Rintapumppu kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yksinäinen odottaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Y

Yksinäinen odottaja

Vieras
Mietin, hankinko pumpun etukäteen vai en. Mietinnän tueksi olisi kiva kuulla käyttökokemuksia. Siispä millainen pumppu sinulla on ja kuinka paljon on ollut käyttöä?

Mulla on Lola&Lykken sähköpumppu ja tykkään siitä todella paljon, muuallakin tätä pumppua aina hehkutetaan ja niiden suositusten perusteella itsekin pumpun ostin. Uutenahan tuo on kallis, n. 160 euroa taisi olla silloin kun itse ostin. Mulla on ollut käyttöä, melkein päivittäin olen pumpannut alusta asti, ensin pakastimeen kunnon varannot, sitten omien lyhyiden poissaolojen ajaksi vauvalle annettavaksi ja nyt kiinteisiin ruokiin nesteeksi, eli siis soseisiin/puuroon. Mikään näistä ei ole mitenkään pakollista, vauvalle voi poissaolojen ajaksi antaa korviketta ja ruuat voi tehdä veteen/korvikkeeseen, mutta kun itsellä maitoa riittää, niin olen sitä hyödyntänyt.

Jos arvokkaampaa sähköpumppua etsii, niin melkein suosittelisin seuraamaan Toria jonkin aikaa (jos asia ei ole ihan heti ajankohtainen) saadakseen kuvan hintatasosta ja sitten iskeä, kun tulee edullinen myyntiin. Jos itsellä ei tule käyttöä tai käyttö on toooooodella satunnaista, niin omansa saa pois ainakin noista Lola&Lykkeistä kyllä, jos löytää edullisen.

Mulla oli ekan ja tokan lapsen aikana käsikäyttönen rintapumppu. En suosittele jos joutuu vähänkään enemmän käyttämään. Kolmannen kohdalla ostin horigen handsfree sähkösenrintapumpun. Maksoi jtn. 100e. On ollut todella kätevä. Laitetaan imetys liivin sisään ja voi jatkaa mitä ikinä oli tekemässäkään.

Ekalle ostettiin etukäteen halpa Emma käsikäyttöinen pumppu. Oli päivittäisessä käytössä muutaman tunnin välein 5 viikkoa kunnes joku muoviosa hajosi ja lopetin samalla pumppaamisen kokonaan kun ei sieltä enää pitkään aikaan oikein ollut mitään irtoamaan saanut. Imetys ei oikein lähtenyt koskaan kunnolla sujumaan ja korvikemäärät vain kasvoi, joten en halunnut enää panostaa parempaan pumppuun.

Tokalle ostettiin etukäteen avent käsikäyttöinen pumppu ja sitä käytin ekat viikot aamuisin varmistamaan että jos lisämaitoa tarvittaisiin oma tuotanto riittäisi. Pullosta ei lapsi sitten suostunut juomaan ja muutenkin maitoa tuli liikaa, joten pumppaaminen jäi ja joskus muutaman kuukauden myöhemmin kun kokeilin niin en enää herunut pumpulle.

Kolmosen kanssa oli edelleen sama pumppu mutta en käyttänyt kertaakaan.

Nelosen kanssa ei pumppua ollut valmiina ja kuukausia myöhemmin ostin lansinoh alipaine pumpun/maidonkerääjän joka toimi hyvin (imettäessä samalla toisesta rinnasta ~100ml ilman vaivaa talteen) sen muutaman kerran kun jaksoin kokeilla ja pulloa yrittää (turhaan).

Kysyttiin kokemuksia rintapumpuista, mutta annan nyt silti oman kokemukseni antamaan näkökulmaa. Me ollaan kasvatettu kaksi lasta ilman rintapumppua. Riippuu niin paljon, mitä haluaa. Itselleni ei ollut tarpeen päästä minnekään pidemmäksi aikaa ilman vauvaa. Pumpun sijaan käytin maidonkerääjää. Sillä sai sen verran imettäessä maitoa talteen, että sai alkuun lisättyä soseisiin, kun aloitettiin kiinteät. Maidonkerääjä laitetaan toiseen rintaan imettäessä. Niin ja myös maidon määrä vaikuttaa tarpeeseen. En siis suosittele ainakaan isoa rahaa panostamaan ennen kun tietää tarpeen.

