Rinnalle nukahtaminen / nukuttaminen

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Nukahtaako vauvasi imetyksen aikana rinnallesi tai nukutatko hänet siihen tarkoituksella? Onko tapa mielestäsi toimiva ja ihana juttu vai enemmänkin rasite?

Minä en pystynyt imettämään lapsiani kuin alussa osittain, mutta kyllähän he siihen uinahtivat. Sitä oli oikeastaan mahdoton välttää niin pienen kanssa. Ja olihan se ihanaakin. :)

Paljon puhutaan uniassosiaatioista ja siitä, että rinnalle nukuttaminen olisi pitkässä juoksussa huono juttu, koska sitten vauva ei enää osaa nukahtaa muualle. Minulla tosiaan imettäminen loppui varhain, mutta syliin nukahtaminen oli meillä se juttu, jota ilman kaksi nuorinta lasta eivät osanneet nukkua ollenkaan. En kuitenkaan koe, että itse aiheutin "ongelmaa", vaan se oli enemmänkin niin päin, että alusta asti vauvat eivät kerta kaikkiaan pysyneet unessa muualla kuin iholla. Kyllähän se pidemmän päälle alkoi olla aika rasittavaa, mutta kyllä he sitten lopulta oppivat tavasta pois.
 
Poika nukahti lähestulkoon aina tissille ensimmäiset kuusi kuukautta, ja senkin jälkeen satunnaisesti sinne vähän yli yksivuotiaaksi, kunnes imetyksen lopetin. En nähnyt mitään ongelmaa, koska tarpeen tullen nukkui oikein hyvin myös vaunuihin, autoon tai ihan vain omaan sänkyynsä. Kokemuksesta koen, ettei tuo väite uniassosiaatiosta pidä paikkaansa, ei ainakaan esikoisen kanssa pitänyt. Yksilöllisiä eroja varmasti kuitenkin vauvoilla on :)
 
Meillä poika on nukahtanut aina tissille, tekee niin edelleen, vaikka on kohta 2-vuotias. On jo pitkään kyllä havahtunut enemmän tai vähemmän hereille kun siirrän hänet sylistä sänkyynsä, mutta nukahtaa sinne sitten melko lyhyessä ajassa itse, jopa silloin kun herää täysin hereille asti. Nykyään myös monesti iltaisin nousee itse sylissä ylös tissiltä, ja nyökkää kun kysyn, haluaako hän jo sänkyyn nukkumaan. En meilläkään ihan sellaisenaan allekirjoita tuota assosiaatiota siinä mielessä, että se automaattisesti tarkoittaisi pitkässä juoksussa sitä, että nukahtaminen ei onnistuisi enää muulla tavalla. Saattaahan se joillakin vaikuttaa siten, että itsekseen nukahtamisen oppimiseen voi mennä pidempi aika.

Poika rauhoittuu hyvin siihen tissille ja ehkä sitäkin kautta itsekseen nukahtaminenkin on helpompaa. Saa nähdä, millaisiksi illat muuttuvat sitten joskus, kun imetys on loppunut. Tällä hetkellä poika nukahtaa kyllä päiväunille mennessä tissille nopeasti ja niin totaalisesti, ettei juuri edes havahdu sänkyyn siirrettäessä.

En koe tätä tissille nukahtamista meillä mitenkään ongelmallisena ainakaan vielä, eikä se ole ollenkaan raskasta, oikeastaan päin vastoin. Se helpottaa nukkumaan menemistä, ja on samalla myös yhteinen äidin ja pojan rauhoittumishetki, joka tuntuu olevan pojalle tosi tärkeä. Ehkä tissittely vaihtuu sitten imetyksen loputtua sylittelyyn.
 
Esikoisen imetin aina nojatuolissa ennen nukkumaanmenoa ja vaikka nukahti tissille niin piti nukuttaa sylissä ennen pinnikseen siirtämistä. Oppi kyllä hienosti nukkumaan, on aina ollut hyvä nukkumaan.

