Rintamaidon lisäämiseen vinkkejä?

Siiri85

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa!

Meillä on alusta asti tarvittu lisämaitoa ja olen tutustunut Imetystukilistan sivuihinkin.. Onko vinkkejä, että miten saisi rintamaidon määrää lisättyä? Kun mieluummin sitä vauvalle tarjoaisin kuin tuttelia. Ja pyrin koko ajan siihen, ettei tuttelin määrä lisääntyisi mutta iltaisin tahtoo olla ettei tyttö suostu rintaa syömään. No sitten kyllä taas yöllä riittää maitoa ja kelpaakin. Tavoitteena olisi imettää mahdollisimman pitkään, koska se on helpompi ku olla pesemässä ja keittämässä pulloja vähän väliä.. Helppo eväs matkassa :) Jos ootte kokeilleet jotain juomaa (teetä, tms) joka auttanut rintamaidon lisääntymiseen niin kertokaa ihmeessä mitä se oli :) Kiitos etukäteen!!
 
Kokeilepa pumpata maitoa. Siis silloinkin kun vauva ei syö. Voi kai jotain teetäkin juoda mutta ihan kaikkein paras tapa lisätä maidontuotantoa on vaan imettää hulluna, ja sit jos vauva ei halua rinnalle koko ajan niin pumppaamalla stimuloida rintaa tuottamaan lisää maitoa.

Lisämaidot kannattaa antaa aina vasta imetyksen jälkeen jotta rinnat sais riittävän usein "tilauksen" maidolle. Ja muista juoda mitä tahansa nestettä riittävästi. Tsemppiä [:)].
 
Ei muuta kuin imetystä imetystä ja imetystä.... sillä se maidontulo lisääntyy. Mahdollisimman vähän lisämaitoa ja kuten viimeinen sanoi, niin vasta tissittelyn jälkeen lisämaitoa. Itse olen ollut pojalle tissinä lähes 24/7 ja maitoa kyllä riittää. Yöimetykset myös lisäävät tuotantoa. Kalsiumia riittävästi. Pumppaamalla ei ainakaan kannata lähteä tarkistamaan minkä verran tulee maitoa, se ei ole todellisuutta paljonko vauva sieltä saa imettyä mahaansa!! [:)]
 
Mun äidillä meinasi loppua maito kesken. Isoäiti käski sen sitten lepäämään, että ei se hermostumalla ala tissit täyttymään. Äiti sitten istu rauhassa, asenteella "jos ei maitoa tule niin sitten ei tule", joi pullon ykkösolutta ja olo oli kuulemma taas kuin Dolly Partonilla. Myöhemminkin sai sitten maitoa tulemaan lisää ykkösoluen avustuksella.
 
Hei Siiri85,

Oletko saanut mistään imetysohjausta? Imetysohjausta antavat yllensä terveydenhuollon asiantuntijat mm. neuvoloissa, synnytyssairaaloissa tai asiantuntijat imetystuki Ry:n kautta. Suosittelen ottamaan yhteyttä vielä henkilökohtaisesti imetysohjaajaan, joka voi auttaa tarkemmin imetyksen onnistumisessa. Jotta voisi antaa yksilöllisiä neuvoja, tulisi perehtyä tilanteeseesi tarkemmin, mutta tässä muutamia yleispäteviä vinkkejä, joita voisit kokeilla aluksi:

Yksinkertaisin neuvo: Vähennä muun ravinnon tarjoamista pienentämällä annoksia tai harventamalla tarjoamiskertoja ja lisää imetyksiä [:)]


Äidinmaidon tuotantoa voi todellakin lisätä pienillä yksinkertaisilla keinoilla. Voisit kokeilla olla vauvan kanssa mahdollisimman paljon ihokontaktissa, jolloin vauva on pelkkä vaippa yllään vatsallaan sinun paljaalla rintakehällä. Ihokontaktilla on monia positiviivisia vaikutuksia imetykseen, sillä se edistää mm. vauvan halua hamuta rintaa enemmän ja saa äidillä aikaan maidon tuotantoon vaikuttavan prolaktiinin ja herumista lisäävän oksitosiinin lisääntymisen. Jotta vauvaa kiinnostaisi rinta myös tuolloin iltaisin, voit kokeilla lypsää muutaman tipan nännin päähän houkutellaksesi vauvaa tarttumaan rintaan. Tärkeää on imettää rauhallisessa kiireettömässä ympäristössä (auttaa myös maidon herumisessa).

