Rintatulehdus

Stripe

Silmät suurina ihmettelijä
Loin ihan omaksi ketjukseen tällaisen, joka ehkä olisi sopinut myös imetyksen alle. Mutta tästä täsmä tukea asian kanssa painiville.
 
Itse siis painiskelen kysymyksen kanssa, onko tulehdus vai ei. Molemmat rinnat on tästä aamusta lähtien olleet tosi pinkeet ja kipeät. Vasemmassa kipu tuntuu erityisesti tuolla kainalon luona. Olen koittanut poikaa syöttää aktiivisesti siitä. Nyt myös kuume tuntuu nousevan ja on yleisesti kurja olo. Haluaisin välttää liian aikaista lääkärille menoa, kun tosiaan olen Espanjassa ja lääkärin kanssa asioiminen on mulle espanjantaidoilla hieman haastavaa. Miesparka joutuu tulkkaamaan millon mitäkin "naistenvaivaa".

Onko muilla ollut tulehduksia? Onko tosiaan harvinaista että olis molemmissa? Kun mulla aristaa kyllä molemmat.

Kai lepo on se mitä pitää yrittää ekana. Poika syö suht harvoin, herkästi menee kolmekin tuntia välissä koska multa tulee maitoa niin reilusti. Imemisetkin on selladts 10-15min sessioita. En haluais alkaa pumppaamaan kun pelkääm että maidontuotanto kiihtyy entisestään. Täytyy varmaan poikaa houkutella tissille useammin...

Kurja harmi tämä...:sad001
 
Mulla oli synnytyksestä viikon verran samoja tuntemuksia ja vähäistä kuumetta. Tosin en tiiä oliko se rintatulehdusta vai ihan vaan pelkästään maidonnoususta johtuvaa.. Pumppasin sillon kyllä enimmät maidot pakkaseen. Nyt kk synnytyksestä ja tuntuu että tissit on ihan tyhjät :D Tänään yritin pumpata niin en saanu ku toisesta 40ml ja toisesta pojan syönnin jälkeen 10ml, kun ensimmäisella viikolla sain yhestä tissistä pelkästään jo yli 100ml.
Eli jos yhtään on tukala olotila ja vauva ei jaksa kaikkea imeä ni pumppaa ihmeessä edes osa pois, helpottaa niin paljon oloa :)

Poika kyllä syö nyt about 3h välein ja on tyytyväisen olonen ja paidat on märkänä syötön yhteydessä, eli luulen että maidontulo on tasaantunu niin että pojan tarpeet täyttyy :)
 
Mulla oli alkuviikosta tulehdus, kirjottelikin siitä tuonne imetys osioon. Mulle nous kans kuume ja kävin lopulta lääkärilläkin, mutta kun kuume lähti samana päivänä laskemaan, jätin ab-kuurin syömättä. Todennäköisesti tulehdus on vaan toisessa rinnassa, mutta molemmat rinnat voi olla arat kuumeen takia. Tulehtunut rinta yleensä punottaa ja siinä on selkeä kipeä kova patti.
 
Jos löydät sen patin niin yritä saada se liukenemaan, eli lämmitä rintaa patin kohdalta ja hiero sitä kevyesti. Yritä imettää siten, että vauvan leuka on sen patin kohdalla, koska vauvan imu on voimakkain leuan suunnalta.
 
Kiitos vinkeistä! Nyt olo jo vähän parempi. Oon harjoitellut kainaloasentoa imettäessä ja tosiasn olin kuumassa suhkussa lähes puoli tuntia ja koitin hieroa kipeitä kohtia. Toivotaan että tää tästä. Poika on onneksi ollut syömätuulella tänään. Nyt tosin maha vaivaa niin että ei huuto meinaa loppua. Myöskään päiväsaikaan poika ei nukkuis kun äidin sylissä. Kun laskee alas niin huuto alkaa taas :sad001
 
Mulla toisessa rinnassa pieni arka/ kosketusherkkä paukura (tukos) joka ei lähteny imettämällä. Mies lämmitti mulle kauratyynyn, toivottavasti jelppaa.
 
