onkin kiva se..riitäiskö nää vai pitäskö vielä jotain keksiä?

nyt vielä kun jaksais sen siskon kanssa tapella..huah! se kun suuttiu siitä ettei oo kummi..tai ilmeisesti eii siitä vaan siitä että ei erikseen ilmotettu ettei ole kummi..ei voi ymmärtää. oon sit kyselly ihmisiltä et ootteko saanu "sinua EI ole valittu kummiksi" korttia niin ei kuulema :) haluasin siskon paikalle ja loukkaannun kyllä syvästi jos ei tule siskon poikansa ristäisiin mutta pelottaa että se järjestää jonkun kohtauksen siellä..sillä on aika iso ego ja kun se saa kolhun niin on helvetti irti! naiset.. mutta nyt poika ampu semmoset papatit ja haju on tajunnan räjäyttävä niin pitää siirtyä vaippa osastolle :D

Meillä on ristiäiset vasta 2.4. johtuen miehen vuorotöistä ja kummien omasta lasketusta ajasta :D. 

Kummeiksi siis tulee veljeni vaimoineen ja heillä on LA 11.3. ja kovin mieluusti haluttais heidät ristiäisiin kuitenkin paikalle. Toiset kummit on sitten onneksi samalla paikkakunnalla, kunhan nyt saadaan ensin heiltä kysyttyä asiasta :) 

Nimeä on kyllä hankala pitää sinne asti salassa, voi olla ettei etunimeä edes yritetä pitää. Jotenkin haluaisin ilmoittaa sen vasta siellä mutta eipä sen ole niin suurta väliä kuitenkaan. 

Meillä on perinteisesti isovanhemmat kustantaneet pääosin tarjoilut ts. tehneet kakut ja muut mutta nyt kun ei asuta samalla paikkakunnalla taitaa leipomushommat jäädä itselle. Äiti tosin varmaankin tekee lihapiirakkaa ja itse voisin tehdä voileipäkakut. Kaveri on taitava kakkujen tekijä ja voisin häneltä pyytää tarjousta täytekakusta. 

Kastemekko on meillä suvussa, äiti teki ensimmäisen lapsenlapsen synnyttyä ihanan mekon ja se on sitten ollut käytössä aina uuden vauvan tultua. :) 

Me ei aiotakaan pitää nimeä salassa ainakaan perheiltä, kerrotaan kun tulevat vauvaa katsomaan. Ehkä ei ihan facebookiin laiteta julki ennen nimiäisiä kuitenkaan.

Nimipartyt pidetään joskus maaliskuussa, kutsutaan kotiin molempien perheet ja ehkä ne kaverit joita pyydetään siviilikummeiksi (miksi niitä muuten pitäisi oikein kutsua??).

Mutta nimiäisten sisältöä en sitten tiedäkään! Olisiko jollakulla ehdotuksia, mitä tällaisissa pakanamallin ristiäisissä voisi tapahtua? Jotakin juhlavampaa "rituaalia" tai puhetta olisi tavallaan kiva sisällyttää, ettei siitä tule vaan suvun kahvitilaisuus. Mutta mitä?

Sadepilvi: Googlaile ideoita, sullahan on siinä imettäessä nyt hyvin aikaa ;) Olen lukenut paljonkin noista nimiäisjuhlista keskustelupalstoilta, voit saada hyviä vinkkejä kun vaan jaksat kaivella :) 

mun kaveripiireissä "pakanalliset kummit" kulkee haltia kummi nimellä :D En tiiä onks se nyt sit hyvä mut näin meilläpäin :)

Mekin pidetään "perhe juhlat" jotka on nyt paisunu sinne 30 henkeen ja kenties paisuu vielä lisää..Miehen puolelta tulee 8 ja loput mun puolelta..ehe.. mulla nyt sattuu olee iso lähisuku :D vähän rupee ressaamaan jo. Tai aika paljonkin.. 27.2. ne on ja pitäis käydä ne tilatkin kurkkaamassa sitä ennen et tietäis vähän mitä siellä on jne. jotenkin vaan hankala saada aikaseks mitään.. Ja tarjoilut luo hirveen ressin ja sit herkemmin ärsyttää koirat ja vauvan kitinät vaikkei ne oo syyllisiä mihinkään. ois jo pois alta niin helpottais.

Mitäs kuuluu teidän ristiäis/nimiäisjärjestelyihin?

Meillä nimiäisjuhlat kotona 5.3. Tai tytön nimi nyt on jo kerrottu kaikille halukkaille ja perheille, juhlan tarkoitus onkin olla "tervetuloa maailmaan" tyyppinen eikä varsinaisesti nimen julkistus. Sukujuhlia (iloisia sellaisia) kun ei ole koskaan liikaa, ainakaan meidän suvussa.