Joskus vauvan haluttomuus imeä rintaa liittyy herumisongelmiin. Varsinkin pulloruokitut vauvat eivät tahdo jaksaa odotella herumisen käynnistymistä (joka vie vajaan minuutin, huom! pidempään lypsettäessä) vaan haluavat pois rinnalta. On tavallista, että heruminen on hitaampaa iltaisin, joten se voisi olla yhtenä syynä siihen miksi vauvasi ei huoli tuolloin rintaa. Herumista auttavat ihokontaktin lisäksi myös lämpö (esim. lämpimät kauratyynyt ennen imetystä rinnoille), rentoutuminen ja mm. hartioiden hieronta. Lapsen kärsivällisyyttä voi lisätä rauhoittelemalla lasta vaikka lauleskelemalla ja kantamalla rinnalla, jolloin liike vie huomion pois herumisen odottelusta. Joillekin toimii rinnan tai imetysasennon vaihtaminen lapsen alkaessa hermostua.

Vauvaa ei kannata painostaa rinnalle tai työntää vauvan päätä kohti rintaa, vaan huomioida vauvan hienovaraissia ensimerkkejä nälästä: suun maiskuttaminen/avaaminen, hamuaminen, käsien vieminen suuhun, pään käänteleminen puolelta toiselle, levottomuus, kitinä, kiemurtelu. Itku on vasta myöhäinen merkki nälästä ja rintaan tarttuminen on vauvan itkiessä hankalampaa. Hienoa olisi, jos nämä ensimerkit ehtii tunnistaa ja tarjota rintaa aina kun vauva sitä haluaa.

Kuten joku jo mainitsikin tärkeää on muistaa imetyksessä kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän imetät sitä enemmän rintojen "maitotehdas" tuottaa maitoa. Tärkeää on tiheät imetykset. Jos vauva ei huoli rintaa, tyhjennä rinnat lypsämällä joko käsin tai pumpulla. Tyhjä/tyhjennetty rinta tuottaa maitoa enemmän kuin täysi rinta. Älä silti heitä hukkaan pumpattua/lypsettyä arvokasta äidinmaitoa, vaan säilytä ja anna vauvalle korvikkeen tilalta. Lisämaito (mielellään äidinmaito kuin korvike) kannattaa antaa vauvalle imetystä vähiten haittaavalla tekniikalla, eli hörpyttämällä tai lusikalla ja mielellään vasta rinnan tarjoamisen jälkeen. Jos vauva ei ota tarjottua rintaa lainkaan voit antaa hieman lisämaitoa ja houkutella vauva takaisin sitten rinnalle. Lisämaidot kannattaa antaa pienissä erissä, sillä liian kylläinen vauva ei jaksa imeä rintaa.

Imettää tai lypsää kannattaa väh. 8-12 krt/vuorokaudessa. Huom! Älä vaivu epätoivoon, jos pumpatessa maitoa ei tule lähellekään korvikkeen menekkiä vastaavaa määrää, se on ihan normaalia ja vauva saa imemällä rinnasta ulos moninkertaisesti sen mitä pumppaamalla, mutta lypsäminen on tärkeä toimenpide, jos vauva ei huoli rintaa ja maitomäärää halutaan kasvattaa.

Vältä tutin antamista ja tuttipullon käyttöä, sillä ne voivat heikentää vauvan halua olla rinnalla (tutti tyydyttää vauvan imemistarpeita ja pullosta ruoan saa helpommin ilman imemistä, jolloin halu tarttua rintaan ja saada oikeanlainen imuote heikkenee)

Huolehdi itse monipuolisesta ravinnosta ja levosta. Rentoudu, äläkä stressaa maidon riittävyydestä. Jos vauvan paino nousee, vauva pissaa ja kakkaa (pissaa 6-7 vaippaa/pvä ja n. kolme ulostetta/pvä (huom! määrän ei tarvitse olla suuri, vaan jo 2e kolikon kokoinen kakka lasketaan), iho on kimmoisa ja vauvalla on virkeitä jaksoja ja hän herää itse syömään sekä jos vauva on tyytyväinen, voit luottaa, että vauva saa tarpeeksi ravintoa.

Joillakin maitomäärä kasvaa runsaaksi jo viikossa, toisilla aikaa voi kulua pidempäänkin.

HUOM! Muista, että äidinmaito sulaa helpommin vauvan elimistössä kuin korvike ja vauva käyttää sen tehokkaammin hyväkseen, joten vauvan tarvitsee ruokailla tiheämmin. Tiheämmin tuleva nälkä ei tarkoita ettei äidinmaito riittäisi, kuten yleisesti luullaan! Vauvalla on myös tunnistettavissa ns. tiheän imun kausia, jolloin vauva pyrkii pitämään yllä tarvittavaa maitomäärää. Tiheän imun kausina vauva tuntuu asuvan rinnalla ja äiti saattaa väsyä. Kannattaa silti muistaa, että nämä kaudet ovat vain hetkellisiä ohimeneviä vaiheita imetyksessä.