Minulla kummankin vauva-aikana ollut käsikäyttöinen rintapumppu. Avent-merkkinen oli kätevämpi. En vain meinaa herua pumpulle, joten pumpun hyöty on jäänyt vähäiseksi. Täysimetys toiminut kummankin kanssa mainiosti, joten kyse ei ole ollut maidon määrästä. Toisaalta en ole kokenut tätä ongelmaksi, lähinnä olisi helpottanut joitain tilanteita, jos olisi ollut pakkasessa maitoa.

Esikoisen ja keskimmäisen aikaan mulla oli joku peruskäsipumppu ja nuorimmaisesta vaan maidonkerääjä/alipainepumppu, hyvin on pärjännyt niilläkin. Olen ollut hyvin vähän erossa mun vauvoista ja noilla pumpuilla oon saanut kerättyä ne tarpeelliset maidot pakkaseen/käyttöön, mitä on tarvinnut. Esikoinen ei suostunut syömään pullosta ja jos suostui niin maito lensi heti kaaressa ulos, joten se rajoitti aika paljon mun kulkemisia. Keskimmäinen ja nuorimmainen syöneet pullosta ihan vaan muutamia kertoja, kun ollut tarve. Yleensä omat menemiset oon pyrkinyt ajoittamaan niihin aikoihin, kun vauva nukkuu eikä ole tarve syötöille. Kannattaa siis ensin vähän katsella ja kuulostella, mikä se oma tarve on, että onko järkeä panostaa kalliiseen pumppuun vai pärjäiskö perusmallilla, joita saa puoli-ilmaiseksi käytettynä ja uutenakaan eivät ole kalliita.

Ensimmäisen aikaan en muista oliko pumppua ennen syntymää vai hankittiinko sen jälkeen🤔 toisen kohdalla oli jo valmiina ja kolmannelle ostin ennen syntymää pumpun. Mulla on jokasen kohdalla ensimmäisen 2kk aikana jossain vaiheessa tullut tiehye tukoksia niin olen pumppua tarvinnut. Kolmannen kohdalla nännin pää meni rikki niin etten voinut imettää, joten oli hyvä että pumppu oli valmiina. Sitähän ei tosiaan tiedä tarviiko pumppua lopulta🤷‍♀️ onnistuuko imetys ja jos onnistuu niin onko tarvetta pumpata maitoa talteen.

Eikö joku sanonut että alipainepumppu (=käsikäyttöinen) on jotenkin parempi, ettei tehosta liikaa maidontuloa tms?

Mä käytin pumppua vain sairaalassa, kun maitoa ei heti tullut. Niillä oli sähköinen. Muuten täysimetys eikä ollenkaan pullosta. Näin on luonnollisinta, suosittelen 💗

Eikö joku sanonut että alipainepumppu (=käsikäyttöinen) on jotenkin parempi, ettei tehosta liikaa maidontuloa tms?

En osaa tähän varsinaisesti vastata, mutta ainakaan ei käsittääkseni kannata hirveästi pumppailla, jos tulee liikaa maitoa. Sitten sitä tulee vain kahta kauheammin, kun sitä on "tilattu" lisää.

Kiitos kaikille! En tämän perusteella kylläkään vielä saanut tehtyä päätöstä. Toisille on ollut tarpeellinen heti ensipäivistä, toisille ei ollenkaan. Asiaa vaikeuttaa kanssa, kun ei ole miestä, jonka voisi lähettää ostoksille puolesta. Toisaalta kun ei ole miestä, ei pahemmin ole mahdollisuutta lähteä ilman vauvaa minnekään.

En ole hirveästi tutustunut, kun en ole tarvinnut, mutta olen kuullut rintapumppulainaamoista. Ehkä sellainen voisi olla ratkaisu ensimmäisille viikoille ja sitten voi hankkia oman jos toteaa tarpeelliseksi. Asiasta enemmän tietävät osannee kertoa lisää.

