Riittääkö rahat?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bubble
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bubble

Jostain jotain jo tietävä
Tässä mielialat vaihtelee koko ajan.

Välissä tuntuu että kaikki on ihanaa ja odottaa malttamattomana
tulevaa. Välissä taas tuntuu, että varmasti tulee km ja
kaikki menee päin p:tä.

Sitten nyt jo murehdin aikaa, kun lapsi syntyy.
Mitä jos rahat eivät riitäkkään
ja elämästä tulee köyhää ja kurjaa.

Omalle lapselle kuitenkin haluaa sitä kaikkein parasta.

Mistä uusi asunto? Uskaltaako ottaa lainaa? Paljon vauvan tärkeimpiin tarvikkeisiin menee rahaa?
Vakuutukset? Äitiyspäivärahan määrä? Pääsenkö syksyksi töihin niin saan korkeampaa äitiyspäivärahaa?
Jääkö ikinä rahaa mihinkään muuhun? Mitä jos tulee keskenmeno? Tuntuuko mikään enää miltään ilman vauvaa?
Vaunut? Turvakaukalo? Sänky? Vaipat? Vaatteet? Ruuat? Hoitopöytä? Lelut? BabySitteri? .....

Tämä nyt on vain tälläistä stressiä enkä odottakkaan tähän mitään fiksuja vastauksia :P

Mutta luulisi että rahaa riittää kun on nytkin riittänyt, vaikka ollaan oltu pelkällä kelan opintotuille + opintolainalla.
Vauvan syntyessä kuitenkin toinen töissä...

Saisi edes ensin varmuuden tähän raskauteen niin ei tuntuisi niin tyhmältä stressata asiasta
josta ei ole vielä edes varma. :P

nimim. välillä itkettää ja välillä naurattaa [&:]

hei! itse mietin samoja asioita silloin kun pientä odotin, itse olin tyttömänä koko 2009 vuoden ja luulin että joudumme vielä tiukemmalle kuin mitä silloin oli. Minä sain liiton tyttömyys kassasta rahat silloin. Nyt saan enemmän rahaa kelalta kuin silloin liitosta. Ja noista tavaroista, vaatteita saa lahjaksi silloin kun lapsi on syntynyt ja kaikkea tavaraa saa ostettua käytettynä! Me ostimme vaunut käytettynä, ja muuta tavaraa olemme ostaneet silloin kun on ollut rahaa, Kaukalo saatiin mieheni siskolta ja pinnasänky myös samasta paikasta. Kannattaa kierellä kirppareita, ja huuto netti on kans hyvä paikka katsella erilaisia tavaroita

Kyllä se siitä ja suomessa on onneksi hyvä sosiaali turva! siitä kannattaa ottaa kaikki irti. Kaikilla on näitä ajatuksia raskauden jossain vaiheessa.

Samaa tsemppaisin minäkin! Täällä opiskelijaperhe, joista toinen työssäkäyvä ja ihan hyvin ollaan pärjätty, vaikka aluksi pelottikin!

Kyllä sitä vain aina pärjää; vaikka välillä tuntuu, että seinä
tulee vastaan.[:'(][:D]

Välillä on vain vähän tiukempaa. [:)]

Kyllä kaikki hyvin menee. [:)]

Kiitos teille ihanat vastauksista :)

vaikeahan sitä on kuvitella että pieni
vauva muuttaisi elämää niin, että ei olisi
mitään varaa ostaa, kun tähänkin asti pärjännyt hyvin
opiskellessa.

mutta aina sitä murehtii...

Mutta ei kai lapsen tarvitsekkaan tulla
perheeseen, missä hänelle voidaan ostaa kaikkea.
Itsekkään en ole sellaisesta lähtöisin ja onnellinen lapsuus on ollut :)
Rakkaus on tärkeintä :) vaikka eihän sillä tietenkään elä :D
mutta kuitenkin. got the point ;)

Itselläni on ollut hieman samantapaisia huolia juuri rahan suhteen. Valmistuin vasta tänä keväänä ja pääsin onneksi heti valmistuttuani töihin, työsopimus kirjoitettu juuri hyvän mittaiseksi eli loppuu joulukuussa kun LA 13.1.11.
Mieheni on vielä ensi vuoden ajan opiskelija ja käy viikonloppuisin töissä, sama jatkunee myös vauvan synnyttyä, joten hänen osaltaan rahan tulo hyvin niukkaa. Itse en kuitenkaan koe, että meillä tarvitsisi olla heti lapsen synnyttyä omaa asuntoa vaan voimme vallan hyvin asua vuokra-asunnossa ainakin siihen asti että molemmilla on vakituiset työpaikat ja rahaa. Tokihan vuokraa tulee maksettua kuitenkin melkein saman verran kuin lainanlyhennys tulisi olemaan, mutta en itse halua lähteä vielä riskeeraamaan kun ei niitä vakipaikkoja vielä ole tiedossa [:)]

Toisaalta omalla kohdallani on helpotus, että saan nyt puolisen vuotta sellaisen 1900€ palkkaa niin siitä laskettuna sitten olisi äitiyspvrahakin reilun 1000€ luokka per kk. Vai olenkohan laskenut ihan hullusti tämän?

Muistan kun työpaikkani varmistui ja aloin oikeen pohtimaan, että mitä mä teen niin suurella määrällärahaa kun aikaisemmin olen maksanut kaikki laskut, vuokran ja elämisen opintotuella + 200€ palkalla/kk. Että mitä mä teen sillä reilulla tonnilla kuukaudessa, mitä nyt tulee ylimääräistä? No, eipä tarvitse enää sitäkään pohtia [:D]

Semppiä kaikille odottajille ja toivotaan, että talousasiat saadaa kuntoon ennen pikkuisia [:)]

Takaisin