Ps. Tuo on jo hienoa, että olet imettänyt öisin, sillä yöimetys lisää maidon määrää huomattavasti ja siksi on tärkeä pyrkiä imettämään ainakin kerran yöaikana (yösyötöistä vauva luopuu yleensä n. 6kk jälkeen). Vaikka et pääsisikään aivan täysimetykseen, kannattaa imetystä jatkaa lisämaidosta (lypsetystä äidinmaidosta) huolimatta. Toivottavasti nämä neuvot auttavat ja saat lisää ohjausta vielä omalta imetysohjaajaltasi. Onnea ja iloisia hetkiä imetyksen parissa, nauti vauva-ajasta ja läheisestä yhdessäolosta pienen käärön kanssa! [:)]
 
Wishiltä tosi hyviä vinkkejä tuohon imettämiseen jo joten en niitä viitsi toistaa.

Aloinkin heti sairaalassa jo juomaan tuota Apteekkari Pomoellin mammateetä (valmistaja Valioravinto) jota ostin luontaistuote kaupasta ja mulla maitoa on riittänyt tosi hyvin ja tulee ihan suihkuamalla välillä. Sit ajattelinkin pitää parin päivän tauon siinä teessä ja maidon tulokin mielestäni vähän tasoittui.
Meidän pojalla taisikin sitten olla eilen sellainen maidon lisäys päivä eli tuntui että hän on rinnalla tunnin välein ja silti vaikka eilenkin poika joi mielestäni rinnan ihan tyhjäksi niin sieltä tuli maitoa vielä puristamallakin, varmuuden vuoksi sitten join taas sitä teetä illalla ja aamuyöstä rinnat olivat taas ihan pinkeenä maitoa ja toivoin että poitsu jo heräisi syömään. [:)]
 
Minä sain Primperan-lääkekuurin maidonherumiseen. Sitä määrätään kuulemma ihan yleisesti tuohon tarkoitukseen, vaikka lääke onkin ensisijaisesti pahoinvointilääke. Mutta sen sivuvaikutus on maidontulon lisääntyminen ja mulla se ainakin tehosi. Mutta en vielä tiedä, miten käy, kun 10 päivän kuuri loppuu huomenna, jatkuuko maidontulo vai hiipuuko uudelleen. Mulla siis tuli heti synnytyksen jälkeen valtavasti maitoa, mutta noin 2-3 viikon jälkeen alkoi hiipua ja oli jo 10-20ml per pumppauskerta. Nyt kun olen kuurilla, maitoa tulee 40-80ml kerralla. Mulla siis pumppaaminen on ollut pitkään ainoa tapa tyhjentää rinnat, koska vauvani on ollut syntymästä lähtien sairaalassa vakavan sydänvian vuoksi. Mutta nyt poika voi melko hyvin ja saamme pojan todennäköisesti lähiaikoina kotiin. Hän on nyt 6,5 viikkoa.
 
Täälläkin kaivattaisi tisseistä lisää maitoa.. Alusta asti sitä ei ole tullut tarpeeksi. Lisämaitoa on siis jouduttu antamaan. :/ Itselle on ollut aika kova paikka, koska olin aina kuvitellut täysimettäväni!

Noh, täällä alkuun maitoa tuli kuitenkin ihan kohtuullisesti, lisämaitoa ei mennyt hirveästi, mutta sitten jouduttiin lastenklinikalle pariksi yöksi ja vissiin stressin takia maito sitten katosi. Vauvalle tehtiin syöttöpunnituksia ja huonoimmillaan hän sai tissistä vaan 15ml, vaikka vielä sairaalaan tullessa sai melkein 80ml. Sain myös ton primperan-lääkekuurin, mutten kyllä ole huomannut maidon nousevan.

Kovasti täällä vielä toivotaan, että maitoa alkaisi kunnolla tulemaan, mut vauvakin on tänään jo kolme viikkoa vanha...
 
Hei!

Minulla tämmöiset kotoiset "poppakonstit".
*Juoda pitää, reilusti. Ajatuksella, että yksi imetyskerta kuluttaa äidin nestevaroja n. puoli litraa. Monesti imettävillä on päänsärkyjä, jotka johtuu pelkästi nestehukasta. Ja siitä sitten seuraa stressi, väsymys ja maidon niukkuus. Juokaa ihan mitä hyvänsä, teetä, kahvia, olutta...

*Levätä pitää joka välissä! Parhaat lepohetket on ne kun vauva on tissillä taikka nukkuu. Tietysti. Ei pidä potea huonoa omaatuntoa siitä, ettei imuroi, kun olis aikaa päiväunien verran. Minä paan joskus ihan tarkotuksella radiot kiinni ja oon hiljaisuudessa keräämässä voimaa!

