Rintakumi

Vellamo12

Kommentoinnin ninja
Joulukuun äidit 2019
Tammikuiset 2024
Onko kenelläkään käytössä. Meillä ollut alusta saakka käytössä. Antoi sillon kättärillä kun vauva sai hirveitä raivareita vaikka nänneissä ei ollu mitään vikaa, helpotti vaan.

Nyt kaksi päivää ollu ilman, mutta tässä iltapäivällä poika alkoi taas saamaan ihan järkkyjä raivareita. Naama punaisena imi rintaa ja aina hirvee huuto ihan kun rinnasta ei olisi mitään saanut irti. Joutu laittaa kumin takaisin ja meni hetki niin kumin kanssa alkoi ihan hirvee huuto.
 Nyt sitten Imi ihan normaalisti kumin kanssa tossa klo 20 aikaa.
Onko kokemuksia kenelläkään?
Maito mulla ei ole loppumassa kun lypsämällä käsin maito ruiskahtaa rinnasta.

Taas tuli vaan sellainen olo et eiköhän kohta siirrytä kokonaan pulloon kun on niin vaikeeta tää imetys.

Ja rintakumista haluisin päästä eroon kun aina ne pirulaiset hävii... ja on vaan helpompaa tunkea paljas tissi suuhun ihan missä vain eikä kaivella kumeja :/
 
Moi! Mulla on käytössä. Osastolta saakka käyttänyt, toinen nänni on niin matala ja toiseen taas oli tarkotus käyttää väliaikasesti lievittämään kipua kun nänni oli haaverilla. Edelleen molemmissa käytössä... :( Olis ihanaa päästä eroon! Välillä ollaan kokeiltu ilman, siitä paremmasta tissistä onnistuu mutta joskus vauvalla menee hermo, huonommasta on onnistunut niin että ensin imetty kumilla ja sitten kumi pois välistä. Eilen päätin että nyt treenataan enemmänkin ilman kumia, aina päiväaikaan jos vauva ns. hyvillä mielin sillon kun alkaa syödä eikä ole kiire mihinkään. :) Tsempit sulle, että saisit homman sujumaan!
 
Mä käytin aluksi, n. 3 viikon kohdalla sitten päästiin siitä eroon. En nyt oikein osaa mitään loistavia konsteja sanoa mut mäkin vaan pikkuhiljaa aloitin syötön ilman kumia ja jos tuntui hankalalle tai vauva kovin kitisi eikä saanu otetta niin otin käyttöön, vähitellen nännit "venyi" vähän ja poika sai paremman otteen.

Molly^n tavoin uskon et paras aika harjotteluun on kun vauva on hyväntuulinen eikä kiljuvan nälkäinen. Meille neuvolas sanottii et kyl jotkut käyttää sitä kumia melkein koko imetyksen ajan mut ymmärrän kyl ite ja muistan kuinka ärsyttävää se oli pestä niitä koko ajan.

Toivotaan et lähtis sujumaan paremmin ilman kumeja!
 
Moi Norppa`` ja muut!

Oon käyttänyt pari kertaa parin päivän ajan kumia rinnassa, kun nännissä ollut haavaumaa ja imetys tehnyt kipeää ilman kumia. Meillä poika oli vähän ihmeissään kumista, mutta ei se sitten lopulta imetystä häirinnyt.

Voithan kokeilla vieroitusta kumista vauvan ollessa hyvällä tuulella vaikka niin, että aloitat imetyksen kumilla ja otat kumin hetkeksi pois jossain vaiheessa ja laitat sitten vaikka takaisin jos tulee raivarit. Sitten seuraavalla kerralla pidempi aika ilman kumia jne.

Niin ja olen myös kuullut, että jotkut imettäneet koko imetysaikansa kumien kera (jopa 1-v. asti!) On se nimittäin kanssa aika puljaamista noiden pullojenkin kanssa. nimim. osittain imettävä & osittain pullolla syöttävä äiti ;)
 
Hei Emmy` ja muutkin ketkä sekä imettää että antaa pullosta, millaisissa tilanteissa annatte rinnan lisäksi pullosta? Annatteko jokaiselle imetyskerralla imetyksen lisänä vai korvaatte jonkin imetyksen pullolla antaen vai miten? Ja annatteko siis omaa pumpattua maitoa vai korviketta? Mietin vaan et miks toiset antaa pullosta vaikka myös imettää? Onko jotain mitä en oo oikein hiffannu? *tyhmäkö??* :D
 
Hei Carousel! :)

Ei ollennkaan tyhmä kysymys, mistä sitä tietäisi jos ei ole kokemusta asiasta.

