Refluksi ja soseet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pupsis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pupsis

Piirimestaruustason postaaja
Elokuiset 2022
Toukokuiset 2025
Onko joku kokenut vastaavaa tai osaisiko antaa vinkkejä?

Olemme reilun kuukauden ajan yritetty antaa soseita huonolla menestyksellä. Vauvamme pulauttelee/oksentelee eikä soseiden aloitus ole yhtään parantanut tilannetta. Syöttäessä hän kääntää päätä pois, työntää soseen kielellä ulos ja se vähäinen ruoka mikä menee alas niin pulauttaa ylös vartin sisällä. Monesti se tulee ylös maitojen kera isona oksennuksena. Sormiruokailu häntä kiinnostaa mutta vielä ei osaa istua eikä ruokakaan pysy kovin hyvin kädessä.

En usko että kyseessä on allergiaa sillä perunakin tulee ylös sekä silloin tällöin sose pysyy sisällä ja se vaihtelee mitä makuja silloin on annettu.

Onko kellään muulla ollut vauva jonka kanssa kesti pitkään ennen kuin oppi syömään?

Jos kolaa kielellä ulos kaiken, mahtaako vielä olla valmiuksia kiinteisiin. Meillä helmikuinen on vasta nyt alkanut kunnolla kiinnostua syömisestä 😊 Muistelen että aluksi myös herkästi oksensi/pulautti soseet ulos.

Jos kolaa kielellä ulos kaiken, mahtaako vielä olla valmiuksia kiinteisiin. Meillä helmikuinen on vasta nyt alkanut kunnolla kiinnostua syömisestä 😊 Muistelen että aluksi myös herkästi oksensi/pulautti soseet ulos.
Jepp näin minä itse ajattelen että ei ole vielä kehotyksellisesti valmis. Mutta lääkäri ja kaikki muut terveydenhuollon ammattilaiset ovat painottaneet että on hyvin tärkeää että aloitetaan soseet heti 4kk iästä eikä odoteta niin sen vuoksi olen yrittänyt.

Ehkä tässä vain kestää

Jepp näin minä itse ajattelen että ei ole vielä kehotyksellisesti valmis. Mutta lääkäri ja kaikki muut terveydenhuollon ammattilaiset ovat painottaneet että on hyvin tärkeää että aloitetaan soseet heti 4kk iästä eikä odoteta niin sen vuoksi olen yrittänyt.

Ehkä tässä vain kestää
Joo, meillä myös tuli käsky aloittaa 4kk iässä. Pitkä ollut tie tähän päivään 😅

Meillä oli kova refluksi, joka loppui vasta, jos oikein muistan, siinä vaiheessa kun pääpaino oli kiinteässä ruoassa, eli lähempänä vuoden ikää. Aluksi kesti tottua uusiin ruokiin ja annoin hyvin pieniä maistiaisia ensimmäisinä kokeiluina. Jotkut ruoat vain ärsyttää vähän enemmän, en ikinä keksinyt mikä ruoka olisi aiheuttanut enemmän tai vähemmän pulauttelua. Vinkkinä että ruokia voi pakastaa jääpalakuutioissa niin ei mene hukkaan, vaikka antaisi yhden kuution verran kerrallaan.

Meillä toki söi hyvin. En ole ammattilainen, mutta sanoisin, että pidä maistelu säännöllisenä, vaikka pieninä määrinä, kunnes on valmiudet isompiin ruokamääriin. Ja maistelututin kanssa voisi kokeilla jos itsenäinen syöminen kiinnostaa. Ei tuossa vielä pitäisi olla mitään hälyyttävää, omaa tahtia vaan 😘 Refluksin ja kiinteiden kanssa on kyllä raskasta se sotku, mutta kyllä siitä selviää 💪

Kiitos neuvoista ja kokemuksista! 🙏 luo toivoa että tämä vielä tästä paranee ja ettei meidän lapsessa ole mikään pahasti vialla.

Olen ollut niin hukassa kun esikoisen kanssa ei ollut mitään tällaista ja syöminen eteni vauhdilla

Jos suositukset ei tässä muutamassa vuodessa ole muuttuneet, kiinteiden aloitusta suositellaan 4-6kk iässä. Toki toisille on suositeltavaa aloitella niitä aiemmin. (Meillä kummallakin aloiteltiin ~4kk iässä hitaan painonnousun vuoksi.) Mutta varsinkin jos ei ole mitään tällaista syytä, en ottaisi paineita kiinteiden syömisestä vielä. 😊 Tai vaikka olisikin vaikka sitä hidasta painonnousua, ei kannata ottaa stressiä. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty. Itse stressannut molempien lasten kohdalla, kun siitä painonnoususta on "motkotettu" kerta toisensa jälkeen. 😖

Meillekin jo 3kk neuvolassa (vauva nyt 5,5kk) sanoi, että voisi kiinteitä aloitella maistelemaan ja tuossa 4kk kohdalla aloitettiinkin. Toki erona meillä se, että tämä maistelee mielellään ja on aina tosi kiinnostunut vanhempien ruokailusta. En kuitenkaan anna kuin ehkä joka toinen päivä kerran päivässä max teelusikallisen, välillä harvemminkin. En koe mitään tarvetta kiirehtiä asiaa.

Niin sanoisin, että kannattaa sinunkin ehkä ottaa vaan ihan rauhassa sen kanssa ja odottaa, että vauvasi itse kiinnostuu syömisestä enemmän.

Itse haluaisin odottaa soseiden kanssa mutta kaikki lääkäri, kuntoutusohjaaja ja sairaanhoitaja kehottavat että olisi tärkeää antaa joka päivä. Viimeisin ohje oli lisätä proteiinia/lihaa mukaan.

Ollaan nyt sairastettu flunssaa niin olen ottanut muutaman päivän tauon mutta täytyy varmaan taas jatkaa. Vaikeaa kanssa kun hän lääkkeetkin pulauttelee ylös ja en tiedä antaako uudestaan vai onko ne imeytynyt.

Takaisin