Ravinto- ja ruoka-asiat

Mä en huomannut yhtään pahaa katsetta esikoista odottaessa, mutta ehken vaan kiinnittänyt huomiota :D jotenkin tuntuu et alkoholittomat oluet ja muut on yleistynyt viime vuosina, niin ehkei niin kiinnitä enää huomiotakaan.

Oon miettinyt juuri tuota että kuinka paheksuvia katseita herättää jos esimerkiksi joisi lasillisen alkoholitonta skumppaa..
Itse en oo sillä tavalla alkoholin perään, mutta meillä kuulunut ruokaviini ruokapöytään ja juhlan aihetta ym niin lasillinen skumppaa ja näin. Nyt se tuntuu siltä että ehdototon nounou, koska joku varmasti tulisi siitä mussuttamaan. Ja siis alkoholittomasta puhun! :D Oon ite niin herkkä etten kestäis yhtään tuollaista kritiikkiä.

Ah, tänään oli ruokalistalla kebab ranskalaisilla, texmex-kastikkeen kera, voi nam :P Annos on niin iso, että siitä riittää iltapalaksikin, tai seuraavan päivän lounaaksikin vielä.

Alkoholin kanssa on helppoa, kun en muutenkaan käytä ollenkaan muuten kuin jos jossain jälkiruoassa sattuu mausteena olemaan, tai ravintolaruoassa on kastikkeessa käytetty, tosin sehän on silloin haihtunut pois koko alkoholi, maku vaan jää. Baareissa en ole käynyt vuosiin, mä olen tällainen laiskanpulskea kotihiiri... kai ikäkin tekee tehtävänsä. Ehkä mä vanhemmiten erakoidun kokonaan :D

Mua vielä houkuttaisi lähteä viimeisiin opiskelijabileisiin keväällä, mutta jotenkin se ajatus että kaikki kattoo että mitä tuo tuolla maha pystyssä tekee, on kyllä toistaiseksi saanut jäämään kotiin. Toinen taitaa olla etten ehkä edes uskalla ilman miestä lähteä, kun olen tällainen hukkapätkä joka mm. edellisten bileiden jälleen heräsi mustan silmän kanssa.. en tapellu, en ollut edes humalassa, lähdin kotiin enne puolta yötä, mutta joku iso mies käveli käytävällä suoraan mua päin niin että silmälasit paiskautui naamaan ja silmä tuli mustaksi :D :D

Tänään mennään kyllä kavereiden kanssa syömään ja varmaan sit istumaan iltaa johonkin... vähä tekis valkkari lasillista mieli, mutta ei onneksi kyllä ongelma ole jättää juomatta kun usein jätän muutenkin. Mutta sitä aina haluaa mitä ei saa :D

Mä olin parissakin opiskelijabileissä esikoista odottaessani, ei kukaan katsonut ihmeissään. Enemmän tuli sellaisia "hei jee siistii et oot täällä" -kommentteja :D

Joo kyllä mä kuljin baareissa esikolta useinkin, ilman alkoholia tietysti. Viimeinen kerta tais olla n 2 kk ennen, silloin olin jo aika vatsakas ja kukaan vieras ei tullut mitään urputtaa, tutut oli et jee, mahtavaa kun jaksat vielä. Minä ottaisin ihan huoletta ne holittomat skumpat jos mieli tekee. Voihan sitä jos joku jotain tulee sanomaan todeta että kiitos huolenpidosta mutta ihan alkoholitonta tässä juon :D

Kyllä mä aion opiskelijabileissä käydä vaikka olenkin myöhemmin maha pystyssä. Meillä on muutenkin niissä paljon porukkaa jotka ei juo mitään, joten hyvin mahtuu sekaan.

Eipä ole kyllä käynyt mielessäkään ettei simaa vois juoda:bored: en muista joinko viimeks, mut juon kyllä jos on tarjolla jossai, tuskin tulee kotiin sitä ostettua ku kaupan simat ei oo hyviä..

Kopparbergiltä on 0,5l pullossa alkoholiton metsämarjasiideri, ja se on tosi hyvää! En oo vuosiin käyttäny alkoholia juuri ollenkaan kun se ei vaan sovi mulle, siideriä varsinkaan, mut tuota ostin joskus saunajuomaks ja vitsi että oli namia. Turhan iso pullo vaan..

tuli tässä mieleen kun en keksi enää mitään syitä miksi maha on jatkuvasti sekaisin, että voikohan johtua mama-vitamiineissa olevasta raudasta? oon ollut lukevinani jostain että kaikille ei se sopisi lisät joissa on rautaa. onko muilla kokemusta?