En anna ihan jokaisen imetyskerran jälkeen pulloa. Sanotaanko näin, että pullolla annan n. neljä kertaa vuorokaudessa, joko äidinmaitoa pumpattuna tai korviketta (yleensä on korviketta.) Aina, kun annan pullolla lisämaitoa, niin annan sen imetyksen jälkeen, jolloin en sabotoi oman maitoni tuotantoa. Näin saattaisi käydä jos korvaisin imetyskerran korvikkeen annolla.

Minulla syynä lisämaidon antamiselle on oman maitoni riittämättömyys. Maitoa kyllä tulee ja imetän edelleen tiheästi 1-3 tunnin välein, mutta kun vauva jää välillä itkemään nälkäänsä, niin annan silloin lisämaitoa. Vauva on saanut korviketta ihan synnäriltä asti, kun minulle tehtiin sektio ja 1. yön vietin heräämössä, kun isä ja poika olivat os:lla.

Minulle on moni sanonut, että "imetä vaan tiheämmin, niin kyllä sitä maitoa tulee!" Jos imettää tunnin välein melkein tunnin, niin ei voi oikein tiheämmin imettää, kun ei ole enää minuutteja mistä tihentää! xD Enää ei meininki ole onneksi pelkkää imettämistä..

Välillä jätimme lisämaidon lähes kokonaan pois, mutta pojan painonnousu lähes pysähtyi silloin (nousi vain 40g/vko), jolloin th:n kanssa olimme samaa mieltä, että meillä tarvitaan tuota lisämaitoa ihan tosissaan. Olen tyytyväinen tilanteeseen ja pojan isäkin kertoo, että hänelle on tärkeää että saa syöttää poikaa myös. Käytämme Aventin hitaan virtauksen tutteja, ettei poika saisi lisämaitoa liian "helposti" ja siksi alkaisi vieroksumaan rintaa. Tiedostan, että tämä voi johtaa pelkkään pulloruokintaan, mutta minun tapauksessani vaihtoehtoja ei ole. Haluan kuitenkin imettääkin, niin kauan kuin se tällä tyylillä onnistuu vaan.

Näin meillä - mites muilla?
 
Tosiaan vauva on ollut hyvätuulinen kun ilman kumia oon yrittänyt mutta raivoaa silti. Ei tykkää paljaasta nännistä :D
Yöllä oon saanut ilman kumia imetettyä kun poika niin uninen ettei edes oo hoksannut et ilman kumia mennään. Jatkan kuitenkin harjoittelua jos joku päivä pikkuinen ei tarvitsisi sitä rintakumia.

Emmy` meillä mennään ihan samanlailla tuon osittaisen imetyksen kanssa. Ekana rintaa ja loput pullosta kun ei muuten paino nouse yhtään jos pelkkää rintaa saa. Tai siis jos pelkkää rintaa sais niin poika olis 30 min välein tissillä ja joskus yli 1-2h imee (kokeiltu on). Kovasti haluaisin täysimettää mutta typerät rinnat ei tuota tuota maitoa sitten yhtään...
 
Musta tuntuu että vauvan on jotenkin vaikea saada tarpeeksi nännipihaa suuhun kun on tottunut kumilla imemään...? Mutta tänään aamulla mentiin yksi syöttö paremmasta rinnasta ihan ilman kumia. :) 

Meillä on pullo käytössä lähinnä silloin kun en oo itse paikalla. Alussa oli tarkoitus et kodin ulkopuolella ois aina pullo ja silloin kun meillä vieraita jne. mut eipä tuota oo hirveesti jaksanu alkaa sähläämään :) Toisaalta mua jännittää ajatus jostain kahvilaimettämisestä (ellei sitten oo jokin ns. mammakahvila) että saa nähdä päädynkö esim. kauppakeskukseen jatkossakin ottaa pullon vai mennä vaan imettämään.
 
Okei kiitoksia vastauksista :D 

Tää menee vähän off-topic mutta Molly^ mietiskeli tossa julkista imettämistä... Itse stressasin, ja usein stressaan edelleen, kauheesti et missä sitä oikein pystyy imettämään kun lähtee reissuun, mut jotenki kummasti ne imetyspaikat on vaan löytynyt. Itse siis en halua julkisesti ns. tissi paljaana imetellä ja varsinkin ku kaikkea imetys-kohuakin ollu nyt mediassa, oon sen verran arka etten halua provosoida ketään.

