Rintatulehdus

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Onko muut kärsineet rintatulehduksista? Mulla oli jatkuvasti tiehyttukoksia kun Kolmosen ja Nelosen vauva-aikana luovutin maitoa ja monta kertaa äityi tulehdukseksi asti. Nyt kun pumppaan myös paljon, niin tukoksia tulee helposti kun en pääse aina tyhjentämään rintaa, mutta vasta yksi tulehdus tämän vauvan aikana :) Ja siitäkin selvisin kotikonstein.

Vaun artikkeli rintatulehduksesta täällä ja tiehyttukoksesta täällä.
 
Ei ole ollut, täytyy koputtaa maalaamatonta puuta! Ihme kyllä, ajattelin, että varmasti iskee jossain vaiheessa, kun olin niin huoleton talvisinkin pukeutumisen kanssa, ettei aina tullut suojattua rintoja kovin hyvin kylmältä.
 
Esikoisen aikaan oli kuusi antibiootteja vaativaa rintatulehdusta, keskimmäisestä neljä, nuorimmaisesta ei yhtään. Kuume nousi aina muutamassa minuutissa neljäänkymppiin hirveän horkan kera. Vältin vetoa, pukeuduin lämpimästi, vaihtelin imetysasentoja ja tein kaiken niin kuin neuvottiin ja silti se aina iski.

Kolmannella vauvalla oli tehokkain imu. Kerran ehti horkka päälle, mutta tuurin kaupalla meillä oli juuri silloin sauna lämpiämässä ja olin hankkinut tehokkaan sähköpumpun, jota ilman en lähtenyt mihinkään ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Pahin tulehdus oli keskimmäisestä, kesti viikon antibiooteista ja säännöllisestä tyhjennyksestä huolimatta.

Tiehyttukoksia oli lisäksi, ne olivat helppoja varsinaiseen rintatulehdukseen verrattuna.
 
Rintatulehdusta ei ollut, mutta pahoja tiehyttukoksia oli:arghh: Kyllä sitä tuli usein käytyä lämpimässä suihkussa tissejä hieromassa josko tukokset saisi auki, samalla kun sektiohaavaa huuhtelin.
 
Esikoisen kanssa meinasi tulla ja kuumetta oli jo 38,5. Vauvalla oli kuitenkin tehokas imu ja jossain akrobatia-asennossa sain imetettyä niin, että vauvan leuka oli tulehtuneen kohdan puolella ja sen jälkeen painuin vielä suihkuun lypsämään rintaa. Näillä keinoin tilanne selvisi eikä antibioottia tarvittu sillä kertaa. Saa nähdä miten käy tämän toisen kanssa, vauva on kohta kuukauden ja vielä ei ole ollut merkkejä tulehduksesta tai tukoksista.
 
Kuopuksen kanssa tuli lääkärin mukaan tiehyttukos, rinnassa punainen läikkä ja kuume nousi ihan puskista. Illalla suihkuttelin pitkään ja hieroin rintaa, imetin pääasiassa vain kipeästä rinnasta, yön nukuin kahden peiton alla väristen, kylkeä ei voinut kääntää kun rintaa sattui, mutta seuraavana päivänä olin terve kuin pukki. Ei kuulemma ollut riittävän pitkäkestoinen että olisi ollut rintatulehdus. Riitti kyllä minulle...
 
Takaisin
Top