Joo klo oli tollon aika paljon ja vauva oli vielä hereillä. Mies toi mulle sänkyyn kauratyynyn, oli sillä tarkotus lämmitellä sen aikaa ku mies syö ja sit mennä suihkuun mut nukahdin piruvielä sinne lämpöseen peitol alle kauratyynyn kans! Yöllä imetin enemmän siitä tissistä missä pahkura oli (ei siis ollu kipee tissi, se pahkura vaan vähän arka) mutta aamulla se oli vieläkin! Aamutissin annoin kainalosta niin tytön leuka oli pahkuraan päin ja jopas lähti tukos! Eli nou hätä! :)
 
Mulla siis tyhjätty lääkärissä neulalla kaksi tukosta tai pattia. Ne ei lähtenyt millään vaikka kokeilin kaikki vippaskonstit ja imetin ihan simona :D
Nyt toka antibiootti kuuri menossa ja todella toivon että ei uusis enää! Mulla patit ei kipeitä mut se punanen kohta oli kyllä ja kuumeen heitti päälle ensin.
 
Mullaki pahkurat lähti vasta ajan päästä eli oli jo 10 päivän antibioottikuuri ehtiny loppua, mut sit vaan yhtäkkiä hävis.
 
Mulla tuli pahkura samaan paikkaan, mutta myös eri paikkaan ja toiseen rintaanki kesken antibioottikuurin, vaikka tulehdus yleensä yhdessä rinnassa kerrallaan. No tavallaan oliki yhdessä kerrallaan varsinainen tulehdus, ku toisessa vain pahkura jäljellä.
 
Joo. Eikä sitä enää tyhjennetä jos ei oo pakko. Kuulemma sit kun imetys loppuu niin sitten lähtee. Kiva kiva... no onneksi ei oo kipee se tissi. Kivistää vaan sikana. Hiton hinkit kun niistä on vaan harmia!
 
Minä painoin aina imettäessä kädellä sitä pahkuraa ja saunassa tai suihkussa varovasti hieroin ja painelin. Kaveri ohjeisti, että vois lypsää myös käsin saunassa. Sitten imetin vauvaa eri asennoissa. Koitin niin, että vauvan leuka ois pahkuran puolella ja lisäksi tulehduskohta aina ylöspäin. Lääkäri ohjeisti näin ja nauroi, että tavallaan sun pitäis imettää pää alaspäin, kun oli tulehduskohta rinnan alaosassa. Makasin kyljellään ja vauva imi kainslosta, ku oli vielä pahin kohta ulkosyrjällä.
 
No mutta jos pahkura on rinnan alaosassa ja sinne suuntaan pitäisi vauvan leuka saada, niin eikö vauvan pitäisi vaan olla samaan suuntaan kuin sunkin?
 
Noku se oli vähän enempi siellä ulkosyrjällä, mutta siellä kyljen päällä (pää) kainalossa (ei kainalosta). :) Eihän se tulehduskohta/pahkura täysin ollu yläpuolella, ku se ois ollu vähän mahdotonta, enkä mää jaksanu aina kyljellään imettää, vaan pyrin vaihtaan asentoa. Se oli kamalaa, toivottavasti ei uusi ja toivottavasti kaikki pääsette vaivasta pian eroon!
 
Muokattu viimeksi:
Mäkin aina painan sitä ja hieron. Lämpöä ei kuulemma kannata hirveesti käyttää just sen tulehduksen lisääntymisen vuoksi. Pöpöt kun tykkää lämpimästä. Ja maidosta!
 
Tästä on kahta mielipidettä. Toisaalta lääkärit ja hoitajat ohjeistavat antamaan lämpöä ja sit taas tää "ei liikaa lämpöä, ku pöpöt viihtyy lämpimässä" maalaisjärjellä ajateltuna kuulostaa tosi järkevältä, ku iteki siitä silloin netistä luin. Minä olin laiska ja suihku/sauna kerran päivässä riitti lämmöksi, paitsi eka päivinä, ku imettäminen sattui. Silloin oli kauratyyny käytössä helpottamassa tai jos tuntu, ettei maitoa heru.
 
Takaisin
Top