Rautainfuusio

Jespu

Vasta-alkaja
Heipsan!

Mulla olis huomenna edessä ensimmäinen rautainfuusio, onko täällä ketään joka olisi joutunut joskus käymään? Netistä ei löydy hirveästi tietoa eikä poliltakaan kummempaa ohjeistusta saanut.
 
Mä en oo kuullukkaan :D raudan tiputukseen oon kyllä keskimmäisen odotus ajalla joutunut pahan anemian takia, mutta yksi kerta riitti
 
Huutelen ryhmän ulkopuolelta, olin infuusiossa kuutisen viikkoa sitten. Lähtöferritiini oli "huimat" 12, kontrolli on parin viikon päästä niin nähdään miten arvo on kehittynyt. Mulle siis annettiin vain yksi iso annos.

Itse tiputus meni nopeasti, eikä aiheuttanut kutinaa tai muitakaan reaktioita. Parin päivän päästä mulle tosin nousi kuume yli viikoksi, ja olin tosi poikki saman ajan. Kuume on ilmiesesti päänsäryn ja lihaskipujen lisäksi suht yleinen jälkivaikutus. Puolentoista viikon kuluttua olo helpotti, ja olo on paljon parempi kuin ennen infuusiota. Onnea matkaan! :)
 
Mä oon käynyt myös kerran. Oli helppo ja sain makoilla ja lukea lehteä sen noin tunnin mitä kesti. Huomasin paremman voinnin jo heti seuraavana päivänä. Ei tullut oireita tms. Lähtöarvoni oli joku 23 ja noin puolen vuoden päästä toisessa yhteydessä mitattuna 89.
 
Mielenkiintoista. Onko teillä mitattu ferritiini neuvolassa? Minulle sanottiin neuvolassa, ettei nyt kannata mittauttamassa, sillä ne ovat keskiraskaudessa aina alhaiset. Että viimeisellä kolmanneksella vasta.

Olen syönyt nyt n. kuukauden rautaa.
 
Mulla mitattiin omasta pyynnöstäni yksityisellä ja samoin tuo tankkaus tapahtui yksityisellä. Sain perusannoksen ja pidin sitä hyvänä sillä en saisi rautaa syömällä arvoja nousemaan noin nopeasti/edes puolessa vuodessa millään. Vatsani ei juuri siedä rautatabletteja. Hoitaja arvioikin että annos vastasi sitä että söisin vuoden lisärautaa.
Ajattelin mittauttaa arvot viimeisellä kolmanneksella tai viimeistään synnytyksen jälkeen ja käydä tankkaamassa uudelleen jos vähänkin liian alhaiset lukemat.
 
Tankkaamista varten ei tarvinnut varustautua mitenkään etukäteen, jotain juotavaa kannattaa lisäksi olla mutta muutoin meni oikein sujuvasti suoneen suoraan. Kun nyt tarkemmin muistelen niin sen jälkeen vielä lepäilin puoli tuntia että jos olisi tullut jotain reaktio-oireita niin apu olisi ollut lähellä.
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että te keillä on ferritiinit mitattu ja olleet alhaiset, niin onko hemoglobiini ollut myös alhainen?
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että te keillä on ferritiinit mitattu ja olleet alhaiset, niin onko hemoglobiini ollut myös alhainen?

Mua kiinnostaisi tämä myös :pompus:

Lisäksi kuinka ja millä verukkeella ton mittauksen saa neuvolassa?

Jos nyt vaikka maanantaina sitä pyytäisi kun viime vuonna yritin työterveyden kautta päästä ja ei kuulunut sopimukseen ja jtn 100e luokkaa olisi heillä ollut. Noh kokeilin sitten vuoden vaihteen jälkeen terveysasemalla ja heilläkin piti ensin otattaa perusverenkuva ja jos siinä kaikki hyvin niin eivät otata ferritiiniä.. .:banghead: ja silloin hb oli vielä 135, ekalla Neuvola käynnillä 119...
 
Apua mä tunnen itteni nyt todella tyhmäksi, mutta siis onko tuo rautainfuusio juurikin että tiputuksen kautta lisä rautaa, onko se sama asia?
 
Mulla on aina ollut hemoglobiini tyyliin 142, riippumatta siitä oliko ferritiini 23 vai 89. Eli ei ollut mitenkään korreloiva. Yleinen sääntö terveydenhuollossa, julkisella varsinkin tuntuu olevan että hemoglobiinin pitäisi olla alhainen että vasta saa ferritiinimittauksen ja ferritiinin todella alhainen että saa rautainfuusion. Pääsääntö tuntuu olevan että käskevät ensin syömään rautatabletteja (ja niistähän ei kaikki rauta oikeasti edes imeydy). Jos oikein muistan niin ferritiinin normaalitaso naisilla on ylipäätään todella alhainen, tasot 10-150mikrog, eli edes tuo minun 23 arvo ei olisi ollut julkisen mukaan mikään epänormaali. Mutta kyllä sen huomasi olossa, ja tuo noussutkin arvo voisi olla vielä paljon enemmän.
Liian alhainen (alle 50 tai sinne päin) arvo myös haittaa raskaaksi tulemista. Tankkasin siis osana lapsettomuushoitoja.

Kyllä, ferritiiniinfuusio tarkoittaa rautavalmisteen tiputusta suoneen.
 
Ja neuvolahan mittailee vain hemoglobiinia ja seuraa sitä, eli ei kerro rautavaraston ferritiiniarvosta yhtään mitään.
Juuri tuosta syystä kun raja-arvot on noin matalat/laaja skaala normaalialueelle, en edes lähtenyt kysymään neuvolasta/julkiselta puolelta. Arvojen määritys maksoi suurin piirtein 70eur, ja tankkaus 500e (sisälsi aineen, mikä on se kallein tekijä, n.400e ja hoitajan työtuntitaksan, toimistokulut).
 
Eli ilmeisesti siis olenkin käynyt tuossa infuusiossa :DD mulla ainakin katottiin neuvolassa hembba joka oli niin alhanen että jouduin ihan labroihin ja siitä sit lähete tiputukseen, siellä olin tunnin tipassa ja 30min seurannassa että jos jotain tulee, sain kulkea sairaalalla ihan normaalisti tippa pullon kanssa, vähän se ehkä kirveli, mutta muuten ei tuntunu miltään, rauta arvot nousi hyvin ja jouduin sinne siis kun rauta tableteista huolimatta hemppa vaan laski
 
Mä en oo ollu mutta oon miettinyt rauta-asiaa ny paljon. Edellisessä raskaudessa (viimeisellä kolmanneksella) hb laski 98 ja sit määrättiin heti rautakuurille ferritiini mitattiin samalla ja se oli 5. Söin sen yhden parin kuukauden kuurin ja unohdin käydä kontrollissa. no sitten viime syksynä kävin perusverenkuvassa ja lääkäri oli kiinnostunut vain hb sta, ja kun se oli 138 en saanu lähetettä ferritiini mittaukseen niin menin sit yksityiselle. Tulos oli 10,4. No aloitin raudan syömisen ja söinkin siihen asti kun menin ekaan neuvolaan, jossa kätilö sanoi että ekalla kolmannella pitäisi olla mahdollisimman vähän mitään ylimääräisiä lisiä käytössä. Sillon hb oli 135. Eniten huolettaa se että saako vauvat tarpeeksi ja sit sen jälkeen se että oma vointi pysyisi myös hyvänä. No seuraavan kerran kun nään lääkärin parin viikon päästä niin kysyn asiaa häneltä.
 
Takaisin
Top