RISKIRASKAUS JA VANHEMMUUS: Kysely riskiraskauden vuoksi osastolla olleille

Kyfi9782140

Vasta-alkaja
Hei,


Olemme kaksi Tampereen ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijaa ja teemme opinnäytetyötä riskiraskauden vaikutuksista äidiksi kasvuun. Työmme tarkoituksena on kehittää riskiraskauspotilaan hoitoa ja edistää koko perheen hyvinvointia osastohoidon aikana.

Jos raskaudessasi on todettu jokin ongelma tai riski (esim. ennenaikaiset supistukset tai lapsivedenmeno, verenvuoto, raskausmyrkytys/korkea verenpaine, monisikiöraskaus), joka on vaatinut osastohoitoa, haluaisimme lukea kokemuksistasi.


Voit kirjoittaa kokemuksistasi vapaamuotoisesti. Toivoisimme, että kuvaisit esimerkiksi:

- Millä raskausviikoilla sinua hoidettiin? Mikä ongelma tai riski raskaudessasi todettiin? Kuinka kauan jouduit olemaan osastolla?

- Miten valmistautuminen äitiyteen muuttui raskaudessa todetun riskin myötä?

- Millaista tukea saitte puolisosi kanssa osaston hoitohenkilökunnalta suhteen luomisessa syntymättömään vauvaan? Millaista tukea olisitte hoitohenkilökunnalta tähän kaivannut?


Vastauksesi voit lähettää osoitteeseen: katja.toivonen@health.tamk.fi

Samasta osoitteesta saa myös lisätietoja koskien tutkimusta. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti ja hävitetään tutkimuksen teon jälkeen.


KIITOS!
 
Moi: Mulla todettiin rv 30 sattuman kautta verenpainetauti ja Albetol lääkitys aloitettiin heti.
Rv 32 jouduin jäämään saikulle aina siihen asti kunnes aikaistettu Äityisloma alkaa.Rv 32 jouduin ravaamaan Terveyskeskuksessa labroissa ja pissa kokeessa ja Naistenklinikan Äippäpolilla. Loppiaisena mentiin itkien ja lujaa Naistenklinikan päivystykseen tyttömme ei reagoinut mihinkään ja paikan päällä käyrissä 1h ja mää paniikissa kun en tuntenut mitään ja asiaa kysiessä kätilö vaan naurahti ups ääni on jäänyt laittamatta päälle.
Labrojen ja ultran ja verenpainemittauksen jälkeen kirjasivat miut sisään ja meni ohi multa ja tarkkailuosastolle jouduin viikot 33+3 oli menossa ja tuomio oli tyly alkava raskausmyrkytys protkut +++ verenpaine 175/117
Iltasella aloitettiin kolmoislääkitys ja seuraavana aamuna 4 lääkäriä tuli aamukirroksella ja pitivät mua hulluna kun sanoin,että olo on kuin ei mitään olisi ja lääkäri kauhisteli mun turvonneita nilkkoja ja ei uskonu kun sanoin ettei satu kun puristeli mun nilkkojani.
Kortisoonin sen ekan sain samantien ja seuraavana aamuna toisen.Meitä oli 4hklö huoneessa ja oikein mukavaa oli kun en saanut mennä muuhun kuin kanttiiniin ja vessaan kun pissaa piti kerätä.
Mulle ja toiselle muulle kävivät kertomassa keskosista mitä oottaa etenkin mun kohalla kun järjetön lääkitys saattaa tehä pikkasen uneliaaksi niin osaa varautua,ettei olekkaan virkeä kun syntyy.
Eristyshuoneeseen jouduin kun jouduin tippaan 1000mg ja kahta muuta meni 60-90mg ja ei vaikutusta lääkäri totesi agressoituneen ja lääkkeilevastustuskykyisen raskausmyrkytyksen ja 10pv aamuyöstä tekivät purkupäätöksen kiirreelisestä sectiosta.
Mulle tuli aamulla 10.1. omakätilö sanomaan ettei saa juona eikä syödä ja lääkirien tulevan kohta ja kun tulivat ja sanoivat tanään Rouvasta sitten tulee äiti viikoin 34 tasan olin siinä si JEE en sisäistänyt asiaa oikein kunnolla kun jotenkin olin asennoitunu,et viikonloppuna tulee kun siihen malliin sitä oltiin puhuttu.Tuli kiire saada mies mukaan mulla oli selvät suunnitelmat mies menee tytön mukana ja jos jotain on nimi on valmiina mun hyväksi ei voi tehä kun mulla liuta lääkäreitä.Leikkurissa selvis si tuhojen laajuus eivät saaneet suljetuksi ja ennen tytön syntymää multa lähti taju ja onneksi näin kuin näinkin tytön syntyvän terveenä ja huutavana lääkkeet eivät olleet vaikuttaneet virkeytyeen mitenkään.Rintakivut pistivät lääkäreihin kiirettä ja thorax-röntgenissä olla mollotti suurentunut ja turvoksissa ollut sydän ja nestelasti keuhkoissa koko kehossa oli 10kg nestelasti. Puolitoista vuorokautta heräämössä nestelastin purussa ja toivat VVO:ta tytön sinne mun rinnalle seuraavanapäivänä.
Tyttö oli 4pv VVO:la ja oli järkytys kun heti kun sain vierihoitoon niin bilirubiinit nous olin ihan romuna taasko pitää olla erossa kun justiin päästiin tutustummaan toisiimme.
Kotiin pääsimme 17.1.13 kahen viikon sairaalassa olon päätteeksi yhessä.Ei jatkohoitoa tarvittu.
Vanhemmuuteen oltiin osattu valmistautua aika hyvin oltiinhan tätä yritetty ja koettu 2 perrättäistä kkm:ä joten ei ollut vaikeuksia totutella siihen ja molempien vanhemmat mukana alusta lähtien.
Kaiken kaikkiaan jäi hyvät fiilikset osu kohalla tosi hyvät omahoitajat ja sain lääkkeet aina eikä tarvinnut erikseen pyydellä.

