Ravinto- ja ruoka-asiat

Kiva kuulla etten ole ainoa!
Ajattelin jo että täytyykö tästä jatkuvasta nälästä huolestua. On todella kurjan tuntuista ja oon yrittänyt myös tuolla veden juonnilla pitää kurissa, mutta tunne on tosiaan kun lainehtis ja sitten on pakko jo keksiä taas jotain syötävää.
Huvittavinta on ollut se kun on lähdetty liikenteeseen aamupalan jälkeen ja mun on ollut mentävä uudestaan aamupalalle jonnekin. :wideyed:

Ja kyllä varmasti voi jollain tavalla liittyä siihen että mitä keho tarvitsee suoloja/hyviä rasvoja.
Mulla oli tossa yhessä välissä se hirveä päänsärky kausi ja kamala suolasen himo, no luulen että oli natriumin puutosta kun helpotti kun aloin lisätä reilusti suolaa. Siis sen mitä tunsin tarvitsevani.
Nyt ajattelin kokeilla tähän jatkuvaan nälkään kunnon rasvoja ja tuhdimpaa ruokaa. Tää vaavi oli jo nyt esikoista isompi niin ehkä hän tarvii jykevämmät "rakennusaineet". :joyful:

Mulla tässä tyttö raskaudessa ei oo nälkää näkyny, mut esikoispojan odotuksessa piti syödä tyyliin tunnin välein pikkasen tai tuntui että kuolee nälkään :D

Mulla tässä tyttö raskaudessa ei oo nälkää näkyny, mut esikoispojan odotuksessa piti syödä tyyliin tunnin välein pikkasen tai tuntui että kuolee nälkään :D

Jostain luinkin että tää tosiaan olisi poika odottajien vaiva. ;)

Mulla haluttais syödä kaikkea suolasta. Salmiakkia, sipsiä, popcornia, kuivalihaa yms. Mutta ei tunnu kuitenkaan että olis normaalia enemmän nälkä. Tosin olen kyllä aina ollut kova syömään ja napostelisin mielelläni jotain koko ajan :) ehkä vähän rasvaisempaa ruokaa tekee nyt mieli kuin ennen raskautta.

Mä syön ihan älyttömän ison aamupalan, vähemmällä tulee nälkä pitkin päivää. Puuro mustikoilla ja kaksi leipäpalaa voilla juustolla kinkulla kurkulla ja tomaatilla. Iso kuppi kahvia ja lopuksi melkein puoli litraa vettä ja vitamiinilisä. On aika tuhti olo mut pysyy koko päivän hyvänä olo eikä tarvii ahmia muilla aterioilla.

Mulla kans ruokahalua kyllä riittää ja tosiaan pojasta oon aika varma. Siitä oon onnellinen, ku oon oppinu syömään aamupalaa, kun on ollut pakko opetella. Ilman aamupalaa ois kyllä niin hirvee olo. Työaamuina kyllä syön vasta toimistolla, ja meinaa aina aamubussissa oksettaa. Syönti sit helpottaa, ja tuntuu et jaksais syödä vaik kuinka ison aamupalan, ku ennen yks hedelmänkin vetäminen aamiaiseks oli pakkopullaa. Aah, ruoka! <3

Meille on tulossa poika ja oon kyllä aika nälkäinen, mutta syöminen on edelleen kamalaa pakkopullaa. Mikään ei oikein maistu ja varsinkin oikeen ruuan syöminen tökkii tosi pahasti ja annoskoot on aika pieniä, kun enempää ei vaan mene alas.

Mullakaan ei meinaa alas mennä jos herään aikaisin tai väsyneenä mutta kun on aikaa rauhassa syödä niin ei töki :)

Mullakin oli tuo vaihe kun oikein mikään ei maistunut. Ja nytkin on niin ettei mene kovin suuria annoksia kun tuntuu ettei ruoka sula yhtä hyvin? (Oon muutenkin tosin pieni ruokainen) Mutta tuo jatkuva nälkä nyt kertoo siitä että kyllä saisi annoskokoja varmasti vielä nostaa ja tuhdimminkin syödä. Tuntuu vaan ettei maha vedä. :eek:

Olen muuten huomannut tuon saman, että annoskoot on hyvä pitää pieninä, muuten on todella ikävä olo syönnin jälkeen. Varsinaisia ällötyksiä ei enää niin pahasti tunnu olevan kuitenkaan. Silti välillä on hetkiä, jolloin on kyllä olevinaan nälkä, mutta mikään ei oikein tahdo maistua :/

Jauheliha on jostain syystä ainakin paistohajun suhteen vielä vähän yök, mutta kyllä syötyä saan kuitenkin.