Kiitos kaikille! En tämän perusteella kylläkään vielä saanut tehtyä päätöstä. Toisille on ollut tarpeellinen heti ensipäivistä, toisille ei ollenkaan. Asiaa vaikeuttaa kanssa, kun ei ole miestä, jonka voisi lähettää ostoksille puolesta. Toisaalta kun ei ole miestä, ei pahemmin ole mahdollisuutta lähteä ilman vauvaa minnekään.
Sehän siinä on, kun ei tarvetta voi etukäteen tietää. Siksi itse hommaisin jonkun halvan, joka ei kukkarossa kirpaise liikaa, mutta on tarvittaessa heti käytössä.

Yksinäinen odottaja, olen käynyt alusta asti kaupassa vauvan kanssa yksin. Mies ei käy. Hyvin on sujunut. 🙂 Tosin mulla on auto. Mutta onnistunee vaunuillakin, kun käy pienemmän määrän kerralla ja imettää juuri ennen kauppaan lähtöä.

Esikoisen kohdalla ei hankittu pumppua kun rinta ei testatessa (synnärillä jolla vietin viikon) heruttanut sähköiselle pumpulle tai puhuttiin muutamista milleistä. Imetys tosin epäonnistui muutenkin koska vauva ei saanut hyvää imuotetta rinnasta.

Toisen kohdalla ostin käsikäyttöisen halvan MAM pumpun ja käsi tosiaan puutuu aika nopeasti tämän kanssa.

Oma maidon tuotanto on aika onnetonta edelleen, mutta luovuttamisen sijaan olen pumppaillut tai lypsänyt ne muutamat millit tarteen ja sekoittanut korvikkeeseen. Korviketta jouduttiin käyttää alusta asti vaikka vauva oli pitkään rinnalla 8 kertaa päivässä + pumppaukset. Nyt kun korvikemäärät nousseet rinta ei kelpaa enää. Pidän maidon tuloa yllä nyt käsipumpulla ja lypsyllä. Otan talteen mitä saan.

Meille pumpusta ollut pieni hyöty mut sähköpumppuun ei olisi muutenkaan kannattanut panostaa.

Kyllä minä uskon ruokakauppaan selviäväni kotiuduttuani. 😂 Lastentarvikeliikkeitä vaan ei ole ihan lähellä.

Lainaamosta en ole ennen kuullutkaan. Taidan sitä googletella. Oliko jollain kokemusta niistä?

Kyllä minä uskon ruokakauppaan selviäväni kotiuduttuani. 😂 Lastentarvikeliikkeitä vaan ei ole ihan lähellä.

Lainaamosta en ole ennen kuullutkaan. Taidan sitä googletella. Oliko jollain kokemusta niistä?
Meillä ekan lapsen aikaan sai neuvolasta lainata mut siitä on jo 9v aikaa. En tiedä miten nykyään ja onko paikkakunta eroja🤷‍♀️

Me oltiin hankittu käsikäyttöinen pumppu ennen vauvan syntymää, koska toiveena oli että isä voi hoitaa osan syötöistä tarvittaessa (satunnaisesti). No, sairaalassa kävikin niin että vauva oli teholla hetken ja söi alusta asti pullosta ja imetys takkuili ja aloitin siellä pumppaamaan kaikki maidot. Kotona pumppasin muutaman päivän käsiköyttöisellä kunnes hankin sähköpumpun. Käsikäyttöinen ei riitä jos enemmän pumppailee... Nyt on imetyskin lähtenyt jotenkuten käyntiin mutta edelleen pumppailen.

Me oltiin hankittu käsikäyttöinen pumppu ennen vauvan syntymää, koska toiveena oli että isä voi hoitaa osan syötöistä tarvittaessa (satunnaisesti). No, sairaalassa kävikin niin että vauva oli teholla hetken ja söi alusta asti pullosta ja imetys takkuili ja aloitin siellä pumppaamaan kaikki maidot. Kotona pumppasin muutaman päivän käsiköyttöisellä kunnes hankin sähköpumpun. Käsikäyttöinen ei riitä jos enemmän pumppailee... Nyt on imetyskin lähtenyt jotenkuten käyntiin mutta edelleen pumppailen.
Isot onnittelut vauvasta!

Varoitus; mikäli maitoa pakastat niin älä ylläty. Sen maku/ tuoksu voi muuttua "rautamaiseksi" . En vaan valitettavasti tiedä mistä se muutos johtuu, mutta ei ole esim pakastepussivika.
Kelpaa yleensä silti vauvalle...

Takaisin