Kuopuksen kanssa mentiin mistä aita on matalin eli nukutin tissille. Nyt 1v nukahtaa usein edelleen rinnalle mutta yhä useammin työntää itse rinnan pois ja kääntää kylkeä ennen kuin nukahtaa itse. Väitän siis että ei rinnalle nukuttaminen vaikeuta mitään, kyllä lapset oppivat nukkumaan ennemmin tai myöhemmin, voi olla riippuvainen itse lapsesta ja nukutustavasta kummastakin.
 
Mun molemmat täysimetetyt on nukahtaneet/nukutettu aina tissille, silti molemmat nukkuneet hyvin yönsä pinnasängyssä ja päivällä milloin missäkin.
Nyt nuorimmainen 2,5kk on tissillä ja kun nukahtaa pullauttaa tissin suustansa kun on kylläinen, puoliunessa pistän sänkyyn ja siellä pienen ähräämisen jälkeen nukahtaa itsekseen.
Vanhempi kun lopetti tissinsyömisen 1,5 vuotiaana, samalla lopetti sylissä nukkumisen ja nukahti hienosti itsekseen omaan sänkyynsä ilman tappeluita.
Eli ei meillä ainankaan ole rinnalle nukuttaminen vaikeuttanut yhtään mitään.
 
Ihan väistämättä poika nukahti tissille niin kauan kun tissiä söi. En muista että nukahtaminen olisi ollut vaikeaa, kun iltatissittely jäi pois, joten en usko että sitä assosiaatiota olisi syntynyt. Yhdessä vaiheessa oli hieman rasittavaa, kun poika nukkui päiväunet tissillä. Jos tissin otti pois alkoi huuto eikä siinä auttanut muut kuin tissi. Tuli sitten luettua yms. pojan nukkuessa, mutta toisinaan olisi ollut kiva jos olisi voinut lähteä liikkeellekin.
 
Esikoisesta imetys loppui lyhyeen kun maitoa ei tullut tarpeeksi monista syistä. Hän kyllä nukahti ihan minne tahansa. Välillä tuli huomattua että tyyppi oli esimerkiksi lattialla olevan lelukaaren alle simahtanut ja iltaisinkin pullon antamisen jälkeen sai laskea suoraan sänkyynsä. Alusta asti totutimme nukahtamaan suoraan sänkyyn ja tänäpäivänäkin hänen ollessa 1v9kk sen kuin sänkyyn laskee ja toivottaa hyvää yötä niin jää tyytyväisenä nukkumaan.
Uusimman tulokkaan 1kk5pv on nyt imetys onnistunut ja kyllähän tuo rinnalle aika helposti nukahtaa, mutta havahtuu kyllä kun rinnan laittaa piiloon/ottaa suusta. Pääasiassa toistaiseksi nukahtaa vain syliin, ei kyllä muutenkaan viihdy missään muualla,eli päivisin nukkuu vain sylissä. Joskus saan sänkyyn laskettua jopa puoleksi tunniksi nukkumaan. Illalla kun sylistä lasken omaan sänkyynsä niin saattaa nukkua jopa 5h putkeen tyytyväisenä.
Kunhan alkaa älliä tulemaan vähän lisää ja näkemään kauemmas, aion alkaa opettamaan päiväunetkin nukahtamaan sänkyyn. Tai ainakin viihtymään vaikka mobilen kanssa sängyssä jos ei muuten. Esikoinen kun on vielä niin pieni niin ei voi ihan mihin tahansa jättää nukkumaan niinkuin esikoisen pystyi.

Itse olen ajatellut että ennemmin vaikka tutista tekee sen uniassosisaation kuin rinnasta, ihan jo senkin takia että voin mahdollisesti jättää nukuttamisen myös joskus miehen hommaksi
 
Meillä tuo nyt 2v poika osaa kyllä nukahtaa itsekin ilman minua päiväunille, jopa kotona, mutta vain silloin kun olen oikeasti pois kotoa. Siten ei onnistu, että istun vaikkapa olohuoneen sohvalla ja mies koittaa poikaa nukuttaa. Toki poika on jo reilun vuoden tottunut tarhassa nukahtamaan päiväunille itsekseen. Kotona ollessa mennään edelleen tissin kautta päiväunille, ainakin toistaiseksi.
 
