Rh- raskaus

Rouva L

Näppärä viestien naputtelija
Tammimammat 2018
Onko muilla aiheesta kokemuksia? Missä kohtaa raskautta vasta-ainepiikki pistetään kun reesustekijä on jo tiedossa? Unohdin ultrassa kysyä lääkäriltä kun menin papun näkemisestä ihan sekaisin..
 
Ma en nyt kuollakseni muista miten se meni.. ma sain yhden piikin jossain vaiheessa raskautta mut en muista millon, ja sit jos vauvan ois ollu eri niin oisin saanu synnarilla toisen, eiks niin? Tasta kommentista ei oo siis mitaan apua, sori. :shy:
 
Tuli viikonloppu tähän väliin tosi huonosti niin ei voi soittaa neuvolaan.. mutta maanantaina sitten..
 
https://www.veripalvelu.fi/terveydenhuollon-ammattilaiset/neuvoloille/seulontaohjelma ton mukaan *Kaikille RhD –negatiivisille äideille annetaan raskaudenaikainen suojaus raskausviikolla 28-30.
Suojaus on tarpeen vain niille äideille, jotka odottavat RhD-positiivista lasta. Sikiön RhD-veriryhmätekijä voidaan määrittää äidin verinäytteestä raskauden aikana 16. raskausviikon jälkeen. Jos geeniä ei ole, ei myöskään ole vaaraa sikiön ja vastasyntyneen hemolyyttisestä taudista. Tällöin äidin vasta-ainetutkimusten määrää voidaan vähentää raskauden aikana ja tarkistaa vain, ettei uusia vasta-aineita ole muodostunut. Näyte sikiön RhD-määritystä varten otetaan samaan aikaan kuin RhD-negatiivisen äidin toinen vasta-aineseulontanäyte, raskausviikolla 24-26.
 
Kiva, että sait jo apuja. Täällä ilmoittautuu yksi miinusverinen, jonka esikoinen on rh+ ja tuon kaavan mukaan mulla meni, sikiö todettiin plussaksi ja sain immunoglobuliinipiikin sekä raskausaikana että synnytyksen jälkeen. Sehän auttaa käsittääkseni myös siihen, että äidin kroppa ei ala hylkimään seuraavaa rh+ raskautta. Mulle on kerrottu, että ekassa raskaudessa ei mitään ongelmia välttämättä tulisikaan, mutta seuraava voisi olla ongelmallinen ilman pistoksia, koska äidin kroppa osaa jo valmiiksi hylkiä plussasikiötä.

Mutta minä ainakin plussasynnytyksen jälkeen todistetusti uudelleen raskaana, joten eiköhän noi piikit ihan tehokkaita ole. On toki mahdollista, että on tällä kertaa rh- sikiö.

Tsemppiä odotukseen ja kaikkeen piikittelyyn. Onneksi raskausaikana saa tottua neuloihin muutenkin, siltä ainakin musta tuntui.
 
Mä sain tammikuussa piikin raskauden keskeyttämisen jälkeen, eli nyt kun en ole vielä saanut niin pitäisi olla homma hanskassa?
 
Muistaakseni neuvolasta tulee ohjeet milloin pitää varata labra-aika piikkiä varten. Mutta ei se ihan alussa ole kuitenkaan, tuo mainittu 28-30 viikot kuulostaa siltä milloin ainakin itse oon saanut sen ekan piikin. No worries!
 
Mä oon kanssa RH- ja just niinkuin Katapultti82 sanoi, niin tyyliin raskauden lopussa yks piikki kun vauvan veriryhmäksi saatiin +. Muistaakseni kävin verikokeissa, että vauvan veriryhmä saatiin selville. Synnytyksen jälkeen tuli mulle vielä yksi piikki.
 
Ma en saanut raskausaikana kylla mistaan tietoa vauvan veriryhmasta, se selvisi sitten synnarilla vasta. Oon nyt oikein yrittanyt miettia etta mitenkohan se menikaan, mika se tyttaren veriryhma mahtaa olla ja sainko ma sen toisen piikin, mutta oon kylla niin laholatva etten millaan muista. :woot:
 
Raskausaikana selvitettiin vain rhesustekijä, ei vauvan veriryhmää. Ja se rh:kin äidin verestä tietysti eli se vasta-ainetesti. Vaivan veriryhmä selvitettiin tarkemmin vauvan synnyttyä, mä sain sen kuulla kun olin jo potilashotellissa.
 
Äidin veriryhmä testataan raskausaikana, jos sitä tietoa ei heillä ole eli ei ole aiemmin testattu. Multa testattiin, vaikka oon luovuttanut verta ja verenluovutuskortista olis tieto löytynyt.

Ja vaikka isä olis rh- eli ei olisi mahdollista tulla rh+ lasta niin silti kaikki testit tehdään. Koska kuulemma heillä ei oo varmuutta lapsen isästä. :) eli siellä pelataan kyllä varmanpäälle tämän asian kanssa kun äidin omiin tietoihinkaan ei luoteta vaan kaikki varmennetaan testillä. :)
 
Ja vielä pitää lisätä ( nää asiat vois tietysti tulla kerrallakin mieleen) että jos ei tiedä omaa tai lapsen veriryhmää niin jos se on synnytyssairaalassa testattu niin sen saa sieltä kysymällä selville. Vanhojakin tietoja siis.
 
Haa, ei oo aivot taas ollut ihan taysilla yolla. Mut niin, siis tarkoitin tietty rhesustekijaa, etta meilla sita ei mitenkaan selvitetty raskausaikana, vauvan siis.
 
Katapultti, sitä sattuu. :)

Onko teillä tiedossa miehen rh? Jos jollain on rh- mies niin olis kiva kuulla testataanko joka paikassa silti tarkkaan.

Onko muuten tiedossa oma tai miehen veriryhmä ja ootteko katsoneet mikä veriryhmä vauvalle voisi tulla? Eihän sillä mitään merkitystä ole, mutta mua kiinnostaa tällaiset. Täällä A ja O vaihtoehtoja. :)
 
Täälläkin negatiivinen rhesus, eikä ollut vasta-aineita. Vähän enemmän piikitetään sanoi neuvolan täti. :p
 
Saanko hieman selvyyttä viisaammilta.. Eli neuvolakorttiin minulla ensin merkattiin virheellisesti veriryhmäksi A+ joka muutettiin jälkeenpäin O+.. Vasta-aine on neg. Onko tämä nyt rh- niin kuin ketjussa puhutaan vai mistä kyseinen merkintä tulee. Neuvolassa ei sen kummemmin asiaa kerrottu ni jäi häiritsemään ku luin ketjua.
 
Eli eiköhän se tarkoita että ei ole vasta-aineita? Jos vasta-aine on negatiivinen. Koska veriryhmä +.
 
Takaisin
Top