RH-negatiiviset

Sinsku

Oman äänensä löytänyt
Heinämammat 2018
heip! Onko täällä muita Rh-negatiivisia? Mulle kävi niin että kaaduin vatsalleni jäätikölle ja säikähdin tietysti kovasti kun siitä koitui pientä jomotusta vatsaan. Koska vauvasta ei vielä voi tietää onko rh- vai rh+ niin mulle annettiin samantien anti-D rokotus neuvolassa varotoimenpiteenä. Mulle nää jutut tuli ihan uutena tietona mutta hyvä kun näin hyvin hoidetaan.
 
Minä olen! Ensimmäisessä raskaudessa onnistuttiin verikokeen avulla jossain vaiheessa raskautta selvittämään lapsen rh ja se oli myös negatiivinen (ei ongelmaa). Toisessa raskaudessa selvittäminen ei onnistunut, joten sain pistoksen, joka annettiin muistaakseni synnytyksen yhteydessä.
 
Täällä myös! Ekassa raskaudessa sain raskaana ollessa yhden anti D pistoksen, ja sitten synnytyksen jälkeen toisen, kun esikoinen oli postiivinen.
Alkuviikosta sain tämän raskauden ensimmäisen pistoksen, koska vuotelua on ollut jonkin verran, ja jos vielä tulee vuotoa niin sitä saatetaan kuulemma pistää monta kertaa.
Mä oon jonku verran lukenu asiasta, mutta on se monimutkaista :joyful:
 
Jos Marjasas jäi jotain hämärän peittoon, niin voin yrittää selvittää :) Teen töikseni noita hommia.

Täällä yks rh neg odottaja, mies on rh pos. Miehelle oon asian selittänyt niin, että sen positiivisuus ei saa tarttua muhun :smiley-bounce022
 
Itsekin olen negatiivinen ja mies "jos oikein muistaa" positiivinen. Tosiaan nykyään tuo vauvan rh voidaan selvittää verikokeissa (olikohan se raskauden puolen välin jälkeen?) ja jos lapsi on myös negatiivinen, niin pistosta ei tarvitse :)
 
Rh = rhesus-tekijä = D-antigeeni

Elikäs veriryhmien perässä oleva negatiivinen ('D-antigeeni puuttuu') tai positiivinen ('D-antigeeni on) merkintä. Osa siis veriryhmää. Esimerkeiksi A+ ja A-
 
Jos Marjasas jäi jotain hämärän peittoon, niin voin yrittää selvittää :) Teen töikseni noita hommia.

Täällä yks rh neg odottaja, mies on rh pos. Miehelle oon asian selittänyt niin, että sen positiivisuus ei saa tarttua muhun :smiley-bounce022

Kiitos :) Suurinpiirtein tajuan asian, välillä aina vaan mennee ihan ajatukset solmuun ku miettii :D
 
Takaisin
Top