Mut tosiaan siis ostoskeskuksissa vessat on toiminu imetettäessä, sit tietenkin lastenhoitohuoneet tai inva-wc:t jos sellasia on, sit yhillä ulkoilmamessuilla etin aidan vierestä vähän rauhallisemman kolkan ja imetyspaita tai sitten iso huivi kaulassa antaa näkösuojaa, ulkoillessa on löytyny puistonpenkkiä jne, ihmisiä on toisinaan kävelly ohi ja toiset tuijottaneetkin mut mä keskitys vauvaan ja onhan vauvan syötävä kun nälkä on! :)
 
meilläkin on rintakumi käytössä.. alusta asti ollut. oon kokeillu useasti et jos söis ilman mut eipä tuo syö. hirvee huuto alkaa.. joskus saattaa hetken aikaa syödäki kunnes huomaa huijauksen ja huuto alkaa :D 
kauheen sotkuistahan se rintakumilla syöttäminen on mut oon aatellu et ei tää loppujen lopuks oo pitkä aika ku syöttää rinnasta lasta ni ihan hyvin voi sit syyä kumin kanssa. ja pääasia et saa syötyä :)
 
No nyt on pari päivää paljaalla nännillä imetetty. Huomasin myös sen että rintakin tyhjenee nopeampaa ilman kumia ja syöttö kestää vähemmän aikaa.
Yöt on helpottunut tooosi paljon koska ei tarvii 1h imettää, nyt mennään max. 20 min per syötto :)
Ja tosiaan rintakumia käytettäessä oli tosi sotkusta puuhaa. Joskus jopa osa maidoista meni muualle kun vauvan suuhun. Kumia tuun jatkossakin kyllä käyttämään.

Nii ja noi raivaritkin taisi olla sitä että rinta on imetty tyhjäksi ja vauvalla vielä nälkä.
 
Meilläkin on nyt menty pari päivää ilman kumia (yöllä pari kertaa käyttänyt). Ei se niin hankalaa ollutkaan. Nännit on vaan nyt arat ja erilaisessa imemisotteessa meillä on vähän treenaamista vielä. Vauva on päässyt paljaan tissin makuun niin että äippä on sekasin. Millon on nälkä, millon vaan haluaa tissille muttei maitoa.. Tuntuu enemmän "lupsuttelevan" eikä niinkään nieleskele antaumuksella. Imetys tuntuu vievän nyt kauemmin aikaa. Mut kai minäkin tähän opin pikkuhiljaa. Kivempihan se on imettää ilman ylimääräisiä välineitä.

Tuosta julkisesta imettämisestä kun tuli puhetta. Mä harjoitin sitä ekaa kertaa viikonloppuna. :D Sukujuhlissa imetin tyhjässä nurkkapöydässä vähän piileskellen. Eikä se nyt sitten niin kauheaa ollut :) Mutta en edelleenkään kyllä osaisi iskeä tissiä pöytään missä vaan. :D
 
Norppa'': Hieno homma, että onnistuu ilman kumiakin! :) On se aina hyvä, kun saa tuollaisen arkea helpottavan asian järjestykseen. Niin ja kiva kuulla, että on kohtalotovereita tässä osittain imetyksessäkin. Ihan samaa mieltä minäkin olen, että tottakai täysimettäisin jos se riittäisi yksin pikkumiehelle, mutta kun ei riitä.. Oikeastaan ihan samalta kuulostaa tuo teidän meininki, kun meillä. Kaksikin tuntia voisi olla tämä meidänkin mies rinnalla, ellei lisämaitoa olisi. Niin ja siitä vähän off-topic: Julki-imetyksestä: ihan pariin otteeseen olen itse imettänyt "julkisella" paikalla. Toinen oli Hgin keskustan Stocmannin lastenhoitotilassa (hyvät tilat muuten!) Toisen kerran tuossa yhden kahvilan terassilla. Terassilla laitoin harson lapsen ja rinnan päälle, niin ei näkynyt mitään, jottei voinut tulla sitä kuuluisaa sanomista. ;) Ihanaa Juhannusta teille kaikille! :) Tästä koko "huhtikuiset 2012" - palstasta on ollut minulle paljon hyötyä: kiitos teille siitä.
 
Hyvää tulevaa juhannusta tosiaan kaikille. Me lähdetään ekan kerran mökkeilee vauvan kanssa :)
Mullekin tosi paljon apua tästä palstasta  ollut!!!
 
Meillä taas sitä kumia imeskeltiin kun tuttia. Nyt ei pystykään paljasta nänniä kun se tippuu suusta jos ei kunnolla ime, mut sit tuleekin maitoa ja poika ei tykkää :)

Ja täälläkin tosiaan nännit aika arat...
 
Takaisin
Top