Tänään on kyllä ollut huono päivä tähän mennessä olon suhteen muutenkin, liekö sitten stressaan jotenkin, kun huushollissa on yksi "ylimääräinen" ihminen nyt viikonlopun ajan. Olen huomannut, että olen usein huonovointisempi, kun on näitä miehen lapsiviikonloppuja :(

Joo jauhelihan paistaminen on kyllä jotain ihan kamalaa. :dead:

Mulla on viime aikoina ollut tosi hyvä olo, melkeen kaks viikkoa jo kulunut siitä kun edellisen kerran tuli iltapalat ylös.. Teki sitten mieli tänään oikein kunnon pihviä ja paistettiin, uuniperunat siihen kylkeen ja avot. No kestiköhän ne vatsassa puoltakaan tuntia ennen kun sai juosta vessaan puklaamaan, eli pitäs ehkä pysytellä vähän kevyemmällä linjalla. :rolleyes: Ei sillä, hirveen hyvät oli pihvit ja kivaa oli niin kauan kun sitä kesti. :D

Voi ei Lemonia! No, onneksi oli edes hetken nautinto hyvistä pihveistä :D Ihana asenne, itsellä olis varmaan jatkossakin jääneet pihvit syömättä, jos olisi noin käynyt :/

Voi kurjuus Lemonia, että kävi sitten noin. :sad001
Mutta olipa ainenkin hetken nautinto! (Tuli ihan itsellekin vesikielelle :p) Nam nam.

Saapa nähä mite sokerihiiren käy :S radia ei varsinaisesti oo mut tunnin arvo laskee nopsaa. Ja haima? ei välttämättä sitä oikee jaksais. Eli on alettava rajottaa makiaa ja kiinnittää huomiota siihen että söis proteiinia ja matalia hiilarilähteitä. Ruokavalio onki aika retuperällä ollu siitä lähtien ku pahoinvointi alko, toki kotiruokaa pääasiassa syö ku pystyy tehä ruokaa.
Mut oon ennenki ollu pitkälle semmosella et paljo proteiinia ja hiilarit matalista lähteistä et periaatteessa ei pitäs vaikeeta olla, on vaa taas nii tottunu makiaa. Ja kesä = jäätelöä paljo!
+ ent laittaako äippäpolille lähetteen nuitte sokereitten takia lähetettä. Ja uus rasitus sit myöhemmin.

Evira on päivittänyt suosituksia öljykasvien siementen osalta raskasmetallien kertymisen takia: https://www.evira.fi/elintarvikkeet...ien-siemenia-vaihtelevasti-ja-kohtuullisesti/

"Eviran antamien turvallisen käytön ohjeiden mukaan aikuisten tulisi käyttää öljykasvien siemeniä enintään kaksi ruokalusikallista päivässä, siemenlajeja vaihdellen. Raskaana olevien ja imettävien ei tulisi käyttää öljykasvien siemeniä, mutta pienet määrät siemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi."

Aiemminhan on ollut puhetta lähinnä pellavansiemenistä.

MUOKS: Öljykasvien siemeniä ovat esimerkiksi pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon- ja auringonkukansiemenet.

Muokattu viimeksi:
Harmi ettei ole yhtään listaa mitkä kaikki on kyseisiä öljykasveja... aika kökköä myös se että maaperän saastuminen saa monet luonnostaan terveelliset jutut muuttumaan myrkyllisiksi :confused:

Hiukan piti tosiaan harhailla Eviran sivuilla, mutta nämä nyt ovat ainakin:

Öljykasvien siemenet (esimerkiksi pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon- ja auringonkukansiemenet)

Takaisin