Rintojen lypsäminen ennen synnytystä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Dalmation
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Dalmation

Jostain jotain jo tietävä
Oletteko alottaneet käsinlypsyä jo tai aiotteko aloittaa? Itsellä harkinnassa, jotta rinnat tottuisi helpommin imetykseen, sillä ne ovat nytkin todella arat ja kipeät.. jospa käsinlypsy ennakkoon rauhassa auttaisi ja vähentäisi tulevaa kipua, kun ”pitää” alkaa imettää synnytyksen jälkeen.

Onko jollain kokemuksia aikaisemmista raskauksista?

En ole lypsänyt.

Vaikka mulla on monta imetystä takana, aina ekat viikot on enemmän tai vähemmän haastavaa, tai tosi haastavaa. Ja sattuu.

Mulla on matalat rinnanpäät ja vauvalla on alkuun tosi vaikeaa saada kunnon otetta, kun suukin on niin pieni.

Maito mulla myös yleensä noussut hitaasti, noin viikko mennyt synnytyksen jälkeen. Nyt nousi nopeammin, mutta vain osa syötöistä rinnasta onnistuu edelleen. Nyt sitten otin rintakumin käyttöön, ja sillä sujui heti. Oon joutunut käsin lypsämään rintoja kun vauva ei saa niitä tyhjiksi. Ja välillä on pakko antaa ensin pulloa, jotta saa vauvalta pahimman nälän ja hermoilun pois, jotta jaksaa harjoitella rinnalla.

Toivottavasti viikon parin päästä sujuu jo paremmin.

En esikoisesta lypsänyt, kun ei siitä mitään tullut. Esikoinen syntyi torstaina aamuyöstä ja sunnuntaina illalla oli maito tulossa kuumeen kera ja sitä tulikin sit ihan hyvin ilman ennakkopumppailua. Imetys ei lähtenyt käyntiin siitä huolimatta, vaan pumppailin maitoa aikani. Rintakumi olisi auttanut, mutta lapsi ei sitä taas huolinut.

Nyt oon käyttänyt sitä pumppua (MAMin halvin sähköpumppu, joka tarttui Prismasta mukaan epätoivon alhossa) silloin tällöin herättelemään rintoja. Yllätys oli suuri kun pari tippaa onnistuin tiristämään "parisuhdehetken" jälkeen. Ilmeisesti oksitosiinista on hyötyä tässäkin puuhassa. 🤭

Itellä tulee ensimaitoa jo aika hyvin kädellä puristamalla niin silläkin mietin, että jos alkaisi enemmän pumpata. Rinnat jos saisi tottumaan sitä kautta jo edes vähän

Aloitin eilen käsin lypsämisen ja sain aika monta tippaa. En vielä pakastanut maitoa mutta ajattelin hankkia varalta muutaman ruiskun ja laittaa maitoa pakkaseen tulevina viikkoina. Tänään rv 36+2.

Takaisin