*Villasukat jalkaan! Lämpö rentouttaa! Ja imettäessä voi kääriytyä huopaan, molemmat äiti ja vauva! Tehä siitä imetysestä turvallinen ja lämmin yhteinen hyrinähetki.... (isi voi kuikkia oven suusta kateellisena ja keittää vaikka pannullisen kahvia...)

*Tihentää imetys kertoja, jos tuntuu, että maitoa ei nyt ihan puroina tulvi.

Välillä on ihan luonnollista että tulee huonompia päiviä tässäkin asiassa. Paras lääke on stressittömyys!
Ja HYVÄ OMATUNTO IMETYKSEN SUHTEEN.  Ja lisäks: ei ole yhtään epäonnistunutta imetystä. On vaan erilaisia imetys tarinoita! Niin.

Tällä maalaisjärjellä ja meijerillä meillä imetetty nyt lähes 5 kk. Ja täys imetyksellä mennään puoleen vuoteen, mikäli tässä kaikki sujuu lupsakasti!
 
Mä kanssa neuvomaan!
Mulla auttoi:

*vettä runsaasti
*olut päivässä
*lepoa mahd. paljon
*pumppaaminen/imetys usein.
 
Vanhan kansan hyvä konsti: janojuomaksi kotikalja ,monta hyvää puolta,lisää maidontuotantoa,ja vähentää lapsen vatsaoireiluja(saa mallasta jo maidon seassa).
Aiemmin, 18-v sitten oli synnytyslaitoksilla tarjolla synnyttäneille äideille kotikaljaa ympäri vuorokauden,6-v sitten sai pyytämällä, 4-v sitten anelemalla...nyt ei enää saanu lainkaan,eikä ollu edes kanttiinis myynnis-joten mies toi ja heti nousi maito rintoihin.
Rento ja luottavainen mieli hyväksi,usko omaan onnistumiseensa imettäjänä!
Kaikille hyviä lämpöisiä hetkiä nyytti rinnalla!
 
Kiitos Wish hyvästä kirjoituksesta. Minulla on kohta kolmen viikon ikäinen tyttövauva ja imetän häntä, sekä tissistä että pullosta lypsymaidolla. Rinnanpääni ovat matalat joten joudun käyttämään rintakumia. Viime yöt on menneet siihen että tyttö herää parin/kolmen tunnin välein syömään ja ruokailu kestää tunnin-puolitoista, joten yöuneni jää 4 tuntiin. Olen ollut väsynyt ja vähän itkuinen koska olen ajatellut ettei tyttö saa tarpeeksi ruokaa koska nukahtaa aina välillä tissille ja kun vien petiin, alkaa taas itkeä nälkää..
En haluaisi luovuttaa vielä, vaan haluan imettää mahdollisimman pitkään, mutta onko tämä normaalia ja kauanko jaksaa..?
Onko vastaavia kokemuksia.
 
Noopi - tuo rinnalle nukahtaminen on ihan tuttua juttua pienillä vauvoilla... voithan kokeilla kutitella leuan alta, niskasta.. nostaa varovasti pystyasentoon, heittää vaippaa pois, jos saisit pienen hereille ja jatkamaan syöntiä. Ei tuotakaan vaihetta kauaa kestä, mutta väsyttää kyllä. Täytyy vain nukkua silloin kun vauvakin niin tekee. [:)]

Ja onhan vauvasta ihanaa nukkua tissi suussa ja kun se otetaan pois, pistää vihaksi. Ehkä tutti olis tässä tilanteessa hyvä apu, niin sun ei tarvitse toimia huvituttina.
 
Hei Noopi!

Voisit kokeilla ns. puristustekniikkaa rinnalle nukahtelevan vauvan kanssa: eli heti kun vauva alkaa nukahdella rinnalle tai imeminen ja nieleminen vähenee tai vauva alkaa taas "nypyttämään" rintaa:
- ota rinnasta laaja ote (peukalo nännipihan yläpuolella ja loput sormet sen alapuolella, mutta tarpeeksi kaukana nännipihasta)
- purista rintaa ja pidä ote niin kauan kun imeminen ja nieleminen vähenevät uudelleen (tai käsi väsyy)
- vaihda vähän puristuskohtaa ja toista sama uudelleen
- tekniikkaa voi kokeilla monta kertaa imetyksen aikana

Puristustekniikalla tehostetaan vauvan saamaa maitomäärää auttamalla herumista. Kun maitoa heruu, vauvan on vähän pakko imeä.

Huom! ihokontakti auttaa aina väsyneeseen vauvaan ja vaippasilleen riisuminen, kevyt silittely selästä ja juttelu virkistää vauvaa tarttumaan ja olemaan rinnalla. Kokeile myös puristaa tilkka maitoa nänninpäähän, jos vauva irrottaa otetta rinnasta (sillä houkutellaan vauvaa tarttumaan jälleen rintaan)
 
Takaisin
Top