Rintatulehdus

Varmaan lämpö riippuu siitä, onko tukos vai bakteeritulehdus. Itsellä kun maitoa tulee vähän, niin oon innoissani kun rinnassa on joku kipeämpi kohta. Saan paremmin maitoa pumpattua kun painan/hieron kipukohtaa samalla.
 
Mulla vissiin tuotanto ikäväkseni loppumassa, mutta ihmettelen rintojeni arkuutta ja kipua. Maidon nousun jälkeen oli hyvä olla, mut nyt viikkoja myöhemmin on alkanut sattua ihan sairaasti. Joudun siis pumppaamaan maidon, ku toi ei enää antibiootti kuurin jälkeen suostunut syömään rintaa. Pumppaaminen tekee ihan sika kipeetä ja pakko pumpata minimillä, ku sekin jo koskee. Mikä voi olla, ku kuumetta ei kuitenkaan oo?! Apuva...
 
Mullakin rinnat tosi kipeät.. Reilu viikko sitten jo olin lopettanassa pumppaamista/lypsämistä kun maidontulo hiipui.. pumpulla ei nyt saa oikein mitään enää ja sattuu vain, joten se odottaa perusteellista putsausta ja varastointia seuraavaa (toivottavasti imetettävää) vauvaa varten.. käsin lypsämällä tuntuu pysyvän paremmin maidontuotanto käynnissä, mutta aloitus tekee kyllä kipeää.. en edes yritä saada kuin 30-40 ml kerralla muutamasti päivässä, että tyttö saa edes silloin tällöin vielä tipan omaa maitoa..

Toisaalta harmittaa, että maidontulo hiipuu ja toisaalta on niin helpottavaa kun lypsyyn ei meinaa löytyä aikaa, rinnat ovat niin kipeät koko ajan ja tytön röyhylle ottaminen olkapäälle sattuu kun makaa rintaa vasten.. ja maitoa valuu heti lämpimän suihkun jälkeen jaloille, mutta lypsämällä ei kuitenkaan tule juuri mitään..
Kyllä se monessa asiassa helpottaakin kun maidontulo lakkaa ja merkittävin niistä taitaa olla se, että kipukin lakkaa..
 
Aika kamala vuorokausi takana. Eilen illalla alkoi yhtäkkiä olemaan jotenkin kipeä fiilis, väsytti ja joka paikkaa kolotti. Tajusin sitten toisen rinnan olleen erikoisen kivulias koko päivän, illalla se kuumotti ja oli kovin pinkeä imettämisestä huolimatta. Aamuyöstä pumppasin kummastakin rinnasta ja vauvakin söi, sen jälkeen yritin nukkua mutta palelsi ihan hulluna. Parin tunnin päästä herätessä olo oli kuin katujyrän alle jäänyt ja kuumemittari näytti 38,5. Burana (ja se imetys!) onneksi helpotti, iltapäivällä otettiin vielä likan kanssa vieretysten torkut sohvalla ja nyt olo alkaa olla ihan ok. Kaalinlehteä oon kans pitänyt kipeän rinnan päällä pariin otteeseen, se helpottaa ihanasti jomotusta. :joyful: Mutta piti sitten tämäkin kokea!
 
Kaalinlehdet autto kyllä mulla siihen kipuun ja turvotukseen! Piti kyllä antibiootitki syyä mutta kuitenki. Sen jälkeen maidontulo hiipuki melko tehokkaasti, mikä ei mua kyllä haitannu ku imetys ei oo onnistunu ja pumppaus alko aiheuttaa jo niin paljo ressiä että mamma alko olleen melko väsähtäny näihin vastoinkäymisiin. Mää kyllä luulen että mulla tulehus alunperinki lähti siittä etten kerenny päivän aikana pumpata tarpeeksi nii tuli joku tukos jne.. Ei kyllä ollu mikkään kiva kokemus :D
 
Tiehyttukos taas! Ei vielä rintatulehdukseksi äityny, ku ei kuumetta (lämpöä kyllä), mutta en saa kipua pois ja möykyt tulee heti kohta imetyksen jälkeen uudestaan... Hitto, jos tulehtuu uudelleen. Lämpöä yrittäny antaa ja kaalinlehtiä käyttää. Käsipumpulla en saa paljon mitään. Toisen rinnan maidontuotanto ei oo kyllä vieläkään minusta kunnolla palautunu, vaikka täysimetyksellä, joten jos toisestaki vähenee niin saa nähdä, miten käy tän koko imetyksen...
 
Nytpä on sitten koettu kunnon rintatulehdus ja paise rinnassa. Sunnuntaina sain kuurin tulehdukseen, mutta eilen sitten rintaan ilmestyi sellaisia märkälaikkuja ja vietin itkuisen illan odotellen päivytyksessä. Rinnasta tyhjennettiin 70 ml märkää ja nyt toivotaan, että antibiootti puree. Olisivat ottaneet osastolla antibioottitippaan, mutten suostunut jäämään. On aivan kamalaa joutua olemaan erossa vauvasta ja varsinkin ilta- ja yöaikaan. Kipu ja paine helpotti, mutta nuo ihon alla olevat märkälaikut ovat tosi kipeitä edelleen. Ihokin on mennyt sellaiseksi riisipaperiksi, että kuoriutuu pienestäkin kosketuksesta. Kai tuota tissiä pitäisi tyhjentää, mutta vauva ei suostu sitä yhtään imemään ja pumppu vie ihon mennessään. Tosin tuskin siellä maitoa juuri onkaan ja kipu estää herumisen varsin tehokkaasti. Nyt taisi sitten loppua imetys tässä taloudessa ja toivotaan, että oma kunto paranee pian!
Vähän aikaisemmin olisi vissiin pitänyt kuuri hakea, mutta ei minulla ollut kuumetta ja pidin oireita vain tukoksena.
 
Auts, kuulostaa tosi pahalta. Riippuen siitä, tuleeko maidon mukana märkää vai ei, niin parempi kuin vauva ei edes ole lähtenyt imemään, toki jos märkää oöi vain paiseessa niin silloin ei haittaisi.
 
Eilen märkää alkoi valua sitten tuosta rinnan kupeesta, saattaa tulla samasta reiästä mistä punkteerattiin. Varmaan osa siitä on maitoakin, mutta aika reilusti sitä valuu. Toisaalta on helpottavaa, kun paineen saa pois. Ja aina parempi, että tyhjenee. On vain hankala pitää tyttöä sylissä kun tissi on niin arka ja neiti aika eläväinen :)
Toivottavasti paranisi pian..
 
Takaisin
Top