Montako kummia olette valinneet? Meillä olisi nyt tulossa viisi aikuista (kahta heistä en ole kyllä vielä kysynytkään, uups...  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/d050.gif[/img]  ) ja sitten "pikkukummiksi" vielä toisen kummipariskunnan 6-vuotias tyttö.

Teistä aika moni meinasi tehdä voileipäkakut itse? Mä en osaa :( säästäisi siinä kyllä pitkän pennin (hinta näytti yhessä leipomossa olevan 85 € luokkaa   [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/k010.gif[/img] .....) mutta ei kyllä ehdittäiskään tehä niitä koska ollaan koko ens viikko perjantaihin asti mummolareissulla. Ei joku teistä haluis tehdä yhen tai kaks voileipäkakkua meille???? :D

Juhlavaatteet vielä hakusessa... raskausaikana ostetut suorat housut menee taas jalkaan (valitin loppuraskaudesta, ettei nekään enää mahtuneet) mutta juhlavampi paita tarvittais, mieluusti imetysmallinen. Vaikka kotona nyt voi hyvin mennä imettämään myös toiseen huoneeseen.

Keväällä tulossa myös kaverin häät, sinne sitten tarvittaiskin ehdottomasti jostakin imetysmallin juhlamekko tai vastaava...

Sadepilvi: Damn, minä oisin voinu tehä mut ollaan just sillon siellä pohjosessa hautajaisreissulla. Mulla on kyllä yks kaveri joka tekee tilauksesta kakkuja, voin kysästä hältä, mutta ottaa kyllä hintaa jonkin verran... 

Sadepilvi, tässä helppo ja nopea lihakakun ohje. En mittaile aineita, joten nämä on sitte sinnepäin (j a ehän se niin justiinsa oo :)

-paahtoleipää (käytän yleensä kahta eri väriä esteettisistä syistä, reunat leikattuina pois)

täyte:

- 2 pussia pizzasuikaleita tai -kuutioita  
-2 prk creme fraichea
- noin 5 rkl sinappikurkkusalaattia
-sipulia silppuna
-pippuria
-suolaa
-persiljaa

kostutukseen liha- tai kasvislientä sen verran, että leipä on kunnolla kosteaa

päälle:

-majoneesi ja tuorejuusto sekoitus (fifty-sixty)
-salaatinlehtiä reunoille
-kinkkurullia
-viinirypäleitä
-jne

teen yleensä kakusta neliön mallisen 2x2 leipää siis. Ja niin monta kerrosta kuin täytettä ja/tai leipää riittää. Kokoan kakun aina edellisenä iltana, että on kunnolla kostunut ja maut hyvät. Päällinen ja koristelu tarjoilupäivänä.

Perskuta, pitäsköhän sitä sitte kuiten yrittää tehhä ite ne kakut...  [img]http://www.cosgan.de/images/kao/nahrung/h010.gif[/img]  Onhan se ihan sikahinta yhestä "leipäviipaleista ja majoneesista" kootusta kakusta jos leipomosta tilaa...Ja miehelle on ihan ehdottomasti kuulemma oltava ainakin yksi voileipäkakku :) Justiinsa voisin ehtiä edellisenä päivänä kokoamaan kakun (tai kaks, yhen ois oltava kasvisversio) ja ehtiihän sen lauantaiaamuna sitten koristelemaan.
Ei muutakun härkää sarvista! Nimimerkillä "Jauhopeukalo keskellä kämmentä"

ristiäisten suunnittelu edistyy kovasti, voileipä kakut tekee ystävä, täytekakut teen ite ja sitten kaupasta loput!

Tytön nimellä varustetut servetit tilasin, toivottavasti tulevat kun tilauksen kanssa oli pientä ongelmaa mutta täytyy laittaa varmistusviesti menemään.

Kiitoskortit tilasin extrafilmiltä, oli muuten melkoinen valikoima ja suht edullisesti!! Kuoret kuulu mukaan. 32 korttia paremmalle paperille painatettuna yhteensä vain 35e postikuluineen. saapahan annettua ristiäisissä niin ei tarvii postitella.

annatteko kummeille jonkin lahjan? mitä?

Sadepilvi; älä maksa noin paljoa ja jos tuntuu että on muutakin tekemistä kuin kakun vääntämistä, niin Kempeleen Supermarketista saa tilata voileipäkakkuja erikokoisia (saa sekä kala-, että lihatäytteellä). Ison kakun hinta oli muistaakseni 34€. Tilauksen tulee olla tehtynä paria päivää aiemmin. Mutta kysele sieltä lisää jos kiinnostaa, en ihan tarkkaan muista miten nuo hommat meni, edullista kuitenkin oli.

Takaisin