Rinnalla nukkuminen

Sudensylin

Päivystävä dosentti
Maaliskuiset 2022
Marraskuiset 2023
Kaipailisin kokemuksia aiheesta, kun vauva nukkuu vain rinnalla. Etenkin missä vaiheessa unet alkoivat sujua myös ilman rintaa ja miten siihen päästiin.

Esikoiseni 3kk on koko pienen ikänsä ollut melko huono nukkuja - etenkin päivisin. Yöt nukkuu enemmän tai vähemmän omassa sängyssään, mutta päiväunille hänet saa ainoastaan meidän sänkyyn kyljellään imettäen (muissa asennoissa raivarit), eikä viereltä oikein voi poistua. Saattaa irrottaa rinnasta välillä, mutta 2-20min kuluessa alkaa hamuilla ja herää, jos ei tissiä löydykään enää. Tuttia olen yrittänyt tarjota hamuiluun, mutta yökkää ja nostaa metelin.

Olen toki onnellinen, että vihdoin ollaan siinä tilanteessa, että hän ylipäätään nukkuu päivisinkin ja välillä on mukava lepäillä itsekin vauva kainalossa, mutta toisinaan olisi mukava käyttää se 1-3h muuhunkin kuin tuttina makoiluun.
 
Olen ehkä vähän huono ainakin neuvomaan, kun kohta puolitoista vuotias kuopus nukkuu yhä suurimman osan päiväunista rinnalla. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta rattaisiin hänet voi myös saada unille ja pienempänä nukkui joskus liinassa. Esikoinen oli vähän samanlainen. Vaati päiväunille tissin tai liikkeen. Yöt kumpikin kuitenkin on nukkunut omassa sängyssään (no esikoinen vain alkuyön vauvana). Onko mahdollista kokeilla saako isi nukutettua päiväunille? Se voi toimia kunhan vauva on kylläinen. Ei ehkä muista haluta tissiä niin hanakasti, kun sitä ei ole lähellä.
 
Isänsä paahtaa tällä hetkellä ylitöitä siihen malliin, ettei hänestä ole nyt apua. Mummonsa oli hoitamassa eilen ja olivat käyneet melkoisen väsytystaistelun päiväunista ja lopulta poika oli huolinut pullon ja nukahtanut siihen. Syö siis nälkäänsä kyllä pullosta moitteetta.

Meillä on nyt päiväunien lisäksi hajonnut yöunetkin. Luulen, että syypää löytyy hampaista ja hulinoista. Tunnin välein heräämme yöllä ja viime yönä tuli tapeltua kaksi tuntia poikaa omaan sänkyyn. Hän nukahtaa tissille välittömästi ja herää yhtä nopeasti, kun lasketaan omaan sänkyyn.

Olen lukenut neuvon toisensa perään ja olo on kovin ristiriitainen. Toisaalla neuvotaan unikouluja ja syömisen ja nukkumisen erottelua ja toisaalla taas kehotetaan käyttämään sitä mikä toimii ja painotetaan luonnollisuutta. Mulla ei oikein ole yhtään toimivaa keinoa pojan rauhoitteluun, vain tissi kelpaa, eikä oikein voimavaroja yölliseen hyssyttelyyn. Erottelu päivisinkin on hankalaa, kun poika syökin jatkuvasti, niin väkisinkin tissille nukahtelua tapahtuu. Toisaalta en jaksaisi tissitellä tunnin välein yötä päivää, eikä perhepeteilykään takaa levollista unta itselle, vaikka vauva silloin onkin rauhallisempi.
 
Tuossa iässä tosiaan on hulinoita ja hampaatkin voi hyvin häiriä unia. (Hampaiden vaivaamiseen voi kokeilla panadolia). Sen ohi menevyys vain on usein laiha lohtu sillä hetkellä. Tuo neuvojen ristiriitaisuus on kyllä myös välillä tuskastuttavaa. Siinä asiassa ei taida olla yhtä oikeaa tapaa. Tosin vauvasi on kyllä tosi pieni unikouluun, niin sitä en voi mitenkään suositella. Tarvitseekin vielä yölläkin maitoa. Tosin tunnin välein on jo usein.

Itse olen mennyt helpoimman kautta ja kumpikin lapsi on nukkunut päiväunia tissillä. Samoin illalla ja yöllä tosi herkästi otan yhä kuopuksen tissille. Mutta tuo jos herää siirrettäessä kyllä vaikeuttaa. Meillä siirto onnistuu todennäköisemmin jos antaa vähän aikaa vielä nukkua sylissä tissistä irrottamisen jälkeen. Niin että on sikeämmässä unessa. Valmiiksi lämmin sänky/peitto on myös auttanut (ettei lämpötilaero herätä). Jos vauva ei herää sillä sekunnilla huutamaan, kun laskee sänkyyn voi myös koittaa auttaa pysymään unessa esim silittämällä tai taputtamalla pyllyä hetken. Vaikka varmasti olet jo monenlaista kokeillut. Tällaiset on toimineet meillä. Ja päiväunilla tosiaan rattaat on olleet kovassa käytössä.

Tsemppiä! ❤️
 
Mulla molemmat lapset olivat ihan riippuvaisia tissistä ja tyylin ekat 2-vuotta tai kauemminkin halusivat nukkua tissi suussa. Oma jaksaminen ei riittänyt unikouluun ennenkuin pakko, syystä tai toisesta. Jos tuntuu että tissi suussa nukkuminen pitää saada loppumaan eikä sitä vaan enää jaksa, voi yrittää saada apua joltakulta. Ainakin mä koin äärimmäisen raskaaksi hoitaa unikoulut yksin.
 
Komppaisin myös edellisiä vastaajia tästä, että onko sinun mahdollista saada apua joltain toiselta henkilöltä nukutukseen? Meillä auttoi, kun isä pystyi hoitamaan unikoulut ja minä menin pois. Eipä vauva haistanut enää maitoa ja haikaillut sen perään, jolloin lapsi alkoi nukahtamaan sänkyyn. Muutama päivä mentiin näin, ja pääsin sitten itsekkin nukuttamaan lasta taas, kun tottui uuteen ratkaisuun.
 
Takaisin
Top