Meillä jokainen kolme lasta totutettiin nukahtamaan rinnalle ja nukkumaan vieressä ihan vain siksi, että se oli helpointa ja minä olen laiska. Toisen kohdalla yritin ensin imettää ja sitten silitellä sänkyynsä, ja yöllä malttaa pysyä imetyksen ajan hereillä, että voisin laskea sitten sänkyynsä nukkumaan. Jaksoinko kaksi yötä. Mies ei koskaan nukuttanut, äitini kanssa pari kertaa pullolle nukahtivat ongelmitta.

Neljäskin jatketaan samalla tavalla, vaikka minusta kyllä tottuvat tissiin nukuttamisvälineenä. En vaan koe sitä ongelmana, kyllä se imetyksen loppumiseen viimeistään tyssää.
 
Meillä keskimmäinen oli tissipoika melkein parivuotiaaksi asti ja nukahti käytännössä vain rinnalle puoltoistavuotiaaksi asti. Tilanne äityi niin pahaksi, että isän täytyi pitää unikoulu kun yöheräilyt jatkuivat tissin takia (eli poika tarvitsi rinnan suuhun nukahtaakseen) äidin jaksamisen kannalta liian pitkään. Omasta kokemuksesta en voi suositella rinnalle nukuttamista, mutta eihän se toki uniassosiaatio-ongelmaksi kaikille vauvoille muodostu.
 
Vauva-ajoista on jo aikaa, mutta kyllä lapsi tissille vauvana usein nukahti. Siitä siirsin omaan sänkyynsä. Yleensä vauva heräsi siirrettäessä ja nukahti sitten sängyssä uudelleen. Imetyksen loppuessa ei ollut ongelmia nukuttamisessa.
 
Meillä syödään tuttipullosta ja lapsi simahtaa yleensä syömisen jälkeen syliin. Olen antanut tämän tapahtua mutta heti kun on ollut mahdollista olen sitten kantanut pojan omaan sänkyynsä.
Meillä kärsitään myös koliikista jonka takia heijaavaan syliin simahtaminen on monta kertaa se ainoa keino saada unenpäästä kiinni.
 
Yleensä nukahtaa yöunille, kun sohvalla illalla imetän, siitä sitten vien sänkyyn jatkamaan unia. Saattaa havahtua siihen, mutta yleensä nukahtaa sitten itse uudelleen. Päiväunet menee vähän milloin mitenkin, joskus vielä nukahtaa syliinkin ja silloin annan koisia siinä, kun mikään ei ole sen suloisempaa :Heartred Tyttö on nyt 7kk.
 
meillä tyttö nukahtaa melkein aina rinnalle. Öisin jatkaa unia samantien kun pinnikseen siirtää, päivällä onkin sitten eri juttu jos liian aikaisin siirtää niin alkaa huuto. ei kuitenkaan joka kerta, mutta jos nukahtaa rinnalle päivällä niin annan siinä nukkua, siirtän vähän kullä,mutta sylissä annan nukkua jonkun aikaa ennen siirtoa. Tyttö 5vk 3pv
 
Meillä tyttö 10kk nukahtaa joka yöksi rinnalle, nukumme edelleen perhepedissä. Ei ole vielä koskaan nukkunut omassa pinnasängyssä, jonne siirtäminen voi tulla olemaan hieman haasteellista ja on kuitenkin jossain vaiheessa edessä. Nukkuu päikkärit vaunuihin ja monesti nukahtaa autoon matkustaessa. Mietin teenkö itse hallaa tulevalle siirrolle tällä rinnalle nukuttamisella, toisaalta kuitenkin taas sanotaan ettei läheisyyttä voi saada liikaa.
 
Takaisin
Top