2014 syntyi kuopuksemme joka oli riskiraskaus joka todettiin aikaisemman perusteella, Aloin meinaas oottaan 3,5kk sectiosta ja Kätilöopistossa seurattiin tarkkaan ja rv 11 aloitettiin Primaspan-kuuri aina rv 35 asti samoin raskausajan diabetekseen tuli Metforem-lääkitys joka kuukausi Äippäpolilla kasvuseurannassa ja neuvolassa verenpaineen seurannassa Sisätautilääkärissä todettiin sydämmessäni aortanseinämän paksuuntuma.Ja neuvolassa oltiin kauhuissaan miten menee. Päästiin kuin päästiin rv 39+1 asti vaikka myrkytys iski taas kiinni mää arvasin kun Primaspan kuuri loppuu niin se viheliäinen kurvaa takaisin ja oikeassa olin.
Mulla toisen section jälkeen nousi verenpaineet taivaisiin mikä on kuulemma harvinainen ja suolistoni lakkasi toimimasta. Saatiin kuntoon kun laittoivat tipaan pahoinvointilääkityksen ja tähän tarvittiin sisätautilääkäri kun kaikki muut antoi tablettina.

Tätänykyä .alkuvaiheen sydänlihaksen jäykistymäsairaus ja ensivuonna on 3v, kontrolli. Mää maksoin kovan hinnan mun mussukoistani,mut en vaihtaisi mihinkään.
 
KIITOS paljon vastauksestasi! Tämä auttaa työssämme kovasti:) Todella mielenkiintoinen kertomus, huhhuh, sinua ei raskauksissa ole helpolla päästetty!

Kysyisin vielä tarkennukseksi, kun kerrot että Sinulla on ollut hyvät omahoitajat osastolla;
- Jäikö mieleen joitain tiettyjä asioita, joiden avulla sinua hoitaneet kätilöt/lääkärit olisivat edistäneet suhteen luomista tulevaan vauvaan (sanoilla/ohjauksella, toimintatavoilla)?
- Oliko jotain mitä olisit tässä asiassa toivonut tehtäneen eritavalla?
- Muuttuiko oma suhtautumisesi meneillään olevaan raskauteen ja tulevaan pienokaiseen jotenkin kun riski todettiin ja herättikö tilanne pelkoa vauvan puolesta? Vai ymmärsikö sitä ylipäätään tilanteen vakavuutta, kun sairaudentuntoa ei ollut?
 
Omathoitajat olivat ystävällisiä ja eivät olleet niikuin voi ei se nyt noin voi olla jned.Vaan puhuivat kuin tavalliselle ihmiselle selko kielellä.Aina sain vastauksen jos oli kysyttävää ja lääkärit tekivät sen mitä piti vitkuttelematta ja siitäkin sain vastauksen selkokielellä.
Tsemppasivat kovasti tulevaan pikkuiseen kun on niin pieni ja opettivat vaipan ja pesun miten tehdä kun ite vähän arkailin kun oli niin pieni ettei vaan satuta toista.
mun mielestä hoitajien ja lääkäreiden tulee/pitää kertoa selkeästi selkokielen mitä tehdään ja tapahtuu se on tärkeää potilaan näkökulmasta.
Mulle oli suuri yllätys kun omahoitaja silloin kun sain pikkuisen vierihoitoon ja joutui takaisin valohoitoon niin kyhäisi sen valohoidon mun sängyn viereen ettei tarvinnut taas erota.ja toi samalla mekaanisen lypsylehmän,et sain lypsää maitoa.
Tässä seuraavassa määrättiin samantien Primaspan-kuuri sinne rv 35 asti ja Metforem raskausdiabetekseen samoin kuin ruoakavalio ja mulla oli määränpää et päästään eka ultra kunnialla ja samaten rakenneultra rv 20. siitä samoin rv 25 ja 34 oli se viiva minkä halusin ohittaa.
Neuvolantäti pisti lähetteen samantien sinne Naistenklinikalle ja sieltä siirto kätilöopistolle riskiraskausseurantaan ja yllärinä tuli si se aortanseinämän paksuuntuma kun sisätautilääkäri määräs ekg:en ja sitä seurattiin joka kuukausi samoin pojan kasvua,Sen taka mulla oli et sinne rv 25 päästään.jos tila pahenee niin on hyvätmahollisuudet selviytyä.
Kyllähän se pelotti kun aortanseinämä on paksuuntunut miten se kestää ja onneksi en ollut töissä niin ei tullut sitä rasitetta.
Kaikki meni loppujen lopuksi hyvin ja poika ei ois edes tullut maailmaan suosiolla oli juntturassa poikki/viisto asennossa .
Neuvolantäti kerto jälkikäteen,et häntä pelotti miten tässä käy.
Enempää mussukoita ei tule,mulla on taipumus raskausdiabetekseen ja verenpainetautin joka äityy myrkytykseksi joten tyytyväinen omaan ratkaisuun tehä sterilisaatio section yhteydessä.
 
Takaisin
Top