Olen myös lukenut sieltä täältä, että rauta voi aiheuttaa vatsavaivoja. Itse söin aiemman yrityksen aikana Multivitan raskaus- ja imetysvitamiinia, ja siitä tuli huonoa oloa mulle. Siinä on jonkin verran rautaakin. En tiedä mikä siinä aiheutti sen huonon olon sitten. Jätin ne sitten pois, olen nyt sitten syönyt vain D-vitamiinia, foolihappoa ja kalsiumia. Pitäisi varmaan muutakin ottaa.

Tuli kyllä sellainen taikauskoinen ajatus, että aiemmat raskaudet on menneet kesken, kun olen syönyt edellä mainittua monivitamiinivalmistetta, mutta nyt kun en edes aloittanut sitä, raskaus on edennyt näinkin pitkälle. Eihän se tietenkään niin ole, mutta kummallisia ajatuskuvioita aivot kehittelee välillä :D

En varmaan ihan hetkeen tarvitse rautalisää, ainakaan pelkän hemoglobiiniarvon perusteella, kun se oli viime viikolla vielä yli 140.

Mulle neuvolassa sanottiin että foolihappo ja d-vitamiini ois tärkeimmät. Mietinki että kokeilis sitten tota möllerin raskaus ja imetys kun siinä on omegat, foolihappo ja d-vitamiini. Yritin tuloksetta googlailla kokemuksia. Lisäksi syön maitohappobakteereita.

Niin joo ja kalsiumia oon ottanu kanssa. Sen kyllä vois varmaan jättää pois ku oon alkanu taas juomaan paljon maitoa. :D

Maito olis hyvä, mutta en pysty juomaan. Joskus teininä saatoin vetää litran kaks maitoa päivässä, kerran sitten oli varmaan hiukan pilaantunutta jo, vaikkei maussa ollut vikaa, tuli aivan älyttömän huono olo, enkä ole sen jälkeen pystynyt sitä juomaan. Muuten kyllä voin käyttää, esim. myslin kanssa, eli en ole yliherkkä millekään maidon ainesosalle, se ällötys vaan jäi sieltä nuoruudesta. Jogurtitkaan ei oikein maistu, tuli nuorena syötyä niitäkin tarpeeksi. Juusto on miltei ainoa kalsiumin lähde mulla, joten lisäkalsiumia tarvitsen.

Noita omegoja oon kyllä kans miettinyt, ettei ne pahaksi olisi.

Mä en oo saanut melkein koko raskauden aikana kalaa alas, vaikka yleensä sitä rakastankin. Pitäis varmaan kans alkaa syömään niitä omegoita.

Kala olis juu hyvä, tykkään, mutta en ole kokeillut nyt raskauden aikana. Ainakin ajatus juuri savustetusta kirjolohesta saa kuolan suuhun, mutta eipä siitä takeita ole, että sitä pystyisin syömään, jos tarjolla olis...

Lohesta puheen ollen, mun on tehnyt hirveästi mieli lohta uunissa. :p Täytyy varmaan tehdä.

Meillä syödään aika vähän kalaa, siis liian vähää niin syön juuri raskaus omegoita sitten lisänä. :)

Mullekin tuli esikoisesta huono olo raskausvitamiineista! Nyt niitä on jo kaapissa odottamassa myöhempää raskautta, mutta alun olen mennyt d-vitamiinilla ja foolihapolla. Neuvolan terkkakin sanoi että nuo on ne, mitä purkista tarvitaan, loppu on sitten ekstraa, jos haluaa syödä. Nyt olen syönyt myös kalsiumia, kun en maidosta niin välitä (enkä ehkä halua myöskään maitoteollisuutta tukea ihan niin paljon).

Meidän neuvolatäti ei puhunu juuri mitään vitamiineistä. Sanoi vain että jos ei juo maitoa tai jugurttia tai juustoja noin 800g päivässä niin sitte kalsiumlisää. Mää juon paljo maitoa ja syön maitotuotteita niin ei oo ongelma. Ei puhunu foolihaposta eikä omegoista mitään. Omegoja en oo syöny, mutta jotain mama monivitamiinia vedän ja noin joka toinen päivä lisäfoolia ja d-vitamiinia.

Tuo neuvolatäti kuittas mun kyselyt ruoka-ainestakin vaan antamalla nettiosoitteen. Sanoin että oon eviran sivuilta lukenu, mutta en ymmörtäny kaikkea niin se ei kuulemma oo oikea lähde vaan thl:n sivuilta löytyy luotettavaa tietoa. Kotona kun menin thl:n sivuille niin yllätys sieltä oli linkki eviran ruoka-ainelistaan.

Osaako joku sanoa mikä on suositus fetasta ja raejuustosta?

Takaisin